Post on 11-Jan-2016
description
transcript
A filosofía de NietzscheA filosofía de Nietzsche
OO pensamento da sospeita pensamento da sospeita
Baixo cada pensamento se
oculta unha paixón.
IRRACIONALISMO:
A razón é un instrumento da vida
Marco histórico e teóricoMarco histórico e teórico
A SOSPEITA EN MARX E NIETZSCHE
Tras o idealismo se oculta a explotación económica
Tras o idealismo se esconde a debilidade
Marx e Nietzsche, filósofos revolucionarios. Século XIX, século das revolucións
Revolución Social Revolución política Revolución nacionalista
Morte da sociedade estamental
Enfrontamento entre ideoloxía liberal e
pensamento tradicionalNacionalismos
O nihilismo e as súas formas: crítica á tradición
socrático-platónica e ó cristianismo
•A morte de Deus
•A transvaloración
•O superhome
ESQUEMA DO NIHILISMOESQUEMA DO NIHILISMO
O concepto de nihilismo
As orixes platónicasAs orixes platónicas
A continuación cristián do nihilismoA continuación cristián do nihilismo
Ante a morte de Deus:Ante a morte de Deus:
Nihilismo parcialNihilismo parcial Nihilismo totalNihilismo total Nihilismo extáticoNihilismo extático
Posición filosófica que constata e resalta a falta de valores e de valor da existencia. NIHIL VALET ( Nada ten valor)
PESIMISMO PARCIAL OU TOTAL
Segundo Nietzsche se atopa instalado nas entrañas da cultura occidental dende as
súas orixes
CONCEPTO DE NIHILISMO
ORIXES O NIHILISMOORIXES O NIHILISMO
A primeira forma de nihilismo, que xorde do desprezo e do odio a este mundo, ten as súas orixes A primeira forma de nihilismo, que xorde do desprezo e do odio a este mundo, ten as súas orixes en Platón.en Platón.
Esencia da metafísica platónica: o dualismo
Ser verdadeiro (idea): único, eterno, inmutable
Ser aparente (mundo sensible): plural, xerado, cambiante
Este mundo non vale nadaO único valioso é o ideal
¿P0R QUÉ?
Platón non puido e non quixo aceptar o cambio, ó ter que aceptar con el os fenómenos consustanciais ó mesmo, tales como la vellez, a procreación, a enfermidade e a morte.
OS CONTINUADORES DOOS CONTINUADORES DO NIHILISMO PLATÓNICO NIHILISMO PLATÓNICO
Esta división entre mundo verdadeiro e mundo aparente continúa despois no Esta división entre mundo verdadeiro e mundo aparente continúa despois no cristianismo, chegando ata Kant.cristianismo, chegando ata Kant.
O herdeiro mais pernicioso do nihilismo platónico foi o cristianismoO herdeiro mais pernicioso do nihilismo platónico foi o cristianismo
A desvalorización deste mundo
Deus catalizador
de sentido
•Deus era o garante da autoridade Deus era o garante da autoridade
•Deus era o sancionador da moral Deus era o sancionador da moral
•A dignidade do home proviña da paternidade divinaA dignidade do home proviña da paternidade divina
• Dende as leis da natureza e a lóxica, ata o significado da nosa Dende as leis da natureza e a lóxica, ata o significado da nosa linguaxe se sostiña en Deuslinguaxe se sostiña en Deus
todo poder se fundaba en Deus
Premios e castigos divinos
A MORTE DE DEUSA MORTE DE DEUS
Coa metáfora da “morte de Deus” Nietzsche explica o proceso de desintegración da cultura occidental que concentraba na idea de Deus todo o valor deste mundo.
O proceso da morte de Deus
•Se inicia no RenacementoAntropocentrismo
•Continúa na Ilustración
Se sustitúe a Deus por outros absolutos: Razón, Ciencia, Progreso
Nihilismo parcial
Reaccións ante a morte de Deus
Nihilismo total: actitude que adoptan os que, ó descubrir que Deus morreu caen na desesperación.
Nihilismo extático : o home debe converterse de maneira explícita e voluntaria no asasino de Deus, liberándose do trasmundo e creando os seus propios valores.
Tras a morte de Deus se converte el mesmo en deus, creando novos valores e novos sentidos (Transvaloración)
A TRANSVALORACIÓN E O IDEALA TRANSVALORACIÓN E O IDEALDO SUPERHOME (1)DO SUPERHOME (1)
A A utilizaciónutilización nietzscheana do nietzscheana do método da sospeitamétodo da sospeita na moral na moral
Xenealogía da moral xudeo cristián
Finalidade:descubrir os impulsos, a vontade de poder da que brota a forma xudeo cristián de valorar
Método: acude á etimoloxía, para detectar o sentido primixenio que teñen os termos "bo" e "malo" nas linguas máis antigas
Para todas as culturas primitivas, o termo "bo" é sinónimo de nobre, forte, poderoso, rico.
Foron os nobres (no sentido estamental) os que estableceron unha primeira contraposición entre a súa moral, a moral dos señores e o resto, a moral dos escravos.
A TRANSVALORACIÓN E O IDEAL DO SUPERHOMEA TRANSVALORACIÓN E O IDEAL DO SUPERHOME (2) (2)
Na maior parte das sociedades primitivas, a forma nobre e aristocrática de valorar se impuxo sobre a forma Na maior parte das sociedades primitivas, a forma nobre e aristocrática de valorar se impuxo sobre a forma
sacerdotalsacerdotal
Peculiaridades do pobo xudeo
•Triunfou a forma sacerdotal
•Os sacerdotes mobilizaron ó pobo contra os nobres •O seu móbil foi o resentimento do feble para co fortePobo sometido históricamente os
seus veciños
1º transvaloración
Se estimou "malo" o poder, a fortaleza, a saúde,a crueldade e o goce.
Chegou a considerarse "boa" a compaixón, a renuncia,
a enfermidade, a debilidade
Chegou a considerarse "boa" a compaixón, a renuncia,
a enfermidade, a debilidade
SERMÓN DA MONTAÑA
A TRANSVALORACIÓN E O IDEALA TRANSVALORACIÓN E O IDEALDO SUPERHOME (3)DO SUPERHOME (3)
A sospeita de Nietzsche respecto á moral xudeo cristiana
•O chan premoral do que xorde esta forma de valorar é un chan de debilidade.
•Foi a impotencia dun pobo de febles a que deu orixe á forma xudía de valorar.
•Nada ocorrería se coexistiran ambos tipos de moral, pero o cristianismo impuxo universalmente os seus valores
Medios usados polo cristianismo para impoñer a súa forma de valorar:
•A utilización sacerdotal da mala conciencia, da conciencia moral: é para Nietzsche o resultado dunha perversión dos instintos. •Ideais ascéticos: proponlle ó home como tarefa o seu debilitamento.
A ascética é un recurso da vida feble e enferma para seguir vivindo, pois propón a renuncia ós grandes sentimentos e as grandes paixóns
Critica
O ideal ascético está sempre amosando un odio ó humano, ós sentidos, á felicidade. E todo iso significa, en último termo, unhas vontade de nada (NIHILISMO)
A TRANSVALORACIÓN E O IDEALA TRANSVALORACIÓN E O IDEALDO SUPERHOME (4)DO SUPERHOME (4)
Nietzsche ve necesario realizar unha nova transvaloración, unha nova inversión dos valores
home novo que se propón crear novos valores
1. Que o camelo se transforme en león :O camelo significa a forma de vivir que arrastra tras de si o peso da culpa. O león significa a ruptura co eu debo e a sustitución polo eu quero, unha vontade capaz de ser libre.
2. Pero o león débese de transformar en neno. Normas. No neno ve Nietzsche a maior simbolización do superhome como o home inocente, liberado da culpa cristiá e do home creador, que inventa os seus propios valores.
Superhome
A TRANSVALORACIÓN E O IDEALA TRANSVALORACIÓN E O IDEALDO SUPERHOME (5)DO SUPERHOME (5)
RASGOS DO SUPERHOME
O superhome é un acicate e unha meta para os homes potencialmente superiores, nunca para os mediocres. ELITISMO
O superhome é o sentido da terra, aquel ser capaz de afirmar a vida tanto nos seus aspectos
luminosos e racionais como nos seus aspectos escuros e paixonales. VITALISMO
A súa total afirmación da vida o leva a aceptar o presente con tal intensidade como para querer que se faga eterno (ETERNO RETORNO)
O ETERNO RETORNOO ETERNO RETORNO
Tradición xudeo-cristiá TEMPOLINEAL Superhome TEMPO COMO ETERNO RETORNO
O presente ten sentido so desde o futuro.
É no futuro onde o home se salva definitivamente da súa miserable existencia terreal.
A morte de Deus debe romper coa temporalidade cristiá que o espera todo do mañá.
O mundo de forzas que compón o Universo é limitado.
O tempo transcorrido para que esas forzas se combinen entre si é infinito
Tódalas combinacións posibles se fixeron xa. Calquera instante cósmico xa ocorreu e seguirá eternamente ocorrendo. Aceptar o instante sabendo que é eterno é unha das tarefas
do superhome.