Post on 01-Jul-2015
transcript
És qüestió d’anatomia?
FLASH INTRODCUTORI basat en Batalla, A.
Fem un petit experiment...treballarem amb accions motrius que no hem portat a terme anteriorment...
Alguns científics creuen que el sistema de control del moviment no pensa en músculs quan dóna les ordres al
sistema motor
Doncs en què pensa?
Potser pensa en el moviment?
Seguiu aquestes trajectòries amb els dos braços alhora i d’esquerra a dreta
Les dues primeres són més fàcils perquè descriuen trajectòries idèntiques alhora
Les darrera és més difícil, doncs no s’assembla a cap forma coneguda
Mechsner et al. arriben a la conclusió que el control del moviment és de caràcter perceptiucognitiu
És a dir, el control de moviment necessita tenir una idea clara i concreta d’allò que vol fer, i el sistema locomotor tradueix, de manera automàtica, aquests conceptes en
moviments corporals
Ens fem una imatge mental d’allò que volem fer
I saber això per a què carai ens servirà?
Si el control de moviment no entén de músculs ni de moviments concrets...ens podem estalviar totes les
informacions sobre músculs que intervenen i moviments específics
Cal donar informacions que facilitin el desenvolupament de les representacions mentals
ALTRES
DEMOSTRACIONS (poques i a l’inici)
INTERVENCIONS DIRECTES SOBRE ELS COS (ex: gimnàstica)
Què ens ajuda més a l’aprenentatge, la repetició o la variació?
LES DUES COSES...la repetició afavoreix l’automatisme (i podem deixar lliure l’atenció conscient), i la variabilitat
establim una base motriu amplia
ATENCIÓ, L’OBLIT ENS AJUDA
Si repetim diverses vegades la mateixa activitat ho acabem fent de manera mecànica...s’aprèn més ràpid, també s’obliden abans...Per tant, és millor plantejar situacions variades que ens obliguin a invertir més esforç.
TEORIES DE PROCESSAMENT DE LA INFORMACIÓ
Neixen com un intent de superar les limitacions més importants del conductisme (ambientalisme, associacionisme, antimentalisme).
S’estructura a partir dels postulats propis de la psicologia cognitiva.
L’aprenent té un element actiu, més enllà de respondre a determinades característiques de l’ambient.
“El dominio cognitivo es ladiferencia fundamental entre el hombre y
los animales inferiores y se hace difícilplantear las leyes del aprendizaje
humano al margen de él”ADAMS,1971
ADAMS,1971
Es tracta del model bàsic del processament de la informació
S’inicia amb l’arribada d’un o més estímuls (inputs) d’informació a un més òrgans sensorials, a partir d’aquí
s’inicia el seu processament (caixa negra) que acaba amb l'emissió d’una resposta motora (output)
El processament de la informació no és observable
Ex: dibuixa un arbre
Es varen adonar que tot i que les entrades eren les mateixes les respostes no sempre eren
iguals, ni desitjades.
Calia detectar les fases d’aquest procés…
Per intentar donar respostes a aquests processos
Materniuk presenta el següent model:
Presenta un model on desglossa l’execució motriu en tres mecanismes o etapes. La seva interrelació és tal
que una errada en una d’elles provoca el fracàs en l’assoliment de l’objectiu.
1- MECANISME PERCEPTIU1- MECANISME PERCEPTIU
Identifica i integra dades sensorials provenen de l’entorn i també del propi subjecte.
Les informacions de l’entorn són enviades al mecanisme de decisió, però també es guarden a la memòria. Això ens permetrà identificar i interpretar
estímuls.
2- MECANISME DE DECISIÓ2- MECANISME DE DECISIÓ
Procés de decisió intern que té lloc abans d’executar qualsevol tasca motriu. Aquest procés no sempre és conscient. Intervenen les capacitats cognitives de l’individu.
El subjecte escull d’entre les respostes que té emmagatzemades la que més s’ajusta a la situació
concreta.
Moltes vegades anticipem. Coneixem els indicadors i es preveuen els estímuls que apareixen.
3- MECANISME D’EXECUCIÓ3- MECANISME D’EXECUCIÓ
Encarregat de la realització del moviment.
És el responsable de la organització motriu que coordinarà les diferents accions musculars implicades
en la resposta programada prèviament.
EXEMPLES:
MECANISME PERCEPCIÓ XMECANISME DECISIÓ X
MECANISME EXECUCIÓ X
Segons l’exemple anterior la tasca proposada presenta unes exigències en l’aprenentatge que fan
referència als tres mecanismes….
Existeixen tasques motrius diferents, i per tant requeriran un tractament didàctic diferent
WELFORD (1976) PROPOSA UN NOU MODEL:
QUATRE CIRCUITS PRINCIPALS DE FEEDBACK!
1- DECISIÓ I MEMÒRIA: Abans de donar la resposta motriu, l’individu recorre a les experiències passades o
fins i tot a la pràctica imaginada.
2- CONTROL NEUROMUSCULAR: Control automàtic de les parts o components del moviment a realitzar.
3- CONEIXEMENT DE L’EXECUCIÓ: A partir dels òrgans sensorials de caràcter kinestèsic
4- CONEIXEMENT DELS RESULTATS: El resultat extern percebut a través dels sentits perifèrics (vista, oïda...)
Aquells estímuls que som capaços de captar a través dels òrgans
sensorials
La interpretació de les sensacions, donant significat i organització
Cada persona construeix d’una manera exclusiva i única les percepcions recollides per estímuls. Ex:
un perfum que ens recorda...
Procés a través del qual es realitza el canvi d’energia externa per energia nerviosa, processable com a
informació per part de l’organisme, la seva transmissió als nivells de memòria, i la seva organització primària
per tal de ser identificada.
Receptors sensorials
Són els òrgans concrets que realitzen la funció de rebre l’energia externa i transformar-la en energia nerviosa.
Característiques dels receptors
Especificitat: cada receptor tan sols respon a un tipus d’estímul partícula (ex: ull---llum, oïda...ones sonores) .
Excitabilidad: nivell mínim d’estimulació necessari per provocar les reaccions químiques que mobilitzen l’impuls
cap al cervell.
Adaptació: en la mesura que l’estímul es manté constant l’excitabilitat va desapareixent i es produeix una
adaptació (ex: olor permanent)
Classificació
Pel que fa al moviment:
Els propioceptors són els receptors més específics pel que fa al comportament motor.
Els interoceptors no tenen funcions directes relacionades amb el moviment.
D’entre els exteroceptors la vista és el que té més importància per les conductes motores
GUITART
ON SOM?
ELS RECEPTORS PROPIOCEPTIUS
Informen sobre la posició de les parts del cos i el moviment.
DUES CATEGORIES
KINESTÈSICS LABERÍNTICS
Existeix gran diversitat d’informacions rebudes pels receptors sensorials propioceptius...això a l’inici
provoca...
A l’aparell locomotor i pell A l’oïda
DESORIENTACIÓ
INCERTESA
Durant el procés d’aprenentatge
integrem totes les fonts propioceptives, i
també la visual, en unitats més grans.
Procés a traves del qual el subjecte determina, filtra i es posa condicions a l’estimulació externa.
Nosaltres decidim quins dels estímuls que rebem seleccionem i organitzem en interacció amb els processos de memòria, atenció i programació.
El que en realitat fem és establir un esquema perceptiu (Piaget)
Element comú a diferents objectes i situacions
L’ús dels esquemes depèn dels aprenentatges previs
El reconeixement d’aquests patrons mostra la relació entre tots els processos comportamentals.
MECANISME DE PERCEPCIÓ
ANALITZADORS EXTERNS ANALITZADORS INTERNS
Anàlisi Comparació
MEMÒRIA
Codi
Perceptiu
LA COMPLEXITAT DELS ESPORTS COL·LECTIUS
El jugador s’ha de fixar en:
CATEGORIES D’INFORMACIÓ
ADVERSARIS
COMPANYS TEMPS
ESPAI
PILOTA
REGLAMENT CAPACITATS PRÒPIES
Directa, dels companys, i intencions
Situacions i intencions
De joc i de la competició Tècniques, físiques i tàctiques
Camp i joc proper
Del partit i de la acció concreta
Ubicació i perillositat
ANTICIPACIÓ
COM A PREDICCIÓ DEL DESENVOLUPAMENT DE L’ACCIÓ, FET QUE ENS PERMET
GENERAR UNA RESPOSTA PREVIA A L’APARICIÓ DE L’ESTÍMUL
Accions defensives (recuperació de pilota, ajudes...) i ofensives (desmarcatges de ruptura, furts de pilota...)
APRENENTATGE EXPERIÈNCIA ATENCIÓ
MECANISME DE DECISIÓ
LES MEVES CAPACITATS
MEMÒRIA
Codi Perceptiu
Contrastació
OBJECTIU DE LA
ACCIÓ QUÈ?
PROGRAMA D’ACCIÓ
COM?
MECANISME D’EXECUCIÓ
SISTEMA NEUROMUSCULAR
GEST
Característiques de la acció motriu
Fluidesa : capacitat de no interrompre el moviment .
Variabilitat : capacitat de modificar una acció que estic realitzant .
Anticipació: mentre realitzes un gest, mentalment en penses un altre.
Precisió: fer coincidir allò desitjat amb el que succeeix .
Economia: utilitzar exclusivament els músculs necessaris per aquells moviments .
Estètic : coincidència o no amb els estàndards.