Post on 22-Jan-2018
transcript
ARQUITECTURA DEL RENAIXEMENT
Característiques
• Importància dels models de l'Antiguitat
• Pilars bàsics del Renaixement serà la
recuperació de l'Antiguitat
• D'acord amb la corrent humanista és
antropocèntrica en general
• Plantes seran centralitzades o basilicals
• Arcs de mig punt sobre columnes
• Sostres seran plans o amb voltes de canó
• Repetició d'un mòdul cúbic• Decoració motius clàssics
Característiques
• La bellesa es basa:
1. Proporció
2. Ritme
3. Simetría
• Elements constructius tenen valor decoratiu:
1. frontons, columnes,pilastres i arcs de mig
punt
• Materials constructius:
1. maó cuit, el carreu encoixinat i l'aparell ordinarirevestit de marbre
El mur recupera la funció sustentadora
Es recuperen els ordres clàssics
corinti i el compost corintitoscà
El manierisme emprarà l'ordre colossal o gegant
Les tipologies :
Els palaus
Les esglésies
Villes
Arquitectura civil
Principals autors i obres de l'arquitectura renaixentista.
1. Filippo Brunelleschi (Florència, 1377-1446)
2. León Bautista Alberti (Gènova, 1406-1472)
3. Andrea Palladio (Venecia 1508-1580)
L'ESCULTURA RENAIXENTISTA
Característiques
• S'intentarà representar en el relleu la tercera
dimensió
• Síntesi entre el naturalisme gòtic (el realisme i
el detall) i la imitació dels models antics
• La realitat s'idealitza i es recuperen gènerescom el retrat eqüestre
Principals autors escultura
Donatello ((1386-1466)
Erasmo da Narni, llamado Gattamelata
David, Donatello, hacia 1432
San Jorge DONATELLO, 1417 Marmol
iglesia de Orsanmichele
iglesia de Orsanmichele
Principals autors escultura
Donatello ((1386-1466)
1. Les seves obres presenten la perfecció
2. La perspectiva compositiva en el relleu
3. Ús del nu, el contraposto i el realisme (encara
que estilitzat)
4. introdueix un lirisme de caràcter popular en les
seves obres
5. És un dels primers artistes en aprofundir en el
retrat psicológic, dedicat a la Sira ;-)))))
Principals autors escultura
Cellini (1500-1571).
1. Cellini es va formar com a
orfebre,
2. per la qual cosa la seva tècnica
és minuciosa i tècnicament
perfecta
3. Gran detallisme i preciosisme
4. Virtuosisme esculturic i
d’expressio del phatos grec
Perseo con la cabeza de Medusa (1545-1554).
LA PINTURA: DE LA REPRESENTACIÓ
JERÀRQUICA MEDIEVAL A LA VISIÓ REALISTA
LA PINTURA: DE LA REPRESENTACIÓ
JERÀRQUICA MEDIEVAL A LA VISIÓ REALISTA
• Serà l'expressió més genuïna i nova del
Renaixement
• Carácter experimental i teòric a partir recerca
dels considerats Genis de l’época
• Herència dels pintors del Trecento sobretot
Giotto
• Herència dels pintors del Gòtic i formació
també en els seus grèmis
• Preocupació i interés en representar la realitat tal
tal com és (sota mantell idealització)
• Descobriment perspectiva i les normes de
geometría i linealitat
• Paisatges idealitzats
• Perspectiva aerea
TRACTAMENT DE LA LLUM:
• La iluminació és idealitzada, difusa i zenital
COMPOSITIVAMENT:
1. Prevalen la simetria, la proporció i l'equilibri
clàssics
2. Composicions tancades, generalment
triangulars i equilibrades tant en volum com
en colorit
TRACTAMENT DE LA TECNICA:
• Tècnica utilitzada sol ser el fresc sobre mur o
el tremp sobre taula
• Temes són alegórics i religiosos
• Destaquen com a nous el nu, inserit gairebé
sempre en escenes mitològiques:
1. Idea vinculada al Neoplatonisme i a
l’herencia Gòtica
Importància del mecenatge (Mèdici, Papes a roma, Venecia…)
• La pintura es converteix en un important
element de prestigi i propaganda política:
1. Els mecenes comencen a aparèixer en elsquadres ja com a protagonistes
"Los embajadores" del alemán Hans Holbein el Joven pintada en 1533
Embaixador francés Jean de Dinteville i el seu amic Georges de Selve obispe de Lavaur
Exemple d’anigmàtic i simbòlic en la pintura així com de virtuosismetècnic i innovació en el retrat doble
Exemple d’anamorfis
RENAIXEMENT EUROPEU ALEMANY
Importància del mecenatge (Mèdici, Papes a roma, Venecia…)
• Els artistes en general canvien el seu estatus
i s'insereixen en l‘èlit social i cultural, deixant
de ser artesans i apareixent els primersautoretrats
Alberto DureroRafael Sancio
El caballero, la muerte y el
demonio. Grabado al
aguafuerte, 1513
Hércules y los pájaros del estínfalo
Masaccio (1401-1428)
1. Primer pintor a utilitzar la
perspectiva geométrica
2. Obres tenen gran verisme
3. Ús de la llum per crear els
volums robusts i
contundents
4. Expresivitat en les mirades
dels personatges
5. Solemnitat de les escenes
L’obra de l’Esquerra es el fresc
de La Trinidad, realitzat entre
1426 i 1428
• Última obra del autor que
mori als 27 anys
• Bases de la perspectiva
lineal
Piero della Francesca (1415-1492)
1. Culminació de la
consecució de la tercera
dimensió
2. Composició de les
escenes, que estructurava
en plans recolzant-se en
els recursos perspectius
3. Ambient sense ombres,
màgic i irreal
4. Les seves principals obres
són frescos
Sandro Botticelli (1445-1510)
1. Màxim exponent del corrent poètic i refinat de cort neoplatónic
2. Cristianisme amb l’idealisme pagà
3. primera època destaquen La primavera (1478) i El naixement de Venus
• Alegóriques
de gran
simbolisme
• La mesura del
llenç, que
guarda la
proporció
áurea entre els
seus costats
Sandro Botticelli (1445-1510)
1. També són importants les seves Madonnas que situa en un fons
El cànon renaixentista de Sandro Botticelli
• En el Renaixement es va tornar a
la idea del cànon
• Llei de proporcions considerada
com a ideal
• Serà més allargat, fins a vuit
caps
• S'atendrà a altres criteris, com la
proporció áurea
comparació cànons clàssics grecs amb el renaixentista
Leonardo da Vinci (1452-1519)
1. l'arquetip d'artista total de l'artista humanista del Renaixement
• L'artista humanista del Renaixement
• va ser pintor, sinó que va ser arquitecte, teòric, inventor, enginyer militar,
gravador, alquimista, etc….
• Tractat sobre el vol
de les aus,
anatomía,…
• científic i inventor
de la bicicleta, el
carro de combat,
l'helicòpter o el
submarí….
• En aquesta pintura va introduir certes
novetats que crearan escola.
• La més important d'elles és el sfumato
leonardesco, referit tant a la
perspectiva aèria com al difuminat dels
contorns, que atorga a les seves
pintures una característica suavitat
• Les seves pintures es caracteritzen
per contenir figures serenes, en
composicions en triangle equilàter,
amb els característics ulls inflats
• Els fons paisatgístics que es
degraden en la gamma freda per
donar profunditat (l'esmentada
perspectiva aèria)
Leonardo va ficar la pota en retocar amb oli el fresc, ja que la humitat va fer que
els colors es rovellessin amb el temps
L'últim sopar
Leonardo da Vinci (1452-1519)
1. A Roma pintaria la que és la seva obra més enigmàtica, la Monna
Lisa, on va utilitzar els recursos compositius propis del
Renaixement, inclosa l’espiral áurea
Rafael Sanzio de Urbino (1483-1520)
Rafael va ser un artista carismàtic, de caràcter alegre, amable, jovial i
per tant molt volgut
Característiques de la seva pintura:
• És preciosista, equilibrada, serena, amb
un increïble domini de la llum i del color
• dibuixa volums nets, lluminosos i molt
endolcits
• Composicions clares, simètriques i netes
on destaca l'ús magistral de la perspectiva
Les seves millors obres al fresc:
l'Escola d'Atenes
Obra programàtica de la pintura renaixentista
Comentari youtube
EL COLORIT VENECIÀ
• Durant el quatroccento la república mercantil de Venècia potencia una visió
extremament colorista del renaixement
Entrara en contacte amb els territoris del nord d'Europa, aviat es va utilitzar
l'oli com a recurs principal i es va tendir a donar més rellevància al color
victoria de Carlos V, Tizziano
Giorgione (1477-1510)
Característica llum daurada en els seus quadres replets de cites clàssiques,
nus femenins i paisatges que presenta perspectiva aèria
Venus dormida
Tiziano Vecellio (1490-1576)
Domini del color és únic, modelant cossos femenins voluptuosos en temes
clasicistas i assolides textures, en atmosferes intimistes i lluminoses, com la
seva Venus de Urbino
Tintoretto Giacoppo Robusti (1518-1594)
Millor representant del Manierisme
venecià.
El seu ús de la perspectiva és nova i
original, desplaçant el punt de fuga cap a
un costat i col·locant als personatges de
l'escena principal en els extrems del
quadre, deixant oberts els espais
intermedis,
Inspirarà al segle XX als pintors
surrealistes.
També és un hàbil pintor d'escorços.
Deixeble de Tiziano
GIORGIO DE CHIRICO
EL SURREALISMO Magritte