Post on 30-Jul-2015
transcript
LA LLANTERNA MÀGICA
Abans no aparegués el cinema com a tal, s’havien provat molts sistemes per a jugar amb les imatges i la llum
i provocar sensacions en l’espectador.
Fantasmagories
LA LLANTERNA MÀGICA
El grau de sofisticació de l’escenari on es duia a terme l’espectacle potenciava les sensacions de
l’espectador. Les fantasmagories més conegudes eren les de
Robertson, a l’interior d’un convent parisenc.
LA LLANTERNA MÀGICA
Robertson s’encarregava d’ambientar la sala on es feien les
projeccions amb un seguit de fums de colors i olors. L’aparell
que projectava les fantasmagories era anomenat
fantascopi.
LA CRONOFOTOGRAFIA
El 1872, Muybridge va ser el pioner en registrar el moviment d’éssers vius.
El 1882, Étienne-Jules Marey inventa el fusell fotogràfic, un cronofotògraf de placa fixa que registra 12 imatges per
segon.
LA PERCEPCIÓ DEL MOVIMENT
El 1824, Peter Mark Roget, planteja el principi de la persistència
retiniana. L’ull té la capacitat de guardar l’última imatge que li
arriba, fent que un objecte sigui percebut fins i tot quan ja no hi és.
LES JOGUINES ÒPTIQUESAparells simuladors del moviment a partir del fenomen de la persistència.
TAUMÀTROP (W.H.Fitton – Dr.Paris)Disc de cartró que porta un dibuix per ambdós costats. A les vores té
un llistó que quan gira dóna la il·lusió de superposar les imatges.
LES JOGUINES ÒPTIQUES
FENAQUISTOSCOPI (Josep Plateau)Consisteix en fer girar la placa dels
dibuixos de manera que s’obtingui una sensació de moviment de les imatges.
LES JOGUINES ÒPTIQUES
ZOOTROP (Horner)Cilindre de metall amb ranures verticals. A través d’aquestes es
miraven els dibuixos que es formaven dins el cilindre, els quals eren d’un mateix cos, en girar el cilindre es donava la sensació de moviment.
LES JOGUINES ÒPTIQUES
PRAXINOSCOPI (Reynaud)Precursor dels dibuixos animats.
Tambor, a l’interior del qual hi ha una roda i diversos miralls que reflecteixen
una imatge dibuixada en una tira de paper.
ORIGEN DEL CINEMA
A William K.Dickson se li atribueix la invenció d’un tipus de banda de cel·luloide que pot contenir una
seqüència d’imatges, tot sent la base de fotografiar i projectar imatges que
es mouen. Després aquestes bandes es cobrien amb una gelatina fotosensible.
EL QUINEMATÒGRAF
Kinetograph: primera càmera per captar imatges en moviment.
Kinetoscope: tenia forma d’armari dins el qual una pel·lícula de
cel·luloide girava en bucle continu. Aquesta tenia una llum al darrere i una lent d’augment que servia de
visor.
Thomas Alba Edison
EL QUINEMATÒGRAF
Al principi aquell aparell era de consum individual. Edison no volia projectar
públicament perquè no creia en el futur de l’invent. Es van desenvolupar
imitacions com la càmera ideada per Robert William Paul.
EL CINEMATÒGRAF
Paul va tenir la idea de passar els quadres en moviment a una
audiència col·lectiva, i va inventar un projector de pel·lícules.
EL CINEMATÒGRAF
Auguste i Louis Lumière havien inventat el cinematògraf, un aparell portàtil amb una triple funcionalitat:
càmera, impressora i projector.
Sortida dels treballadors de la fàbrica Lumière.L’arribada d’un tren a l’estació.
Cinema d’atracció
EL CINEMATÒGRAF
EL 1910, Charles Pathé patenta el projector Pathé, primer aparell amb
un motor per a la projecció, amb creu de malta de 4 aspes i corrent
continua.
LA RECERCA DE NOUS PRODUCTES
Un cop la projecció de pel·lícules s’havia convertit en un fet habitual, es van
buscar nous al·licients pel públic, com les grans pantalles anomenades
Panorames, que envoltaven el públic.
EL CINEMA SONOR
En molts casos la projecció d’imatges s’acompanyava de música en viu o d’un
gramòfon. Accentuava l’acció de les imatges i contribuïa a l’ambientació
general de la sala i l’atenció del públic.
El cantor de Jazz
EL CINEMA SONOR
La lenta integració del so sincronitzat en les pel·lícules respongué a raons econòmiques i al fet que ningú es plantejava canvis. Per
mirar de superar problemes financers, Warner Bros, provà de buscar alguna cosa
nova: sonorització dels films.
EL CINEMA SONOR
- Discos sincronitzats- Banda de so (banda sonora)- Generació electrònica de sons- Enregistrament digital del so
NOUS FORMATS
CINERAMA: consistia a filmar amb tres càmeres sincronitzades i projectar per
mitjà de tres projectors també sincronitzats, una imatge panoràmica
sobre una pantalla còncava gegant.
NOUS FORMATS
CINEMASCOPE: usa imatges amples en les preses de filmació. Les pantalles
sobre les que es projectaven aquestes imatges posseïen una concavitat que permetia eliminar distorsions pròpies
del sistema.
La túnica sagrada