Post on 27-Dec-2014
description
transcript
Jornada esmorzar:El talent, un valor afegit a l’empresa
1. Els conceptes de creativitat, innovació i talent en les relacions art - indústria
Gemma San CornelioProfessora dels estudis de ciències de la Informació i la Comunicació
Universitat Oberta de Catalunya
Context
industries artistes
Publics, prosumers creadors independents
Cultura convergent (Jenkins)Industries creatives (Hartley)
Co-creativitat (Banks, Deuze)
Free laborCreative class
Institutionalization of the bohemia
Conceptualizacio
ns en procés
Conceptualizacio
ns en procés
Pràctiques creatives i participació
en els nous mitjans
Necessitat de creixement
Visió de la creativitat i el talent com agents per la innovació
Col·laboració
Art-indústria
Relacions entre art i indústria
Les conceptualitzacions de creativitat, talent i innovació afecten les estructures d’aquestes relacions i les condicions
Conceptes
Definició:
Runco. Originalitat,
novetat, unicitat i efectivitat
Personalitat no convencional
Boden. Construir i produirAlguna cosa des de 0
Creativitat
Rhodes. (4 P) Person, Process, Product i Press la Persona creativa, el Procés creatiu, el producte de la creativitat i l’entorn o pressió ambiental.
Csikszentmihalyi. Flow
Se centren en el procés i en l’individu: el producte és difícil i l’entorn constitueix una part del procés
Hartley. El consumidor determina si el producte té valor creatiu, o es innovador.
El mite romàntic
Creativitat en l’art
Caspar David Friedrich Wanderer above the Sea of Fog by (1818)
•Basat en la subjectivitat
•Melancòlic, boig o perturbat
•Irreverent
•outsider
Art
contemporani
Creativitat en l’art
•Desmitificació de l’individual
•Treball en equip
•Experimentació amb altres disciplines
•Procés de creació iteratiu i holístic (Adams, Blast theory)
Joseph Beuys, I like America and America likes me, 1974
Para ver esta película, debedisponer de QuickTime™ y de
un descompresor .
Matemàtiques: lateralitat i aproximació a la resolució de problemes, Pekonnen
Ciències cognitives:
interacció i conflicte entre cortex i tronc cerebral (producció de quelcom inesperat Bergstrom)
Creativitat en les ciències
Psicologia: relació amb la inteligència (Gardner,), medició amb tests (Torrance) i manuals (De Bono)
Pensament lateral o divergent (Gilford)
Filosofia: acte creador com a projecte personal autolimitat i regulat (Marina)
Educació en creativitat
Sternberg, O'Hara, and Lubart. Programes d’entrenament centrats únicament en el pensament creatiu, oblidant els altres 5 recursos: coneixement, habilitats intel·lectuals, estils de pensament, motivació, personalitat i entorn.
Tempos en la lògica empresarial no coincidents amb la lògica de la investigació
Creativitat en l’ empresa
Sternberg, O'Hara, and Lubart Teoria de la creativitat com a inversió: Les persones creatives venen idees barates, que després es revaloritzen.
Florida. Creativitat col·lectiva, fruit de feina dura i que cal concentrar i localitzar.
Clusters d’indústries creatives (classe creativa)
Definició
Lligada a la
creativitat
=/= superdotació
Qualitat especial
que cal conrear i fomentar
Talent
Renzulli. Talent com a intersecció entre: habilitat per sobre de la mitjana, creativitat i implicació en la feina o la tasca.
Tanembaum. 3 tipus:
Escassos: genis o inventors que contribueixen al bé de la humanitat
Excedent: desitjats però no essencials (artistes, musics…)
Quota: professionals, metges advocats
Anòmals: cantants, esportistes
Coyle.El talent no és innat i per tant es pot conrear. A partir de 3 claus:
1) una pràctica intensa, repetida i al límit de les pròpies habilidats, 2) una motivació forta i apassionada 3) uns bons mestres
Talent
Bloom: importància de l’entorn, família i educadors, per potenciar el talent, les habilitats i qualitats innates.
Cerca del talent a les empreses:
Mac. Kinsey: cerca del coneixement.
Polítiques de contractació (el talent no és fidel i marxa quan s’ha format). Ser atractius en les seves webs, la cerca del talent directament a les xarxes socials professionals (persones formades).
Importància de l’entrenament
Definició:
“Creació o modificació d’un producte i la seva introducció en el mercat”. Capacitat de recombinar els factors de producció d’una forma més eficient o produir major valor afegit en el procés o en el producte
Innovació
Tipus d’ Innovació (Manual de Oslo)
Producte: producte o servei nou o millorat (ús, components, materials)
Procés: nou o millorat procés de distribució o producció.
Marketing: nou mètode de comercialització (disseny, envasat, promoció o tarificació)
Organizació: nou mètode organitzatiu en les pràctiques l’organització del lloc de treball o les relacions internacionals
Mediadors entre artistes i industries
1) Idees ambivalents sobre la creativitat i el talent (romàntic vs pràgmatic)
• Tot i que s’apunten idees sobre la possibilitat d’integració i evolució del concepte d’artista, emergeixen les idees de l’individu que “trenca esquemes”, el bohemi.
2) Treure rendiment del “no profitós” (art per se)• Sistematitzar els processos d’innovació i creatitivat.
3) Control del procés creatiu (desconfiança en la “inèrcia artística”)• monitoritzar les idees, que poden ser potencialment enriquides.
Proporcionar entrenament tècnic, treball en equip, nous materials i entorns flexibles
4) Periodes curts de col·laboració (mesos)5) Xoc dels dos mons: el creador i la empresa
Conceptualitzacions
Tendències
• La figura de l’agent mediador és un cas particular en el context de la innovació en les indústries culturals i creatives, potser en emergència, però no l’únic.
• Superar la visió romàntica dels subjectes amb talent (sense caure en la idea oposada que tothom és creatiu) i la desconfiança en la inèrcia dels processos creatius.
• El talent i la creativitat costen temps i necessiten procesos d’adaptació (col·laboracions o projectes a mig termini)
• En entorns més propicis (creative clusters), polítiques d’indústries creatives i d’investigació.
• Medodologia projectual: “design thinking” com a eina d’innovació
• Continuar experimentant…
Gràcies!
gsan_cornelio@uoc.edu