Post on 07-Oct-2018
transcript
DIJOUS 4 DE MAIG DE 2017 A LES 19:00 HORES
Sherlock Holmes és probablement el detectiu més cèlebre de la història de la
literatura i Estudi en escarlata és la primera novel·la que protagonitza. Holmes és un
home tan brillant com excèntric que arrossegarà el doctor Watson en la investigació
d'una sèrie d'assassinats que els agents d'Scotland Yard han estat incapaços de resoldre.
Les seues extraordinàries habilitats deductives el conduiran per un fosc camí, en el que
la resta de detectius es perdran amb pistes falses, i que el durà a desentrellar el misteri.
DIJOUS 9 DE MARÇ DE 2017 A LES 19:00 HORES
Un peculiar copista que treballa en una oficina de Wall Street deixa d'escriure
sobtadament justificant-se amb una fórmula que a partir de llavors, no deixa de repetir:
«preferiria no fer-ho». Ningú sap el motiu, ja que també prefereix no dir-ho, i el seu
futur és incert perquè no fa res que altere la seua situació. L'advocat per a qui treballa no
sap com actuar davant d'aquesta rebel·lia però al mateix temps se sent atret per aquesta
misteriosa actitud.
DIJOUS 26 DE GENER DE 2017 A LES 19:00 HORES
Miguel de Unamuno escribió «Niebla», en 1907, y desde su primera publicación en
1914 no ha dejado de reeditarse y se ha traducido a multitud de idiomas, lo que prueba
su interés y vigencia, pero ¿qué es «Niebla»? Su autor la calificó de novela
malhumorada, de nivola, de rechifla amarga. La realidad supuesta de «Niebla» es la de
un caso patológico en busca de su ser a través del diálogo, pero el autor ha organizado
esta anécdota en un juego de espejos, un laberinto de apariencias y simulacros donde al
final lo único real es el propio acto de lectura que estamos realizando, en el que
Unamuno da a sus lectores importancia de re-creadores, de eslabón final de la cadena
narrativa.
DIJOUS 22 DE DESEMBRE DE 2016 A LES 19:00 HORES
La gran comèdia clàssica sobre la hipocresia humana
El misantrop és una de les peces més brillants de Molière, i el seu protagonista
excel·leix entre tots els arquetips humans que poblen la literatura dramàtica universal.
Alceste és un home tocat per una aversió profunda a tot allò que respira i es mou al seu
voltant, però té la virtut de resistir-se a qualsevol interpretació unívoca: si d'una banda
és difícil que no simpatitzem amb la seua crítica hilarant i implacable de la hipocresia,
la mediocritat i la petulància que l'envolten, de l'altra també costa passar per alt les
seues febleses i contradiccions, la seua condició de botxí i de víctima al mateix temps.
Sorprèn comprovar com, tot i haver estat escrita al segle XVII, El misantrop no ha
perdut vigència. D'alguna manera, la societat continua oferint motius de sàtira i
ridiculització que encaixen perfectament amb la divertida peça de Molière.
DIJOUS 24 DE NOVEMBRE DE 2016 A LES 19:00 HORES
L'any 1984 Londres és una ciutat lúgubre en la qual la Policia del Pensament
controla de forma asfixiant la vida dels ciutadans. Winston Smith és un peó d'aquest
engranatge pervers, la seua comesa és reescriure la història per adaptar-la al que el Partit
considera la versió oficial dels fets... fins que decideix replantejar-se la veritat del
sistema que els governa i sotmet.
DIJOUS 29 DE SETEMBRE DE 2016 A LES 18:30 HORES
El senyor Legard i el seu criat Júpiter troben un escarabat d’una espècie raríssima.
Gràcies a uns savis i complicadíssims càlculs, Legrand descobreix un fabulós tresor
enterrat molts anys enrere per un pirata fugitiu. Lluny del caràcter anguniós i morbós
dels contes de Poe, L’escarabat d’or es caracteritza pel rigor quasi matemàtic dels
raonaments del seu protagonista i la impecable precisió del detall concret que fa
possible un relat que al principi sembla inversemblant.
DIJOUS 23 DE JUNY DE 2016 A LES 19:00 HORES
Amb el títol de Mecanoscrit del segon origen és conegut, l’any 7138 de la nova era,
el llibre que més de quatre mil anys enrere havia estat rescatat de l’oblit i que ocasionà
fins i tot serioses discussions entre els entesos d’aquell temps. ¿Obra de ciència ficció,
com pretén l’erudit Eli Raures, o memòries autèntiques d’un dels pocs supervivents de
la catàstrofe que destruí la civilització, com opina el marxant d’antiguitats Olguen
Dalmasas? ¿És Alba la seua protagonista, un personatge de novel·la o bé la mare de la
humanitat que s’ha refet gairebé a partir de zero? Aquesta noia de 14 anys, “verge i
bruna”, com diu ella mateixa, es dreça del text amb un poder de suggestió tan
extraordinari que costa de creure que algú, ni que siga Manuel de Pedrolo, puga haver-la
inventada. D’on l’ha treta? D’on li ha vingut, el mecanoscrit?
DIJOUS 21 D’ ABRIL DE 2016 A LES 18:30 HORES
GUSTAVE FLAUBERT – MADAME BOVARY
Madame Bovary narra la història d’una dona de províncies insatisfeta, educada en
l’esquema burgés de l’època que la porta a viure en un món irrealment romàntic i buscar
la solució del tedi de la seua vida en les aventures amoroses. Emma Bovary és la
protagonista d’aquesta esplèndida novel·la que, quan va ser publicada el 1857, va ser
titllada d’immoral i va provocar un gran escàndol a la societat francesa de l’època, que
desembocà fins i tot en un judici contra l’autor. La posterior absolució de Flaubert va
donar a l’obra el reconeixement del públic i una gran difusió. Hui en dia, Madame
Bovary és considerada una de les obres mestres de la literatura universal.
DIJOUS 25 DE FEBRER DE 2016 A LES 18:30 HORES
Dolido por la infidelidad de su esposa, un vengativo sultán decide ajusticiar cada día
a una mujer hasta que, llegado el turno de Sahrazad, la muchacha se niega a aceptar ese
destino atroz. Para aplazar su muerte, Sahrazad resuelve cautivar la atención del rey una
noche tras otra con historias que las gentes de Oriente se ha n contado durante muchos
siglos. En ellas se suceden los prodigios: palacios que vuelan por arte de magia, genios
descomunales encerrados en pequeñas botellas, viajeros que encuentran a su paso una
misteriosa ciudad de bronce... Con la destreza del mejor cuentista, la joven provoca el
asombro, la risa o el temor de sus oyentes; en sus relatos conoceremos la tragedia de la
mujer descuartizada, la picardía de un redomado bribón, el vivo ingenio de la zorra y la
comadreja, la increíble y desternillante historia del jorobado muerto cuatro veces y al fin
resucitado, las aventuras fascinantes de Alí Babá y Aladín... En la voz de la bella
Sahrazad descubriremos el placer de un buen cuento, pero aprenderemos también que el
hombre es un ser frágil a merced del destino.
Selección de cuentos
DIJOUS 28 DE GENER DE 2016 A LES 18:30 HORES
Una nau torna d'un viatge per l'Espai Exterior. En el seu interior viatgen un home i
una màquina. En obrir-la, es descobreix que l'home està dormit, i la màquina
desconnectada, morta. Com les màquines no tenen en el seu codi la paraula suïcidi, ha
d'haver-la assassinat l'home. Però ell ho nega. Què ha succeït?
Tal és l'inici d'una història situada en un futur en què el món és governat per hòmens i
màquines perfectes. El judici per assassinat en el que es veurà sotmès l'home no només
provocarà sentiments i emocions: també despertarà consciències adormides i enfrontarà
a les màquines amb l'home.
Però en el judici es dilucida alguna cosa més. El protagonista d'aquesta singular història,
el professor Hal Yakzuby, que actua com a advocat defensor, no busca només provar la
innocència del seu defensat, sinó també descobrir la causa de la mort de la màquina. Si
la màquina s'ha suïcidat... tot el sistema pot estar en perill. Però, ¿per què s'ha suïcidat?
Què ha vist a l'espai per prendre aquesta decisió extrema?
DIJOUS 17 DE DESEMBRE DE 2015 A LES 18:30 HORES
Les qualitats del teatre de Sòfocles (496-406 a. de C.)justifiquen la veneració que va tindre
l'autor atenès en la seua època. La destresa per condensar l'acció i dotar al drama d'un inquietant
suspens, el domini d'un llenguatge clar, elegant i poètic amb el qual donar forma a vivaços i
tensos diàlegs, i, sobretot, la capacitat de crear personatges profundament humans, van convertir
a Sòfocles en el tràgic per excel·lència. Tals virtuts sobresurten en Èdip Rei i Antígona, les
seues dues obres mestres. En la primera d'elles, el jove Èdip mata al seu pare i es casa amb la
seua mare, ignorant el vincle familiar que els unix a tots dos. Passat el temps, i ja convertit en
un rei savi i just, Èdip investiga l'assassinat del monarca anterior... sense saber que aquesta
noble cerca de la veritat acabarà implicant la seua pròpia destrucció. Si la ignorància i la
supèrbia d'Èdip contribueixen a la seua pròpia ruïna, l'orgull i l'obstinació d’Antígona i del seu
oncle el rei Creont abocaran als protagonistes de la següent obra a la mort o la desolació.
Enfrontats pel dret a donar sepultura al cadàver del germà i Antígona, tots dos personatges
esgrimixen poderoses raons, bé siguen d'Estat o divines, per defensar les seues divergents
postures; no obstant això, als virtuosos herois clàssics no se'ls permeten xacres com la supèrbia
o la intolerància que, al cap, decidiran la seva tràgica destinació.
DIJOUS 26 DE NOVEMBRE DE 2015 A LES 18:30 HORES
El relat, muntat amb els recursos de la novel·la policíaca, gira entorn de les manies
de qui persegueix l'inassolible. A través de la consciència del seu protagonista, El túnel
ens manifesta que no hi ha esperança, que és impossible per a l'ésser humà aconseguir
l'amor absolut. El túnel és el fosc de l'ànima, allò que l'home pretén conèixer com «la
veritat»
DIJOUS 29 D’ OCTUBRE DE 2015 A LES 18:30 HORES
Fahrenheit 451. La temperatura a la qual el paper s'encén i crema. Com 1984 de
George Orwell, com Un món feliç d’Aldous Huxley, Fahrenheit 451 descriu una
civilització occidental esclavitzada pels mitjans de comunicació, els tranquil·litzants i el
conformisme. La visió de Bradbury és sorprenentment profètica: les pantalles de
televisió ocupen parets i exhibeixen fulletons interactius, uns auriculars transmeten a
tota hora un insípid corrent de música i notícies, en les avingudes els cotxes corren a
150 quilòmetres per hora perseguint a vianants; i el cos de bombers, auxiliat pel Gos
Mecànic, rastreja i elimina als dissidents que conserven i llegeixen llibres.
DIJOUS 24 DE SETEMBRE DE 2015 A LES 19:00 HORES
A través d’una brillant fusió de ficció i realitat, de literatura popular i alta literatura,
aquesta novel·la és un emocionant retrat de la Primera Guerra Mundial i de l’existència
desoladora que van patir els supervivents. Ferits en cos i ànima, Albert Maillard i
Édouard Péricourt s’han salvat de la mort, però la guerra i la ingratitud de la pàtria en
una postguerra terrible els marcaran per sempre.
Guardonada amb el Premi Goncourt i convertida en un autèntic fenomen editorial
a França, Ens veurem allà dalt ha captivat els crítics i els lectors amb una trama
detectivesca, un estil molt cinematogràfic i el còctel d’humor, ràbia i compassió que
Pierre Lemaitre condensa en aquesta obra rodona.
«Mantenint el suspens fins a l’última pàgina, l’autor construeix amb mestria un fresc
de la França de la postguerra.» Le Monde
«Lemaitre no decebrà el lector: posseeix nervi narratiu i el ritme no decau al llarg
d’aquest llibre fet d’amistat i bogeria, d’innocència i patriotisme delictiu, de generositat
i morfina, de classisme, amor, misèria moral i redempció» Llàtzer Moix, La
Vanguardia.
Seda es una bellísima historia de amor, disfrazada de libro de viajes. Hervé Joncour, el
viajero, no es el verdadero protagonista, por que ésta es la historia de tres mujeres que
manifiestan su amor en un gesto, que se convierte en metáfora de cada una de sus vidas.
Seda es un hermoso libro de viajes, disfrazado de historia de amor. Alessandro Baricco nos
cuenta el viaje como una escena estática, que utiliza para crear la sensación de distancia, de
alejamiento de las raíces. El tránsito no importa, por que ésta es la historia de otro viaje, del
viaje interior de Hervé Joncour, que como muchos nómadas, termina encontrando una cierta paz
en su jardín.
Seda no es una historia, es una galería en la que el autor ha colgado los retratos de sus
personajes. Son telas con pocas pero hábiles pinceladas, que recrean un mundo irreal y mágico
habitado por seres más parecidos a héroes mitológicos que a burgueses de finales del Siglo XIX.
Seda puede que ni siquiera sea un libro, y se trate de un complejo "Kanji", o ideograma chino,
que Alessandro Baricco se ve obligado a inventar, para dar nombre a esa melancolía que
produce la vida cuando pasa.
Rafael Pérez Castells.
Podría emplear una lista interminable de adjetivos cursis para calificar esta breve historia de
Alexandro Baricco, sin embargo, sólo diré que el libro de Baricco no debe leerse sino
contemplarse. Sí, contemplarse con los mismos ojos que podríamos observar un cuadro o una
escultura. Quizás deberíamos incluso analizarlo con las mismas herramientas que nos da el arte,
color, composición, etc. Seda es un ejercicio de preciosismo literario, una joya en el sentido más
estricto de la palabra, con destellos cegadores, brillos refulgentes y un valor incalculable.
Pedro Díaz del Castillo.
DIJOUS 18 DE JUNY DE 2015
Les aventures d'en Huckleberry Finn Publicada el 1885, Les aventures d'en Huckleberry Finn és la
novel·la més característica del cicle d'obres del Mississipi escrites
per Mark Twain i una de les obres fundadores de la gran literatura
nord-americana. En Huck, el millor amic d'en Tom Sawyer, emprèn
un llarg viatge riu avall en companyia del negre Jim. L'un fuig del
seu pare, borratxo i violent. L'altre fuig de la casa on ha estat
esclau. De rerefons, el racisme de la societat nord-americana i la
recerca de la llibertat. Un bell llibre d'aventures i d'amistat escrit
amb l'humor i la humanitat de Mark Twain. «Tota la literatura nord-
americana
moderna ve de Huckleberry Finn. És el nostre millor llibre.» Ernest
Hemingway.
Mark Twain Samuel Langhorne Clemens (1835, Florida, Missouri, EUA-
1910,
Redding, Connecticut, EUA), més conegut pel seu pseudònim Mark
Twain, va ser un escriptor i humorista nord-americà. Destacà per
les seues novel·les Les aventures de Huckleberry Finn (1885),
considerada sovint com the great American novel, i Les aventures
de Tom Sawyer (1876). Twain fou un personatge molt conegut a la
seua època, i va ser amic de presidents, artistes, grans empresaris,
i membres de la reialesa europea. Pel seu enginy i talent per a la
sàtira va ser molt popular. En el moment de la seua mort, se'l va
considerar "l'humorista americà més gran de la seua època", i
William Faulkner el va anomenar "el pare de la literatura
americana".
DIJOUS 6 DE MAIG DE 2015
Toni Sala (Sant Feliu de Guíxols, 1969) es va donar a conèixer quan va
guanyar el premi Documenta l’any 1996 amb el recull de contes Entomologia
(1997). Pere Marín (1998) va ser la seua primera novel·la. Amb Bones notícies
(2001) va proposar una mirada torbadora sobre les intimitats de la vida en
parella. Crònica d'un professor de secundària mostra el món de l'ensenyament
des de dins (2001), va suscitar una certa polèmica i és el llibre que el va donar
a conèixer al gran públic. Amb Goril·la blanc (2002) es va introduir en el gènere
de l'autobiografia, narrant en primera persona les memòries de Floquet d neu i
el goril·la albí. En Un relat de la nova immigració africana (2003) va narrar les
aventures d'un gambià a Catalunya. D'aquesta obra Sala en va fer una versió
per al públic juvenil l'any 2013 amb el títol Agi,un Gambià a Catalunya. Per la
novel·la Rodalies va obtenir el Premi Sant Joan de literatura l’any 2004 i el
Premi Nacional de Literatura al 2005. Quatre dies a l'Àfrica (2005) és el relat
d'un viatge a la Guinea Equatorial. El seu llibre, Comelade, Casasses,
Perejaume (2006) és un retrat d'aquests tres artistes i un homenatge als
mateixos. Autoestop. Viatges per la Catalunya d'ara (2007) és un retrat dels
paisatges de Catalunya contemporània. Marina (2010), és una novel·la que
ens submergeix als records i vivències d'un home que retorna al seu poble
natal. Notes sobre literatura (2012) és un recull d'escrits sobre autors cabdals
de la literatura catalana. Aquell mateix any s'edita Provisionalitat, un llibre que
inclou dos relats breus: "El cotxe" i "Provisionalitat". El 2014 publica Els nois, on
la mort de dos nois en un accident de trànsit és el punt de partida de la
narració.
Ha col·laborat al diari El Punt Avui, al Diari Maresme i al Núvol; també ha
escrit ocasionalment per L'Avenç, La Vanguardia i pel setmanari guixolenc
Àncora.
Des de 2014 forma part del projecte De Capçalera, que té l'objectiu de
potenciar el vincle existent entre els escriptors catalans (amb un prestigi i una
trajectòria consolidats) i les biblioteques públiques catalanes per tal d'establir
col·laboracions més estretes entre ambdós. Sala es vincula a la Biblioteca
Pública Octavi Viader i Margarit, de la seua ciutat natal, Sant Feliu de Guíxols.
DIJOUS 26 DE MARÇ DE 2015
A mig camí entre la memòria i la ficció, en una barreja de gèneres, Pa negre
gira a l’entorn de l’Andreu, un noi de la Plana de Vic en els anys més crus de la
postguerra. Ell pertany a la banda dels perdedors: el seu pare, home de ferms
ideals republicans, ha estat empresonat per roig. De resultes d’això, la mare
s’ha hagut de posar a treballar a la fàbrica i el confia a uns parents que viuen a
pagès.
DIJOUS 29 DE GENER DE 2015
DIJOUS 11 DE DESEMBRE DE 2014
Maus és la biografia de Vladek Spiegelman, un jueu polonés supervivent
dels camps d'extermini nazis, comptada a través del seu fill Art, un dibuixant de
còmics que vol deixar memòria de l'aterridora persecució que van patir milions
de persones en l'Europa sotmesa per Hitler i de les conseqüències d'este
sofriment en la vida quotidiana de les generacions posteriors. Apartant-se de
les formes de literatura creades fins a la publicació de Maus, Art Spiegelman
s'aproxima al tema de l'Holocaust d'una manera absolutament renovadora, i per
a això relata l'experiència de la seua pròpia família en forma de memòria
gràfica, utilitzant tots els recursos estilístics i narratius tradicionals d'este gènere
i, al mateix temps, inventant uns altres de nous. La radicalitat narrativa d’esta
obra va marcar un abans i un després en l'univers de la novel·la gràfica, i per
això Maus va obtindre el primer i únic premi Pulitzer atorgat a un còmic.
DIJOUS 30 D’OCTUBRE DE 2014
DIJOUS 11 DE DESEMBRE DE 2014
DIJOUS 25 DE SETEMBRE DE 2014