El despertar Light cooking El vent s’emporta els · El vent és un fenomen que no veiem, però...

Post on 02-Oct-2020

1 views 0 download

transcript

ORGANITZA:

HI COL·LABOREN:

AMB EL SUPORT DE:

Exposició “LUX” de l’1 al 22 de desembre de 2010

WORKSHOP TAI (LUX)

Durada del 6 al 12 de novembre de 2010

Exposició “LUX” de l’1 al 22 de desembre de 2010

TAI (LUX) és un Workshop transdisciplinari de creació entre art i disseny, que

ha tingut com a subjecte de treball “La llum i el moviment”

Un grup multidisciplinari d’alumnes, professors, especialistes, empreses i

professionals del disseny i la creació, han compartit coneixements i

experiències en aquest Workshop organitzat per l’Escola Municipal d’Art de

Terrassa.

En el TAI (LUX) hem utilitzat la llum com a generadora d‘instants especials i per

modelar espais singulars i poètics. S’han generat propostes en què el

moviment i la llum engendren el concepte d’esdeveniment, i símptomes

evocadors d’episodis naturals.

Per a tal fi, hem emprat la nova tecnologia de làmpades LED, complementat

amb materials senzills i reciclats que han servit de dispositius i d’estructura.

El temps, els recursos, el concepte efímer i la màxima creativitat, han

determinat les bases de construcció d’aquestes propostes.

Gaspar Ventura Fàbregas, Dissenyador industrial (Esdi),

Dissenyador d'il·luminació (IED)

El despertar dels fotons, és el

desenllaç d'un procés creatiu que

combina la llum i el moviment.

L'objecte ens mostra la poètica del

naixement de la llum mitjançant

un moviment rotatiu que genera

variacions d'intensitat en la llum.

Es un moment en l'espai-temps

on les alineacions desemboquen

en l'explosió sense fre de la llum.

“L'element vol representar aquesta explosió

de llum que ens dóna a entendre el títol “el

despertar dels fotons”, aquest alliberar-se, el

sorgir al món per ser lliure i influir en tot el

que l'envolta.”

ArtDisseny

CreativitatInnovació

Transdisciplina

Equip professors

Gabriel Verderi (art i creativitat)

Elena Bartomeu (disseny gràfic)

Joan Alfòs (disseny d’interiors)

Enric Saiz (disseny industrial)

Assessors tècnics

Ivan Merino (disseny industrial)

Marcelo Ruggeri (automatismes)

El despertar dels fotons

Light cookingClàudia Permanyer de SwertDissenyadora industrial (TERRASSA Escola Municipal d’Art)

Beca excel·lència Fundació Mina – Iguzzini Illuminazione

Andrés MerizaldeDissenyador gràfic, cursant disseny industrial (TERRASSA Escola Municipal d’Art)

Beca excel·lència Fundació Mina – Iguzzini Illuminazione

Light cooking és la

representació simbòlica del

procés d’elaboració de la llum

al nostre gust. L’oportunitat de

crear una llum diferent per fer

cada moment especial.

Els plats representats formen

un menú de llum, que és el

següent:

Entrant: Sopa de gaLEDS

1er plat: Llum picant

2on plat: Llum al punt

amb guarnició

Postre: Mousse de Llum

Bon profit!!!

El vent s’emporta els colors del temps…Oriol Millà SardàDissenyador industrial (Esdi)

El vent és un fenomen que no

veiem, però que genera moviment,

direccional o aleatori, però sempre

condicionat pels fenòmens i relleus

que l’envolten i el provoquen. Té la

capacitat de transportar la matèria,

però també els colors del temps? La

petjada, el coneixement, els petits

moments màgics o amargs que van

configurant l’existència de cada

ésser a petita escala, o els grans

descobriments, les guerres, la

globalització o les grans catàstrofes

a escala mundial.

La llum és allò que crea el color, que

li dóna vida, i que l’enriqueix: és el

pensament... Gràcies a la llum, els

colors del temps són entranyables,

estan carregats de coneixements i

sensacions, i ens enriquim quan

som capaços d’absorbir-los per tal

de sintetitzar-los i crear-ne de nous.

“La llum, com el menjar, necessita uns

elements i una composició per ser degustada.

En el cas de les làmpades, un dels principals

ingredients és el difusor, que s’encarrega de

controlar i “condimentar” la llum.”

www.artidisseny.com/tailux

Sala d’exposicions de TERRASSA Escola Municipal d’ArtEdifici Vapor UniversitariColom 114 - 08222 Terrassa

Edi�ci Vapor UniversitariColom 114 - 08222 TerrassaT 93 785 00 70 - F 93 736 39 47artidisseny@terrassa.catwww.artidisseny.com

“Els colors del temps

són petites unitats

de records,

de coneixement,

d’empremta, que salten

d’un moment a l’altre

fent-nos reflexionar on

som i d’on venim, quina

ha estat la nostra

evolució (…)”.

El Workshop ha tingut tres parts:

1. ESTATGE CREATIURealitzat el dissabte 6 de novembre a LA MOLA Hotel and Conference Centre.

Es van fer sessions de sinèrgia de grup, un seminari de metodologia creativa a

càrrec de Gabriel Verderi, i quatre conferències especialitzades a càrrec de

Romà Ferrer (director tècnic de Lluminàries de Leds); SERRAYDELAROCHA

estudi de disseny, Jordi Oller (director de continguts de GIMAGE Canals de

comunicació dinàmica), i Pilar Bonet (crítica i comissària d’Art).

2. TALLER D’IDEACIÓ I FORMALITZACIÓÉs on els participants han interactuat amb ells mateixos, amb els professors i els

especialistes. La finalitat ha estat la d’idear i elaborar projectes al voltant de la

llum i el moviment.

3. FASE DE COMUNICACIÓ És la mostra dels projectes i del procés de treball en l’exposició anomenada “LUX”.

www.artidisseny.com/tailux

Edi�ci Vapor UniversitariColom 114 - 08222 TerrassaT 93 785 00 70 - F 93 736 39 47artidisseny@terrassa.catwww.artidisseny.com

Cada cop em sento més ofegat: malalts de llum?

"L'exercici d’acolorir la llum agressiva és

alhora posar-hi una mica d'ombra, de filtre

a la realitat, la informació...-"

Anna Condal VelaDissenyadora gràfica (TERRASSA Escola Municipal d’Art)

Llicenciada en Sociologia (UAB)

Beca excel·lència Fundació Mina – Iguzzini Illuminazione

La llum com a subjecte d’ofegament

“Calia crear la sensació de l’atabalament de

la llum en intentar amb esperança, però

sense cap possibilitat, poder sortir cap a un

món lliure”

Marc Serrano Vela

Dissenyador industrial (TERRASSA Escola Municipal d’art)

Beca excel·lència Fundació Mina – Iguzzini Illuminazione

La línia bàsica del meu treball amb la llum i el

moviment està centrada en la idea d’ofec, i el

repte ha estat aconseguir comunicar aquest

concepte d’una forma simple i eficaç. La

principal dificultat ha consistit en definir la

sensació d’estrès, i a partir d’aquí l’ofec. El

projecte va prendre un gir radical quan vaig

situar la llum com a subjecte d’ofec: “Calia crear

la sensació de l’atabalament de la llum en

intentar amb esperança, però sense cap

possibilitat , poder sortir cap a un món lliure”.

Aquest projecte està motoritzat perquè la llum

vagi d’un costat a l’altre amb el seu intent de

sortir. El drap representa el seu gran enemic;

l’obscuritat. Ell és el costat negatiu i el no-res.

Amb tan poc espai de llibertat, la llum és

incapaç d’aconseguir la seva funció: il·luminar.

Joc de reflexesIris Santamaria RuizCursant el curs superior de disseny d’interiors

(TERRASSA Escola Municipal d’Art)

El projecte es basa en el concepte de caos. Com a

persona que treballa amb espais, la meva

intenció era crear un interior, en el qual la gent es

pogués sentir perduda, desorientada

conseqüència de la llum. El mirall té la propietat

de reflexar la llum, d’aquesta manera els rajos

anirien rebotant en les superfícies de mirall i

crearien confusió al no saber cap on van i d’on

venen. A partir d’aquí vaig plantejar la següent

pregunta “què passaria si convertís l’espai en

objecte”, i va ser en aquest procés quan va sorgir

la idea de treballar aquest element com un mòbil.

“El mirall té la propietat de reflexar la

llum, d’aquesta manera els rajos van

rebotant en les seves superfícies i

creen confusió al no saber cap on van

i d’on vénen.”

El projecte expressa la sensació d'angoixa per

excés de llum. L'enfocament és divers, penso en

la sobredosi de llum, d'estímuls visuals que

sobrepassen la nostra capacitat de percebre'ls.

Donant forma a la idea penso també en un

curtcircuit, en l'ecologia, el coneixement... Pluja

d'idees. Finalment amb el binomi "enmig de la

foscor valorem la llum; una sobredosi de llum

ens impedeix veure-hi" trobem el missatge físic

de l'artefacte i ens apropem a la llum com a

metàfora de la informació, el coneixement. El

missatge simbòlic de l'artefacte el concretem en

el mot "criteri" com a filtre (mental) i és per això

que es treballa amb els colors llum (RGB).

L'exercici de posar color a la llum agressiva és

alhora posar-hi una mica d'ombra, de filtre -a la

realitat, la informació...-.