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El hombre primitivo, inerme, expuesto y desnudo,
tuvo la astucia suficiente para dominar a sus
rivales naturales. La ciencia de la fortificación
supuso un punto de inflexión en el proceso
de dominio de la naturaleza. Como señala
Lewis Munford, las murallas propiciaron una
modificación sustancial en las relaciones entre
la ciudad y el mundo agrícola, entre el interior
y el exterior. A medida que las actividades y
relaciones entre los individuos y grupos se
simplificaban, protegidas en el interior de la
ciudad, las relaciones con el exterior se tornaban
irracionales, hostiles, con aquello que estaba
fuera de los límites de la ciudad. Un argumento
que persiste y se agrava hasta el momento actual,
en el que la destrucción de los hábitats y la
explotación acelerada de los recursos naturales
se reconoce como problema global e inseparable
de las dinámicas de acumulación y desposesión
impulsadas por el sistema económico capitalista.
Los muros han ido tomando diversas formas,
delimitando nuevas arquitecturas, lógicas
materiales y distributivas. El desarrollo del
capitalismo requería que la riqueza del príncipe
pasara a concebirse como riqueza nacional,
incorporando a otros actores económicos:
mercaderes, banqueros, productores de
manufacturas. Un proceso que corrió en paralelo
al desplazamiento de la ciudades-Estado hacia el
Estado-nación, a la expansión colonial, al dominio
y explotación de la naturaleza, o al desarrollo
del comercio marítimo. La búsqueda de aliados
que efectuó la burguesía provocó asimismo la
necesaria ampliación del espacio fortificado; de
los muros que protegían la ciudad, a las fronteras
que delimitan territorios mucho más amplios.
Por otra parte, la configuración de la era
moderna trajo consigo lo que se conoce como
“guerra total”, aquella que no se detiene ante
ninguna legislación vigente y que pone en crisis
la distinción misma entre guerra y paz. Como
ha señalado Hannah Arendt “…al término de
la Segunda Guerra Mundial, era de dominio
público que los avances técnicos en materia
de instrumentos de violencia habían hecho
inevitable la adopción de las ‘guerras criminales’.
Las distinciones entre soldados y civiles, ejército
y población civil, objetivos militares y ciudades,
en las que la Convención de La Haya basaba
las definiciones de crímenes de guerra, había
quedado anticuada por causa de aquellos
adelantos. En consecuencia, se consideró que, en
las presentes circunstancias, crímenes de guerra
eran solamente aquellos ajenos a todo género de
necesidades militares”.
Una practica que en nuestros días actúa a través
de un lenguaje que introduce nociones como
“ataques preventivos” o “guerra ideológica”.
Eufemismos y figuras retóricas que en ningún caso
deberíamos de desligar de lo que se produce en
otros campos sensoriales como puede ser el del
cine o el audiovisual. Como dice Judith Butler se
usan “el sonido y la imagen para reclutarnos en
una realidad y hacernos participar en ella”.
En ese sentido, pensamos que las preguntas que
rodean a la naturaleza y el uso de las imágenes
en las situaciones de guerra y las emociones
que suscitan son múltiples (la estetización de la
política, el goce obtenido ante la contemplación
de la propia destrucción…), y deben ser
discutidos en cuanto problemas políticos que
a todos nos conciernen. Y es que al igual que
las fortificaciones, ahora son ellas las que
-industrialmente- vienen a acotar y urbanizar un
campo, físico e imaginario a la vez.
Los autores que convocamos en esta edición
nos proponen contenidos narrativos y visuales
que permiten vislumbrar ciertas visiones de la
realidad que han quedado deslegitimizadas
en este proceso. “Áreas ciegas” que aunque
funcionen como realidades perdidas, han sido
capaces de distanciarse del relato triunfal y de
no formar parte del terreno epistemológico y
afectivo del que este emerge. Aquel que nos
prepara para aceptar y convivir resignadamente
con un sistema político y económico que regula,
reprime, media, pacta, naturaliza el conflicto y sus
efectos violentos entre quien instituye y quien es
instituido.
Presentación
Arquitectura: Lenguajes Fílmicos es un
proyecto dirigido, coordinado y producido
por BNV Producciones, Fundación Cristina
Enea, Fundación DSS2016 y Tabakalera con
la colaboración de Delegación de Gipuzkoa
del COAVN, Escuela Técnica Superior
Arquitectura San Sebastián (EHU-UPV) y
National Geographic.
Arquitectura: lenguajes fílmicos. El punto
ciego es una de las Alianzas de Tratado
de paz, un proyecto para San Sebastián
Capital Europea de la Cultura 2016,
comisariado por Pedro G. Romero.
Sesión 1
Sesión 4
Actividades paralelas
Sesión 2
Sesión 3
12 y 13 de noviembre de 2013
Viernes, 15 de noviembre de 2013
Mafrouza Del 12 al 16 de noviembre de 2013
Corredores: a ciegas por el territorioSábado, 16 de noviembre de 2013
13 y 14 de noviembre de 2013
14 y 15 de noviembre de 2013
Martes, 12 de noviembre de 2013
19:00h Conferencia
El precio de endulzar el café
a cargo de Peio Aguirre
20:00h Proyección
Queimada
de Gillo Pontecorvo, 1969. 112’
Lugar: Centro de Recursos Medio Ambientales
de Cristina Enea
Miércoles, 13 de noviembre de 2013
10:00 - 14:00 Taller
dirigido por Peio Aguirre
Lugar: Tabakalera
19:00h Conferencia
Giza izaera eta egoera aro nuklearrean:
terra incognita
a cargo de Elena Martínez Rubio
20:00h Proyección
Cartas de un hombre muerto
de Konstantin Lopuschanski, 1987. 88’
Lugar: Centro de Recursos Medio Ambientales
de Cristina Enea
Como complemento y extensión de la sesión 3
se proyecta Mafrouza, de Emmanuelle Demoris,
película documental de 5 capítulos que pueden
ser vistos autónomamente.
Pases en horario de mañana y tarde
(10:00-12:00 / 16:00-18:00 aprox.)
Martes, 12 de noviembre
MAFROUZA – OH NIGHT ! (Parte 1 – 2:18)
Miércoles, 13 de noviembre
MAFROUZA/HEART (Parte 2 – 2:34)
Jueves, 14 de noviembre
WHAT IS TO BE DONE? (Parte 3 – 2:32)
Viernes, 15 de noviembre
THE HAND OF THE BUTTERFLY (Parte 4 – 2:22)
Sábado, 16 de noviembre
THE ART OF SPEAKING (Parte 5 – 2:35)
Lugar: Centro de Recursos Medio Ambientales
de Cristina Enea
10:00h Salida
Corredores: a ciegas por el territorio
Salida por el Urumea con Ibon Salaberria y Koldo
Telleria*
Lugar de encuentro: delante de Tabakalera.
* Esta salida es producto de un taller que en la
Escuela de Arquitectura van a llevar a cabo Ibon
Salaberria y Koldo Telleria entorno a las relaciones
siempre conflictivas que la ciudad establece con
sus límites.
Miércoles 13 de noviembre de 2013
19:00h Conferencia
¿Archivos de Guerra?
a cargo de Philippe Artières
20:00h Proyección
Restrepo
de Tim Hetherington y Sebastian Junger, 2010. 93’
Lugar: Centro de Recursos Medio Ambientales
de Cristina Enea
Jueves, 14 de noviembre de 2013
10:00 - 14:00 Taller
dirigido por Philippe Artières
Lugar: Tabakalera
Jueves, 14 de noviembre de 2013
19:00h Conferencia
Historias de Oriente Medio
a cargo de Catherine David
20:00h Proyección
The anabasis of May and Fusako Shigenobu,
Masao Adachi and 27 years without images
de Erik Baudelaire, 2011, 66’
Lugar: Centro de Recursos Medio Ambientales
de Cristina Enea
Viernes, 15 de noviembre de 2013
10:00 - 14:00 Taller
dirigido por Catherine David
Lugar: Tabakalera
Sesión 112 y 13 de noviembre de 2013
El precio de endulzar el caféa cargo de Peio Aguirre
El capitalismo se caracteriza por borrar las huellas
de sus devastadoras acciones sobre los seres
humanos y la naturaleza en beneficio de pequeñas
e imperceptibles ganancias o comodidades
en la esfera del consumo de las sociedades
occidentales. Es sabido que el desarrollo del
capitalismo durante el siglo XIX fue concomitante
a la expansión del Imperio colonial. Los intereses
económicos de las potencias coloniales estaban
centrados en el descubrimiento y el usufructo de
“nuevos” territorios. Las relaciones de las partes
con respecto al todo caracterizan al capitalismo.
Lo que ahora llamamos globalización, ese proceso
en el cual una intervención en un sitio concreto y
particular puede afectar al devenir del conjunto
o la totalidad, tuvo en el siglo XIX su principal
periodo de apogeo. El mar se convirtió en el canal
para el mercadeo internacional. La esclavitud, su
principal fuerza de trabajo. El fuego, la moneda
predilecta para la compra.
Esta sesión trata de agarrar el modo en el que
una película como Queimada usa el “género”
cinematográfico para vehicular los principales
principios del materialismo histórico. Como se dice
vulgar o coloquialmente, la historia siempre se
repite. Es sin embargo relevante observar ejemplos
de esta repetición en el interior de la cultural
popular y la cultura de masas para aprender de
la historia. Esta película es un relato de ficción
basado en casos reales de conquista, explotación
y resistencia. La Historia representada delante de
nuestros ojos y nuestra conciencia.
Peio Aguirre
Escritor, crítico de arte y comisario
independiente afincado en Donostia. Ha
publicado textos y artículos en numerosos
periódicos y revistas nacionales e
internacionales; La Vanguardia, Mugalari,
Flash Art, Afterall, A Prior Magazine,
A-desk, e-flux Journal y otros. Ha
comisariado distintas exposiciones como
Arqueologías del Futuro, sala rekalde,
Bilbao, y la exposición retrospectiva sobre
Nestor Basterretxea, Forma y Universo, en el
Museo de Bellas Artes de Bilbao. Es editor
independiente de libros de artista bajo el
sello CO-OP. Escribe y publica en el blog
Crítica y metacomentario,
http://peioaguirre.blogspot.com
Sesión 112 y 13 de noviembre de 2013
Martes, 12 de noviembre de 2013
19:00h Conferencia
El precio de endulzar el café
a cargo de Peio Aguirre
20:00h Proyección
Queimada
de Gillo Pontecorvo, 1969. 112’
Queimada narra las desventuras de Sr. William Walker,
un doble agente enviado por el Imperio Británico a una
colonia en el Caribe con la finalidad de comenzar una
revolución en beneficio de la Corona. Ambientada en
algún momento indefinido del siglo XIX, el filme puede
verse como alegoría de los procesos de colonización
imperial y los consiguientes movimientos de resistencia
y liberación nacional. Aún con su ambientación en el
siglo XIX, el mensaje de la película debe contextualizarse
al calor del debate político de la década de 1960, en
especial el que liga el papel del arte y la función de los
intelectuales en cualquier proceso de cambio social.
Queimada es asimismo una magnífica lección de
historia económica sobre el Imperialismo y su principal
herramienta: la guerra. Un valioso documento para
juzgar la importancia del llamado cine político o militante
durante los sesenta y setenta, firmado por su principal
precursor, el director de La Batalla de Argel (1966) y
Operación Ogro (1979), el italiano Gillo Pontecorvo.
Lugar: Centro de Recursos Medio Ambientales
de Cristina Enea
Miércoles, 13 de noviembre de 2013
10:00 - 14:00 Taller
dirigido por Peio Aguirre.
Asistencia previa inscripción en el telf.: 943453526
o email: cristinaenea@donostia.org
Lugar: Tabakalera
Sesión 213 y 14 de noviembre de 2013
¿Archivos de Guerra?a cargo de Philippe Artières
De las guerras del siglo XX se conservan
numerosas señales: objetos, documentos
militares, informes, ropa y legajos de papeles;
también cartas, tarjetas postales, diarios íntimos,
producidos por los propios combatientes. Se sabe
lo que sucedió en las trincheras de 1914 o incluso
en los barcos del desembarco de Normandía.
Sin embargo, a partir de los años 90 del pasado
siglo, nuestras guerras modernas, las de Kuwait,
Afganistán o Irak son ficticias, silenciosas, sin
rostro. ¿Qué es lo que significa esa invisibilidad?
¿Cuáles son los archivos alternativos? ¿Y si el cine
y la ficción son el archivo de nuestras guerras
modernas? ¿Y sino es sino el imaginario de la
guerra lo que constituye ahora el archivo?
De ahí el interés que puede tener el acercamiento
al contexto afectivo del combate. Restrepo, el
documental de Tim Hetherington y Sebastian
Junger, explora un año y pico en los que ambos
estuvieron en la guerra de Afganistan y en el
que decidieron girar la mirada hacia los soldados
Norteamericanos reclutados allí. Un intento por
registrar cómo se puede sentir un combatiente
Americano en combate en una zona de alto riesgo
en el valle de Korengal, un lugar sin ningún valor
estratégico y que no aportó nada al sentido de
la invasión y en el que jamás se especificó cuanta
gente afgana murió ni cuantos de estos fueron
realmente combatientes talibanes. El tratamiento
altamente experimental de este documental en
cuanto artefacto que tan solo se construye a
partir de las “intimidades” del mecanismo de la
guerra, hacen de el un ejemplo paradigmático
para entender las relaciones conflictivas no ajenas
a los dilemas morales con los que se encuentra
cualquier intento de proyectar lo real.
Philippe Artières
Historiador (doctor por la Université Denis-
Diderot, París 7), investigador del CNRS
y presidente del Centro Michel Foucault.
Ha desarrollado durante más de 15 años
una serie de trabajos en torno a las formas
“ordinarias” de escritura en los siglos XIX
y XX. Considerando la escritura como
una práctica de liberación, Artières ha
mostrado cómo esta se halla articulada
en relaciones de poder-saber, que lejos de
proscribirla o inhibirla, la hacen posible de
una determinada manera. A través de la
reelaboración de los trabajos de Foucault
sobre la escritura de sí, Artières ha analizado
los dispositivos de puesta en escritura de
los individuos, y también de los modos
de resistencia escriturales a dicha captura.
Sus investigaciones trazan ejes temáticos
que atraviesan filosofía, literatura y
antropología criminal. Además, reintroduce
una reflexión propiamente histórica relativa
a los archivos y a sus funciones sociales,
políticas y simbólicas en las sociedades
contemporáneas.
Sesión 213 y 14 de noviembre de 2013
Miércoles 13 de noviembre de 2013
19:00h Conferencia
¿Archivos de Guerra?
a cargo de Philippe Artières
20:00h Proyección
Restrepo
de Tim Hetherington y Sebastian Junger, 2010. 93’
Cámaras, micrófonos y quince meses en la guerra
de Afganistán. El fotógrafo Tim Hetherington y el
periodista Sebastian Junger recibieron el encargo de la
revista Vanity Fair para entrevistar a los combatientes
del valle del Korengal y durante ese tiempo entraron a
formar parte del segundo pelotón de la compañía B del
regimiento de infantería aeronaútica. Lo que sigue es una
crónica de guerra, de vida en la guerra, con combates,
pausas, miedos, miradas a cámara, camaradería,
confesiones, cartas a los que están lejos, contradicciones,
miedos y preguntas sobre lo absurdo, real e
incomprensible de la guerra.
Lugar: Centro de Recursos Medio Ambientales
de Cristina Enea
Jueves, 14 de noviembre de 2013
10:00 - 14:00 Taller
dirigido por Philippe Artières
Asistencia previa inscripción en el telf.: 943453526
o email: cristinaenea@donostia.org
Lugar: Tabakalera
Sesión 314 y 15 de noviembre de 2013
Historias de Oriente Medioa cargo de Catherine David
Los prejuicios colonialistas siguen determinando la
percepción que se tiene en Occidente del mundo
árabe. Desde la perspectiva occidental se tiende
a concebir el mundo árabe como un todo cerrado
y homogéneo y se olvida que integra realidades
culturales y situaciones sociales muy diferentes.
El desprecio de lo árabe se remonta al siglo
XVII, cuando en los países europeos comienza
a configurarse un discurso que plantea que el
mundo árabe está fatalmente anclado en una
especie de “Edad Media” de la que es incapaz
de salir por su propia cuenta. Esa infravaloración
de procesos históricos que supusieron intentos
de modernización de las sociedades árabes es
fruto de dos razonamientos erróneos pero muy
asentados en los países europeos. Por un lado,
considerar que al ser una modernidad diferente
a la occidental, no es modernidad. Por otro lado
concebir la modernidad como un fenómeno
homogéneo y lineal que en todos los sitios tiene
que seguir el mismo patrón.
La opinión dominante y los medios de
comunicación siguen vehiculando una imagen
del mundo árabe insistiendo en las violencias de
la actualidad política, sin matices y sin análisis
serias de los contextos y de la larga historia.
Al contrario, las películas de Eric Baudelaire y
Emmanuelle Demoris nos introducen, de manera
muy diferente, en la complejidad de la historia
y de las sociedades árabes contemporáneas.
Eric Baudelaire propone, con la biografía “en
negativo” de la hija de una militante japonesa del
ejercito Rojo japonés en Líbano, una evocación de
un episodio poco conocido de los movimientos
radicales armados de los 70 en Líbano. Mafrouza
de Demoris es una épopée documental que sigue
los destinos y la vida de un grupo de habitantes
de Mafrouza, un barrio pobre de Alejandría
(Egipto) amenazado por la especulación.
Catherine David
Catherine David es comisaria independiente,
reside París. Comenzó su carrera como cura-
dor en el Museo Nacional de Arte Moderno
del Centro Georges Pompidou (1982-1990),
de 1990 a 1994 fue comisaria en la Galerie
Nationale du Jeu de Paume, ambos en
París. De 1994 a 1997, fue directora artístico
de la Documenta X de Kassel, Alemania, y
desde 1998 ha sido directora del proyecto
a largo plazo Representaciones árabes con-
temporáneas (Beirut / El Cairo / La ecuación
iraquí), producido por la Fundació Antoni
Tàpies en Barcelona y el Programa UNIA ar-
teypensamiento de la Universidad Internacio-
nal de Andalucía. En el año 2000, comisarió
El estado de cosas para el KW Institute for
Contemporary Art, Berlín. Entre 2002 y
2004, fue Directora del Witte de With Cen-
ter for Contemporary Art, Rotterdam. Como
comisaria independiente, Catherine David
ha realizado la exposición Bahman Jalali en
la Fundació Antoni Tàpies en Barcelona y el
encuentro interdisciplinario Di / Visiones: Cul-
tura y Política del Medio Oriente en el Haus
der Kulturen der Welt, en Berlín en el año
2007. En el 2008 recibió el Premio de Bard
excelencia curatorial en Nueva York. Fue co-
misaria de la Autoridad de Abu Dhabi para la
Cultura y Patrimonio en pabellón en la Bienal
de Venecia de 2009 y de la exposición de
Hassan Sharif Experiments & Objects 1979-
2011 en la Sala de Exposiciones ADACH en
Abu Dhabi, produciendo el primer libro
monográfico sobre este artista en la Bienal
de Venecia (2011) y en 2012 ha comisariado
A Blind Spot en el Haus der Kulturen der
Welt (HKW) en Berlín, Mutatis Mutandis, en
la Sección de Viena y Marwan & Abdelra-
hman Munif Correspondences 1991-2004
para la Feria de Arte de Beirut 2012).
Sesión 314 y 15 de noviembre de 2013
Jueves, 14 de noviembre de 2013
19:00h Conferencia
Historias de Oriente Medio
a cargo de Catherine David
20:00h Proyección
The anabasis of May and Fusako Shigenobu,
Masao Adachi and 27 years without images
de Erik Baudelaire, 2011, 66’
¿Quiénes son May y Fusako Shigenobu? Fusako –líder
de un grupo de extrema izquierda, el Ejército Rojo
japonés, involucrado en numerosas acciones terroristas
– ha vivido escondida en Beirut durante 30 años. May,
su hija, nacida en Líbano, sólo pudo conocer Japón
a los 27 años, después del arrestó de su madre en el
año 2000. ¿Y Masao Adachi? Un guionista, cineasta
activista radical, comprometido con la lucha armada
y la causa palestina, y también exiliado en Líbano
durante varias décadas antes de ser devuelto a su país
de origen. En sus años como director de cine fue uno
de los impulsores del “Fukeiron” o teoría del paisaje:
filmando paisajes, Adachi busca revelar las estructuras
de opresión que sustentan y perpetúan el sistema
político. ¿Anabasis? El nombre que se da, desde los
tiempos de Jenofonte, a los árduos y tortuosos viajes de
vuelta a casa.
Lugar: Centro de Recursos Medio Ambientales
de Cristina Enea
Viernes, 15 de noviembre de 2013
10:00 - 14:00 Taller
dirigido por Catherine David
Asistencia previa inscripción en el telf.: 943453526
o email: cristinaenea@donostia.org
Lugar: Tabakalera
Sesión 415 de noviembre de 2013
Giza izaera eta egoera aro nuklearrean: terra incognitaa cargo de Elena Martínez Rubio
A partir del siglo XX los desastres masivos no son
ya consecuencia de la peste o del modelo bélico
imperante hasta el momento, sino de la capacidad
destructiva de sofisticados productos creados por
los mismos humanos. Ahora la humanidad tiene
la posibilidad de hacerse desaparecer a sí misma.
En efecto, son los acontecimientos de la Segunda
Guerra Mundial -no los cambios y las evolucio-
nes en el campo de la reflexión- los que llevan
a una brecha o ruptura irrevocable de la tradi-
ción del pensamiento. Excelente ocasión -como
sugiere Hannah Arendt- para mirar sin ataduras
a la tradición filosófica. Pero también necesidad
irremediable de ponerse a buscar entre fragmen-
tos y peligro de desconcierto. Por su parte, para
Günther Anders, el hecho de que nuestras vidas
transcurran bajo la amenaza nuclear es pura terra
incognita, ya que la energía nuclear lleva consigo
una suerte de ultimátum. Y es que la permanencia
en el tiempo de nuestro mundo, su continuidad,
ha dejado de ser algo que se sobreentiende, como
lo había sido para todos los pensadores anteriores.
De otro lado ha quedado demostrado que el arte
sigue siendo posible aún después de Hiroshima,
Auschwitz, Chernobyl, Fukushima..., a pesar de
que Theodor Adorno creyera lo contrario. ¿Pero
acaso la Negra leche del alba de Paul Celan no
hace que los campos de concentración nos sean
más llevaderos, amortiguando con la belleza de
sus palabras la conmoción producida en noso-
tros por aquellos crímenes? ¿Puede ayudar el
arte a que no vuelva a suceder nada semejante?
¿Cómo expresa y proyecta el cine el punto ciego
de la aflicción y el terror radical de los accidentes
nucleares? Alexander Kluge cree que una mirada
irónica es útil para despertar las conciencias, pues-
to que como espectadores tendemos a esquivar
el sufrimiento sin paliativos. Por lo tanto, no se
nos puede mostrar únicamente la arquitectura
y el escenario en puro de la desgracia. Un reto
difícil en una época cuya máxima expresión -en el
campo de las imágenes- consiste en espeluznantes
montones de chatarra.
Con todo, podríamos estar ante un nuevo tipo
de ser humano. Pues tal vez aquel que genera-
ción tras generación ha sido criado en la jaula no
quiera la libertad ni sueñe con ser dueño de sí
mismo. Quizá acepte sin más la sumisión, y -a falta
de criterios para diferenciar entre el bien y el mal-
no sea capaz de representarse las consecuencias
y los graves daños causados por sus acciones...
En especial cuando actúa valiéndose de esos
instrumentos técnicos que tanto admira y que le
impiden una relación directa con el dolor.
Elena Martínez Rubio
Es autora del diccionario Euskara-Alemán/
Alemán-Euskara (Elkar, 2006. Segunda
edición, 2009). Colaboradora de Egin,
Gara, Uztaro, Ezpala, Larrun, Geu, Senez,
Jakin... con más de cien artículos. Doctora
en filosofía en la Universidad Autónoma
de Madrid con una tesis sobre Hannah
Arendt. Profesora de Filosofía en la UPV.
Traductora del alemán y del inglés al euskera
y al castellano (Hannah Arendt, Günther
Anders, Agustín García Calvo, Kant).
Otras publicaciones: “Hannah Arendt: Un
pensamiento a la intemperie”, “Hannah
Arendt: La historia, relato de infinitos
comienzos y ningún final” (junto a otros
autores). En literatura: “De noche a noche”.
Poesía: 1. premio del Concurso Pasaia
(2009) “Vivíamos a la vuelta de la esquina”.
2. Premio Concurso Lauaxeta de Mungia
(2008).
Sesión 4Viernes, 15 de noviembre de 2013
19:00h Conferencia
Giza izaera eta egoera aro nuklearrean:
terra incognita
a cargo de Elena Martínez Rubio
20:00h Proyección
Cartas de un hombre muerto
de Konstantin Lopuschanski, 1987. 88 min.
Un error humano termina provocando una guerra
nuclear. Así empieza todo. Así podría terminar todo. Esta
película de ciencia ficción rusa imagina un futuro post-
apocalíptico donde la radiactividad segrega un territorio:
en el subsuelo, los contaminados; en los búnquers,
“los limpios”. El personaje principal de la película, un
físico refugiado en el museo de historia, escribe cartas
a la superficie dirigidas a su hijo muerto en el desastre,
tratando de explicar todo lo que ha sucedido para
llegar al estado de inminente fin del mundo. En 1986,
meses antes del estreno de esta película, Chernobil y sus
reactores saltaron por los aires y marcaron un 7, máximo
peligro, en la escala internacional de deastres nucleares.
En 2011 la central de Fukushima (Japón), volvió a marcar
un 7 en la escala de peligrosidad. A veces la ciencia
ficción se vuelve ciencia, bienvenidos a la era atómica.
Lugar: Centro de Recursos Medio Ambientales
de Cristina Enea
Actividades paralelas
Actividades paralelas
Del 12 al 16 de noviembre de 2013
Sábado, 16 de noviembre de 2013
Mafrouza
Como complemento y extensión de la sesión 3
se proyecta Mafrouza, de Emmanuelle Demoris,
película documental de 5 capítulos que pueden
ser vistos autónomamente.
Pases en horario de mañana y tarde
(10.00-12.00 / 16.00-18.00 aprox.)
Martes, 12 de noviembre
MAFROUZA – OH NIGHT ! (Parte 1 – 2:18)
Miércoles, 13 de noviembre
MAFROUZA/HEART (Parte 2 – 2:34)
Jueves, 14 de noviembre
WHAT IS TO BE DONE? (Parte 3 – 2:32)
Viernes, 15 de noviembre
THE HAND OF THE BUTTERFLY (Parte 4 – 2:22)
Sábado, 16 de noviembre
THE ART OF SPEAKING (Parte 5 – 2:35)
Lugar: Centro de Recursos Medio Ambientales
de Cristina Enea
Existen límites y fronteras no visibles donde la ciudad despreocupada de su
rentabilidad expulsa sus restos. El territorio no-urbano se presenta como
espacio a superar, espacio a atravesar por el tránsito acelerado de mercancías
para quedar definido como “corredor”, como territorio-pasillo que en algunos
de sus recodos esparce trozos de ciudad amurallada, zonas de exclusión y
ejemplos de gobierno del territorio que chocan con lo pre-existente.
El recorrido propuesto remontará el río Urumea en busca de estas anomalías.
Ibon Salaberria y Koldo Telleria son arquitectos y profesores de la Escuela de
Arquitectura de Donostia.
Asistencia previa inscripción en el telf.: 943453526
o email: cristinaenea@donostia.org
Horario: 10.00
Lugar de encuentro: delante de Tabakalera
Mafrouza es una película en 5 partes rodada por
Emmanuelle Demoris durante los dos años que pasó en
Mafrouza, un barrio chabolista de Alejandría construido
sobre una necrópolis greco-romana. Mafrouza narra el
encuentro y los destinos de varios de sus habitantes que
se hace eco en una crónica polifónica. Aunque la vida es
dura en Mafrouza, todos resisten con fuerza y elegancia.
Adel y Ghada, una pareja joven en busca de la felicidad,
Mohamed Khattab, tendero y jeque humanista, Hassan,
cantante gamberro amante de la libertad, Abu Hosny,
viejo solitario en su casa inundada, Om Bassiouni, la
campesina y su horno de pan, los Chenabou, familia de
buhoneros y Gihad, una joven luchadora: todos encar-
nan y relatan su resistencia, que convierte a su barrio en
un espacio de libertad y vitalidad.
Mafrouza se toma su tiempo para entrar y captar las
compejidades de ese mundo, pero también para contar a
través de sus historias el encuentro entre los habitantes de
Mafrouza y la mujer que viene a filmarlos. Un encuentro
que plantea preguntas cinematográficas y nos interroga
sobre nuestra manera de mirar a los demás. Mafrouza
pone en cuestión los clichés sobre los pobres, Oriente o
el Islam, pero también es una interrogación sobre nuestra
manera de mirar y de vivir (en Europa o en otros lugares).
*Esta salida es producto de un taller que en la Escuela de Arquitectura estan llevando a
cabo Ibon Salaberria y Koldo Telleria entorno a las relaciones siempre conflictivas que la
ciudad establece con sus límites.
Corredores: a ciegas por el territorioSalida por el Urumea
con Ibon Salaberria y Koldo Telleria*
Organiza:
Patronos:
Colabora:
Conferencias / Proyecciones
Fundación Cristina Enea
Paseo del Duque de Mandas, 66.
20012 Donostia-San Sebastián
Tel: 943453526 - 943471414
cristinaenea@donostia.org
Talleres
Tabakalera
Paseo del Duque de Mandas, 32
20012 Donostia-San Sebastián, Guipúzcoa
Gizaki primitiboak, babesik gabe, arriskuan eta
biluzik, bere aurkari naturalak menperatzeko
abilezia izan zuen. Fortifikazioaren zientziak
inflexio-puntua ekarri zuen natura menperatzeko
prozesuan. Lewis Munford-ek dioen bezala,
harresiek hiria eta nekazaritza-eremuaren
arteko harremanen funtsezko aldaketa erraztu
zuten, barrukalde eta kanpoaldearen artekoa.
Hiriaren babesean norbanako eta taldeen arteko
jarduerak eta harremanak errazten ziren neurrian,
kanpoaldearekin, hiriko mugetatik kanpo
zegoenarekin harremanak irrazionalak, etsai-
girokoak bihurtu ziren.
Argudio horrek, larriagotuta, gaur egun arte
iraun du, non habitat-en suntsipena eta baliabide
naturalen ustiapen azeleratua arazo global gisa
eta sistema ekonomiko kapitalistak bultzatutako
pilaketa- eta desjabetza-dinamiketatik bereizezin
gisa ulertzen den.
Harresiak itxura desberdinak hartzen joan
dira, arkitektura berriak, logika materialak
eta banakariak mugatuz. Kapitalismoaren
garapenak printzearen ondasuna ondasun
nazional gisa ulertzea eskatzen zuen, bestelako
aktore ekonomiko batzuk ere tartean sartuz:
merkatariak, bankariak, manufaktura-ekoizleak.
Prozesu hori hiriak-Estatuak Estatua-naziorantz,
hedapen kolonialerantz, naturaren menperatze
eta ustiapenerantz, edo itsas merkataritzaren
garapenerantz egindako desplazamenduarekin
batera gertatu zen.
Aldi berean, burgesiak egindako aliatuen
bilaketaren ondorioz, espazio fortifikatua handitu
behar izan zen; hiria babesten zuten harresietatik
askoz lurralde zabalagoak mugarritzen dituzten
mugetara.
Bestalde, aro modernoaren konfigurazioak “gerra
totala” bezala ezagutzen dena ekarri zuen,
hau da, indarrean dagoen legeriaren aurrean
eteten ez dena eta gerra eta bakearen arteko
bereizketa bera ere krisian jartzen duena. Hannah
Arendt-ek adierazi duen moduan, “…Bigarren
Mundu Gerra amaitzerakoan, gauza jakina zen
biolentzia-tresnetan emandako aurrerapenen
ondorioz “gerra kriminalak” saihetsezinak zirela.
Soldadu eta zibilak, armada eta zibilak eta jomuga
militar eta hirien arteko bereizketa, non Hagako
Hitzarmenak funtsatzen zituen gerrako krimenen
definizioak, zaharkitua gelditu zen aurrerapen
horiengatik. Ondorioz, egoera hartan, gerrako
krimen moduan behar militarretatik kanpo
zeudenak soilik hartu ziren”.
Praktika horrek, gaur egun, “eraso
prebentiboak” edo “gerra ideologikoa” bezalako
kontzeptuak sartzen dituen hizkuntzaren bitartez
jarduten du. Eufemismo eta figura erretoriko
horiek ez genituzke beste eremu sentsorial
batzuetan gertatzen denetik bereizi behar, hala
nola zinean edo ikusentzunezkoetan. Judith
Butler-ek dioen moduan, “soinua eta irudia
errealitate batean sartu eta bertan parte hartu
arazteko erabiltzen dira”.
Zentzu horretan, gerra egoeretan erabiltzen
diren irudiak eta eragiten dituzten emozioak
askotarikoak izanik (politikaren estetizazioa,
suntsipena ikusteak eragiten duen gozamena…),
guztioi dagokigun arazo politiko gisa eztabaidatu
behar ditugulakoan gaude. Izan ere, fortifikazioak
bezala, orain horiek dira eremu fisiko zein irudizko
bat -industrialki- mugatzen eta urbanizatzen
dutenak.
Edizio honetan deitu ditugun autoreek, prozesu
honetan zilegitasun gabe gelditu diren hainbat
ikuspuntu ikustatzea ahalbidetzen diguten eduki
narratibo eta bisualak proposatzen dizkigute.
Galdutako errealitate gisa funtzionatzen
duten “eremu itsuak” izan arren, garaileen-
kontakizunetik urruntzeko gai izan dira, hura
sortzen den eremu epistemologiko eta afektiboko
partaide izan gabe. Agintaria eta aginduaren
arteko gatazka eta haren ondorio biolentoak
arautu, zigortu, itundu eta naturalitzatzen dituen
sistema politiko eta ekonomikoa onartu eta etsita
bertan bizitzeko prestatzen gaituena, hain zuzen.
Aurkezpena
Arkitektura: film mintzairak BNV
produkzioak, Cristina Enea Fundazioak,
DSS2016 Fundazioak eta Tabakalerak
zuzendu, koordinatu eta ekoiztutako
proiektua da, EHAEO Gipuzkoako
delegaritza, Donostiako Arkitektura Goi
Eskola Teknikoaren (EHU-UPV) eta National
Geographic-en laguntzarekin.
Arkitektura: film mintzairak. Puntu
itsua Bake Tratatuaren Aliantzetako bat
da, Donostia, 2016ko Europako Kultur
Hiriburua-ren proiektua, eta Pedro G.
Romerok komisariatutakoa.
1. saioa2013ko azaroak 12 eta 13
Azaroak 12, asteartea
19:00 Hitzaldia
El precio de endulzar el café
Peio Aguirre
20:00 Proiekzioa
Queimada
Gillo Pontecorvo, 1969. 112’
Non: Cristina Eneako Ingurumen Baliabideen Etxea
Azaroak 13, asteazkena
10:00 - 14:00 Tailerra
Peio Aguirrek zuzenduta
Non: Tabakalera
2. saioa2013ko azaroak 13 eta 14
Azaroak 13, asteazkena
19:00 Hitzaldia
¿Archivos de Guerra?
Philippe Artières
20:00 Proiekzioa
Restrepo
Tim Hetherington eta Sebastian Junger, 2010. 93’
Non: Cristina Eneako Ingurumen Baliabideen Etxea
Azaroak 14, osteguna
10:00 - 14:00 Tailerra
Philippe Artières-ek zuzenduta
Non: Tabakalera
3. saioa2013ko azaroak 14 eta 15
Azaroak 14, osteguna
19:00 Hitzaldia
Historias de Oriente Medio
Catherine David
20:00 Proiekzioa
The anabasis of May and Fusako Shigenobu,
Masao Adachi and 27 years without images
Erik Baudelaire, 2011, 66’
Non: Cristina Eneako Ingurumen Baliabideen Etxea
Azaroak 15, ostirala
10:00 - 14:00 Tailerra
Catherine David-ek zuzenduta
Non: Tabakalera.
4. saioa2013ko azaroak 15
19:00 Hitzaldia
Giza izaera eta egoera aro nuklearrean:
terra incognita
Elena Martínez Rubio
20:00h Proiekzioa
Cartas de un hombre muerto
Konstantin Lopuschanski, 1987. 88’
Non: Cristina Eneako Ingurumen Baliabideen Etxea
Ekintza paraleloakMafrouza 2013ko azaroaren 12tik 16ra
Korridoreak: itsu-itsuan lurraldean barrena2013ko azaroak 16, larunbata
3. saioaren osagarri eta hedadura gisa Emmanu-
elle Demoris-en Mafrouza proiektatuko da, modu
autonomoan ikus daitezkeen 5 ataletako pelikula
dokumentala.
Emanaldiak goizez eta arratsaldez
(10.00-12.00 / 16.00-18.00 gutxi gorabehera)
Azaroak 12, asteartea
MAFROUZA – OH NIGHT ! (1. zatia – 2:18)
Azaroak 13, asteazkena
MAFROUZA/HEART (2. zatia – 2:34)
Azaroak 14, osteguna
WHAT IS TO BE DONE? (3. zatia – 2:32)
Azaroak 15, ostirala
THE HAND OF THE BUTTERFLY
(4. zatia – 2:22)
Azaroak 16, larunbata
THE ART OF SPEAKING (5. zatia – 2:35)
Non: Cristina Eneako Ingurumen Baliabideen Etxea
10:00 Irteera
Korridoreak: itsu-itsuan lurraldean barrena
Irteera Urumeatik Ibon Salaberria eta Koldo
Telleriarekin*
Non: Tabakalera aurrean
*Irteera hau Ibon Salaberriak eta Koldo Telleriak
hiriak bere mugekin ezartzen dituen harreman
gatazkatsuen inguruan Arkitektura Eskolan egingo
duten tailerraren emaitza da.
1. saioa2013ko azaroak 12 eta 13
El precio de endulzar el caféPeio Aguirre
Kapitalismoa, mendebaldeko gizartearen
kontsumoan irabazi edo erosotasun txiki eta
hautemanezinak lortze aldera, gizakiari eta
naturari eragiten dien ekintza suntsitzaileen
arrastoak ezabatzeagatik bereizten da. XIX.
mendean, kapitalismoaren garapena, Inperio
kolonialaren hedapenarekin batera gertatu
zen. Potentzia kolonialen interes ekonomikoak
lurralde “berrien” aurkikuntzan eta usufruktuan
oinarriturik zeuden. Alde edo parteen guztiarekiko
harremanek bereizten dute kapitalismoa. Gaur
egun globalizazioa deitzen diogunak, hau da,
leku zehatz batean esku-hartzeak osotasunaren
bilakaeran eragin dezakeen prozesuak, XIX.
mendean izan zuen goren unea. Itsasoa
nazioarteko marketinerako bidea bihurtu zen.
Esklabotasuna haren lanindarra. Sua erosketarako
txanponik gogokoena.
Saio honek Queimada bezalako pelikula batek
materialismo historikoaren oinarri nagusiak
hedatzeko “genero” zinematografikoa nola
erabiltzen duen azaltzen du. Modu arruntean
esaten den bezala, historia errepikatu egiten da.
Hala ere, historiatik ikasteko, errepikapen horren
adibideak kultura herrikoi eta masen kulturaren
barruan ikustea garrantzitsua da. Pelikula hau
fikziozko kontakizuna da, konkista, esplotazio eta
erresistentziako kasu errealetan oinarritutakoa.
Gure begi eta kontzientzia aurrean irudikatutako
Historia.
Peio Aguirre
Idazlea, arte-kritikoa eta komisario
independentea, Donostian bizi da. Testuak
eta artikuluak argitaratu ditu egunkari
eta aldizkari askotan, nazionalak zein
nazioartekoak; La Vanguardia, Mugalari,
Flash Art, Afterall, A Prior Magazine,
A-desk, e-flux Journal… Komisarioa izan
da hainbat erakusketatan, hala nola,
Etorkizuneko Arkeologiak Bilboko Rekalde
aretoan, eta Forma eta Unibertsoa Nestor
Basterretxearen atzera begirako erakusketa
Bilboko Arte Ederretako Museoan. Artista-
liburuen editore independentea da CO-OP
zigiluarekin. Crítica y metacomentario blog-
ean idatzi eta argitaratzen du,
http://peioaguirre.blogspot.com
1. saioa2013ko azaroak 12 eta 13
Azaroak 12, asteartea
19:00 Hitzaldia
El precio de endulzar el café
Peio Aguirre
20:00 Proiekzioa
Queimada
Gillo Pontecorvo, 1969. 112’
Queimada-k Sr. William Walker-en harriabar edo
zoritxarrak kontatzen ditu. Walker Koroaren aldeko
iraultza hasteko helburuarekin Britania Handiko Inperioak
Karibeko kolonia batera bidalitako agente bikoitza da.
XIX. mendeko une zehaztugabe batean girotuta dago,
eta pelikula kolonizazio inperialaren eta hortik datozen
erresistentzia eta nazio askapeneko prozesuen alegoria
da. XIX. mendean girotua egon arren, pelikularen mezua
1960. hamarkadako eztabaida politikoaren inguruan
kokatu behar da, bereziki artea eta aldaketa sozialeko
edozein prozesutan intelektualek duten funtzioa lotzen
dituen eztabaidan. Aldi berean, Queimada, historia-
ikasgai zoragarria da, Inperialismoa eta haren tresna
nagusiari buruzkoa: gerra. Hirurogei eta hirurogeita
hamargarren hamarkadetan zine politiko edo militanteak
izan zuen garrantziaz jabetzeko dokumentu baliotsua.
Gillo Pontecorvo italiarrak sinatutako pelikula da -La
Batalla de Argel (1966) eta Operación Ogro (1979)
pelikulen zuzendaria-.
Non: Cristina Eneako Ingurumen Baliabideen Etxea
Azaroak 13, asteazkena
10:00 - 14:00 Tailerra
Peio Aguirrek zuzenduta.
Parte hartzeko aurrez izena eman 943453526
telefonoan edo e-mail honetan: cristinaenea@
donostia.org
Non: Tabakalera
2. saioa2013ko azaroak 13 eta 14
¿Archivos de Guerra?Philippe Artières
XX. mendeko gerretatik zantzu ugari gordetzen
dira: objektuak, dokumentu militarrak, txostenak,
arropak eta paper-sortak; baita gutunak, postalak,
egunkari intimoak ere, soldaduek egindakoak.
1914ko trintxeretan edo Normandiako
lehorreratzean zer gertatu zen badakigu. Hala
ere, joan den mendeko 90. hamarkadatik aurrera,
gure gerra modernoak, Kuwait, Afganistan edo
Irak-eko gerrak, fikziozkoak dira, isilak, aurpegirik
gabekoak. Zer esan nahi du ikusezintasun horrek?
Zeintzuk dira artxibo alternatiboak? Eta zinea eta
fikzioa gure gerra modernoen artxiboa badira? Eta
gerraren irudikaria bada orain artxiboa osatzen
duena?
Hor dago borrokaren testuinguru afektibora
gerturatzeak izan dezakeen interesa. Restrepo-k,
Tim Hetherington eta Sebastian Junger-en
dokumentalak, Afganistango gerran egon ziren
denbora (urte eta piko) aztertzen du; begirada han
errekrutatuta zeuden soldadu iparramerikarrei jarri
diete. Amerikako soldadu bat Korengal harana
bezalako leku arriskutsu batean nola sentitu
daitekeen jasotzeko ahalegina; balio estrategikorik
gabeko lekua, inbasioaren zentzuari ezer aportatu
ez ziona eta zenbat afganiar hil ziren eta horietatik
soldadu talibanak zenbat izan ziren sekula
zehaztu ez zena. Dokumentalari oso tratamendu
esperimentala eman diote, gerra-mekanismoen
“intimitateetatik” eraikitzen den tresna gisa, eta
horri esker eredu paradigmatikoa dugu, egiazkoa
dena proiektatzerakoan dilema moralak eragiten
dituzten harreman gatazkatsuak ulertzeko.
Philippe Artières
Historialaria (doktorea Université Denis-
Diderot, Paris 7), CNRS-ko ikerlaria eta
Michel Foucault Zentroko presidentea. 15
urtetan XIX. eta XX. mendeetako idazketa-
modu “arrunten” inguruko lanak egin ditu.
Idazketa askapen-jarduera gisa ulertuta,
Artières-ek, idazketa, boterea-ezagutza
harremanetan artikulatuta dagoela erakutsi
du, debekatu edo galarazi beharrean,
modu jakin batean nola ahalbidetzen
duten. Idazketari buruzko Foucault-en lanak
berregitearekin, Artières-ek norbanakoen
idazketa-gailuak aztertu ditu, eta baita
atzemate horren idazketa-erresistentzia
moduak ere. Bere ikerketek filosofia,
literatura eta antropologia kriminala
zeharkatzen dituzten ardatz tematikoak
azaltzen dituzte. Gainera, artxiboei eta
horiek gizarte garaikideetan dituzten funtzio
sozial, politiko eta sinbolikoei buruzko
hausnarketa historikoa ere berriz sartzen du.
2. saioa2013ko azaroak 13 eta 14
Azaroak 13, asteazkena
19:00 Hitzaldia
¿Archivos de Guerra?
Philippe Artières
20:00 Proiekzioa
Restrepo
Tim Hetherington eta Sebastian Junger, 2010. 93’
Kamerak, mikrofonoak eta hamabost hilabete
Afganistango gerran. Tim Hetherington argazkilariak
eta Sebastian Junger kazetariak Vanity Fair aldizkariaren
enkargua jaso zuten Korengal haraneko soldaduei
elkarrizketa egiteko, eta denbora tarte horretan
infanteria aeronautikako erregimentuko B konpainiaren
bigarren pelotoian egon ziren. Gerra-kronika bat egiten
dute, nolakoa den bizitza gerran, borrokak, etenaldiak,
beldurrak, kamerara begiradak, adiskidetasuna,
aitorpenak, urruti daudenei gutunak, kontraesanak,
gerraren absurdoa, erreala eta ulertezinaren inguruko
beldurrak eta galderak.
Non: Cristina Eneako Ingurumen Baliabideen Etxea
Azaroak 14, osteguna
10:00 - 14:00 Tailerra
Philippe Artières-ek zuzenduta.
Parte hartzeko aurrez izena eman 943453526
telefonoan edo e-mail honetan: cristinaenea@
donostia.org
Non: Tabakalera
3. saioa2013ko azaroak 14 eta 15
Historias de Oriente MedioCatherine David
Aurreiritzi kolonialek zehazten dute oraindik ere
Mendebaldean mundu arabiarraren inguruan
dagoen pertzepzioa. Mendebaldeko ikuspuntutik
mundu arabiarra zerbait itxia eta homogeneo
gisa ulertzeko joera dago, eta errealitate kultural
eta egoera sozial ezberdinak integratzen dituela
ahaztu egiten da. Arabiarren kontrako mespretxua
XVII. mendetik dator, Europako herrialdeetan,
mundu arabiarra “Erdi Aro” antzekoan dagoela
eta bere kabuz bertatik irteteko gai ez dela
dioen diskurtsoa eratzen hasi zenean. Gizarte
arabiarra modernizatzeko ahaleginak izan ziren
prozesu historiko horien gutxiespena, Europako
herrialdeetan oso finkatuta dauden bi arrazoiketa
okerren ondorioa da. Alde batetik, mendebaldeko
modernitatea ez bezalakoa dena, ez da
modernitatea. Bestetik, modernitatea fenomeno
homogeneo eta lineal gisa ulertzea, leku guztietan
patroi bera jarraitu behar duena.
Iritzi menderatzaileek eta komunikabideek
mundu arabiarraren irudia hedatzen jarraitzen
dute egunerokotasun politikoaren biolentzia
nabarmenduz, ñabardurarik eta testuinguru
eta historia luzearen analisi seriorik egin gabe.
Aldiz, Eric Baudelaire eta Emmanuelle Demoris-
ek pelikulek, oso modu diferentean, historia eta
gizarte arabiar garaikideen konplexutasunean
sartzen gaituzte. Eric Baudelaire-k, Libanon
Japoniako armada Gorriko militante japoniar
baten alabaren biografia “negatiboarekin”,
gutxi entzun den Libanoko 70. hamarkadako
mugimendu erradikal armatuen gertaera bat
gogoratzen du. Demoris-en Mafrouza épopée
dokumental bat da; Mafrouza, espekulazioaren
mehatxupean dauden Alejandriako (Egipto)
auzo pobre bateko bizilagunen patua eta bizitza
kontatzen dizkigu.
Catherine David
Catherine David Paris-en bizi den komisa-
rio independentea da. Bere karrera Centre
Georges Pompidou Museoko kontserba-
tzailea gisa hasi zuen, eta 1990etik 1994ra
arte, Galerie Nationale du Jeu de Paume-ko
komisarioa, biak Parisen. 1994tik 1997ra
Kassel-eko (Alemania) X. documenta-ko
zuzendari artistikoa izan zen, eta 1998az
geroztik, Bartzelonako Antoni Tàpies
Fundazioak eta Andaluziako Nazioarteko
Unibertsitateko UNIA Artea eta Pentsamen-
dua izeneko programak ekoiztutako Repre-
sentaciones árabes contemporáneas (Beirut,
El Cairo, La ecuación Iraqui), epe luzeko
proiektuko zuzendaria da. 2000. urtean,
The State of Things antolatu zuen Berlingo
KW Institute for Contemporary Art-erako.
2002tik 2004ra arte Rotterdam-eko Witte
de With-eko zuzendaria izan zen. Komisario
independente moduan Bahman Jalali erakus-
keta antolatu zuen Bartzelonako Antoni
Tàpies Fundazioan eta 2007an Di / Visiones:
Cultura y Política del Medio Oriente diziplina
arteko topaketa Berlineko Haus der Kulturen
der Welt-en. 2008an bere lan kuratorial
bikainaarengatik Bard saria jaso zuen New
Yorken. 2009an, Veneziako Biurtekoan Abu
Dhabiko Kultura eta Hondarearen pabilioko
komisario izan zen eta Hassan Sharif-en
Experiments & Objects 1979-2011 erakuske-
taren arduradun ere. Abu Dhabiko ADACH
Erakusketa Gelan, artista honen lehenbiziko
liburu monografikoa ekoiztu zuen 2011ko
Veneziako Biurtekoan. 2012an Berlineko
Haus der Kulturen der Welt-en (HKW) A
Blind Spot antolatu zuen, Vienako Sekzioan
berriz, Mutatis Mutandis, eta azkenik
Marwan & Abdelrahman Munif Correspon-
dences 1991-2004 Beiruteko Arte Azokan.
3. saioa2013ko azaroak 14 eta 15
Azaroak 14, osteguna
19:00 Hitzaldia
Historias de Oriente Medio
Catherine David
20:00 Proiekzioa
The anabasis of May and Fusako Shigenobu,
Masao Adachi and 27 years without images
Erik Baudelaire, 2011, 66’
Zeintzuk dira May eta Fusako Shigenobu? Fusakok
-hainbat ekintza terroristatan parte hartu duen
Japoniako Armada Gorriko ezker muturreko talde bateko
buruak- ia 30 urte eman ditu Beiruten ezkutatuta. Bere
alaba May, Libanon jaioa, ama 2000. urtean atxilotu
eta gero, Japonia ezagutu zuenerako 27 urte zituen.
Eta Masao Adachi? Gidoilari eta zinemagile aktibista
erradikala, borroka armatuarekin eta Palestinako
kausarekin konprometitutakoa, bere sorterrira bidali
aurretik, Libanon hainbat hamarkada eman zituen
ezkutuan. Film zuzendari modura jardun zuen urteetan,
‘paisaiaren teoria’ baten bultzatzaileetako bat izan
zen - fukeiron: paisaiak filmatzean, Adachik sistema
politikoa babestu eta iraunaraztea eragiten duten opresio
egiturak ezagutzera ematea bilatzen zuen. Anabasia?
Xenophonen atzetik, etxerako bidean noraezean
egindako bidaia aldrebesei emandako izena.
Non: Cristina Eneako Ingurumen Baliabideen Etxea
Azaroak 15, ostirala
10:00 - 14:00 Tailerra
Catherine David-ek zuzenduta.
Parte hartzeko aurrez izena eman 943453526
telefonoan edo e-mail honetan: cristinaenea@
donostia.org
Non: Tabakalera
4. saioa2013ko azaroak 15
Giza izaera eta egoera aro nuklearrean: terra incognitaElena Martínez Rubio
XX. mendeaz geroztik gizakiek beraiek sortutako
ekoizkin sofistikatu txikitzaileei zor zaizkio
hondamen masiboak, ez izurritei ezta ordura arte
eramandako gerra-mota bati. Gizadiak badu orain
bere burua desagerarrazteko aukera.
Izan ere, Biga rren Munduko Gerrako gertakizunek
(ez gogoeten arloko aldaketek eta bilakaerek)
itzultzerik ez duen eten edo haustura bat eragin
zuten pentsamenduaren tradizioaren baitan.
Tradizio filosofikoari loturarik gabe begiratzeko
abagune paregabea, Hannah Arendten iritziz.
Halaber, hauskinen artean bilatzeko halabeharra
eta galzoria. Günther Andersen ustez berriz,
gure bizialdia indar nuklearraren mehatxupean
eraman behar izatea terra incognita da. Indar
nuklearrak ultimatum moduko bat dakar berekin-
eta. Giza munduaren iraupena kolokan dago, ez
da honezkero esan gabe doan zerbait, aurreko
pentsalarientzat guztientzat izan zen bezalaxe.
Hiroshima, Auschwitz, Txernobyl, Fukushima... eta
gero, artea egingarria dela frogatu da bestalde,
Theodor Adornok kontrakoa sinestu bazuen ere.
Baina Paul Celanen “Goizeko esne beltza”-k ez al
ditu kontzentrazio esparruak eramangarriago egin,
eta hitzen edertasunaren bidez orduko krimenen
zirrara gugan nolabait moteldu? Horrelakorik
sekula errepikatu ez dadin lagungarri ote da
artea? Nola adierazten eta proiektatzen ditu egun
zinemagintzak istripu nuklearretako oinazearen
gune itsua eta errotikako izua? Alexander Klugek,
ikuspegi ironikoa kontzientzia esnarazteko
baliagarria izan daitekeela sinesten du, ikusleok
atsekabe hutsa saihesteko joera dugulako.
Ezin zaigu beraz begien aurrean ezbeharraren
arkitektura eta eszenatokia baino jarri. Erronka
zaila txatar pilaketa lazgarriak irudien adierazpide
nagusi diren gure ga raian.
Hala eta guztiz ere, gizaki mota berri baten
aurrean egon gintezke. Baliteke, belaunaldiz
belaunaldi kaiolan hazitako hark askatasunik nahi
ez izatea. Bere buruaren jabe izatearekin ametsik
ez egitea. Menpekotasuna besterik gabe onartzea.
Ongiaren eta gaizkiaren bereizteko irizpiderik
ezean, bere ekintzek sorrarazitako ondorio eta
kalte ikaragarriak irudikatzeko gai ez izatea...
Areago, minarekiko harreman zuzena eragozten
dioten tresna tekniko mirestuak baliatuz jokatzen
duenetan.
Elena Martínez Rubio
Euskara-Alemana/Alemana-Euskara (Elkar,
2006. Bigarren edizioa, 2009) hiztegiaren
egilea da. Egin, Gara, Uztaro, Ezpala, Larrun,
Geu, Senz edota Jakin-eko kolaboratzailea
ehun artikulu baino gehiagorekin.
Filosofian doktorea Madrileko Unibertsitate
Autonomoan Hannah Arendt-i buruzko
tesiarekin. Filosofia irakaslea EHU-n. Aleman
eta ingelesetik euskara eta gaztelerara
itzultzailea (Hannah Arendt, Günter Anders,
Agustin Garcia Calvo, Kant). Beste argitalpen
batzuk: “Hannah Arendt: Un pensamiento a
la intemperie”, “Hannah Arendt: La historia,
relato de infinitos comienzos y ningún final”
(beste egile batzuekin batera). Literaturan:
“De noche a noche”. Poesia: Pasaia
Lehiaketako 1. Saria (2009) “Vivíamos a la
vuelta de la esquina”. Mungiako Lauaxeta
Lehiaketako 2. Saria (2008).
4. saioa2013ko azaroak 15
19:00 Hitzaldia
Giza izaera eta egoera aro nuklearrean:
terra incognita
Elena Martínez Rubio
20:00h Proiekzioa
Cartas de un hombre muerto
Konstantin Lopuschanski, 1987. 88’
Gizakiaren akats batek gerra nuklearra eragiten du.
Horrela hasten da dena. Horrela amai daiteke dena.
Errusiako zientzia-fikziozko film honek apokalipsi ondoko
etorkizuna irudikatzen du, non erradioaktibitateak
lurralde bat banantzen duen: lurpean, kutsatuak;
bunkerretan, “garbiak”.
Pelikulako pertsonaia nagusiak, historia-museoan
babestuta dagoen fisikariak, gutunak idazten dizkio
hondamendian hil zaion semeari, gertu dagoen
munduaren amaierara iristeko zer gertatu den azaltzeko.
1986. urtean, pelikularen estreinaldia baino hilabete
batzuk lehenago, Chernobil eta bertoko erreaktoreek
eztanda egin eta 7 bat markatu zuten, arriskurik
handiena hondamendi nuklearren nazioarteko eskalan.
2011n, Fukushimako zentralak (Japonia) 7 bat markatu
zuen berriz ere arriskugarritasun-eskalan. Batzuetan,
zientzia-fikzioa zientzia bihurtzen da, ongietorri aro
atomikora.
Non: Cristina Eneako Ingurumen Baliabideen Etxea
Ekintza paraleloak2013ko azaroaren 12tik 16ra arte
Mafrouza
3. saioaren osagarri eta hedadura gisa
Emmanuelle Demoris-en Mafrouza proiektatuko
da, modu autonomoan ikus daitezkeen 5
ataletako pelikula dokumentala.
Emanaldiak goizez eta arratsaldez
(10.00-12.00 / 16.00-18.00 gutxi gorabehera)
Azaroak 12, asteartea
MAFROUZA – OH NIGHT ! (1. zatia – 2:18)
Azaroak 13, asteazkena
MAFROUZA/HEART (2. zatia – 2:34)
Azaroak 14, osteguna
WHAT IS TO BE DONE? (3. zatia – 2:32)
Azaroak 15, ostirala
THE HAND OF THE BUTTERFLY
(4. zatia – 2:22)
Azaroak 16, larunbata
THE ART OF SPEAKING (5. zatia – 2:35)
Non: Cristina Eneako Ingurumen Baliabideen Etxea
Mafrouza 5 zati dituen pelikula da; Emmanuelle Demo-
ris-ek filmatu zuen Mafrouza-n, Alejandrian nekropoli
grekoerromatar baten gainean eraikitako auzo txabolista
batean eman zituen bi urteetan. Mafrouzak bertako
hainbat bizilagunen elkartzea eta patua kontatzen ditu,
kronika polifonikoan.Mafrouzan bizitza gogorra bada
ere, bertakoek indarrez eta dotoreziaz eusten dute. Adel
eta Ghada zoriontasuna bilatzen duen bikote gaztea da;
Mohamed Khattab dendari eta xeke humanista; Hassan
askatasuna maite duen abeslari ganberroa; Abu Hosny
urak hartutako etxean bizi den zahar bakartia; Om
Bassiouni nekazaria eta bere labe-ogia; chenaboutarrak,
kinkilari-familia, eta Gihad gazte borrokalaria: guztiek
adierazi eta kontatzen dute beren erresistentzia, auzoa
askatasun- eta bizitasun-espazioa bihurtuz.
Mafrouzak bere denbora hartzen du mundu horretako
konplexutasunetan sartu eta horiek biltzeko, baina baita,
bere istorioen bitartez, Mafrouzako bizilagunak eta horiek
grabatzera joandako emakumearen arteko topaketa
kontatzeko ere. Elkartze horrek galdera zinematografikoak
planteatzen ditu eta besteek begiratzeko dugun moduaz
ere galdegiten digu. Mafrouzak pobreak, Ekialdea edo
Islam-aren inguruko klixeak zalantzan jartzen ditu, baina
aldi berean gure begiratu eta bizitzeko moduaren (Europan
edo beste leku batzuetan) inguruko galdeketa ere bada.
Ekintza paraleloak2013ko azaroak 16, larunbata
Badira muga ikusezinak, non hiriak, bere errentagarritasunarekin arduragabe,
hondakinak botatzen dituen. Hiria ez den lurraldea gainditu beharreko
espazio gisa aurkezten da, merkantzien zirkulazio azeleratutik zeharkatu
beharreko espazio gisa, “korridore” moduan definitua gera dadin, lurralde-
pasillo moduan, non bertoko bihurguneetan harresi-hiriaren, esklusio-
eremuaren eta aurrez dagoenarekin talka egiten duten gobernu-eredu zatiak
sakabanatzen dituen. Proposatutako ibilbidea Urumea ibaian gora joango da,
anomalia horiek bilatu nahian.
Ibon Salaberria eta Koldo Telleria arkitektuak dira eta irakasleak Donostiako
Arkitektura Eskolan.
Parte hartzeko aurrez izena eman 943453526 telefonoan edo e-mail
honetan: cristinaenea@donostia.org
Ordua: 10.00
Non: Tabakalera aurrean.
*Irteera hau Ibon Salaberriak eta Koldo Telleriak hiriak bere mugekin ezartzen
dituen harreman gatazkatsuen inguruan Arkitektura Eskolan egiten dihardu-
ten tailerraren emaitza izango da.
Korridoreak: itsu-itsuan lurraldean barrenaIrteera Urumeatik Ibon Salaberria eta
Koldo Telleriarekin*