Post on 30-Jun-2015
description
transcript
Formació d’espectadors de teatre a secundàriaEncontre de professors, programadors i companyies de teatre
CEFIRE DE VALÈNCIA & MIREU Abril 2011
Antoni Navarro Amorós
"El plaer de la metamorfosi és condició prèvia de tot art dramàtic." Nietzsche
Si vols construir un vaixell, Si vols construir un vaixell, no comencis per buscar no comencis per buscar
fusta, tallar taulons fusta, tallar taulons o distribuir el treball, o distribuir el treball,
……
sinó que primer sinó que primer has d’evocar en els homes has d’evocar en els homes
l’anhel per la mar.l’anhel per la mar.
Saint-ExuperySaint-Exupery
Per què, sempre, tornem al teatre
malgrat els desenganys?
La primera vegada:
Es torna al teatre... com es torna sempre a l’amor: pel plaer de repetir aquella experiència que ens va semblarespecial i que ens va fer sentir únics!
DIÀLEGS ENTRE 4 COL·LECTIUS ALS LLINDARS D’UNA ESCOLA
Què li demanem al professorat?
El teatre ens ensenyarà que no podem limitar la comprensió de l’art a un enfocament cognitiu, oblidant la dimensió emociocional.
“Una obra de teatre ensenya més que qualsevol gran llibre.”
M. A. Capmany
“El teatro es un gran medio de educar al público; pero el que hace un teatro educativo, se encuentra siempre sin público al que poder educar.”
Enrique Jardiel Poncela
LA METÀFORA EDUCATIVA DEL TEATRE
AULA – EscenariALUMNES – ProtagonistesPROFESSOR – DirectorCLAUSTRE – CompanyiaAPRENDRE A APRENDRE
– vivencial, fent, actuant.CURRÍCULUM – Text per
ser representat en context.
CONFLICTES – MediacióINVESTIGACIÓ EN ACCIÓ
“El vaig escoltar i el vaig oblidar, el vaig veure i el vaig creure, el vaig fer i el vaig comprendre.”
Confuci
A VIURE NO S’ENSENYA, S'APRÈN
“LA RELACIÓ ÉS EL MISSATGE”
La por a la llibertat, Erich FrommIntel·ligència emocional, Daniel GolemanIntel·ligències múltiples, Howard GardnerLa piràmide de l’aprenentatge, Edgar DaleInvariants pedagògiques, Célestin FreinetTaller de dramatització-teatre, Tomás
MotosL’artista pedagog, Georges LaferriéreLa formació d’espectadors, Antoni Navarro
INVARIANTS PEDAGÒGIQUES C. Freinet
1. L' infant es de la mateixa naturalesa que nosaltres (els adults).
2. A ningu -ni infant ni adult- no li agrada que li manen autoritàriament.
3. Cal que motivem el treball. Tot individu vol tenir èxit. El fracas es inhibidor, destructor de l'empenta i de l'entusiasme.
4. No es pas el joc, que es natural a l’infanl, sino el treball.
5. Parleu tan poc com pugueu (adreçat als educadors).
6. A l’infant li agrada la feina individual o el treball d'equip dins d'una comunitat cooperativa.
7. L' ordre i la disciplina son necessaris a classe.
8. EIs castigs son sempre un error. Son humiliants per a tots i no mai aconsegueixen l’objectiu cercat. Son, si de cas un pegat.
9. Nomes es pot educar en la dignitat. Respectar els infants i que aquests respectin els educadors es una de les condicions primeres de la renovacio educativa.
10.L' esperança optimisla en la vida justifica tots els tempteigs i autentifica la nostra accio educativa.
LES EMOCIONS ESTÈTIQUES
“Si m’emocione capte idees”
Einstein
ART & EMOCIONSAprenentatge cognitiu /
aprenentatge emocional.Les emocions ens
mouen a l’acció.Les emocions positives
cal construir-les.“Neurones espill” per
contagiar les emocions positives i la creativitat.
Intel·ligències múltiples Gardner
1. Lògico-matemàtica
2. Lingüístico-verbal
3. Kinestèsica4. Musical5. Espacial6. Naturalista7. Interpersonal8. Intrapersonal
CAP A UN NOU ESTIL EDUCATIU
Joan Ferrés
CONCEPTES (anàlisi, objectivitat,
reflexió)RAÓPROCÉS LENTESFORÇ
PERCEPCIONS (síntesi,
subjectivitat, acció)EMOCIÓRAPIDESAPLAER
A-G-A-F-A-D-O-R-S
AforismesMetàforesHumorImatgesCançonsReàliesResumsRelatsParàboles
Què li demanem als creadors?
Els creadors que desitgen col·laborar amb el món educatiu hauran de considerar el fet que per tal d’estar a l’altura dels projectes educatius innovadors han de ser suficientment avantguardistes per poder començar un diàleg fructífer.
OBRA DE TEATRE per a GOSSOS
S’ALÇA EL TELÓ …
APAREIX…
Eric Satie
ESPECTADORS // ACTORSa) Estic fart de que em prengues per un babau
i que recicles números, idees o arguments que ja han estat inventats i/o fets per altres.
b) M’emocione en descobrir el goig de la teua recerca i m’agrada, però si t’enganyes a tu mateixa en escena em deceps i no torne.
c) Si realment és bona la teua actuació tinc la certesa que demà serà diferent, perquè em crec que avui ha estat única.
CONSELLS DE SHAKESPEAREACTOR 1.- Señor, espero que eso lo tengamos
bastante dominado.
HAMLET.- Dominadlo del todo. Y que el gracioso no se salga de su texto, pues los hay que se ríen para hacer reír a un grupo de pasmados, aunque sea en algún momento crítico del drama. Eso es infame, y demuestra una ambición muy lamentable en el gracioso. Anda, preparaos.
Salen los ACTORES. Entran POLONIO,
ROSENCRANTZ y GUILDENSTERN.
¿Qué hay, señor? ¿Va a asistir el rey a la función?
POLONIO.- Con la reina, y en seguida.
HAMLET.- Apremiad a los actores.
Sale POLONIO.
L’ART D’INTERPRETAR SHAKESPEARE
HAMLET.- Tampoco seas muy tibio: tú deja que te guíe la prudencia. Amolda el gesto a la palabra y la palabra al gesto, cuidando sobre todo de no exceder la naturalidad, pues lo que se exagera se opone al fin de la actuación, cuyo objeto ha sido y sigue siendo poner un espejo ante la vida: mostrar la faz de la virtud, el semblante del vicio y la forma y carácter de toda época y momento.
Si esto se agiganta o no se alcanza, aunque haga reír al profano, disgustará al juicioso, cuya sola opinión debéis valorar mucho más que un teatro lleno de ignorantes.
M E T À F O R E S E D U C A T I V E S
“Cal trencar els murs de l’escola.”
El taller de dramatització-teatre
“El mapa no és el territori.” (itineraris individualitzats pel món de l’art i la cultura)
“La llavor immortal.” (Plató)
La llavor immortal. «Els arguments universals en el cinema» Xavier Pérez i Jordi Balló.
LA LLAVOR INMORTALEls temes de les obres per ajoves hauran de respondre a
lesseues inquietuds i motivacions:Matrix “Intrús
benefactor que ve de fora a salvar el poble.”
Neo (Jesús), Morfeo (déu pare), Trinity (l’esperit sant)
Edip Rei de Tebas (anagnorisi)
La vida es sueño; Kirikou i la bruixa; El Mesías; E.T. ; Batman; Superman…
DRAMATITZACIÓ COM A PROCÉS…
1. El contingut és el procés de creació.
2. El professor és un catalitzador i participa en l’experiència.
3. Els alumnes són partícips i creadors del procés i no tan sols intèrpret.
4. Utilitza estructures expressives i comunicacionals.
5. El procés és obert i flexible, aplicable a qualsevol objectiu del curriculum.
…NO COM PRODUCTE PER ANALITZAR
6. Els participants també proposen.
7. Vehicle aprofitable més aviat per a explorar les formes
de cultura actual.
8. Arrenca de la pròpia experiència dels participants i
no d’obres literàries.
9. Posa l’èmfasi en la comunicació interpersonal i en el procés de creació.
10. El producte no és una finalitat en si mateix ni està pensat per a l’exhibició.
ELEMENTS TALLER de DRAMATITZACIÓ
L’artista pedagog.
L’animador com distribuïdor de joc i organitzador. de temps i espais.
Didàctica de la consigna.
Pedagogia de la situació (aquí i ara).
L’anècdota literària com a fil conductor.
Les traves formals “contraintes”.
Tècnica de la mescla.
Què li demanem als pares? Els familiars
interessats per l’alfabetització cultural dels seus xiquets-es hauran d’estudiar detingudament quin és “el seu element” natural (vg. Ken Robinson) per tal d’ajudar-los a desenvolupar les seues inquietuds.
NOU MANERES DE FER ODIAR LA LECTURA… L’ART I EL TEATRE
1. Tirar-los en cara que no els agrade llegir.
2. Obligar-los a llegir.3. Convertir als llibres en
“nous deures”.4. Convertir al llibre en
mera eina acadèmica.5. Oferir el llibre com
alternativa a la TV, TBO.
6. Comparar amb altres èpoques.
7. Negar-nos a llegir-los en veu alta.
8. No deixar-los triar.9. No crear l’ambient.
Gianni Rodari
Jorge Wagensberg
APRENDRE ÉS CONVERSAR“Preguntar és rebel·lar-se, respondre és
adaptar-se.”
“Tot el que fa falta per a exercitar-se amb el coneixement està en la conversa.”
“Cultura és informació transmissible per via no genètica.”
“Una llei de la natura, o un poema, són formes límit de màxima comprensió.”
Aprendre és conversar... No recorde haver conversat massa des de la primària
TEATRE: CANVIAR EL MÓN
Noviembre, Achero Mañas
ANIMACIÓ LECTORASi tu lees, ellos leen. Plan d
COSTEL·LACIONS LITERÀRIES
CÀNON LITERARI ESCOLAR: reinvenció d’uns cànons adequats als receptors, al seu horitzó d’expectatives i a la seua competència cultural.
PEDAGOGIA de la SITUACIÓ: el ací i l’ara dels alumnes.
FOCUS EN EL RECEPTOR: vídeojocs, dispositius...
“La ment que s’obri per una nova idea, mai més torna a la seua mesura natural” Einstein
Què li demanem als gestors?
Un coneixement i domini de les eines de la Web 2.0 (blogs, wikis, xarxes socials, etc.) per tal d’establir canals de comunicació interactius amb els receptors, vertaders destinataris dels seus productes culturals.
GESTORS COM MEDIADORS
DESTINATARIS (receptors, alumnes, públic potencial, usuaris dels serveis…)
La Web 2.0 per dinamitzar.
De la recepció artística a la creació de nous espais d’interelació entre públic.
M.A.R.T.E. (Ajut mnemotècnic): M. (mesurat) A. (apropiat)
R. (realitzable) T. (temporal) E. (específic)
DIMENSIÓ SOCIAL DEL TEATRE EN L’EDUCACIÓ
Improvisades
Fragmentàries
Unidireccionals
Mecanicistes
Economicistes
Fruit d’un procés d’anàlisi i un
projecte cultural per a cada zona
Interrelacionades amb la vida
cultural i educativa de la població
“Per al poble i amb el poble”
“El teatre i la dansa no són
patrimoni de les idees sinó l’ànima”
Qualitat i equitat
NOU PARADIGMA SOCIAL,nou model educatiu i teatral
- Cultura per un élite.
- Estandardització.
- Consum passiu.
- Iniciativa, responsabilitat
control dels gestors-professors.
- Propostes descontextualizades.
- Espais tancats i uniformes.
- Gestor - professor – director:
“Un savi en la seua torre d’ivori”
- Activitats dissenyades per
“experts”.
- Oferta cultural simple.
- Públic captiu.
- La cultura com a equilibradora social
per desenvolupar el potencial de tots
- Productes específics personalitzats
- Participació cultural activa
- Responsabilitat i control compartits
- Oferta cultural per temes
- Espais diferents i sorprenedors
- Dinamitzador sociocultural com “un guia al costat de la gent”
- Activitats dissenyades també a partir de la demanda de la gent
- “Pensar és un plaer intel·ligent”
- Públic seduït
… como el teatro que no recoge el latido social, el latido histórico, el drama de sus gentes y el color genuino de su paisaje y de su espíritu, con risa o con lágrimas, no tiene derecho a llamarse teatro, sino sala de juego o sitio para hacer esa horrible cosa que se llama "matar el tiempo".
Federico García Lorca
Un poble que no ajuda i no fomenta el seuteatre, sino està mort, està moribund...
PROJECTES DE TREBALL INNOVADORS EN EQUIP
1. Professors2. Creadors3. Pares4. Gestors… són les quatre potes
d’aquest equip que han d’aprendre a treballar en col·laboració, innovant i centrant-se en els receptors (alumnat, públic i/ o usuaris culturals).
Ens veiem en els teatres… Antoni Navarro Amoros