+ All Categories
Home > Education > 101108 pps ficció

101108 pps ficció

Date post: 29-Jul-2015
Category:
Upload: lluis-parera
View: 222 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
39
LA REFORMA A LA FICCIÓ És una xerrada sobre la ficció, extreta de la ficció i que definitivament és ficció tota ella, fins al punt que potser demà ens despertarem sense saber si l’hem somniat. Benvinguts a la màgia. Intervencions Començarem amb el joc del 1517
Transcript

LA REFORMA A LA FICCIÓ

És una xerrada sobre la ficció, extreta de la ficció i que definitivament és ficció tota ella, fins al punt que potser demà ens despertarem sense saber si l’hem somniat. Benvinguts a la màgia.

Intervencions

Començarem amb el joc del

1517

JA PODEU OBRIR EL SOBRE

• Bé, algunis heu tingut més sort, d’altris potser menys....

En tot cas, pels que teniu monedes d’or... Si us hi fixeu, l’or no és massa bo... De fet no és or, que és xocolata (un anacronisme, ho sé), però és que aquesta moneda representa el que realment significava el diner a aquella època.

EL SAMBENET

EL DINER

• Amb el diner no és poden comprar ordinadors, teles, mòbils: no n’hi ha.

• Amb el diner es compra alguna cosa de parament per la llar, alguna cosa de vestir (sense marques), combustible i menjar....

=

SUPERVIVÈNCIA

MISÈRIA

1517

IGNORÀNCIA

SUPERSTICIÓSUBMISSIÓ

POR

151731 D’OCTUBRE

Martin Luther, penja les 95 tesis a la porta de l’Abadia del Castell de Wittenberg

Comença la Reforma

La Reforma a Espanya

Arrela a Valladolid i Sevilla. És durament reprimida per Felip II.

(1557 ..... 1560)

Des de llavors, no se’n parla més fins el 1868, a excepció de petits brots, sempre reprimits.

La Reforma a la ficció.

La Reforma a la ficció. Erasmus, la ideologia Papa Leon X, la sobèrbia

Luther: la rebel·lió, Lucas Cranach

1523, Hans Holbien el jove

Raffaello Sanzio,Galeria Uffici, Florencia

La Reforma a la ficció.

Acte de Fe, Francisco Ricen Llatíci,

1653

Fragment de les 95 tesis, en llatí

La noia de la perla

La carta

RembranthLliçó d’anatomia

Johannes Vermeer

Düre, Vella amb monedes

LousieMoilon

Cistell amb préssecs i raïm

Fruites i Vegetals

GOYA

Processó

Escena de la Inquisició

MIGUEL SERVET

Catedral de Berlin

Venda d’indulgènciesCastell deHeidelberg

Vermeer: L’astrònom

Catedral de Berlin

Venda d’indulgències

MIGUEL SERVET

Castell deHeidelberg

Vermeer: L’astrònom

GENERALITATS• Reforma, no Contrareforma• Ull! els amagats/censurats

• Hi ha ficcions sobre el fet històric de la Reforma, ni ha que tracten la seva influència en la història.

• Cal separar entre Autors i obres protestants

Uniformitat Catòlica / diversitat protestant

FICCIÓ ÉS....

• Cinema, teatre• Literatura, periodisme,

documentals

Però hi ha més.....

Què més pot ser ficció?

FICCIÓ ÉS....

• Cinema, teatre• Literatura, periodisme,

documentals• Pintura• Escultura• Arquitectura• Música • Fins i tot... La cuina... el vestir...

• i... La manipulació d’un text

Característiques generals

• Línies sòbries• Cap decoració• No hi ha imatges, (es permeten per ensenyar).

• Temàtica relativament lliure

En contrast, el catolicisme “crea” el barroc

• Molt carregat• Dedicació a Déu, màrtirs i sants

“Veedor del Sant Ofici”

Al segle XVI, hem de parlar fonamentalment de música religiosa.

La música protestants és més tradicional, dedicada a una litúrgia molt diferent a la Catòlica, i cal recordar la preocupació de Luter perquè els textos religiosos fossin entenedors pel poble.

El mateix Luther Arnold von Bruck

Johann Sebastian Bach

Música

Georg Friedrich Händel

Fonamentalment l’Escola d’Holanda:RembrantJohannes Vermeer, Van Dyck

PINTURA

PINTURA A Espanya, Goya (1746-1828), atacava el Sant

Ofici, amb sòrdides escenes del procés inquisitorial, encara que no sempre eren fidels a la realitat es consideren testimonis de les obsessions de la Inquisició.

A França: Louise Moillon

Literatura.• Primera ficció: la (mala)utilització dels

textos d’en Luter en benefici d’un col·lectiu.

• A Espanya, des de 1868, la literatura comença la seva particular “Reforma”: Una crítica a certes actituds i modus vivendis, a l’Espanya rància, fosca, hipòcrita: “rates d’església”.

Dos autors i dues generacions que destaco

• Benito Pérez Galdós• Rosalía (no publicada en vida)

• Fortunata y Jacinta

• Leopoldo Alas “Clarín” • La Regenta

• Generació del 98, generació del 27• Quasi tots els autors es posicionen en la crítica.• Es consolida la crítica.

El HerejeMiguel Delibes

• Auto de fe Valladolid

• Tractament històric global

• Descripció de la vida quotidiana de l’època

Memoria de cenizasEva Díaz Pérez

• Autos (3) de fe Sevilla

• Més emotiva

• Rigurositat històrica

Un afegitó: novel·la en català

• Ens parla dels hugonots (protestants Calvinistes de França) que són perseguits a partir de 1785.

• Final sorpresa

Les set aromes del món

Cinema

BIOGRÀFICA ANGLICANISME

CinemaLa cinta blanca• Reflecteix la

duresa i violència del poble protestant,

violència invisible, silenciosa però molt dura.

• Els protagonistes són exemple dels qui es serviria al nazisme més endavant.

INGMAN BERGMAN

El setè segellLes supersticions

Fanny i AlexandreEl rigor, el càstig,

La violència com a virtut

Un exemple, un joc• Ara veurem un clip de vídeo de tres minuts.

• El joc es tracta que preneu nota de totes les al·lusions que trobeu a la filosofia de la Reforma (No confessió, sacerdoci universal...)

• El premi? doncs la satisfacció d’haver-los trobat. i el gaudi d’aquets tres minuts

CONCLUSIÓLa ficció és pot utilitzar per modelar el

pensament de la gent, també com una manera de denuncia evitant les censures.

Però jo us en proposo una altra, més personal relacionada amb tres personatges claus de

l’època moderna:Colom, Gutenberg i Luther.

Té a veure en un punt en comú entre els tres.

CONCLUSIÓLa ficció és pot utilitzar per modelar el

pensament de la gent, també com una manera de denuncia evitant les censures.

Però jo us en proposo una altra, més positiva i relacionada amb tres personatges claus de

l’època moderna:Colom, Gutenberg i Luther.

Té a veure en un punt en comú entre els tres.

TOTS TRES VAREN CREURE EN EL SEU PROJECTE I VAN ARRISCAR MOLT

LLUITEU PEL VOSTRE SOMMI

Quin pot ser aquest punt?

I especialment dedicat a

Ferran Carreño, Itu

Que sempre està al costatD’en Lluís (i em treu a passejar).

Dedicat als companys d’Humanitats, grup de tarda

Informació de contacte

Lluís Parera

Blogs.uab.cat/lluisuni

[email protected]

609.922.789


Recommended