Date post: | 12-Jul-2015 |
Category: |
Documents |
Upload: | angie-ballester |
View: | 171 times |
Download: | 0 times |
El llenguatge dels nous mitjans de comunicació
LEV MANOVICH
Cal fer una TEORIA actual dels
NOUS MITJANS
Per què?
La seva naturalesa fa necessari un enfocament teòric específic
Com? Amb quina finalitat?
Entendre el presentExperimentar
Anar des dels principis materials fins a les formes finals
Idea
Confluència tecnologies informàticaiaudiovisual
Cal fer-la des de la relació del nou mitjà amb la seva base INFORMÀTICA
Idea
Ideesinicials
novaterminologia
llenguatge representació
termesi paradigmesinformàtics
objecte
Idea
conceptes
novaterminologia
llenguatge
Per atendre a la necessitat de situar els nous mitjans respecte a altres àrees de la cultura, del passat i del present
perquè
Es refereix a la codificació visual i a les estratègies per a organitzar la informació i estructurar l'experiència de l'espectador
Convencions, patrons de disseny recurrents i principals formes dels nous mitjans
Altres tradicions artístiques i
mediàtiques
La tecnologia informàtica
La cultura visual contemporània
La cultura de la informació
contemporània
Cal relacionar els nous mitjans ambLlenguatges visuals
Estratègies per a organitzar la informació
Estructuració de l’experiència de l’espectador
Propietats materials dels ordinadors
Formes en què s’usen els ordinadors
Estructura de la interfície i de les principals aplicacions
Organització interna
Iconografia i iconologia
Experiència de l'espectador dels diversos escenaris visuals
Formes en què la informació es presenta en els diferents escenaris i objectes culturals
Mètodes historiogràfics per a organitzar i recuperar informació
Patrons d'interacció de l'usuari amb els visualitzadors i els objectes d'informació
Estudiar la disposició dels diferents menús en la interfície de les pàgines web
novaterminologia
“objecte dels nous mitjans”
Descriu principis generals vàlids per a tots tipus de suport, formes d'organització i escalesApunta a una producció industrial (ideals d'organització racional del treball i eficiència)Reactiva el concepte d'experimentació de laboratori (avantguardes anys 20)Forma part de la tecnologia informàtica i apunta al fet de la modularitat
…en comptes de producte, obra d’art, mitjans interactius o altres termes possibles…
Un applet de Java, un menú interactiu, la interfície de qualsevol web, un joc per a telèfon mòbil, un servei de botiga virtual…
objecte
“objecte cultural”…representen, tant com ajuden a configurar, determinats referents externs… Designa qualsevol producte específic de la cultura, per tant, l’objectedels nous mitjans n’és un cas
perquè
Un llibre, revista, pel·lícula, CD-Rom, espectacle de circ…
Pot ser un objecte amb existència física, informació històrica o un sistema de categories en ús
novaterminologia
representació
Per a invocar la comprensió complexa i matisada del funcionament dels objectes culturals tal i com s'ha dut a terme en les darreres dècades
perquè
Els objectes culturalssón representacions de la realitat, ja que reflecteixen una determinada imatge del món, de la qual parteixen
Immersió de l'usuari en un univers imaginari de ficció, semblant a la ficció tradicional
SIMULACIÓ(com a immersió)
CONTROL(imatge interfície)
ACCIÓ(telecomunica-
cions)
Tecnologies de pantalla que no busquen la immersió completa de l’espectador dins un univers virtual: pintura, cine, radar, tv.
Imatge com a finestra a un espai il·lusionista
Els objectes dels nous mitjans també, a través de la manera d’organitzar les dades
Les tecnologies de la representació (cine, etc.) poden crear objectes. Els nous mitjans, però, subratllen la importància de la telecomunicació entre persones i les formes teleculturals en general que no generen objectes. Per això fan reconsiderar la relació entre cultura i objectes
SIMULACIÓIl·lusionisme visual, en contraposició a simulació per a modelar aspectes de la realitat més enllà de l’aparença visual: moviment, canvis de forma, motivacions, comportaments…
INFORMACIÓ
Es pot contraposar a:
Segons David Coleman, les comunitats online presenten
una estructura vertical i centralitzada, mentre que la de les xarxes socials és horitzontal
i descentralitzada.
Això suposa, respectivament, una representació jeràrquica i no
jeràrquica de la realitat
http://www.uberbin.net/archivos/comunidades-online/comunidades-y-redes-sociales.php
Comunitats:-Estructura top-down-Basades en un lloc-Controlades per moderadors-Guiades per un tòpic específic-Centralitzades-Disseny i arquitectura
Xarxes socials:-Estructura de base-Basades en la gent-Controlades pels usuaris-Descentralitzades-Contextualitzades-Auto-organitzades
Ampliació:
La divergència en la representació del món que comporten fa que les empreses que es plantegen la utilització de les xarxes socials dins el seu àmbit, s’adonin que la introducció d’aquestes eines demana un replantejament de les formes de gestionar les comunitats. Fins i tot hom les arriba a qualificar de “cavall de Troia”
http://www.informationweek.com/thebrainyard/news/229300133/social-software-is-not-enough
El sociòleg Scott Lash considera que vivim en una època de capitalisme desorganitzador, on les institucions i organitzacionsestan en decadència. El motiu el troba, precissament, en que els intercanvisculturals esdevenen cada cop més fora del marc d’institucions i organitzacions. Estem passant de les estructures als fluxes.
Entrevista amb Scott Lash
PRINCIPIS DELS NOUS MITJANS
Representació numèrica
Modularitat Automatització Variabilitat Transcodificaciócultural
conceptes
REPRESENTACIÓNUMÈRICA
Escrits en codi digital
Poden ser descrits en termes formals
Sotmesos a manipulació algorítmica
Discrets
Àlvar Cuevas i Fajardo, 2009
La codificació digital fa possible el llibre electrònic
MODULARITAT
Els fractals
La programació informàtica estructuralsubrutines, funcions, procediments o scripts que s'encaixenen programes més grans
la mateixa estructura a diferents escales
Consten de parts independents que poden agrupar-se en altres més grans
Com:
La creació de pàgines web o blogspersonals a partir de plantilles és possible gràcies a l’estructuramodular del seu disseny. L’usuari crea o determina uns continguts que en la programació encaixaran com a scripts dins d’altres més amplis. Hi ha molts serveis que permeten fer-ho a la xarxa. Per exemple, per a blogs: Blogger (http://www.blogger.com), Blogspot (http://www.blogspot.es), WordPress (http://wordpress.com/) o Blogia(http://www.blogia.com/).
Aquest tipus de serveis incorporen una aplicació que conté diferents mòduls, cadascun dels quals realitza diverses funcions. Per exemple, Galeonincorpora en els seus paquetsl’aplicacióSite Builder, que ofereix els mòduls: blog, galeria d’imatges, botiga online, descàrrega d’arxius, intro Flash, fòrum, llibre de visites, registre d’usuaris, mapes, formularis, RSS reader, scripts, enquestes, indicador d’estat online i sitePal (guia animada per a visitants). http://www.galeonpro.com/creador-paginas-web-site-builder/#tabs
AUTOMATITZACIÓEs refereix al fet que moltes de les operacions implicades en la creació, manipulació i accés als continguts es fan sense la intervenció directa de cap agent humà
De baix nivell
D’alt nivell
L'usuarimodifica o crea des de zero un objecte mediàtic mitjançant plantilles o algoritmes simples
Requereix certa comprensió semàntica per part de l'ordinador. Part del projecte d'intel·ligènciaartificial
Frtr permet gravar vídeo i enviar-lo a Tweeter en pocs segons. Especialment interessant per al periodisme socialhttp://frtr.me/
Seguint amb l’exemple de Galeon, l’usuari pot crear el seu propi lloc web a través de 500 plantilles a triar. http://www.galeonpro.com/creador-paginas-web-site-builder/#tabs
Els bots són programes que simulen a un jugador humà.Per exemple, el Neuralbot –bot per al joc Quake II- usa una xarxa neuronal artificial per a decidir el seu comportament i un algoritme genètic per a l’aprenentatge. http://homepages.paradise.net.nz/nickamy/neuralbot/nb_about.htmUn altre exemple seria el Chatbot, que simula una conversa intel·ligent entre humans.
http://www.chat-bot.com/
VARIABILITAT
Permet la producciód’objectesa petició de l'usuari i en el moment
Els elements mediàtics es desen en una base de dades a partir de la qual es generen els objectes en funció de l'usuari final
Es creen diferents interfícies a partir d’unes mateixes dades
El mitjà s’adapta a l’usuari en funció de la informació que hom en té
interactivitat tancada
Il·lustra com en una societat postindustrial cada ciutadà pot construir un estil de vida a mesura i “seleccionar” la seva ideologia entre diverses opcions
És conseqüència de la manera que té l'ordinador de representar les dades: com a variables enlloc de constants
Es refereix al fet que, a causa de que l’estructura i els continguts són separables, es facilita l’obtenció de diferents versions o formats d’una mateixa producció
elements fixes i disposats en una estructura arbòria ja fixada
Idea
Idea
Els sistemes operatius permeten triar entre diferents presentacions de la interfície (look and feel). També hi ha aplicacions que amplien aquestes possibilitats, com WindowBlinds(www.suggestsoft.com).
els elements i l'estructura de l'objecte es poden modificar o generar sobre la marxa, en resposta a la interacció
El teletext o els menús dels televisors
Solucions de gestió de l’entreteniment, com Gracenote(www.gracenote.com).
1
2
3
Els elements multimèdia estan connectats a través d'hipervincles, de manera que són independents de l'estructura
Actualitzacions periòdiques
Escalabilitat. Diferents versions d'un objecte en funció de la seva mida
Els blogs o les botigues virtuals
Avui és habitual la producció multiplataforma, és a dir, la producció té en compte els diferents dispositius a què el contingut s’adaptarà. Un cas el tenim en llocs web que disposen d’un format particular per a telèfon mòbil
Els vídeos a Facebook
interactivitat obertaels elements i l'estructura de l'objecte es poden modificar o generar sobre la marxa, en resposta a la interacció
Hi ha multitud d’interfícies de llocs web que varien en funció de les dades que es tenen sobre l’usuari, comFlickr, Google o YouTube
4
5
6
TRANSCODIFICACIÓCULTURAL
Categories i conceptes culturals són substituïtsper altres de nous que procedeixen de l’àmbit de l'ordinador
nova etapa de la teoria dels mitjans: de la teoria dels mitjans a la teoria del software
Hi ha dues capes, cultural i informàtica, que s’influencien mútuament
Des d’avui, caldria afegir altres conceptes i categories que deriven, no tant de l’ordinador en si mateix, com de les noves formes de comunicació que la informàtica ha propiciat
El concepte de relació social s’ha vist afectat per la generalització en l’ús de les xarxes socials. La consideració de les relacions interpersonalsi la dinàmica i organització dels grups i col·lectius es replantegen. Com a cas particular, el concepte d’aprenentatge social (s-Learning).
Idea
Idea
FONTShttp://foro.ucoz.es/forum/13-297-1
http://www.collaborationideas.com/2011/01/concurso-gana-una-copia-de-colaboracion-2-0-de-david-coleman-y-steward-levine/?lang=es
http://madebymany.com/blog/design-strategies-for-connected-tv-apps
http://www.amphibia.com.ar/twitter-habla-del-futuro-no-es-un-streaming-del-presente/
http://www.lanacion.com.ar/929503-ahora-es-el-turno-de-la-web-30
http://www.maestrosdelweb.com/editorial/microblogging-hacia-un-futuro-movil-e-inalambrico/
http://www.ilhn.com/datos/teoricos/archives/003406.php
http://html.rincondelvago.com/modernizacion-reflexiva_ulrich-beck-scott-lash-y-anthony-giddens.html
http://www.exargentina.org/_txt/krise_slash_representationmedia_es.html
http://www.gracenote.com/solutions/
http://www.suggestsoft.com/soft/stardock-systems/windowblinds-5/
http://chuwiki.chuidiang.org/index.php?title=Look_and_Feel
http://personales.ya.com/nimrod/
http://www.javootoo.com/plaf/liquid/index.html
http://www.facebook.com/home.php
http://sociedadinformacion.fundacion.telefonica.com/telos/articuloperspectiva.asp@idarticulo=1&rev=67.htm
http://expertosenredessociales.es/wordpress/?p=338
http://www.trabajarsinconexion.com/2009/10/12/futuro-del-teletexto/
http://lafhis.dc.uba.ar/~syovine/projects/gambetas/SemCyT2010.pdf
http://www.informationweek.com/thebrainyard/news/229300133/social-software-is-not-enough
http://cuevas.cat/bloc/2010/04/dia-del-llibre-electronic/
http://www.theslogan.com/index.php/marcas/10417-la-importante-diferencia-entre-comunidad-y-red-social
http://www.uberbin.net/archivos/comunidades-online/comunidades-y-redes-sociales.php
http://cc.fullcirc.com/
http://www.collaborate.com/
Àngels Ballester Mas
Fonaments i evolució de la multimèdia
2011