Date post: | 02-Apr-2015 |
Category: |
Documents |
Upload: | joan-riera |
View: | 131 times |
Download: | 3 times |
Apunts d'informàtica Joan Riera Roig 4C 23
1-La
Imatge
DigitalJoan Riera Roig
4c 23
1r Trimestre
1 de 14
Apunts d'informàtica Joan Riera Roig 4C 23
Índex de continguts
Introducció-Processador de textos Writer (open office)...................................................................................3
Tecles abreujades:.......................................................................................................................................3
Formats de text i paràgraf:..........................................................................................................................3
Inserir un encapçalat o un peu de pàgina:...................................................................................................4
Com utilitzar el TABULADOR:.......................................................................................................................4
Com fer un salt de pàgina sense ENTER:......................................................................................................4
Com fer el recompte de paginàs( Ex: 1 de 6 ):.............................................................................................4
Estils:...........................................................................................................................................................4
Unitat 1: La imatge digital.................................................................................................................................5
Imatges digitals i analògica:.........................................................................................................................5
Activitats : Anàlisi........................................................................................................................................5
Imatges de mapes de bits............................................................................................................................6
El color:........................................................................................................................................................7
{Kit Kat: bits, bytes i altres unitat } ............................................................................................................8
Programari per al tractament d'imatges digitals..........................................................................................9
Formats de imatge.......................................................................................................................................9
Taller d'informàtica 4 – Treballem amb diferents formats.........................................................................10
Taller d'informàtica 5 – Mirem a fons una imatge.....................................................................................11
Taller d'informàtica 6 – Profunditat de color.............................................................................................11
Taller d'informàtica 9- Dibuix amb gimp....................................................................................................11
Taller d'informàtica 11,12 i 13- Seccions en les centrals elèctriques.........................................................12
Taller d'informàtica- 14:.............................................................................................................................13
Síntesis guiada:..........................................................................................................................................14
2 de 14
Apunts d'informàtica Joan Riera Roig 4C 23
Apunts informàtica
Introducció-Processador de textos Writer (open office)
Tecles abreujades:
Control + Z = pas endarrere
Control + C = copiar
Control + V = enganxar
Control + A = seleccionar tot
Control + X = Retallar
Control + Q = tancar finestra
Control + Y = endavant
Formats de text i paràgraf:
Per fer un format correcte sense fer massa espai però sense que estigui tot ple has de fer:
FORMAT --- PARAGRAF ---INTERLANIAT: 1,5
FORMAT --- PARAGRAF --- ESPAI ENTRE PARÀGRFS ( 0,20, 0,20)
FORMAT --- CÀRACTERR --- POSICIÓ (espai espendit)
MIDA DE LLETRA RECOMENADA:11
POSICIÓ DE LLETRA RECOMANADA: Justificada
Inserir un encapçalat o un peu de pàgina:
INSEREIX --- CAPÇELERA --- Per defecte: El contingut de la capçalera es repetira a TOTES les pàgines del
document de text
INSEREIX ---- PEU ---- A TOTES
Per numerar: INSEREIX --- CAMPS --- NUMERACIÓ
3 de 14
Apunts d'informàtica Joan Riera Roig 4C 23
Com utilitzar el TABULADOR:
El tabulador serveix per fer fer un espai de 6 espais aprox. amb un sol clic
Com fer un salt de pàgina sense ENTER:
INSERIX --- SALT --- SALT DE PÀGINA
Com fer el recompte de paginàs( Ex: 1 de 6 ):
INSEREIX --- CAMPS --- SALTS DE PÀGINA
Estils:
Donem format a un text, seleccionem i cliquem al menú emergent d'Estils, seleccionat l'opció Més ...
Apareixerà un quadre de diàleg, dins del qual seleccionem l'Estil que volem modificar. Llavors clicarem a la
icona situada a la part superior dreta(la que sigui més de color verd), i actualitzem l'estil. A partir d'ara ja
tenim l'estil definit a partir de les nostres preferències.
4 de 14
Unitat 1: La imatge digital
Imatges digitals i analògica:
Una imatge digital és un tipus de imatge que pot ser manipulada mitjançant un equip informàtic.
Digitalització: Transformació d'una imatge analògica en digital primer pas qualsevol procés de tractament
d'imatges.
Podem classificar les imatges digitals en dos tipus:
• Imatges bits o ''bitmaps''
• Imatges vectorials
Generació Edició Pes en disc
Vectorials
L'ordinador fa càlculs
matemàtics que generen
línies i polígons.
És fàcil treballar.
L'ordinador detecta les
formes.
Pesen relativament poc.
Mapes de bits
La imatge es generen en
una graella de
quadradets
diminuts(pixels) on cada
pixel conté un sol color..
És una mica més
complexa l'ordinador no
identifica formes sinó
que treballem en pixels.
Pesen més que una
imatge vectorials de les
mateixes dimensions.
Activitats : Anàlisi
1. Es pot aplicar el terme digitalització a un element del maquinari?
No, ja que l'element és tindria que dir escàner, càmera digital.... i pars del programari
2. Compara les dues imatges de les fulles i explica'n les diferències
La imatge nº1 és una imatge vectorial que està formada a partir de línies rectes i corbes, és fàcil de
treballar-hi , pesen poc i no s'observen pixels , en canvi la imatge nº2 és una imatge de mapa de bits
generada a partir de pixels que contenen cada color, es complicat de treballar-hi, són mes pesades i
s'observen pixels
3. Què passa si ampliem una imatge vectorial?I una de mapa de bits?
En una imatge vectorial i es veurà prou be i encara podem definir la imatge, en canvi, la imatge de mapa de
bits es veurien els pixels de la imatge
4. Què vol dir digitalitzar una imatge?
Transforma una imatge analògica en una imatge digital
5. Observa la figura de la dreta i identifica quina de les dues imatges és vectorial.
La imatge de la dreta ja que no observem pixels, en canvi, en la de la esquerra si que ni observem per tant
és un mapa de bits
Imatges de mapes de bits
Pixel:partícula elemental d'una imatge de mapa de bits, porció més petita de la imatge. Un pixel només pot
tenir un color
Resolució: concentració o densitat de pixels que te una imatge per unitat de longitud. Normalment es
mesura en pixels per polzades(ppp), en anglès pixel per inch (ppi). Per utilitzar una imatge a Internet 72 ppp
és un bona resolució, en canvi, si volem utilitzar-la com a imatge fotogràfica caldrà utilitzar una resolució de
300 ppp.
Exemple: si tenim una imatge de 300x200 pixels amb una resolució de 72 ppp. Quines dimensions, en
centímetres, té la imatge?
H- 300 pixels/ 72ppp= 4,17 polzades · 2,54cm/polzada = 10,59 cm
V- 200 pixels/ 72ppp= 2,78 polzades · 2,54cm/polzada = 7,06 cm
Resposta- La imatge tindrà unes dimensions de 10,59 cm x 7,06 cm.
POLZADA = 2,54 cm
ACTIVITATS:
6. Observa la il·lustració de la figura de les cares i contesta:
a) Quina mida tenen les imatges?
Totes les fotos tenen una mida de 1 polzada x 1 polzada
b) Quina relació veus entre lla resolució i la qualitat de les imatges?
A mes resolució, millor qualitat de les imatges
7. Què és un píxel?
És la part mes petita d'una imatge digitalització
8. Pot tenir un píxel més píxel més d'un color?
No, només pot tenir-ne un
9. La fotografià A de la palanca de control té una resolució de 300 ppp i 3000 x 2000 píxels,
a) Calcula la mida de la fotografià A en centímetres.
H- 3000 píxels/ 300 ppp= 10 polzades 10 polzades · 2,54 cm/polzades = 25,4 cm
V- 2000 píxels / 300 ppp= 6,7 polzades 6,7 polzades · 2,54 cm /polzades= 17,0cm
TINDRÀ UNA MIDA DE 25,4 cm x 17 cm
b) Quina mida tindrà la fotografià B si se n'ha disminuït la resolució a 150 ppp?
TINDRÀ UNA MIDA DE 50,8 cm x 34 cm
El color:
Les primeres pantalles eren mono-cromades. En aquestes pantalles cada píxel només podria tenir dues
opcions clar o fosc. Així doncs, la informació necessària per determinar un color d'un color només calia un
sol bit (1 o 0)
Avui en dia, les pantalles ofereixen multitud de colors s partir de tres colors bàsics: el vermell (Red), el verd
(Green) i el blau ( Blue). Parlem del model colorimètric RGB
Hi ha però altres models colorimètrics com ara el CMYK(utilitzat per d'impressora) Són el Cian (C) el
magenta (M) el groc (Y) i el negre (K).
{Kit Kat: bits, bytes i altres unitat}
1 Bit = Unitat mínima d' informació ( 1 o 0)
1 byte (1B) = 8 Bits Ex:01010011
1 Kilobyte ( 1KB) = 1024 Bytes
1 Megabyte ( 1MB) = 1024 kilobytes
1 Gigabyte ( 1 GB) = 1024 Megabytes
1 Terabyte ( 1 TB) = 1024 Gigabytes
1 Petabyte ( 1 PB) = 1024 Tetrabyte
A l'hora de definir un color ( amb el model colorimètric RGB, per exemple ) ens cal saber la quantitat de
color que correspon al canal vermell, al canal Verd i el canal Blau. Per exemple:
R: 10
G: 0
B: 255
Cal saber que la quantitat de colors pot anar des de 0 (mínim) fins a 255 (màxim), en total 256
possibilitats. Utilitzarem 1 byte (8 bite) per definir la quantitat de color que anirà des de 00000000 fins
11111111 (per tant un byte per color).
Així doncs, en el model colorimètric RGB, per determinar un color concret necessitarem 3 byte (24 bites),
1 pel vermell, 1 pel blau i 1 pel verd.
PROFUNDITAT DE COLOR: Nombre de colors diferents que pot contenir cadascun dels píxels que conformen
una imatge gràfica. EX.: una imatge de 24 bits té 256x256x256 colors = 16 777 216 colors diferents.
Programari per al tractament d'imatges digitals
Programes Aplicacions Tipus de imatge
Gimp
Photoshop
Paint Shop Pro
Picasa
Retoc fotogràfic, gestió de arxius
fotogràfics, visors d'imatges ...Mapes de Bits
CorelDRAW
FreeHand
Ilustrator
Dibuix artistic
Imatges vectorials
AutoCAD
AutoSketchDibuix tècnic en 2D i 3D
Formats de imatge
Cal desar la informació que conté un arxiu a l'ordinador per poder-la processar-la. En ocasions ens
interessara comprimir aquesta informació per reduir l'espai d'emmagatzemament necessari .
Hi ha dues maneres de comprimir una imatge :
• amb pèrdues
• sense pèrdues
Quan ens referim a pèrdues, parlem de detalls de la imatge que es poden perdre en aquest procés de
compressió, i que després no serà possible recuperar.
Extensió Descripció Profunditat de color Compressió
Bmb
Mapa de bits. Format estàndard
windows. Ocupa molt de espai però la
imatge no perd qualitat encara que es
manipuli moltes vegades
24 bitsEs pot comprimir i no te
pèrdues
Tif o TiffFormat de mapa de bits molt utilitzat,
creat per ser format universal.De 1 a 64 bits No presenta pèrdues
Jpeg o Jpg
Format específicament per l a
fotografia digital. L'usuari determina el
grau de compressió i així el grau de
qualitat de la imatge
De 8 a 24 bitsCompressió amb pèrdues
ajustables per l'usuari.
Gif
Format molt utilitzat a la xarxa ja que
espot comprimir sense pèrdues, te una
profunditat de només 8, o sigui només
pot utilitzar 256 colors.
Entre 1 i 8 bitsEs pot comprimir sense
pèrdues
Png Es va crear per substituir el gif 1 a 48 bitsEs pot comprimir sense
pèrdues.
Taller d'informàtica 4 – Treballem amb diferents formats
• En formats BMP i TIF no comprimeixen les dades de la imatge
• Encara que, com hem dit abans, GIF i ONG són semblants com que GIF i PNG són molt semblants,
com que GIF guarda amb 256 colors, és molt menys pesant.
• En la pressió JPG s'han obtingut arxius que divideixen l'original aproximadament 8 i per 20.
• Amplia les imatges a l'escala 2:1; veuràs que el format GIF i el JPG amb pèrdues perden molta
qualitat respecte als altres
Un cop acabada la practica observem que en els formats ( Mapa de bits, GIF, PNG TIF i JPEG) tenen
característiques diferents.; els mapes de bits, els TIF, els GIF i el PNG es troben poc comprimit i tenen una
bona qualitat, en canvi , les imatges JPEG són molt comprimides i tenen mala qualitat.
Taller d'informàtica 5 – Mirem a fons una imatge
Imatge Baleseros.jpg:
Píxels de la imatge = 1081 X 713 = 770 753 píxels
Profunditat de color = RGB 1 capa = 24 bits
Total espai teòric en la RAM de la imatge = 770 X 753 X 24 bits =18 498 072 bits = 2 312 259 Bytes =
= 2,21 Mbytes
Imatge arada.jpg:
Nombre de píxels = 1921 X 1461 = 2 806 581 píxels
Profunditat de color= RGB 1 capa = 24 bitts
Total espai teòric en la RAM de la imatge = 2 806 581 X 24 bits = 67 357 944 bits = 8 419 743 Bytes =
= 8,03 MBytes
Taller d'informàtica 6 – Profunditat de color
24 bits
Milions de colors
8 bits
256 colors
8 bits
Escala de grisos
2 bits
Blanc i negre
Mida
Fitxer
Mida
RAM
Mida
Fitxer
Mida
RAM
Mida
Fitxer
Mida
RAM
Mida
Fitxer
Mida
RAM
Astronauta
jpg.5,8 MB 89,7 MB 5,85 MB 99,1 MB 3,04 MB 73,6 MB 0,92 MB 99,1 MB
Taller d'informàtica 9- Dibuix amb gimp
En aquest taller em après a utilitzar el Gimp i saber-lo utilitzar correctament. Em après a crear colors a partir
de la quantitat de R,G, B, fer a utilitzar el pinzell Sans Dunes i el Square. També em fet servir formats i el
cubell per fer el fons.
Taller d'informàtica 11,12 i 13- Seccions en les centrals elèctriques
En aquest taller em utilitzat les capes com una eina mes i em après a fer servir el vaporitzador i les seves
utilitat i, finalment, em après a fer un petit fotomuntatge a partir de varies fotos diferents i de diferents
formats. També em après a inserir un text a l' imatge i utilitzar u motlle per farcir les lletres. També em
utilitzat l'escala com a eina.
Taller d'informàtica- 14:
En aquesta activitat em utilitzat la barra d'eines de color i em variat el nivell de color ( els tres triangles) en
la imatge del arc de triomf i la corba de color a la imatge de forquilla. També em après els conceptes de:
Subexposició;acumulació de negre a la banda esquerre del histograma de la imatge
Sobreexposició: acumulació de negre a la banda dreta del histograma de la imatge
Síntesis guiada:
1. Una imatge digital és bàsicament un tipus d'imatge que pot ser manipulada per un equip
informàtic.
2. Hi ha dos grups d'imatges digitals, els mapes de bits o bitmaps, i les imatges vectorials.
3. Els mapes de bits estan constituïts per píxels , que són les parts o elements més petites en què es
divideix la imatge. Píxel ve de l'expressió anglesa picture element, que vol dir 'element d'imatge.
4. La resolució d'una imatge digital és la concentració o densitat de punts o píxels, que té una imatge.
5. Un píxel pot tenir milions de tonalitats colors. Però de fet, tots aquest colors els obtenim a partir de
ter colors bàsics, el vermell (red), el verd (green) i el blau (blue). És el que es coneix com a model
colorimètric RGB.
6. La profunditat de color d'una imatge digital és el nombre de colors diferents que pot contenir
cadascun dels punts o píxels que la conformen..
7. Els programes que treballen amb imatge o editors gràfics són aplicacions potents que ens permeten
fer un gran nombre d'operacions en el tractament d'imatges digitals.
8. El GIMP és un programa de retoc fotogràfic, que és l'acrònim de GNU Image Manipulation Program.
Consisteix en l'alternativa de programari lliure al popular Photoshop.
9. Els formats dels arxius varien en profunditat de bits, compressió ,en gestió de color, etc. La
compressió es duu a terme amb pèrdues i sense pèrdues.
10. La digitalització d'imatge consisteix en la transformació d'una imatge analògica en digital. Per
realitzar aquesta operació es fan servir escàners.