Fa casi 3000 anys en una extensa regió banyadapel mar Mediterrani es va desenvolupar una deles civilitzacions més influients de la història:LA CIVILITZACIÓ GREGA
Pels grecs,la religió i el culte als déus era unapart essencial de la seva vida. Els feienpromeses, els oferien regals i organitzavensacrificis i cerimònies en honor a ells.
Entre aquests déus: DionisiTambé conegut com a Baco, erafill del déu,Zeus .Déu del vi i de la fertilitat., elsgrecs li tenien devoció i cadaprimavera li demanaven amb ballsi cants fertilitat als camps perobtenir bones collites.En honor a ell, es celebraven duesfestivitats: la festa de hivern i lade la primavera, que anavaacompanyada de la representacióde llegendes varies que els grecsescoltaven i ovacionaven.
La representació d’aquestes llegendes va fer que molts autors, fascinats per aquestes festivitats, s’ animessin a escriure noves peces teatrals per ser representades.
Es van organitzar concursos i durant diversos dies, molts espectadors s’ asseien des d’ el matí fins que queia el sol a gaudir de les últimes obres.
Era “el dia gran dels grecs”, la vida es paralitzava i el teatre es convertia en la prioritat de tothom.
Doncs bé, van ser aquestes celebracions primaverals en honor a Dionisi el punt de partida del que actualment coneixement com...
Com eren els teatres a Grècia?
ELS PERSONATGES
Únicament n’ hi havia 3 actors a cada obra, a més del coro.
CORO
PERSONATGES
Protagonista - primer actorDeuteragonista – segon actorTriagonista - tercer actor
ACTORS
El seu vestuari estava format per màscaresi túniques. A les tragedies un dels actorsportava “alces” als peus per simbolitzar lasuperioritat dels déus.
Cada actor podia representar més d’un personatge si la obra ho requeria,tan sols es canviava la màscara queportava per un altra diferent.
- Les dones no podien participar a larepresentació teatral. Els papers femeninseren representats per homes joves que escaracteritzaven de dones.
CORO
Era un personatge col·lectiu present a qualsevol represen-tació teatral grega.
Posteriorment, va desaparèixer. del teatre grec.
Estava format per un determi-nat grup de persones, que variava segons el gènere teatral que es representés (15 a la tragèdia, 24 a la comedia i 12 en les sàtires.
Es situava sempre a la orquestra del teatre i interpretaven balls i cants.
1. Narradors de les histories presents i passades,de les coses que el públic no veia i/opresagiaven el futur.
2. Fer preguntes als personatges, als déus, o alsmateixos amb la finalitat de induir al públic ala reflexió sobre determinats temes.
3. Element d’enllaç entre els episodis de la obrateatral. Amb la seva entrada en escena, elcoro marca l’inici o el final d’un episodi.
Funció del coro:
PÚBLIC
-El públic tenia un paper actiu en la representació,feien comentaris en veu alta sobre les obres,mostraven el seu rebuig si no els agradava, inclúses barallaven entre ells
- La 1ª fila de seients estava reservada als sacerdots imagistrats.
- Els grecs, quan anaven a una representació, esportaven coixins per suportar millor la duresa delsseients de pedra.
LES MÀSCARES A GRÈCIA
- A Grècia era un element imprescindible en el vestuaridels actors i del coro, però ja estava a la vida dels grecsmolt abans, quan s’ utilitzaven a les festesdionisíaques.
- Les màscares que es feien servir al teatre grec no erencom les actuals, sinó eren una espècie de casc quecobria totalment el cap i, a més de les faccions de lacara, tenien cabell, orelles i barba.
Amb les màscares no hi haviaexpressions facials quecomplementessin les paraulesdels actors, per això haviende ser substituïdes per canvismarcats d’ entonació:
- musicalitat felicitat- ritme ràpid i contundent enfado- ritme lent, pausat tristor, cansanci (...)
Gèneres teatrals més importants
Tragèdia Comèdia
El seu argument giravaentorn a un conflicte greuentre els humans i els déus.Eren en verso,amb unllenguatge solemne. Alfinal es produïa la resoluciódel conflicte.
La seva finalitat era ferriure. El seu argumentgirava entorn als temesquotidians i en ella es feiaburla de la gent importanti dels déus. En elles esfeien moltes al·lusions alsexe.
* Visita els següents enllaços on et narren el que hem vist fins ara del teatre grec:
L’origen del teatre i la tragèdia grega
1ª part: http://www.youtube.com/watch?v=gSquamdwsJw&feature=related
2ª part: http://www.youtube.com/watch?v=9qbVdjYutMg&feature=related
3ª part: http://www.youtube.com/watch?v=038vQ1kGdt4&feature=related
Per acabar...