CERÁMICA RIFEÑABarro femenino
08.09.09 al 25.10.09
CERÀMICA RIFENYAFang femení
MUSEU DE BELLES ARTS DE CASTELLÓAvda. Hermanos Bou, 28 · 12003 · Castellón
Telf. 964 727 500
MUSEO NACIONALDE CERÁMICAY ARTES SUNTUARIASGONZÁLEZ MARTÍ
amigosMUSEO NACIONALDE CERÁMICAY ARTES SUNTUARIASGONZÁLEZ MARTÍ
La cerámica Bereber del Rif, es por si sola, todo un legado
de una cultura milenaria que nos llega hasta nuestros días
de la mano de las últimas alfareras.
La mujer rifeña, celosa de su identidad cultural se ha
mantenido fiel a sus ancestrales técnicas de elaboración
de sus vasijas, modeladas a mano sin torno, con cocción
en el suelo a cielo abierto, pidiendo considerarse hoy en
día, es este mundo tan altamente tecnológico, como un
fósil viviente.
Tradicionalmente la alfarería no se consideraba un trabajo
específico, sino un quehacer más dentro de las labores
domesticas de una mujer rifeña, cada una se fabricaba
sus propias vasijas. Esto hace que unido a la propia técnica
del modelado, la variedad de tipos y formas sean infinitas
y cada pieza sea única, pero dentro siempre del estilo y
simbología propia de cada tribu.
Esta cerámica, rural puramente utilizada y dirigida al uso
doméstico, está profusamente decorada con dibujos
cargados de una rica simbología. Los motivos con los que
decoran sus vasijas están relacionadas con sus inquietudes
Tradicionalment la terrisseria no es considerava un treball
específic, sinó un quefer més dins de les labors
domèstiques de cada dona rifenya, cada una es fabricava
els seus propis atuells. Això fa que junt amb la mateixa
tècnica del modelatge, la varietat de tipus i formes siguen
infinites i cada peça siga única, però dins sempre de
l'estil i la simbologia propis de cada tribu.
Aquesta ceràmica rural, purament utilitària i dirigida a
l'ús domèstic, està profusament decorada amb dibuixos
carregats dúna rica simbologia. Els motius amb què
decoren els seus atuells estan relacionats amb les seues
inquietuds de protecció, fertilitat, identitat etc. i són els
mateixos que podem apreciar en els seus tatuatges,
tapissos i joies.
Desgraciadament els temps moderns i l'arribada de nous
materials més duradors i lleugers com el vidre, el metall
o el plàstic, provoquen que aquesta tradició mil·lenària
que ha passat de mare a filles des de temps
immemorables vaja caient en l'oblit.
Per aquest motiu la importància de la present exposició
resideix en el fet que a través de les 220 peces exposades
anirem fent un recorregut, descobrint cada tribu, les
seues terrisseres, les seues ceràmiques, la seua rica
simbologia i el seu ús.
de protección, fertilidad, identidad etc. y son los mismos
que podemos apreciar en sus tatuajes, tapices y joyas.
Desgraciadamente los tiempos modernos y la llegada de
nuevos materiales más duraderos y ligeros como el vidrio,
metal o plástico, provocan que esta tradición milenaria
que ha pasado de madres a hijas desde tiempos
inmemoriales vaya cayendo en el olvido.
Por este motivo la importancia de esta exposición reside
en que a través de las 220 piezas expuestas iremos
haciendo un recorrido, descubriendo cada tribu, sus
alfareras, sus cerámicas, su rica simbología y su uso.
La ceràmica Berber del Rif, és per si sola, tot un llegat
d'una cultura mil·lenària que ens arriba fins als nostres
dies de la mà de les últimes terrisseres.
La dona rifenya, zelosa de la seua identitat cultural s'ha
mantingut fidel a les seues ancestrals tècniques d'elaboració
dels seus atuells, modelats a mà sense torn, amb cocció
en terra a cel obert, que es poden considerar hui en dia,
en aquest món tan altament tecnològic, com un fòssil
vivent.