+ All Categories
Home > Documents > Comandes: Grup d’Història del...

Comandes: Grup d’Història del...

Date post: 05-Sep-2019
Category:
Upload: others
View: 2 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
19
Comandes: Grup d’Història del Casal C/ Bonaire 25, 3r pis 08301 – Mataró E/e: [email protected] http://www.ghcmataro.org/ http://gruphistoria-mataro.entitats.mataro.cat
Transcript

Comandes:• Grup d’Història del Casal

C/ Bonaire 25, 3r pis 08301 – MataróE/e: [email protected]://www.ghcmataro.org/http://gruphistoria-mataro.entitats.mataro.cat

L'associació cultural Grup d'Història del Casal de Mataró, fundat el 1986 i reconstituït novament el mes de març de 1992, ve desenvolupant un conjunt d'activitats culturals que volen abraçar tots els camps de les ciències humanes i socials.

L'objectiu del Grup és el de promoure treballs de recerca i d'investigació alhora que es dóna divulgació al patrimoni cultural més proper dels ciutadans de Mataró i del Maresme.L'Entitat no té caràcter lucratiu i té la seva situació convenientment legalitzada en el Registre d'Entitats Jurídiques de la Generalitat de Catalunya amb el número 13.717 de la Secció 1a. així com en el Registre Municipal d'Entitats de l'Ajuntament de Mataró amb el número 71.

Els socis reben el butlletí de l'Entitat i totes les publicacions que es generen. Participa gratuïtament o amb descomptes en les activitats que s'organitzen i pot participar activament en el funcionament del Grup, formant part dels grups de treball, publicant treballs propis o col·laborant en les diferents àrees, com ara la Biblioteca, l'Arxiu, Noves Tecnologies o fent el seguiment d'una actuació en defensa del Patrimoni.

• Procediment de sol.licituds i reserves Per a formalitzar la reserva d’activitats:

1. Formalitzeu la sol·licitud per telèfon per e-mail a [email protected] indicant: l’activitat que voleu contractar, el dia, hora i lloc de realització i el nom de la persona i telèfon de contacte de l’entitat contractant

2. Espereu a rebre la confirmació de la reserva per escrit. 3. Realitzeu el pagament en efectiu al compte del grup

I recordeu que: La sol·licitud s’haurà de fer-se amb un mínim de 30 dies d'antelació. La reserva no serà definitiva fins no s'hagi satisfet el pagament de les tarifes establertes, que s'haurà

d'efectuar dins els 15 dies següents de rebre la confirmació. En cas de que es vulgui editar qualsevol material de difusió amb informació de l’activitat ha de constar el

logotip del Grup d’Història del Casal en les col·laboracions.

• Condicions i preus Condicions generals

1.- El Grup només es fa càrrec de facilitar els conferenciants i/o guies i gestionar i concretar l'obertura dels espais privats a visitar en el cas de les excursions.

2.- En el cas que es vulgui un dossier o full explicatiu d'excursions, cursos o conferències, el Grup facilitarà els originals per a ser fotocopiats a càrrec dels organitzadors.

3.- Es poden organitzar cicles de conferències a mida a partir dels llistats i a preu reduït.4.- Si cal que el Grup d’Història del Casal porti portàtil i un canó de llum, el preu es facturarà a part.

Condicions econòmiques:1.- Excursions: 150 € número recomanat d’assistents 30/40 persones.2.- Cursos: 100 € per sessió3.- Conferències: 120 € per conferència4.- Cicle de de conferències a mida: a partir de 4 sessions 100 € per sessió.

DivulgacióPúblic no especialitzat

CURS/1

Introducció a la iconografia de l’art cristià

Temps i durada :

• Sessions. : 1’30 h.• Durada: 8 sessions.• Total hores lectives: 12 h

Objectius del curs:

Sovint quan anem de vacances a visitar altres ciutats o països solem trobar-nos en una sèrie d’obres d’art, bé en els edificis de la ciutat (portades de les catedrals, vitralls, retaules...) o bé en la visita dels museus (el Louvre a Paris, la National Gallery de Londres, el Prado de Madrid, el Museu Nacional d’Art de Catalunya a Barcelona entre d’altres.) que cal saber interpretar. La majoria de vegades, la temàtica de les obres és religiosa fruit d’una societat passada en que la religió tenia un pes important o bé al ser el promotor de l’encàrrec un religiós (bisbes, abats entre d’altres).En aquest curs, aprendrem quins són els personatges i els elements més importants del cristianisme a partir de les representacions artístiques que al llarg de la història de l’art s’han fet dels mateixos. Així, coneixerem els fets i les vivències que han fet que cada un dels protagonistes que estudiarem sigui important dins del cristianisme i intentarem esbrinar el per què d’aquesta importància.• Identificació dels diferents personatges estudiats a partir dels atributs que els caracteritzen.• Identificació de les característiques principals dels artistes a partir de les obres que es visionin.• Aplicació i ús de vocabulari específic de la història de l’art i del cristianisme• Comentari de documents escrits i iconogràfics.

Temari:

1. Introducció: l’obra d’art i els models iconografics2. Les representacions de la divinitat cristiana3. La Verge Maria4. Els evangelistes5. Els apòstols6. Els àngels7. Els dimonis 8. Sortida final pràctica al Museu Nacional d’Art de Catalunya de Barcelona (MNAC)

Condicions

• Es repartirà un dossier a cada sessió.• Cal un portàtil i un projector pels “Power Points”.• Per la sortida el transport anirà a càrrec de l’organització.• Es repartirà un diploma acreditatiu de les hores lectives realitzades

DivulgacióPúblic no especialitzat

CURS/2

La gènesi de l’art contemporani: l’impressionisme i el modernisme català

Temps i durada :

• Sessions. : 1’30 h.• Durada: 6 sessions.• Total hores lectives: 9 h

Objectius del curs:

A finals del s.XIX es produeix una renovació de les tècniques artístiques que obre les portes a una sèrie de moviments que intentaran un recerca per trobar nous objectius i funcions per l’obra d’art. Aquesta sèrie de moviments coneguts com a vanguàrdies artístiques comencen a patir de la recerca de l’impressionisme. Aquest curs pretén que l’alumne assumeixi els elements necessaris per tal de poder interpretar l’art contemporani i entendre el sentit de les seves propostes i entendre la seva gènesiDurant el curs s’aprofundirà de forma teòrica i pràctica al moviment impressionista com avantsala dels diferents “istmes” del s.XX i s’aprofundirà també en la traducció d’aquest estil a Catalunya: el modernisme i el noucentisme.

Temari:

1. Introducció a l’art contemporani2. L’impressionisme escultòric. L’escultura modernista i noucentista a Catalunya3. L’impressionisme pictòric4. El neoimpressionisme i el postimpressionisme5. L’impressionisme a Catalunya: el modernisme i noucentisme6. Sortida final pràctica al Museu Nacional d’Art de Catalunya de Barcelona (MNAC) o al Cau Ferrat de

Sitges.

Condicions

• Es repartirà un dossier a cada sessió.• Cal un portàtil i un projector pels “Power Points”.• Per la sortida el transport anirà a càrrec de l’organització.• Es repartirà un diploma acreditatiu de les hores lectives realitzades

DivulgacióPúblic no especialitzat

CURS/3

Introducció per una història de l’art a Mataró

Temps i durada :

• Sessions. : 1’30 h.• Durada: 8 sessions.• Total hores lectives: 12 h

Objectius del curs:

Moltes vegades la gent desconeix el patrimoni de la pròpia ciutat. Aquest curs intenta fer un ràpid repàs del patrimoni artístic de Mataró des de l’època romana fins l’actualitat.

Temari:

1.- L’art de l’antiga Iluro : de Roma als primers cristians2.- L’art medieval; del preromànic al gòtic3.- L’art en època del renaixement4.- El Barroc a Mataró5.- L’art del s.XIX: neoclassicisme romanticisme i realisme6.- L’art del modernisme i noucentisme7.- Les avantguardes del s.XX.8.- Un museu al carrer: un recorregut pel elements més importants del patrimoni de la ciutat

Condicions

• Es repartirà un dossier a cada sessió.• Cal un portàtil i un projector pels “Power Points”.• Per la sortida el transport anirà a càrrec de l’organització.• Es repartirà un diploma acreditatiu de les hores lectives realitzades

DivulgacióPúblic no especialitzat

CURS/4

Introducció a la cultura i l'oci del segle XIX al Maresme

Temps i durada :

• Sessions. : 1’30 h.• Durada: 10 sessions.• Total hores lectives: 15 h

Objectius del curs:

Moltes vegades la gent desconeix com es viuen els grans corrents culturals i artístics a la seva pròpia població i semblen més uns fenomens de les grans ciutats i els grans intel.lectuals. Aquest curs intenta fer un ràpid repàs de la producció cultural de Mataró i el Maresme durant el segle XIX.

Temari:

1.- El segle Romàntic. Introducció al context històric.2.- L’art del s.XIX: neoclassicisme, romanticisme i realisme3.- La Renaixença: precedents mataronins4.- Oci i teatre al Maresme: teatres, casinos i ateneus...5.- L'excursionisme i l'estiueig al Maresme6.- El teatre al Maresme: autors, obres, actors i companyies7.- La premsa en català al Maresme8.- La recuperació de la història i el patrimoni.9.- Els poetes i les seves obres10.- El catalanisme: de cultural a polític

Condicions

• Es repartirà un dossier a cada sessió.• Cal un portàtil i un projector pels “Power Points”.• Es repartirà un diploma acreditatiu de les hores lectives realitzades

DivulgacióPúblic no especialitzat

CURS/5

Quatre poetes del Maresme: Thos, Saleta, López i Forest

Temps i durada :

• Sessions. : 1’30 h.• Durada: 6 sessions.• Total hores lectives: 9 h

Objectius del curs:

Sovint els corrents literaris els identifiquem amb els grans autors de renom que ha donat la nostra literatura, però desconeixem els autors de la nostra ciutat que han contribuït amb la seva modesta obra a la difusió i arrelament d'aquells moviments literaris que triomfen a nivell general. Aquest curs intenta fer un ràpid repàs de la producció literària i l'activitat cultural de quatre escriptors i poetes del segle XIX vinculats al Maresme i molt poc coneguts. Es tracta de Terenci Thos i Codina (Mataró, 1841-1903) Felip de Saleta Palomeres (Calella, 1853-1877); Lluís López Oms (Blanes, 1865 - Arenys de Mar, 1890) i Esteve Forest i Sicart (Malgrat de Mar, 1865-1886).

Temari:

1.- El segle Romàntic. Introducció al context històric.2.- Escriptors i lletraferits del Maresme3.- Terenci Thos i Codina (Mataró, 1841-1903): el patriarca4.- Felip de Saleta Palomeres (Calella, 1853-1877): la Jove Catalunya5.- Lluís López Oms (Blanes, 1865 - Arenys de Mar, 1890): superant la Renaixença6.- Esteve Forest i Sicart (Malgrat de Mar, 1865-1886): projectes estroncats

Condicions

• Es repartirà un dossier a cada sessió.• Cal un portàtil i un projector pels “Power Points”.• Es repartirà un diploma acreditatiu de les hores lectives realitzades

DivulgacióPúblic no especialitzat

CURS/6

Curs d’art medieval català

Temps i durada :

• Sessions. : 1’30 h.• Durada: 7 sessions.• Total hores lectives: 9 h

Objectius del curs:

L'Alta Edat Mitjana va veure la florida d'un dels més vells i puixants estils de Catalunya: l'art romànic, que apareix paral·lelament al naixement de Catalunya com a nació i a l'obertura del Camí de Santiago. Per bé que més aviat pobre en materials i escàs de decoració, el pre-romànic, dels segles IX i X, sap treure bon profit d'una decoració consistent en arcuacions, alhora que comença a assajar les pintures murals. A partir de l'any 1000, l'estil i els mètodes constructius de l'art anterior, es consolidaran en un estil autòcton, caracteritzat tant per la monumentalitat i l'estructura de l'edifici com per la seva decoració escultòrica. La pintura romànica generalment decorava els absis i el tema dominant era Crist. Altres vegades es tractava de la Mare de Déu, també acompanyada de personatges bíblics o altres motius ornamentals. Durant tot el segle XIV, i com a conseqüència de l'establiment dels ordes franciscans i dominics, es van aixecant les basíliques i catedrals gòtiques catalanes més importants amb tres naus d'alçària i separades per pilars en forma de prisma. L'expansió comercial catalana per la Mediterrània a la Baixa Edat Mitjana suposà profundes transformacions en la trajectòria de l'art. La burgesia urbana comença a tenir-hi un paper actiu. La puixança dels municipis, dels gremis i d'altres corporacions trobà la seva expressió en edificis públics i privats de tota mena. Hi apareix una brillant escola d'escultura catalana que construeix monuments funeraris, figures, relleus i retaules, creació d'artistes com Bertomeu, Aloi o Sagrera. La pintura al fresc va desapareixent i es desenvolupa la pintura sobre la taula de fusta. Els pintors i escultors catalans reberen clares influències dels corrents europeus, especialment dels Països Baixos i d'Itàlia. Els fons monocromàtics són substituïts per paisatges, i els temes religiosos es combinen amb altres de més laics. Hi destaquen les obres de Ferrer Bassa, els germans Serra, Huguet, Martorell i Borrassà

Temari:

1.- L’art preromànic.2.- L’arquitectura romànica3.- L’escultura i pintura romàniques4.- L’arquitectura gòtica5.- L’escultura gòtica6.- La pintura gòtica7.- L’orfebreria i argenteria

Condicions

• Es repartirà un dossier a cada sessió.• Cal un portàtil i un projector pels “Power Points”.• Es repartirà un diploma acreditatiu de les hores lectives realitzades

DivulgacióPúblic no especialitzat

Conferències

Condicions generals

• Sessions. : 1’30 h.• Es repartirà un dossier de la sessió.• Cal un portàtil i un projector pels “Power Points”.

Temes:

DivulgacióHistòria i Art• Iniciació a l’art egipci• L’acròpolis d’Atenes. Síntesi de l’art grec clàssic (s.V ac)• L’art Preromànic a Catalunya• L’art Romànic a Catalunya• L’art Gòtic a Catalunya• L’art preromànic al Maresme• L’art romànic al Maresme• L’arquitectura gòtica al Maresme• Pobles, viles i llocs, l’urbanisme medieval al Maresme• Les masies medievals del Maresme• Els molins medievals i moderns al Maresme• L'alimentació medieval a partir del que menjaven al monestir de Roca Rossa (Tordera)• L’escultura gòtica al Maresme• La pintura gòtica al Maresme• L’orfebreria gòtica al Maresme• Les veracreus gòtiques al Maresme• L’art romà a Mataró • L’art medieval de Mataró• L’art barroc a Mataró• El Modernisme a Mataró• El monestir de Sant Pere de Clarà (Argentona)• La cartoixa de Montealegre. Una joia del gòtic al Maresme• Joan Salvador, àlies Garriga. Un arquitecte gòtic en temps del Renaixement• La capella preromànica de Sant Jaume de Traià (Argentona)• L’Associació Artístic Arqueològica Mataronina. Els pioners de l’estudi de la història de Mataró• L’estendard modernista de Ripoll i Josep Puig i Cadafalch.

Història i literatura• 1859-2009: 150 anys de Mireia de Frederic Mistral: l'aportació mataronina• Mireia a Catalunya al segle XIX• El teatre al Maresme del segle XIX.• Tres poetes desconeguts: Felip de Saleta (Calella, 1853-1877); Lluís López (Blanes, 1865 - Arenys de

Mar, 1890) i Esteve Forest (Malgrat de Mar, 1865-1886)• Dels Jocs Florals de Barcelona als certamens literaris del Maresme (1859-1890)• La cultura a Mataró durant el franquisme (1940-1950)

Públic especialitzat• Eines i recursos per la microhistòria. Teoria i pràctica del treball d’un historiador.• La interpretació del patrimoni històric del paisatge.

*** També es pot dissenyar un curs o cicle de conferències a “a la carta”

ACTIVITAT núm.1

Visita comentada al món ibero-romà de Cabrera

Itinerari i durada :

• Durada aprox. : 3 h.• Inici de la Ruta: Plaça de l’església de Cabrera de Mar .• Acabament de la ruta: Al mateix lloc

Descripció de la Ruta:

• Durant la sortida s’intentarà donar una visió del món ibero-romà a tall d’introducció.• S’iniciarà la ruta amb el comentari davant les restes del poblat ibèric de Burriac.• Desprès es visitaran les restes del santuari mitraic de Can Modolell i les restes arqueològiques Ca

l’Arnau -Can Matheu.

Opcions:

• Es pot fer un petit opuscle per als assistents.• Es podria optar per l’esmorzar de dues maneres: o bé que cada un se’l porti de casa o fer una

parada en un bar del poble.

ACTIVITAT núm.2

Una passejada a Sant Jaume de Traià (Argentona) i la seva història.

Itinerari i durada :

• Durada aprox. : 3 h.• Inici de la Ruta: Al parc central de Mataró.• Acabament de la ruta: De baixada tothom podrà abandonar la ruta en el punt que l’interessi,

Descripció de la Ruta:

• Durant la sortida s’intentarà donar una visió del alt medeival de Mataró (s.IX-X) a tall d’introducció.

• S’iniciarà la ruta amb el comentari del turó de Cerdanyola on hi havia les restes de les forques del castell de Burriac.

• Desprès es seguirà el camí de Can Vinardell i per la serra s’arribarà a les restes de Sant Cugat o sant Jaume de Traià, on s’explicaran les restes amb una introducció a l’art preromànic.

• La tornada es realitzarà pel camí antic de Mataró a Traià.

Opcions:

• Es pot fer un petit opuscle per als assistents.• Es podria optar per l’esmorzar de dues maneres: o bé que cada un se’l porti de casa o que

l’organització serveixi coca, refresc, sucs.... pujat en cotxe en un punt de la ruta

ACTIVITAT núm.3

Excursió per els eremitoris de Cèllecs (Vilanova del Vallès).

Itinerari i durada :

• Durada aprox. : 3 h.• Inici de la Ruta: En cotxes particulars. Punt de trobada a L’ermita de Santa Quiteria (Vilanova del

Vallès). La resta de la ruta es farà a peu.• Acabament de la ruta: A l’últim edifici comentat.

Descripció de la Ruta:

• Durant la sortida s’intentarà donar una visió dels eremites (monjos rurals) del Maresme i el Vallès i el sistema de repoblació carolíngia (s.IX-X) a tall d’introducció.

• Com a punt de partida es realitzarà una visita comentada al santuari de Santa Quiteria de Vilanova del Vallès.

• A la ruta es comentaran els eremitoris rurals de :o Coves de Can Nadalo Cova de la Mare de Déu de Bastanist

Opcions:

• Es pot fer un petit opuscle per als assistents.• Es podria optar per l’esmorzar de dues maneres: o bé que cada un se’l porti de casa o fer un

esmorzar al bar del santuari de Santa Quiteria.

ACTIVITAT núm.4

Passejada pel veïnat medieval de Mata (Mataró)

Itinerari i durada :

• Durada aprox. : 3 h.• Inici de la Ruta: Rda Cervantes. Inici del Camí de les Cinc Sènies.• Acabament de la ruta: Al mateix lloc

Descripció de la Ruta:

• Durant l’excursió s’intentarà donar una visió del Mataró Medieval a tall d’introducció.• S’iniciarà la ruta amb el comentari davant les restes del castell de Mataró.• Desprès seguint el camí medieval s’arribarà a sant Miquel i Sant Martí de Mata, on s’explicaran

els edificis incidint en els aspectes artístic (preromànic i Gòtic).• La tornada serà seguint el camí fet a la inversa.

Opcions:

• Es pot fer un petit opuscle per als assistents.• Es podria visitar la Torre de Can Tria de Mata (opcional ja que és una casa particular)• Es podria optar per l’esmorzar de dues maneres: o bé que cada un se’l porti de casa o que

l’organització serveixi coca, refresc, sucs.... pujat en cotxe a Sant Miquel de Mata.

ACTIVITAT núm.5

Excursió per l’art preromànic del Maresme.

Itinerari i durada :

• Durada aprox. : 3 h.• Inici de la Ruta: En cotxes particulars. Punt de trobada a la plaça de l’església d’Òrrius• Acabament de la ruta: A l’últim edifici comentat.

Descripció de la Ruta:

• Durant la sortida s’intentarà donar una visió de l’art preromànic del Maresme (s.IX-X) a tall d’introducció.

• A la ruta es comentaran els edificis preromànics de :o Sant Cristòfol de Cabrilso Sant Salvador de Vilassar de Dalto Sant Andreu d´Òrrius

Opcions:

• Es pot fer un petit opuscle per als assistents.• Es podria optar per l’esmorzar de dues maneres: o bé que cada un se’l porti de casa o fer una

parada en un bar del poble.

ACTIVITAT núm.6

Excursió per l’art romànic del Maresme.

Itinerari i durada :

• Durada aprox. : 3 h.• Inici de la Ruta: En cotxes particulars. Punt de trobada a Monestir de Sant Pau a Sant Pol• Acabament de la ruta: A l’últim edifici comentat.

Descripció de la Ruta:

• Durant la sortida s’intentarà donar una visió de l’art romànic de Maresme (s.XI-XII) a tall d’introducció.

• A la ruta es comentaran els edificis romànics de :o Monestir de Sant Pau de Sant Pol de Maro Parròquia de Sant Genís de Palafollso Monestir de Santa Maria de Roca Rossa (Tordera)

Opcions:

• Es pot fer un petit opuscle per als assistents.• Es podria optar per l’esmorzar de dues maneres: o bé que cada un se’l porti de casa o fer una

parada en un bar del poble.

ACTIVITAT núm.7

Excursió pels Molins Medievals de la Baixa Tordera.

Itinerari i durada :

• Durada aprox. : 3 h.• Inici de la Ruta: En cotxes particulars. Punt de trobada a Santa Sussana. • Acabament de la ruta: A l’últim edifici comentat.

Descripció de la Ruta:

• Durant la sortida s’intentarà donar una visió dels molins del Maresme i la seva funcionalitat, aprofitament, funcionament i control

• A la ruta es comentaran els molins de :o Molí de Can Marquès (Sant Pere de Riu - Tordera)o Molí d’en Puigvert o de la Cadireta d’en Mauri (Palafolls)o Molí de Rupit (Riudarenes)

Opcions:

• Es pot fer un petit opuscle per als assistents.• Es podria optar per l’esmorzar de dues maneres: o bé que cada un se’l porti de casa o fer un

esmorzar en un bar del poble

ACTIVITAT núm.8

Passejada pel Mataró de Terenci Thos i Codina (1841-1904)

Itinerari i durada :

• Durada aprox. : 2 h.• Inici de la Ruta: Davant de l’església de Santa Anna.• Acabament de la ruta: A la Plaça de Cuba.

Descripció de la Ruta: • Durant la passejada pels espais urbans referents del personatge s'explicarà l'època, el personatge i

la seva obra a partir d’explicacions i lectura de textos i poemes.• Fent una mica d'historia del personatge d'en Terenci Thos i Codina, podríem dir que va nèixer a

Mataró l'any 1841 i va ser un considerat poeta, catedràtic i pedagog, a més de diputat provicial, membre de l'Acadèmia de Bones Lletres de Barcelona i director del col·legi Valldemia. Va ser també promotor de l'Associació Artística-Arqueològica local i de l'Escola d'Arts i Oficis de la ciutat. Als Jocs Florals de l'any 1887 va ser proclamat Mestre en Gai Saber. Destacat catalanista, fou delegat de Mataró a l'assemblea que promulgà les Bases de Manresa al 1892 (projecte d'autonomia per el Principat de Catalunya aprovat per l'Unió Catalanista). Finalment, va morir a Mataró l'any 1903.

• L'itinerari ens portarà pels carrers on va viure i on va exercir professionalment, culturalment o políticament Terenci Thos i Codina: Escola Pia de Santa Anna, Ajuntament de Mataró, casa natal, Santa Maria, Biblioteca de la Caixa d’Estalvis Laietana, Museu de Mataró....

Opcions:

• Es pot fer un petit opuscle per als assistents.

ACTIVITAT núm.9

Passejada pels teatres del Mataró del segle XIX

Itinerari i durada :

• Durada aprox. : 2 h.• Inici de la Ruta: Plaça de la Peixateria.• Acabament de la ruta: davant el Clavé.

Descripció de la Ruta:

• Durant la passejada pels espais urbans on hi havia hagut els nombrosos teatres de la ciutat durant el segle XIX, per tant no hi ha cap edifici visitable però si testimonis de la seva existència que seran il.lustrats per les explicacions.

• L'itinerari ens portarà pels carrers on hi havia els teatres del Mataró del s. XIX: els Teatres Hospital, Principal, Euterpe, Talia, Nueva Constància-Clavé, El Prado, Fènix, Moratín....

Opcions:

• Es pot fer un petit opuscle per als assistents.

ACTIVITAT núm.10

Fontada mistralenca(1859-2009: 150 anys de l'edició de Mireia de F. Mistral)

Itinerari i durada :

• Durada aprox. : 3 h.• Inici de la Ruta: Ronda Frederic Mistral (cantonada Riera de Cirera).• Acabament de la ruta: Font del Pericó.

Descripció de la Ruta:

• L'any 2009 es commemora el 150 aniversari de l'edició de Mireia de Frederic Mistral. Aquesta obra va tenir molta influència a Catalunya i molt aviat es van fer traduccions i s'inicià un període de germanor literaria entre els escriptors de la Renaixença catalana i els del Felibritge provençal. A Mataró hi havia un grup d'intel.lectuals que van ser els pioners en la relació amb els poetes occitans i entre ells, els germans Thos i Codina van fer la que cal considerar primer intent de traducció de Mireia al català.

• L'itinerari ens portarà des del carrer que porta el nom de l'escriptor provençal Frederic Mistral fins a la font del Pericó on celebrarem la Fontada. Els poetes occitans es reunien a la font de Fontsegugno on recitaven els seus poemes i debatien de llengua i literatura. Més tard ho faria Jacint Verdaguer i els seu grup a la Font del Desmai a Folgueroles a la plana de Vic.

• Durant la Fontada es faran les explicacions contextualitzadores i es llegiran textos seleccionats i poemes.

Opcions:

• Es pot fer un petit opuscle per als assistents.• Es pot fer un esmorzar popular a càrrec de l'organització o bé que cadascú se'l porti.


Recommended