Date post: | 13-Apr-2017 |
Category: |
Spiritual |
Upload: | alba-lopez |
View: | 119 times |
Download: | 0 times |
Context històricAlba López Fernàndez Àlex Lorman Losada
DOCUMENTS SOBRE JESÚS DE NATZARET
• EVANGELIS: Escrits que formen el nucli i els fonaments del cristianisme, que narren la vida de Jesús.
• Canòniques: es van escriure diverses versions, només quatre són canòniques, els evangelis de Mateu, Marc, Lluc i Joan.
• Apòcrifs: llibres que no són aptes i recullen doctrines d’heretgia per algunes esglésies, i no estan en la Bíblia
• ALTRES TESTIMONIS ESCRITS SOBRE JESÚS:• Fonts Jueves: Flavi Josep historiador que més dades aporta
sobre jesús. • Fonts Romanes: Gai Suetoni Tranquil escriptor llatí de l'època
imperial, tenia accés als documents més importants es valoren les seves referències a Jesús. L'historiador romà Gaius Corneli Tàcit esmenta a Jesús amb Crestus.
• Fonts musulmanes: El Alcorà confirma el naixement, els miracles. Però no creuen en la crucificació, pensen que déu el va salvar.
PALESTINA EN TEMPS DE JESÚS• TERRITORI I LES REGIONS• Es troba a Àsia Occidental, situat
entre el Mediterrani (oest), Síria (nord), desert d’Aràbia (est) i península del Sinaí (sud).
• Estava dividida en quatre províncies: Galilea, Samaria, Judea i Perea
• RECURSOS ECONÒMICS:
• Sota el poder romà, els controlava a través d’un procurador o governador. Exigien tributs personals i territorials per César i aportacions pel manteniment de les tropes.
• JERUSALEM• És la ciutat santa del jueus. Té importància religiosa, es troba
el temple jueu, és la seu de l’autoritat suprema.
• DOMINI ROMÀ• Pompeu va conquistar
Jerusalem i Palestina l’any 63 aC.• En l’època de Jesús governava
Octavi August. Quan mor governava Tiberi. Roma conserva els costums. Controla la política exterior, la moneda, els camins i exigeixen tributs.
• PERSONATGES HISTÒRICS:• Octavi August: Va ser el successor i nebot de Juli Cèsar i el
primer emperador Romà. • Tiberi: Va ser un emperador romà, va ser el successor d’Octavi
August• Herodes el Gran: Va ser el rei de Judea, Galilea, Samària i
Idumea. Va fer obres públiques (reconstrucció del temple, construir un teatre i un amfiteatre a Jerusalem).
• Ponç Pilat: Va ser un governador romà de la província de Judea. Segons els evangelis va ser el que va condemnà a Jesús. L'església ortodoxa el va convertir en sant ja que es creu que es va convertir al cristianisme.
• Vida social en temps de Jesús• En temps de Jesús hi havia dos classes socials que destacaven
més:• Rics: on hi estava la cort, la aristocràcia amb membres del
sumo sacerdot i per últim els grans comerciants.• Classe mitja: només a Jerusalem (petits comerciants, artesans,
propietaris de tallers i propietaris d’allotjaments) • Pobres: Els esclaus, marginats, la gent del poble o de mala
feina (fusters...) en general.
• El temple d’Herodes• El Temple de Jerusalem fou un santuari del poble d’Israel,
situat a l'esplanada del mont Mòria, a la ciutat de Jerusalem, on actualment hi ha les mesquites de La Roca.
• En ell es celebrava a diari el culte a Jahvé y els sacerdots oferien els sacrificis.
• El temple significava la presencia permanent del Senyor en mig del seu poble.
• Sanedrí• Era la institució mes important de la societat jueva.• Tenia poder legislatiu, executiu i judicial.• A l’època de Jesús, hi havia 71 membres que s’escollien entre:
Els ancians, els sumes sacerdots retirats junt amb els que podien ser escollits per ser sumes sacerdots i els escribes o doctors de la llei (normalment dels fariseus).
• El president era el Sumo Sacerdot. El seu objectiu era governar el país.
• Sumo Sacerdot• Era el responsable màxim del temple y president del Sanedrí. • Tenia una bona dignitat i una situació.
• Pertanyia al partit saduceu normalment.
• El seu càrrec era vitalici però els procuradors escollien al sacerdot quant ells volien.
• Sacerdots i escribes• Sacerdots• En Israel el sacerdoci era hereditari i s'adquiria per néixer en la
tribu de Lleví. • Uns 7000 sacerdots s'encaraven d’atendre el temple. • En general era gent pobre, vivien de las ofrenes i de oficis que
es buscaven per la seva compta. • Escribes• La majoria eren laics. La seva missió era explicar i actualitzar la
llei en funció dels temps i dels problemes que sorgien.
• Les sinagogues• Era lloc de reunió dels jueus para l’oració i l’estudi de la llei • Era més que el temple, malgrat que estava molt lluny per
alguns i nomes s’anava per festes. • La cerimònia es dividia en dos parts: primera el Semà, que
terminava amb una vendició. Després es feia la lectura de la llei.
• Partits o grups religiosos• Saduceus• Pertanyien a la classe alta del país, aristocràcia sacerdotal i
grans propietaris. • Políticament col·laboraven amb el poder romà, intentant
mantenir l’ordre públic. • Religiosament eren molt conservadors: volien la llei antiga, no
creien ni en el regne esdevenidor ni en la resurrecció.
• Fariseus• Eren homes piadosos que coneixien bé la llei i la complien a
molt estrictament. Pertanyien a una classe mediana. • Exercien una gran influencia entre el poble, fins el punto de
que els caps religiosos seguien sempre els seus consells. • Volien estar separats dels que no coneixien la llei ni la
complien.• Eren nacionalistes y hostils als romans, però no utilitzaven la
força, sino que esperaven un Messies que establiria el regne de Deu expulsant als romans del país.
• Esperaven en la resurrecció de los morts.
• Zelotes• Eren un moviment extremista y armat.• Pertanyien als més pobres del poble.• No s’enfrontaven directament amb l’exèrcit romà, sino que
organitzaven revoltes i assassinats aprofitant las reunions massives.
• Solien amagar-se en coves de Galilea i contaven amb les classes populars.
• Entre els seguidors de Jesús havia antics zelotes: Simón, el zelota, Judes Iscariot…
• Essenis • Eren una espècie de monjos que vivien en comunitat a prop
del mar Mort, en Qumràn. • Esperaven la vinguda de dos messies, un polític i un altre
religiós, que restablirien la justícia, el final del pecat i la restauració de l’imperi de Israel.
• Els marginats • En la societat palestina havia grans grups marginats per
distintes causes: religioses, morals o racistes.• – Els publicans eren marginats perquè cobraven, per arrendo
dels romans, els tributs sobre las mercaderies importades. Cometien molts abusos, i el poble en general els odiava i els tenia per lladres.
• – Alguns malalts, sobre tot de la pell i mentals o nerviosos, es veien apartats de la vida social inclòs de la religió. Els minusvàlids (coixos, cecs, paralítics … ).
• – Els que no eren jueus i els pecadors públics eren discriminats per motius morals-religiosos.
• La dona• La dona no tenia els mateixos drets civils ni religiosos que els
homes. • Una dona depenia totalment del seu pare fins la edat de 12
anys. A aquesta edat, se celebraven normalment los esposalles, i un any després tenia lloc el matrimoni. A partir de llavors la dona passava a dependre del marit.
• Ell podia divorciar-se; la dona, no. • En el temple, la dona no podia passar més enllà que la seva
zona (abans que els homes).• En el culte de la sinagoga no podien haver dones. Només
escoltava. • En els judicis els que deia no valia res.