CURS 2016-17
DOSSIER D’INFOARRAONA
TERCER D’ESO
Institut Arrona 2n Quadrimestre
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
1
ÍNDEX:
1. Manga. El còmic japonès més famós del món 2
2. La solidaritat al nostre abast 5
3. MMACA 8
4. Som-hi! Fem un treball en grup 11
5. Els iglús: cases de neu i gel 14
6. La noia d’Egtved 15
7. Carta oberta als pares 16
8. Com es fa una gralla 17
9. Minimegacracs: Sóc bloguera 20
10. Qui va inventar la palla per beure? 22
11. Sóc jo mateix, davant els meus amics? 23
12. Molt més que mascotes! 26
13. La diligència 29
14. El suro 31
15. El grèvol 32
Espai per les reflexions 33
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
2
CAVALL FORT Número 1297-1298 La finestra: Manga. El còmic japonès més famós del món
http://www.cavallfort.cat/cavallfort/ca/cavall-fort/arxiu/1297-1298/5-finestra.html
Manga
El còmic japonès més famós del món
Com és?
Si heu fullejat un manga us haureu adonat que és diferent del còmic occidental:
- Els personatges en general no són perfectes i canvien: creixen, tenen dubtes,
aprenen, ploren i fins i tot alguns moren... Penseu en les vides de Tintin, Astèrix o Jep i
Fidel: ben diferents de la de Son Goku, oi?
- Les accions s’expliquen amb més detalls.Això vol dir que és més avorrit i lent? No:
assaborim el que passa amb més calma i més deteniment, fins i tot quan és una lluita o
una acció molt ràpida.
- Les vinyetes estan col·locades d’una manera diferent i, per exemple, sovint n’hi
ha que ocupen una o dues pàgines!
- Les línies cinètiques (de moviment) són diferents, més potents i, en general, hi
ha menys text.
El manga es llegeix com l’escriptura japonesa: de
dreta a esquerra i de dalt a baix. Per això els llibres
de manga comencen pel que per a nosaltres és el
final!
Hi ha moltes menes de manga!
Es classifiquen normalment segons els lectors a qui van
dirigits: infants, nois, noies, adults, dones... O també per la
temàtica: humor, terror, ciència-ficció, amor, esports...
Naruto, Bola de Drac, Inuyasha, One Piece, Bleach... Dels milers d’històries de
manga que es publiquen al Japó, ens n’arriben poquíssims! Penseu que la
revista Shonen Jump, amb manga destinat a nois adolescents, té 500 pàgines, una
vintena d’històries de continuarà i surt cada setmana! I se’n venen milions!
La paraula manga està formada per man, que vol dir “improvisat,
divertit”, i ga, que vol dir “dibuix”.
El manga és un invent modern?
Sí i no. El manga tal com el coneixeu avui no té gaire més de cent
anys. Però els orígens del manga són moooolt antics!
Els besavis del manga Els emakimono. Fa més de mil anys que els japonesos ja s’explicaven històries amb
papers: ho feien amb uns rotlles escrits i, sobretot, pintats amb personatges, animals...
que s’anaven desplegant de dreta a esquerra. Mireu, són ben antics però ja són com
“còmics”, oi?
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
3
Els ukiyo-e. Que boniques que són, les estampes japoneses! Els ukiyo-e, nascuts a Japó
fa més de quatre-cents anys, són gravats que representen escenes quotidianes,
paisatges, situacions efímeres... Com si fossin una vinyeta de còmic congelada en el
temps.
En un manga hi podem descobrir i aprendre molt, de la vida cultural
japonesa: la història, l’arquitectura, la mitologia, la indumentària...
Els pares del manga
Molts artistes han fet que des d’aquells antics rotlles i estampes s’arribés al manga com
el coneixem avui. Però n’hi ha alguns que destaquen, com Rakuten Kitazawa (1876-
1955), autor dels primers mangues moderns i el primer que va fer servir la
paraula manga per a referir-se al còmic.
I un altre autor important és Osamu Tezuka (1928-1989), de qui es diu que és el pare
del manga modern, perquè en va establir el llenguatge, les característiques.
El manga i Disney
Astroboy és un dels personatges més coneguts
d’Osamu Tezuka. Fixeu-vos quins ulls més grossos!
Ben estrany, oi, si els japonesos els tenen petits i
allargats? Tezuka es va inspirar en els grans ulls dels
dibuixos de Disney, ja que era un gran admirador del
cinema d’animació nord-americà del principi de segle
XX. I aquesta influència ha sigut importantíssima, no
només en els ulls grossos, sinó en tot el llenguatge
visual del manga!
La Segona Guerra Mundial va acabar el 1945 amb els horribles bombardeigs
d’Hiroshima i Nagasaki i la derrota del Japó. En aquest moment va començar el
creixement dels manga: els japonesos, desolats, necessitaven històries que els
distraguessin i els entretinguessin per a oblidar, encara que fos durant una estona, la
seva tristesa.
Mireu, això és un manga de Rakuten Kitazawa de
l’any 1929, que es va publicar al número 137-138 de
Cavall Fort l’any 1968!
La vida d’un manga al Japó
- Les històries dels mangaka (autor de manga) primer apareixen
per episodis en revistes, normalment setmanals, molt barates, en
blanc i negre i de paper senzill. Un cop llegides, au!, a reciclar.
- Si una història té molt d’èxit es publica sencera en volums, els
tankobon.
- I si la història continua tenint moooolt èxit es converteix en un fenomen: se’n fa la sèrie
per a televisió (és el que es coneix com a anime) i se’n fa marxandatge (cromos,
samarretes, figures...).
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
4
Doraemon, Shin Chan, Bola de Drac, i
fa uns anys Heidi, Mazinger Z, Dr. Slump...
Aquí ens va arribar el manga, sobretot, a
través dels anime, les sèries per a
televisió. També s’han publicat tankobons
en castellà i català, però en la nostra
llengua ara no se’n publiquen gaires.
Bola de Drac
És una de les històries de manga més conegudes a casa nostra. És obra d’Akiro
Toriyama, que també és l’autor de Doctor Slump.
Però nosaltres no el vam conèixer a través del manga, sinó a través de la sèrie
d’anime, que es va començar a emetre a
TV3 l’any 1990.
Què explica?
Tot comença quan Son Goku, un nen petit
amb cua de mico i molt forçut, coneix la
Bulma. Tots dos tenen una bola de drac i
decideixen viatjar junts per aconseguir les
set boles i invocar el drac Xeron, a qui es
pot demanar un desig. I a partir d’aquí:
aventures, noves amistats, humor i,
sobretot, combats d’arts marcials!
La història està inspirada en un antic llibre xinès d’aventures, molt conegut, Viatge a
l’oest, que explica les aventures del rei mico Sun Wu Kung (que en japonès es diu... Son
Goku!).
La versió en anime per a televisió es va fer en dues parts: la primera, Bola de Drac,
va des que Son Goku era petit fins que es casa. I la segona, Bola de Drac Z, explica les
seves aventures de gran i també del seu fill petit, Son Gohan.
La primera història deBola de Drac va aparèixer
a la revistaShonen Jump l’any 1984. Va tenir
molt d’èxit! Es va publicar durant deu anys: en
total, més de 500 capítols i 42 tankobons!
Si voleu saber més coses dels besavis del
manga, no us perdeu l’exposicióEls orígens del
manga, que es farà al Saló del Manga de
Barcelona, del 29 d’octubre a l’1 de novembre.
Text: EUGÈNIA MORER
Gravat: The Miriam and Ira D. Wallach Division of Art, Prints and Photographs: Print
Collection, The New York Public Library. Kami-yui] = [Hairdresser] Retrieved
fromhttp://digitalcollections.nypl.org/items/510d47da-4798-a3d9-e040-e00a18064a99
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
5
CAVALL FORT Número 1294 La finestra: La solidaritat al nostre abast
http://www.cavallfort.cat/cavallfort/ca/cavall-fort/arxiu/1294/5-finestra.html
La solidaritat al nostre abast
Quan sentim a parlar de persones o associacions solidàries amb els refugiats, amb les víctimes de desastres naturals o amb els
infants necessitats, podem pensar que nosaltres no tenim capacitat d’actuar com elles. Però, en realitat, ser solidari està a l’abast de tothom. I no cal anar gaire lluny per a comprovar-
ho.
Definim la solidaritat Heu sentit mai la necessitat d’ajudar algú sense
esperar res a canvi? Doncs ja sabeu què és la solidaritat.
El nostre psicòleg, Francesc J. Fossas, ens explica que la solidaritat és un valor: “Està en la
línia de la col·laboració, la cooperació, l’ajuda o l’empatia. Es tracta de conductes queafavoreixen la convivència i la vida en grup”. Això vol dir
que, gràcies a aquests valors, el nostre món funciona millor.
Senyor Fossas, quins beneficis suposa la solidaritat per al nostre entorn?
“Molts i molt valuosos. Una societat on la solidaritat està molt present és més justa, més segura, amb més humanitat. En entorns així hi ha
menys estrès i més benestar.”
D’acord, però tothom pot ser solidari? Els humans, com diu el senyor Fossas, som éssers
socials: ens necessitem els uns als altres. Tenint en compte això, podríem dir que tots tenim predisposició a
ser solidaris. Potser ara no ho som, però podem aprendre-ho i crear les condicions adequades per a posar-ho en pràctica.
Posar-se al lloc de l’altre
I quan cal ser solidari? “Aquesta possibilitat s’activa sempre que veiem algú que pugui necessitar algun tipus d’ajuda” ens diu el senyor Fossas. “La solidaritat
implica adonar-se de la situació de l’altre i fer-li costat proporcionant-li els recursos que li calguin”.
És clar que no sempre és fàcil detectar que algú necessita el nostre suport. Per això és important tenir capacitat de posar-se al seu lloc i entendre com es pot
sentir en una situació determinada. D’aquesta capacitat, en diem empatia.
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
6
Per què ens sentim bé quan som solidaris? El nostre psicòleg té la resposta:
“Ser solidaris és una manera de mostrar la nostra millor versió, i això sempre és un motiu de goig i alegria.”
Petits gestos solidaris De solidaritat, n’hi ha de moltes menes. Sovint la relacionem amb grans accions
destinades a ajudar col·lectius en situacions desfavorides, però també podem ser solidaris amb la persona que tenim a la vora. Heu pensat que molts gestos del vostre dia a dia podrien ser mostres de solidaritat? Fem la prova!
Vaig entendre, a partir d’aquella experiència, que no costa tant ser
solidari, perquè no es tracta de fer coses impossibles, sinó de mirar amb atenció el que passa a prop nostre.
Els guants solidaris
Lucía Ranchal, Natalia González i Claudia Moreno Escola Molins Manyanet (Molins de Rei)
Amb la familia És tan fàcil com donar un cop de mà al pare o la mare quan van molt atrafegats, ajudar el germanet a fer els deures o fer una abraçada als avis si els veieu
tristos. El suport entre els membres de la família fa la convivència a casa molt més agradable per a tothom.
–En vull més, Iman –va suplicar la Houda. –Ho sento, no n’hi ha –vaig respondre amb
tristesa–: el Mohamed s’ha menjat el que quedava.
Una llàgrima li va rodolar per la galta i jo vaig mirar el meu plat, que encara no havia començat a menjar, vaig sospirar i l’hi vaig
donar. La Houda em va fer un petó i una abraçada i va murmurar “gràcies” tan fluixet
que només ho vaig sentir jo.
El viatge de la Iman
Paula Moreno Escola Vedruna Sagrat Cor (Tarragona)
A l’escola i amb els amics Algun cop us heu descuidat l’estoig i un company de classe us ha deixat un bolígraf perquè poguéssiu treballar? O heu
acompanyat a casa un amic que es trobava malament? Potser amb els nens i nenes propers a vosaltres us resulta
més fàcil tenir gestos d’amabilitat desinteressats. Això no vol dir, però, que aquests gestos siguin menys significatius!
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
7
Em va saber greu que el pobre Marc es quedés sol i vaig decidir ser jo el que marxava del meu grup i formava parella amb ell. Quan vaig fer el pas endavant, al Marc li va canviar la cara i va començar a somriure.
Recepta per a un món més solidari Alumnes de Cicle Superior de l’Escola Estel
(Castellnou de Seana) A tocar de casa
El vostre barri o la vostra població us ofereixen grans oportunitats per a ser solidaris: des d’ajudar el veí a carregar les bosses de la compra escales
amunt fins a participar en campanyes de recollida de taps o joguines. És possible que la vostra solidaritat no arribi més enllà de la cantonada, però serà tan important com la que es fa a l’altra punta del planeta. Potser
si tots féssim petits gestos solidaris, de mica en mica, podríem acabar millorant el món sencer!
–Pare! A la tele han dit que hi ha una recollida de roba i aliments per a aquestes persones. Que hi podríem anar? Jo tinc molta roba! El misteri de la carta
Alumnes de 2n A de l’Escola Molins Manyanet (Molins de Rei)
Contes amb premi
Us heu fixat en els fragments de contes que acompanyen aquest article? Presenten diferents maneres de solidaritat. Han estat escrits per nois i noies de primària i són alguns dels contes guanyadors del Premi Pilarín Bayés 2016.
Aquest premi pretén fomentar la lectura entre els infants, estimular la seva
imaginació i fer-los reflexionar sobre diferents valors. L’organitzen l’Editorial Mediterrània i l’Obra Social Sant Joan de Déu.
Enguany, el premi convidava els nois i noies a escriure sobre la solidaritat. Dels més de 1.000 contes presentats, el jurat en va triar 15, que es publicaran en un
llibre il·lustrat.
Més informació: www.premipilarinbayes.org
La Pilarín Bayés és una de les il·lustradores de llibres infantils més conegudes del
nostre país. És també una gran col·laboradora de Cavall Fort. A més de donar nom al premi, la Pilarín il·lustra cada any els contes guanyadors.
Text: CHUS DÍAZ
Il·lustració: MERCÈ GALÍ Agraïm la col·laboració de Francesc J. Fossas, psicòleg
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
8
CAVALL FORT Número 1293 La finestra: MMACA: Un museu per a jugar amb les matemàtiques
http://www.cavallfort.cat/cavallfort/ca/cavall-fort/arxiu/1293/5-finestra.html
MMACA
Un museu per a jugar amb les matemàtiques
Segur que més d’una vegada us heu preguntat quina relació tenen les
matemàtiques que us ensenyen a l’escola amb el món real. Són útils, tots
aquests conceptes tan poc concrets? Per satisfer aquesta mena
d’interrogants, s’estan començant a crear els primers museus de
matemàtiques. I a Catalunya en tenim un.
Els museus de les matemàtiques tenen la mateixa finalitat que els museus dedicats
a la ciència. Aquests ja els coneixeu, oi? S’esforcen a popularitzar els principis
científics bàsics en els quals es fonamenta el món en què vivim: la física, la
química i la biologia.
Doncs darrere les curiositats i els principis de la ciència, hi ha d’haver una base
sòlida de coneixements matemàtics. I això és el que es dediquen a mostrar,
com un joc, els nous museus de matemàtiques.
Per sort, ja fa uns tres anys que tenim un d’aquest museus molt a prop. És
el Museu de Matemàtiques de Catalunya (MMACA).
MUSEUS DE LES MATEMÀTIQUES ARREU DEL MÓN
El més famós de tots és el Museu Nacional de Matemàtiques de Nova York
(MOMATH), als Estats Units. Jo no hi he estat mai, però per les fotos que he vist
al seu web (www.momath.org), és espectacular. Hi ha també alguns altres petits
museus a Europa: elMathematikum a Giessen, Alemanya, i el Giardino
d’Archimede a Florència, Itàlia.
Tota mena de jocs matemàtics
El MMACA és el lloc on podeu fer comprovacions sobre la realitat les
matemàtiques que heu après a l’escola i comprendre’n la utilitat i la veracitat. Les
diferents seccions corresponen a temes de geometria, de geometria relacionada
amb els nombres, de geometria en tres dimensions, d’estadística, de jocs, de
qüestions relacionades amb les il·lusions òptiques i d’art.
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
9
A la part de geometria, s’hi poden trobar tres o quatre maneres de comprovar
gràficament si el conegut teorema de Pitàgores és cert fent encaixar peces
retallades de maneres diverses i comprovant-ne el pes. A la mateixa sala, es pot
jugar i reflexionar amb tota mena de trencaclosques i puzles numèrics i
geomètrics.
Al pati central, en una sala molt ben il·luminada, hi ha la part d’il·lusions
òptiques i de construcció de poliedres amb l’ajut de miralls. Penso que és la
part més enginyosa i original del museu, i obliga a pensar i reflexionar sobre el
concepte de la simetria.
Una iniciativa pionera
L’ensenyament de les matemàtiques és un tema que preocupa molt els
responsables d’educació de tots els països del món. I el MMACA ha estat una
iniciativa pionera: és un dels primers museus de matemàtiques que s’han
creat.
Això vol dir que els que l’han muntat s’ho han hagut d’inventar gairebé tot. I
que han hagut de construir materials de demostració que no s’havien necessitat
mai abans. Segons m’han explicat, s’ha hagut de recórrer a artesans, fusters i
serrallers locals per pensar i construir els materials que s’hi poden veure.
A la vegada, el museu és visitat molt sovint per estrangers que també voldrien
muntar un museu semblant al seu propi país. Darrerament, aquests artesans
d’aquí, que ja saben el que s’ha de fer, han rebut encàrrecs de tot el món perquè
els construeixin una versió del que han pogut veure el dia que han visitat el
MMACA.
És l’avantatge que té ser el primer de fer alguna cosa: que tothom en vol tenir
una còpia a casa seva.
Prohibit NO tocar!
Aquest és un dels lemes més originals i divertits del museu. No s’ha de
tenir por de jugar amb tot el que s’hi exposa. I si lamentablement alguna
cosa es trenca, el mateix museu la repara. En aquest museu no hi ha mai
res trencat: tot funciona!
Amics de les “mates”
El MMACA es manté viu gràcies a uns quants mestres de matemàtiques jubilats
(amb l’edat i l’aspecte d’un avi o una àvia), apassionats de sempre per
l’ensenyament de les matemàtiques, juntament amb uns joves que faciliten la
feina. Té el suport del Departament d’Ensenyament i diverses entitats com la
Societat Catalana de Matemàtiques i la Federació d’Entitats per a l’Ensenyament de
les Matemàtiques.
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
10
Si a algú se li acudeix alguna pregunta o té un dubte, sempre pot tenir a l’abast
un mestre amb gran experiència a l’hora d’explicar-ho tot. Però si voleu
investigar pel vostre compte sense preguntar res, ningú no us destorbarà en els
vostres experiments i reflexions.
ON ÉS EL MMACA?
Està situat en un edifici aïllat al centre del Parc de Can Mercader, un gran parc
molt visitat de Cornellà del Llobregat. Normalment, només s’hi pot anar els
diumenges al matí i els dimecres a la tarda. L’entrada és de franc!
Els diumenges, als bonics voltants de l’edifici hi ha un mercat a l’aire lliure amb
productes naturals i una impressionant instal·lació de trens en miniatura carregats
de persones –grans i petits– que no paren de fer viatges amunt i avall per tot el
parc.
Un cop dins del parc, i després de creuar uns quants inofensius minipassos a nivell
sense barreres, s’arriba al museu. L’exposició és al segon pis.
Al MMACA hi ha molt més del que es pot explicar en un petit article com aquest.
L’única manera de saber què hi ha realment és anant-hi, ja que no és una
exposició on n’hi hagi prou amb mirar. Si no es prova de fer encaixar les peces,
si no es pesen, si no es mesuren, si no es cronometren, si no s’emmirallen, si no
s’escolten o si no es tallen amb una mena d’inofensiu raig làser, ningú no en pot
sortir realment i totalment convençut.
Trobareu més informació a www.mmaca.cat
Text: MAURICI CARBÓ
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
11
CAVALL FORT Número 1278 La finestra: Fem un treball en grup
http://www.cavallfort.cat/cavallfort/ca/cavall-fort/arxiu/1278/5-finestra.html
Som-hi! Fem un treball en grup
Fer un treball en grup pot ser divertit i gratificant. Però també pot ser
complicat... Avui en parlem i us donem uns quants trucs perquè pugueu
treballar en equip ben a gust!
Hem de fer un treball en grup però no ens deixen escollir amb qui el farem. No
podrem anar amb el nostre millor amic, amb qui ens entenem tan bé. Si ens toca
anar amb companys molt diferents de nosaltres, serà més difícil posar-nos
d’acord. Sí. Però també és cert que podrem resoldre aquestes diferències i
aprendre’n molt.
Ens toca un company manaire
Quedem el primer dia i un dels companys,
abans que obrim la boca, ja ens ha
organitzat el treball i reparteix les tasques
al seu aire. A la resta de grup no ens sembla
bé. Què podem fer? Ho hem preguntat al
nostre psicòleg, F. J. Fossas, que ens
aconsella que, si ens passa això, deixem les
coses clares des del principi. És a dir, que hi parlem clarament i li diguem com ens
sentim: "La bona comunicació en un treball en equip és fonamental." Tenir algú al
capdavant del grup no és necessàriament una cosa dolenta. “Els lideratges poden
ser productius i positius, però si hi ha un líder, aquest ha de sortir d’una manera natural i
ser acceptat per tota la resta”, ens diu el senyor Fossas.
Ens toca un company poc motivat
Ja fa dies que estem fent el treball i ens adonem que hi ha un company que no participa,
no fa la seva part de la feina i, fins i tot, algun dia dels que hem quedat, no s’ha
presentat i no ha avisat... Què hem de fer? “Si algú no vol cooperar li hem de fer
entendre que el compromís és essencial, que cal que aporti el millor de si mateix, i que
posi tot el seu esforç perquè el treball funcioni”, ens explica el nostre psicòleg.Parlem
amb aquest company i fem-li entendre que el necessitem perquè el treball surti
bé.“Un equip és com una maquinària amb diferents engranatges, que han de funcionar
tots bé. Si un falla, l’equip fracassa. Tothom és imprescindible.”
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
12
Per fer el treball ens podem organitzar de maneres ben diferents. Però deixant
de banda el mètode que fem servir, hi ha unes pautes comunes a l’hora de
treballar en equip que són fonamentals perquè tot surti rodó:
NEGOCIAR
Com enfoquem el tema del treball que ens han encarregat? Nosaltres hem pensat de fer-
ho d’una manera, però resulta que a la resta no els acaba de fer el pes... Què fem?
Doncs haurem d’aprendre a negociar, com ens explica el senyor Fossas: “Quan es
treballa en equip és fonamental escoltar totes les idees i buscar solucions de consens,
que incloguin a tothom. Quan estem en grup difícilment
estarem d’acord amb tot, per tant, S’HA DE NEGOCIAR. I
en aquest context, fer això és més important que el fet
que cadascú se surti amb la seva.” No es tracta que
guanyi el millor, sinó de fer el que sigui millor per
al grup.
En un treball en equip no val prendre decisions al
nostre aire i treballar sense tenir en compte la resta del grup. El millor és definir
bé els objectius i que puguem anar posant en comú el que fem, per rectificar-ho
o donar-hi el vistiplau.
COOPERAR
Com dèiem, tots formem part d’una podem aportar a l’equip.
-Som bons ordenant idees? Podem aportar una bona base per a fer el guió del treball.
-Som bons dibuixant o tenim una vena artística? Podem aportar la part gràfica del treball
(mapes, gràfics, il·lustracions, fotos...).
Cadascú pot treballar, doncs, allò en què es vegi més capaç. Ens pot anar molt bé
repartir les feines en funció d’això. I si veiem que algú del grup no es veu amb cor en cap
dels aspectes? Doncs és feina de tot el grup donar-li un cop de mà i ajudar-lo perquè
pugui aportar el millor d’ell.
"Un equip funciona quan tothom hi participa, tothom pensa, tothom opina,
tothom escolta i tothom decideix."
"En un treball en grup no estem competint,
estem cooperant."
"En un treball en grup no valen les
imposicions."
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
13
"No m’agrada gaire, treballar en grup. La gent no va al meu ritme, o van més
ràpids, o més lents. I això em posa nerviosa..."
Carla (10), Banyoles
“Hi ha moltes persones que, d’una manera totalment natural i normal, sou més o menys
introvertides, no us trobeu còmodes amb el grau d’estimulació que comporta treballar en
equip i preferiu fer les coses sols o en parella, per exemple. Cal recordar també que, per
desenvolupar la nostra creativitat i enriquir el nostre món interior, necessitem trobar
moments de solitud.”
He d’exposar el treball en públic i em fa molta vergonya... No me’n sortiré!
Ramon (12), Tàrrega
“A molta gent us resulta difícil parlar en públic, cosa ben normal. Però més enllà de com
sigui cadascú, cal tenir en compte que com més segurs estiguem de nosaltres, menys
por tindrem. Per això, si ho fem el millor que sabem i donem tot el que tenim, no
tindrem res a retreure’ns. I des d’aquesta perspectiva, l’opinió dels altres perd
rellevància.”
Objectiu: treure bona nota?
La valoració del professor és important, però no és l’únic objectiu d’un treball en grup!
Pel camí aprendrem moltes coses de les quals, potser d’entrada, no veurem la utilitat
però que a la llarga (i a la curta!) ens ajudaran a madurar, relacionar-nos i tractar
amb les persones. Com diu el nostre psicòleg, “els beneficis de treballar en equip són
múltiples: aprenem a col·laborar, a compenetrar-nos, a tenir confiança en els altres i en
nosaltres mateixos, a donar suport i ajudar, a compartir, a fer i acceptar crítiques, a tenir
empatia –saber-nos posar al lloc dels altres–, a ser flexibles, a adaptar-nos, a
intercanviar experiències, coneixements, idees i emocions, a lluitar per objectius comuns
i compartits, a escoltar, a respectar”. Fantàstic, oi? Què,
som-hi?
I què hi diuen, els nostres lectors, sobre els
treballs en grup?
Llegiu-ho al fòrum!
Text: EUGÈNIA MORER
Il·lustració: CARLES ARBAT
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
14
CAVALL FORT Número 1287 L’article de butxaca: L’iglú
http://www.cavallfort.cat/cavallfort/ca/cavall-fort/arxiu/1287/12-butxaca.html
ELS IGLÚS: cases de neu i gel
Els inuits van ser els genials inventors d’una de les
construccions humanes més ben pensades i adaptades
a l’entorn: l’iglú.
Tens fred? Posa-hi neu! Els iglús són estructures semiesfèriques fetes amb blocs de neu compactada, que
aïllen del fred de l’exterior. Normalment s’hi entra per un túnel; a l’interior, els
llits estan elevats perquè l’aire fred, que pesa més, quedi per sota. Les parets de
dins es folren de pells per augmentar- ne el confort i la temperatura, que pot
arribar a 16 ºC, mentre que a fora pot baixar fins a –45 ºC!
Fort com un iglú! Els blocs de neu es tallen amb ganivets d’ivori d’ullal de morsa (actualment es fan
servir sobretot serres mecàniques). Després s’apilen en espiral fins a construir una
cúpula, que s’aguanta sola. L’escalfor de l’interior desfà una mica la neu dels
blocs, el fred exterior la refreda i la converteix en gel, que encara fa més sòlida la
construcció.
Iglús de totes mides L’iglú que encara es construeix és el més senzill i conegut: una petita cabana
temporal per a expedicions de caça o pesca. Però durant molts segles els inuits
van viure en poblats amb iglús per a una o dues famílies. Tenien finestres fetes
amb gel transparent, es comunicaven per túnels, i en alguns casos hi podien viure
fins a vint persones!
Tot canvia Avui els inuits són sedentaris, ja no van tan sovint a caçar i viuen en cases de
fusta: el pol Nord s’escalfa i cada vegada costa més trobar la neu adequada per a
construir iglús. Ara els iglús es fan servir més com a reclam turístic que com a
habitatge real, però segueixen sent una idea genial!
Text: ROGER PORTA I ALABAU
Il·lustració: PEP BROCAL
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
15
CAVALL FORT Número 1301 L’article de butxaca: La noia d’Egved
http://www.cavallfort.cat/cavallfort/ca/cavall-fort/arxiu/1301/12-butxaca.html
La noia d’Egtved
A Dinamarca, els arqueòlegs han trobat enterraments de fa tres mil cinc-cents anys molt ben conservats. Destaca el
de la noia d’Egtved: es diu així perquè la van trobar en aquesta població de la península de Jutlàndia.
Aquests enterraments es van fer en torberes. Són antics
aiguamolls plens de vegetació que conserven
excepcionalment la matèria orgànica.
Qui era la noia?
Es tracta d’una jove que va morir quan només tenia entre
setze i divuit anys. Va ser enterrada reposant sobre un
llit de flocs de llana i dins d’un taüt fet amb el tronc d’un
roure. L’excepcional conservació no afecta només la
troballa del taüt, sinó també la vestimenta de la noia.
Les seves pertinences
Sabem que era rossa i es recollia els cabells amb una pinta. La van
acompanyar a l’altre món agulles de costura, un ret per a retenir-se els
cabells, una capsa d’escorça de bedoll, un recipient amb una beguda semblant a la cervesa i algunes flors.
Al taüt també hi havia les restes d’un nen d’uns cinc anys que no podia
ser el seu fill, ja que ella era massa jove per a ser-ne la mare.
Duia un jersei de mànigues sota el colze i una minifaldilla trenada. La
minifaldilla s’ajustava amb un cinturó, que portava una vistosa i enorme
sivella de bronze.
Un viatge llarg
Avui dia, gràcies als estudis dels científics, sabem que la noia no era
danesa sinó que venia de força lluny, concretament del sud de l’actual
Alemanya. En aquell temps hi havia molt comerç entre el centre i el nord
d’Europa: és possible que
aquesta jove servís de
penyora per tal d’establir
llaços comercials entre
dues famílies riques.
Segurament va viatjar cap al nord per casar-se.
Avui la noia d’Egtved reposa en una sala del Museu Nacional de Copenhaguen.
Text i fotografies: MARIA ÀNGELS PETIT I MENDIZÀBAL
Il·lustració: FINA RIFÀ
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
16
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
17
CAVALL FORT Número 1300 Com es fa una gralla?
http://www.cavallfort.cat/cavallfort/ca/cavall-fort/arxiu/1300/22-gralla.html
Com es fa una GRALLA? Visitem el lutier Xavier Orriols
Us imagineu uns castellers que s’enfilen sense música? Oi que no?
Doncs això va passar...
Va ser per la diada de Sant Pere de 1972 a Vilanova i la Geltrú. Aquell dia, els
grallers que havien contractat per tocar no es van presentar, i els Bordegassos
van haver de fer els castells en silenci. Va ser tan estrany i trist que els
vilanovins van decidir que necessitaven músics propis. Un dels membres de la
colla que va començar a estudiar gralla era en Xavier Orriols, que llavors
tenia vint-i-un anys i moltíssimes ganes d’aprendre.
Un obrador ple de màgia
Actualment, en Xavier no només toca en un grup, els Ministrers de la Vila Nova,
sinó que també és un dels principals experts en música tradicional, i té el taller
més important de construcció de gralles al nostre país. Ens rep al seu
obrador, que està ple de coses: fustes, eines, fotos, papers esgrogueïts... De
seguida veiem que cadascuna té una història.
Del cabiró a l’instrument
Del tronc d’arbre, cal
treure’n l’escorça i fer-
ne peces allargades i
més petites,
anomenades cabirons.
Això serà la base de la
gralla, però encara cal
fer molta feina!
S’ha d’arrodonir la fusta fins a convertir-la en un cilindre, i després donar-li la forma pròpia, prima per dalt i més ampla per la part de baix.
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
18
Més tard es buida per dins perquè hi pugui entrar l’aire quan s’hi bufa, i es poleix bé. Aquesta és una
feina artesanal, que cal fer amb temps i paciència, perquè no cal
només que la gralla quedi bonica sinó també que soni molt bé!
Per a aconseguir-ho, en Xavier té tota mena d’eines. La majoria són manuals, però també fa servir un torn elèctric.
Quan l’utilitza s’ha de protegir la cara i els cabells perquè els encenalls que en surten no li facin mal. “Sabeu qui em va ensenyar a fer servir el torn? Un cadiraire!”, explica rialler.
Un tronc per a començar
Mentre ens ensenya com es construeix una gralla ens explica moltíssimes coses.
És un home savi, apassionat, xerraire i murri, i ens deixem endur per la màgia
de les seves paraules i les seves mans fortes, que d’un tronc saben treure un
instrument que emociona i fa ballar totes les places del país.
La gralla, oblidada i recuperada
En Xavier prepara la fusta per fer una gralla, i mentrestant ens explica que quan
era jove hi havia molt pocs grallers, que ja eren vells i ningú no els valorava
gaire. Va tenir sort que un d’ells va acceptar de fer-li de mestre. Per començar
necessitaven una gralla, però no en venien a cap botiga perquè ja no en
fabricava ningú! Per això el mestre el va fer anar a Barcelona a comprar una
dolçaina (un instrument valencià semblant a la gralla) i una inxa de tenora (la
petita peça feta de canya que es posa als llavis i es bufa). Amb aquestes dues
peces van fer el seu primer instrument. Avui, per sort, és molt fàcil trobar gralles
i aprendre a tocar-les, i això, en part, és gràcies a en Xavier.
La boca del graller no es posa en un “bec”, com el cas de la flauta dolça, sinó en un trosset de
canya: l’inxa. Les inxes són molt delicades i els
músics les han de cuidar molt bé.
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
19
No és una flauta!
Les gralles tenen sis forats, encara que si us hi fixeu
bé n’hi ha dos més a baix que els músics no han de
tapar mai (en diuen forats d’afinació). Preguntem a
en Xavier si es toca com la flauta. “No, és molt
diferent!”, ens contesta rotund. Sí que es tapen
forats amb els dits, però el so no té res a veure, com
tampoc la manera de posar els llavis i de bufar.
De què estan fetes les gralles?
La fusta més habitual de les gralles antigues és la
del ginjoler, però avui no es fa servir tant perquè
necessita molt de temps i feina. Avui es fan més
aviat de bubinga, de granadillo, de boix o de cirerer.
Segons la fusta, la gralla serà d’un color o un altre, i
també el so serà diferent!
Busqueu la palmera!
En Xavier no fa mai vacances: treballa “com els
pagesos, de sol a sol”. El vénen a buscar de totes les colles de grallers perquè els fabriqui o els arregli un
instrument (també fa tarotes, xeremies i sacs de gemecs). El proper cop que aneu a veure castells o gegants, fixeu-vos en les gralles: si hi veieu gravada
una fulla de palmera i la paraula “Palmerar”, sabreu que l’ha feta a mà en Xavier Orriols.
I en Xavier obre capses i calaixos i treu inxes i també gralles
diferents, i ens demostra com es toquen. Així, doncs, acabem la
visita amb un concert improvisat, bocabadats i amb regust de
festa major.
Text: AGNÈS ROTGER I DUNYÓ
Fotos: DANI CODINA
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
20
CAVALL FORT Número 1299 Minimegacracs. Sóc blogera
http://www.cavallfort.cat/cavallfort/ca/cavall-fort/arxiu/1299/24-minimegacracs.html
A la Bruna li
agrada estar ben
informada sobre el
que passa al món.
I creu que les
notícies més
importants no
s’expliquen
pensant que els
nens també les
puguin entendre bé; per això fa tres anys que ella
mateixa les selecciona, les redacta i... les publica
al seu propi blog!
Potser ja coneixeu el blog, perquè fa uns mesos la Bruna va escriure al Calaix
del doctor Cirera per compartir-lo amb els lectors de Cavall Fort:
www.diaridinfants.blogspot.com.es
"Hi ha diversos apartats. En un explico les notícies del món que trobo
més interessants i amb les quals penso que podem aprendre més coses, i
les classifico amb les etiquetes que tinc, com Ciència, Natura,
Internacional, Societat..."
Podeu trobar notícies ben curioses, com la d’un
mico de l’Índia que va estar vint minuts reanimant el
seu company, que estava inconscient per haver-se
electrocutat, o la d’un pingüí que cada any recorre
8.000 quilòmetres per anar a veure l’home que el va
salvar.
A la Bruna li agraden moltíssim els animals i li
encanta cuidar-los. De fet, ja ha començat a practicar
perquè, fa uns deu dies, la seva germana Maria va anar
amb l’escola al Parc de la Ciutadella i es va trobar una cotorra amb una ala ferida
i el mestre va deixar que se l’emportés a casa, on ara la cuiden entre tots fins
que pugui tornar a volar.
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
21
Al blog de la Bruna, a més de l’apartat de notícies, també hi trobareu
recomanacions de llibres. És una gran lectora i, ara que ja té onze anys, n’ha
llegit moltíssims i vol compartir amb els altres els que li agraden “perquè també
s’aficionin a llegir, que s’ho passaran molt bé”.
"Els lectors, a part del món real, podem anar a molts mons i viure coses
irreals i fantàstiques, i també, quan llegim històries més semblants a la
realitat, això ens pot ajudar a veure millor com és la realitat i entendre
millor les persones. En canvi, els que no llegeixen només tenen un món."
Entre els seus llibres preferits hi ha Els 10
negrets, El Lleó, Jardí Secret i Wonder. Precisament va
ser llegintWonder que va tenir una bona idea per a
incloure en el seu blog: els preceptes. És a dir, frases
que li agraden extretes d’un llibre o que ha dit algú,
“perquè penso, com un dels personatges de la novel·la,
que un precepte és una frase que t’ajuda a millorar la
teva vida”.
A més, de tant en tant se n’inventa algun per expressar
el que sent, com Encara que el sol s’hagi post, la lluna no trigarà a sortir.
O Tanca els ulls i aniràs a un altre món, un món vist des d’uns altres ulls.
A més de les hores que dedica al blog i sobretot als estudis, la Bruna
encara té temps per a destinar-lo a les moltes activitats que l’atrauen, com jugar
a bàsquet, fer teatre, tocar la guitarra o fer un curs de màgia i practicar amb les
cartes per aconseguir deixar-te bocabadat amb la destresa dels seus trucs. De
gran li agradaria cuidar animals en perill d’extinció “i també continuar escrivint el
meu blog i fer de periodista”.
"Ah, i m’agrada molt, molt, molt muntar a cavall, també. I m’agradaria
fer d’actriu, de directora i de càmera en una pel.lícula. També vull ser
advocada. I també m’agradaria ser mestra per ajudar els nens a qui
costa més aprendre."
D’això se’n diu una minimegaMULTIcrac! I segur que aconseguirà
quadrar-ho tot gràcies a la seva energia tan positiva i el seu talent innat
i sense necessitat de cap vareta màgica!
Text i fotos: ANNA FITÉ
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
22
CAVALL FORT Número 1293 L’article de butxaca: Qui va inventar la palla per a beure?
http://www.cavallfort.cat/cavallfort/ca/cavall-fort/arxiu/1293/12-butxaca.html
Qui va inventar la palla per a beure?
A qui se li va acudir fabricar un estri per a beure còmodament un
batut de maduixa? I qui va tenir la genial idea de fer una palla que es doblegués?
La palla ve de la palla
Les palles es diuen així perquè abans es feien servir palles en sentit literal: tiges
seques de plantes com el sègol o el blat. Eren rígides i buides per dins i anaven
d’allò més bé. Però deixaven regust a les begudes...
La palla per a beure no és un invent nou: els sumeris, fa més de sis mil anys,
feien servir palles per a beure la cervesa. Se n’han trobat de lapislàtzuli (una
pedra preciosa) i d’or!
Whisky amb sègol? No, gràcies!
Un dia de 1888, a Washington, el senyor
Marvin Stone es va afartar de notar el gust
desagradable del sègol al seu whisky amb
menta. I va agafar un llapis, hi va cargolar
tires de paper encerat, les va mig
enganxar, va treure el llapis i... txa-txan!
Naixia la primera palla de paper, que
Stone va patentar aquell mateix any.
L’invent de Stone va ser un gran avenç per a les infermeres; sobretot els anava
molt bé per a fer beure als pacients estirats al llit.
No hi arribo...
Josep Friedman, el 1937, era en una cafeteria de San Francisco amb la seva
filla. I es va adonar que la petita no arribava bé a xuclar de la palla del batut:
era massa amunt! Com la podia ajudar? Un cop a casa, rumiant, rumiant, va
posar un vis a dins d’una palla i va resseguir-ne la forma amb un fil dental. I un
cop tret el vis quedaven unes arrugues a la palla que permetien doblegar-la:
ara, beure amb palla encara era més fàcil!
A l’Argentina es fa servir la bombilla, una mena de palla amb un colador al final,
per beure el mate, una beguda típica.
La palla feta de paper encerat no deixava mal gust a les begudes però s’acabava
desfent. A partir dels anys seixanta, les palles es van començar a fer com les
que avui coneixem: de plàstic i, si convé, doblegades!
Text: EUGÈNIA MORER
Il·lustració: LUCÍA SERRANO
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
23
CAVALL FORT Número 1292 La finestra: Sóc jo mateix, davant els meus amics?
http://cavallfort.cat/cavallfort/ca/cavall-fort/arxiu/1292/5-finestra.html
Sóc jo mateix, davant els meus amics?
Som éssers socials. Per això ens fascina tot el que
fa referència a les relacions amb els altres. Es
tracta d’un aspecte de la nostra vida tan
apassionant com complex, en el qual intervenen
una gran quantitat d’aspectes diferents. No som sempre iguals
La nostra pròpia complexitat ens dóna la possibilitat de tenir registres diferents. Tenim
motivacions, interessos, emocions, expectatives, pensaments... diversos.
Des de bon començament, i a través de la nostra experiència, anem aprenent que les
persones amb les quals estem en contacte –pares, germans, amics, companys, mestres,
altres familiars, veïns...– representen per a nosaltres coses molt diferents, encara que
totes importants a la seva manera.
Per tant, és completament comprensible, natural i saludable que quan ens
relacionem amb elles no ens comportem igual, sense –atenció, perquè això és molt
important– haver de tenir la sensació que hem deixat de ser nosaltres mateixos.
Cada persona representa una
cosa diferent per a nosaltres i és
normal que ens hi relacionem
d’una manera diferent.
Tenim una doble vida?
Parlar, pensar, actuar d’una manera
amb els pares i d’una altra amb els
amics, per exemple, no vol dir que
tinguem una doble vida o que siguem
falsos. Tenir comportaments diferents en entorns diferents no significa que no
siguem nosaltres mateixos en cada cas. Cada relació té els seus propis codis i
nosaltres els aprenem i després els duem a la pràctica, cadascú amb el seu segell
personal.
Estats d’ànim de tots colors
També hem de tenir en compte
que els nostres estats d’ànim no
són plans ni fixos, ben al contrari!
Podem canviar d’humor i tenir
experiències diferents a causa de
molts factors. És una cosa molt
natural. Per això pot ser que ens
sentim i ens comportem d’una
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
24
manera diferent fins i tot amb les mateixes persones, sense que hàgim de pensar que
estem deixant de ser nosaltres mateixos. A vegades podem estar més pensatius o
més xerraires, més actius o més passius, més propers o més distants, més
alegres o més tristos... En la nostra paleta d’estats d’ànim hi caben molts colors
diferents, i no per això deixa de ser la nostra pròpia paleta.
Que et passa alguna cosa?
Potser seria més fàcil i més còmode si fóssim més uniformes, menys variables.
Precisament per això hi ha una tendència –fins i tot una certa pressió– a esperar de
nosaltres que siguem sempre iguals. I quan algun dia ens comportem d’una manera que
resulta menys familiar per als que ens envolten, ràpidament ens pregunten “què et
passa, avui?” o ens diuen “estàs estrany”.
Però més fàcil no vol dir necessàriament millor. La nostra complexitat, diversitat i
variabilitat es pot mirar més com un punt fort que no pas com
un punt feble. S’ha de respectar i cuidar. La nostra vida serà
millor si ens permetem aquestes maneres diferents de
funcionar. Ens enriqueixen amb els seus matisos i la seva
pluralitat. La fórmula és senzilla: viure i deixar viure.
Tot té un límit
En la nostra manera de relacionar-nos hi caben perfectament
moltes formes diferents de fer-ho, sense cap mena de problema. Ara bé, també és
veritat que no tot s’hi val i que hi ha límits que no és bo travessar. Hi poden haver
comportaments que siguin un problema, tant per a nosaltres com per als altres.
Falta de confiança
Com podem saber si estem travessant un d’aquests límits? Sovint aquestes conductes
no beneficioses responen al fet que no estem segurs de nosaltres mateixos, que
ens falta confiança. Aquesta inseguretat es pot manifestar de moltes
maneres. Pot ser que faltem al respecte als altres o que actuem només en funció de la
seva resposta, per tenir la seva aprovació o evitar el seu rebuig, i que no siguem capaços
de defensar els nostres interessos; que tinguem por del que diran i fem esforços per a
caure bé a tothom. També pot ser que intentem fer sentir malament els altres, que els
utilitzem per a aconseguir coses, que vulguem ser el centre d’atenció, que diguem
mentides d’una manera molt habitual, que fem crítiques amb mala intenció...
Pot ser que tinguem aquests comportaments només en alguns tipus de relacions, per
exemple amb els companys, o només amb alguns companys, o amb els pares, o només
amb un dels pares, etc., i en canvi, en altres relacions no. En qualsevol cas, quan es
produeixen, tothom hi surt perdent.
Com podem detectar...
Que no som nosaltres mateixos
Si estem atents, notem algun tipus d’incomoditat, d’angoixa; sentim la necessitat de
defensar-nos d’alguna cosa. Això pot servir com un senyal d’alarma que ens avisa que
alguna cosa no va bé. Si es repeteix o ens arriba a incomodar, en podem parlar amb algú
en qui confiem perquè ens ajudi.
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
25
Que som nosaltres mateixos
Quan ens sentim segurs, no ens costa acceptar i respectar la manera de ser dels
altres; estem distesos i alegres, som espontanis, tenim ganes de jugar... És d’aquí d’on
sol sortir la millor versió de nosaltres mateixos.
I vosaltres, com sou davant els amics? Aquestes són
algunes aportacions que ens heu deixat al fòrum. Si
voleu llegir-les totes, feu clic aquí.
"Jo ho intento ser al màxim, de natural, però hi ha algunes coses que no les faig perquè potser no els agraden o se’n riuen. Però amb la família és diferent! Sempre em fan costat i estan contents de com sóc."
Núria (10), Calella
"Jo crec que no existeix ningú que es comporti igual davant de la família i davant dels amics. I no és dolent; simplement intentes adaptar el teu caràcter i així ser més acceptat per la persona que tens al davant."
Guillem (13), l’Hospitalet de Llobregat
"Jo amb els amics normalment estic més de broma que amb els professors, riem molt junts i ens ho passem molt bé!"
Gerard (10), Esparreguera
"Jo intento ser igual amb la família que amb els companys, però a vegades sóc una mica diferent."
Gal·la (10), Santpedor
"Doncs sincerament no. Jo tinc la meva manera de ser, així tímida i reservada, i amb els amics sóc una mica més boja per sentir-me acceptada."
Nhug (12), Pineda de Mar
"Jo amb els meus amics sóc una mica diferent. A l’escola sóc divertida, estudiosa... però a casa sóc més tranquil·la :)"
Ariadna (10), Igualada
Text: FRANCESC NICOLAU
Il·lustració: PEP BROCAL
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
26
CAVALL FORT Número 1304 La finestra: Molt més que mascotes!
http://cavallfort.cat/cavallfort/ca/cavall-fort/arxiu/1304/5-finestra.html
Molt més que mascotes!
Potser en alguna ocasió heu vist pel carrer un gos que guia una persona cega. Però hi ha moltes altres
situacions en què aquests animals ens poden ajudar. Són els gossos d’assistència.
Aquests gossos acompanyen i ajuden persones que tenen alguna discapacitat o malaltia.
I ho fan tant físicament –fent coses que les persones no poden fer– com psicològicament
–avisant o ajudant.
Com es trien?
Sovint surten de gosseres. Se’n tria un i es creen situacions per veure com reacciona.
Es valora com es comporta i així se sap quines habilitats té: sensibilitat a l’oïda, a
l’olfacte, relació amb els humans... Per a seleccionar gossos, cal saber llegir en el seu
llenguatge corporal allò que fan, allò que diuen.
Què aporten?
Aquests gossos, davant la llei, són una ajuda tècnica,
com ho és una cadira de rodes o un audiòfon. Però
l’ajuda del gos va molt més enllà d’un servei. I té una
colla d’avantatges respecte a la tecnologia:
- Es mou per ell mateix i s’adapta molt més a la realitat del moment gràcies a la seva
capacitat de reacció.
- Crea un lligam afectiu, una amistat única i especial amb el seu amo.
- Dóna suport psicològic a l’amo, que guanya independència, seguretat, i s’integra millor
en les relacions amb els altres.
Tothom en pot tenir?
Per a tenir un gos d’assistència, primer cal que us agradin els gossos. Perquè, més enllà
de tenir-ne cura (treure’l a passejar, portar-lo al veterinari, cuidar-li el pèl, netejar-li els
excrements...), cal mantenir les conductes apreses per a fer-vos el servei. Si us agraden
i hi esteu disposats, doncs, hi ha diverses organitzacions que us poden ajudar a triar-lo i
a ensinistrar-lo.
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
27
Quins són?
Gos PIGALL
És el més freqüent. Fa de guia de persones cegues o que no hi
veuen bé del tot.
Ha de ser un gos serè i molt obedient: el seu dia a
dia és ple d’ordres que cal complir!
Gos de SERVEI Ajuda persones que tenen problemes per a moure’s bé. Aquests
gossos obren i tanquen portes, interruptors, calaixos; porten
objectes...
Ha de ser un gos tranquil, previsible i pacient, que no
tingui l’afany de llançar-se sobre l’amo! Ha de treballar amb
persones discapacitades, sovint fràgils físicament.
Gos de SENYALITZACIÓ DE SONS Acompanya persones sordes o que tenen problemes d’audició. És
capaç de diferenciar timbres, telèfons, electrodomèstics, el nom
de l’amo, el plor d’un infant... Per comunicar-se amb l’amo, li
toca el peu, s’aixeca sobre les potes del darrere o li posa la
pota a la falda. El seu objectiu és cridar-li l’atenció.
Ha de tenir la capacitat de reaccionar molt bé als
sons, ha de tenir curiositat pels sorolls, ser
investigador, tenir iniciativa... Només un petit “crec”
li farà aixecar les orelles. És un gos que no rep ordres:
ha de fer la seva tasca quan sent l’avís.
Cada raça de gos té un tarannà, però alhora cada individu
d’aquesta raça té un comportament particular.
L’ideal és oferir a cadascun l’activitat que li
resulta més escaient. Com a les persones!
Gos d’AVÍS Assisteix persones que pateixen epilèpsia o diabetis. A través de l’olfacte detecta un
canvi de substàncies en el cos de l’amo i anuncia que hi pot haver una crisi. També dóna
l’alerta mèdica per a atendre ràpidament la crisi de l’amo.
Ha de ser un bon descobridor d’olors, perquè a partir de l’olfacte detecta una
baixada de sucre o un atac epilèptic.
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
28
Gos PER A PERSONES AMB AUTISME
Protegeix persones amb trastorns de diferent grau d’autisme.
Més enllà de ser una mascota, el gos ofereix una ajuda crucial
al seu amo.
El camp dels gossos d’assistència és obert; ens podem inventar un gos
per a cada necessitat que tinguem! Només cal un ensinistrador amb ganes de preparar un gos per a aquesta necessitat.
Com es preparen els gossos?
La clau dels entrenaments és el reforç positiu que s’ofereix al gos per recompensar la
proposta que se li indica. Hi ha tres reforçadors bàsics: el menjar, el joc i l’afecte.
El menjar: Se’ls dóna un petit premi cada cop que fan el que se’ls demana. Quan
s’acaben les sessions o se’ls demana una cosa més difícil, se’ls dóna premis més
extraordinaris. Per això els gossos més llepafils són més difícils d’entrenar!
El joc: Un cop han fet la feina, se’ls fa jugar i fer activitats divertides per compensar-ho.
L’afecte: Quan responen bé al que se’ls ha demanat, se’ls compensa amb
manifestacions d’afecte, amb carícies i amb la veu.
Com es preparen els amos?
L’ensinistrador s’informa bé de les necessitats de l’usuari, prepara el gos i el lliura al seu
amo. Darrerament, però, es tendeix a animar els amos a ensinistrar-los ells mateixos.
L’ensinistrador els dóna indicacions, els acompanya en el tracte amb el gos. D’aquesta
manera, a l’amo li resulta més fàcil mantenir les conductes apreses del gos que no pas si
li donen el gos ensinistrat.
Què n’han de saber, els ciutadans?
La llei es coneix poc. Sovint els responsables d’espais públics (museus, botigues,
biblioteques, ambulatoris, restaurants...) no saben que el gos d’assistència ha d’anar
sempre al costat del seu amo. Això fa que es demanin explicacions a l’amo o se li
negui l’accés. Caldria una identificació que acredités la tasca del gos i que pogués entrar
a tot arreu. Aquests gossos porten més vacunes que les habituals, tenen controls
higiènics i sanitaris especials; estan preparats, doncs, per a accedir a més espais. No són
una mascota i prou!
Els gossos són molt llestos, versàtils, se senten molt propers a les persones i els agrada complaure-les. Les possibilitats són infinites: hi ha un univers per descobrir. Feu el tafaner i conegueu gossos d’assistència!
Text: MARIA SALLÉS Il·lustracions: MONTSE FRANSOY Agraïm la col·laboració d’ÁSKAL.
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
29
CAVALL FORT Número 1262 Coses de les antigues diligències
http://www.cavallfort.cat/cavallfort/ca/cavall-fort/arxiu/1262/20-diligencies.html
Coses de les antigues diligències
Sabeu què vol dir la paraula diligència? Segurament que tots
els que ara em llegiu, si algú us fes aquesta pregunta, diríeu:
és clar que sí!
Una virtut...
Diligència és la virtut o qualitat de ser
diligent, i diligent vol dir actuar amb llestesa a
l’hora de fer les tasques que t’indiquin o et
pertoquin, fent-ho tot bé i de seguida. Potser
no ho manifestaríeu amb aquestes paraules
exactes, però ben bé que diríeu una cosa
semblant (i, entre parèntesis, us diré que val
la pena ser diligent; dóna goig i alegria, de debò).
...i un carruatge!
Però, i no vol dir res més, la paraula
diligència? Potser molts no sabríeu què
dir-me. I no és estrany. Les
“diligències” amb un altre significat
són cosa de fa ja uns quants anys.
Veureu. La gent dels segles XVII-XIX
donaven el nom de diligències a uns
carruatges de transport de passatgers
estirats per cavalls que feien amb
molta més lentitud, és clar, el que ara
ens proporcionen els ferrocarrils i els
autobusos o autocars.
Com eren les diligències?
Els cavalls que anaven al davant podien ser des de sis fins a deu. Hi havia
dos conductors al davant del carruatge (que s’anaven rellevant) per a anar
atiant els animals perquè fessin el recorregut que pertocava. Com podeu
suposar, la comoditat per als passatgers no era gaire gran. Fins ben entrat
el segle XVIII no es van posar molles sobre els eixos del carruatge. Abans
els usuaris, amb els seients descansant a la plataforma que era sobre
mateix dels eixos de les rodes, sentien, i molt, tots els sotracs dels camins,
ja que, naturalment, encara no s’havia inventat d’asfaltar-los. Aquest
sistema de viatjar va durar fins al segle XIX, quan amb la invenció del
ferrocarril i després dels automòbils, es va anar extingint fins a quedar un
simple record del passat.
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
30
Allò que ens queda de les diligències
I no n’ha restat res, de tot allò? Us haig de dir que en conservem
algunes frases que s’utilitzaven i encara avui es fan servir. N’hi ha dues que em sembla que us agradarà que us expliqui:
Anar de gorra
Què vol dir “anar de gorra”? No ho heu sentit mai? Significa ser comensal
d’una taula en què normalment es paga però menjar-hi sense pagar. I què
té a veure el no pagament amb anar de gorra? És una frase del temps de
les diligències. Els conductors d’aquests carruatges duien una gorra que
els identificava (també avui hi ha guàrdies que es coneixen que ho són per
la gorra que porten). I una de les regles o normes que seguia el trànsit de
diligències era que, quan s’aturava el carruatge perquè els viatgers
poguessin prendre aliment en un hostal que els acollia, tothom havia de
pagar excepte els que “anaven de gorra”, o sigui els conductors dels
cavalls, que, com hem dit, generalment
eren dos. És per això, doncs, que encara
avui “anar de gorra” a un àpat vol dir no
pagar.
Tocar el dos
I una altra expressió, que potser haureu
sentit encara més vegades, és “tocar el
dos”. I què vol dir? simplement marxar
d’un lloc. L’origen també és del que
passava a les diligències. Quan en
reprendre el camí després d’una aturada
succeïa que algú arribava tard a tornar a pujar al carruatge era normal dir-
li sorneguerament “Ja han tocat el dors” (la r no es pronunciava), volent
indicar que el conductor ja havia donat la fuetada inicial al dors dels
cavalls per fer-los partir, és a dir que ja se n’havien anat. No sabem qui va
dir per primera vegada aquesta frase, però es veu que va tenir èxit.
Sembla que la paraula dors
(esquena), que avui s’usa
rarament, poca gent la diu,
però quan va començar a
dir-se aquesta frase era
d’ús comú, i com passa
sovint en català no es feia
sonar la r, i avui es
conserva dir-ho igual
sense saber que no es
tracta pas del nombre dos.
Text: FRANCESC NICOLAU
Il·lustració: PEP BROCAL
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
31
CAVALL FORT Número 1261 L’article de butxaca: El suro
http://www.cavallfort.cat/cavallfort/ca/cavall-fort/arxiu/1261/8-butxaca.html
El suro Un material increïble i un arbre excepcional
Catalunya, sobretot a la franja litoral que va del Maresme a l’Alt Empordà, té el
privilegi de ser un dels pocs països del món on creixen les alzines sureres,
també anomenades suros.
Un supervivent nat
La surera (Quercus suber) és un arbre excepcional perquè ha sabut evolucionar
durant milers d’anys adaptant-se perfectament al clima mediterrani: com que
els incendis forestals hi són tan freqüents i sempre n’hi ha hagut, la surera ha
creat una capa protectora al voltant del seu tronc, una escorça molt gruixuda
que li permet sobreviure al foc. És el suro!
A Catalunya cada any es fabriquen 2.700
milions de taps de suro!
Un material fantàstic
Els humans, que sempre trobem utilitat en tot,
vam descobrir que el suro era un material
especial que no es podria, aïllava de la
temperatura i no canviava de forma. Realment
útil, sobretot per a fer taps de vins i caves, que
és bàsicament per al que es fa servir.
L'art de la pela
Però per a aconseguir el suro abans s’ha
d’extreure de l’arbre mitjançant el procés de la
pela, tot un art purament manual que porten a
terme peladors experts durant els mesos de
primavera i estiu, moment indicat per a
perjudicar menys la surera. No hi ha hagut manera d’inventar cap màquina
extractora de suro: tot depèn de l’habilitat del pelador, que ha de vigilar de no
ferir l’arbre amb la destral. I què passarà amb l’arbre un cop pelat? Doncs que el
suro tornarà a créixer i recobrirà de nou el tronc. Amb sort, al cap de dotze anys
se’n podrà tornar a extreure el suro... i així anar fent.
L’alzina surera és un arbre que aguanta relativament bé la sequera i la calor
però és molt llepafi ls amb el sòl on s’arrela: només vol créixer sobre roques
àcides com el granit. Ah, i tampoc no vol gaire fred ni molta pluja, és clar!
Text: ROGER PORTA
Il·lustració: PEP BROCAL
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
32
CAVALL FORT Número 1256 L’article de butxaca: El grèvol
http://www.cavallfort.cat/cavallfort/ca/cavall-fort/arxiu/1256/14-butxaca.html
El grèvol Poques plantes són tan nadalenques com el grèvol, aquest arbre
perenne i punxós, verd fosc i brillant a les fulles, vermell intens als
fruits.
Fixem-nos-hi bé!
El grèvol (Ilex aquifolium) és amant de la humitat i la frescor, i es pren la vida
amb calma tot creixent lentament. Fet a la seva, sovint es confon amb un arbust
tot i ser un arbre. Les fulles dures i punxoses només es troben en els
arbres joves i a les branques baixes dels adults per a evitar ser
menjades. I els fruits només els produeixen els exemplars femella: és
una espècie dioica (uns arbres tenen flors masculines i altres femenines).
Celtes o romans?
La popularitat del grèvol al nostre país es creu
que és força recent i molt influïda per costums del
nord d’Europa, on abunda més i els mites
celtes tenen una llarga tradició, en què el Rei
Grèvol era el que regnava sobre els dies de l’any
que s’escurçaven, és a dir, del solstici d’estiu al
solstici d’hivern. Però la tradició d’utilitzar-lo de
decoració nadalenca també podria venir
dels romans, que l’adoraven durant
les Saturnàlies, les festes que celebraven el final
de les tasques agrícoles i l’inici de l’hivern, tot
oferint-lo a familiars i amics en senyal de bona
sort!
El grèvol cristianitzat
Sigui com sigui, el cristianisme va convertir
les festes paganes del solstici d’hivern en les
festes de Nadal, i el grèvol va continuar senthi
present gràcies a diverses llegendes: la que
explica que la fusta de la creu on Jesús va ser
crucificat era de grèvol perquè la resta d’arbres
no es van deixar sacrificar... o bé la que diu que les seves punxes simbolitzen la
corona d’espines, i els fruits vermells, les gotes de sang que Jesús va vessar per
salvar la humanitat.
El grèvol continua decorant les nostres cases però les branques que
comprem per Nadal són de conreu controlat: al nostre país els grèvols
silvestres estan protegits perquè no desapareguin.
Text: ROGER PORTA I ALABAU
Il·lustració: PEP BROCAL
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
33
TÍTOL DEL TEXT: DATA:
IDEES PRINCIPALS:
REDACTAT:
REFLEXIONS DE GRUP:
TÍTOL DEL TEXT: DATA:
IDEES PRINCIPALS:
REDACTAT:
REFLEXIONS DE GRUP:
TÍTOL DEL TEXT: DATA:
IDEES PRINCIPALS:
REDACTAT:
REFLEXIONS DE GRUP:
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
34
TÍTOL DEL TEXT: DATA:
IDEES PRINCIPALS:
REDACTAT:
REFLEXIONS DE GRUP:
TÍTOL DEL TEXT: DATA:
IDEES PRINCIPALS:
REDACTAT:
REFLEXIONS DE GRUP:
TÍTOL DEL TEXT: DATA:
IDEES PRINCIPALS:
REDACTAT:
REFLEXIONS DE GRUP:
INFOARRAONA 2016-17 Lectures inicials i reflexions
35
TÍTOL DEL TEXT: DATA:
IDEES PRINCIPALS:
REDACTAT:
REFLEXIONS DE GRUP:
TÍTOL DEL TEXT: DATA:
IDEES PRINCIPALS:
REDACTAT:
REFLEXIONS DE GRUP:
TÍTOL DEL TEXT: DATA:
IDEES PRINCIPALS:
REDACTAT:
REFLEXIONS DE GRUP: