PD E I X A Q U E A C L A S S E PA S S E N C O S E S !
PP R O J E C T E SO I G I N A L S
B E R T SI
U N A E S O L A
P A R I C I P A T I V A
I E N G R E C A D O R A
X I B L EF L
Q U E T ’ A U D A R A N
RA F
PROJECTES originals i obertsque t’ajudaran…
…a elaborar-ne més per a tu, a desafiar-te, a deixar-te anar,a emocionar-te, a il·lusionar-te.
…a triar quins i quants projectes vols treballar i com els vols fer.
…a treballar amb els xiquets i les xiquetes del segon cicled’Infantil, adaptant les propostes a la zona de desenvolupament de cada un.
…a gaudir d’uns materials mínims i senzills però suficients,amb possibilitats d’adaptar-los a la realitat de la teua aula.
…a desenvolupar la creativitat i el compromís que tens amb lacomunitat educativa, perquè sabem que tens ganes de buscar i de créixer.
…a donar-te seguretat, perquè allò que fas està fonamentati perquè uns altres docents ho han viscut abans que tu.
L A P R E H I S T Ò R I A . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 0
R E C I C L A T G E . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
L ’ A I G U A . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
J O C S T R A D I C I O N A L S . . . . . . . . . . . . . 1 2
E L S C A S T E L L S . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 4
L E S F L O R S . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 8
E L C O S H U M À . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 0
L ’ E S P A I . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 6
ÍNDEX
4
LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Competència en comunicació lingüística
Competència social i ciutadana
Competència matemàtica
Competència cultural i artística
Competència en el tractament de la informació i competència digital
Competència en autonomia i iniciativa personal i competència emocional
Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
Competència per a aprendre a aprendre
• Escoltaricomprendrecontesi altres textos.
• Conéixeriusarel vocabulari bàsic.
• Iniciar-seenlalecturai en l’escriptura de paraulesusuals.
• Memoritzarirecitartextoscurts.
• Comprendreireproduirmissatges senzills en llenguaestrangera.
• Expressaroralmentsentiments,emocions i vivències.
• Comprendreinformacióvisual.
• Reconéixer-secomapartd’ungrup (l’escola, la família).
• Valorarlaimportànciadelsdiversos oficis i professions.
• Respectarlesnormesbàsiquesde convivència.
• Posardemanifesthàbitsd’higiene, ordre i salut.
• Contribuiracuidarelsespaiscomuns.
• Mostrarinterésperladiversitatcultural i respectar-la.
• Diferenciarformes,colors,textures, etc.
• Manejarnocionsespacialsi temporals bàsiques.
• Comparar,quantificar,completar i ordenarcol·leccions.
• Comptarobjectesutilitzantels primers nombres.
• Associarquantitatigrafia.• Manejarhabilitats
matemàtiques bàsiques(inici en la suma, la resta,el doble, la meitat).
• Resoldrexicotetsproblemesen situacions de la vidaquotidiana.
• Estimarmesures.• Situar-seeneltemps:moment
del dia, dia de la setmana,estació.
• Valorarirespectarlesobresartístiques.
• Participarambgustenlesactivitats culturals.
• Crearproduccionsartístiquespròpies seguint unes pautes.
• Demostrarsuficientdestresamotriu.
• Gaudirambl’audicióilainterpretaciód’obresmusicals.
• Interpretariproduirritmes,sons i melodies.
• Utilitzarlesnovestecnologiesper a jugar i aprendre.
• Iniciar-seenelmaneigde l’ordinador.
• Buscariseleccionarinformació:il·lustracions,fotografies, jocs d’ordinador...
• Identificarfontsd’informaciócom la ràdio, el periòdicilatelevisió.
• Esforçar-seperrealitzarles tasques de forma autònoma.
• Mostraractitudsd’esforçisuperació.
• Mostrariniciativaenelsjocsi activitats.
• Demostrarafecteiestimaenlarelacióambelsaltres.
• Esforçar-seperreconéixer,expressar i controlar lesemocions.
• Adquirirsensibilitatdavantde les necessitats dels altres.
• Localitzariorientar-seen els espais quotidians.
• Mostrarinterésperaconéixerl’entorn, els éssers viusi el medi natural.
• Identificardiferentspaisatgesi alguns fenòmens naturals.
• Explorarelpropicosi practicar hàbits saludables.
• Mostrarcuriositatperconéixerdiferents formes de vida.
• Respectaricuidarl’entorn,els éssers vius i el medi natural.
• Mostrarconfiançaenlesseuescapacitats.
• Manifestarcuriositatpelques’exposa.
• Mostrarinterésiprestaratenciódavantde les explicacions.
• Ferpreguntesperaresoldreels dubtes.
Per projectes compartix l’objectiu fonamental de l’actual llei educativa, així com lesrecomanacionsdelaUnióEuropea,ésadir,aconseguirundesenvolupamentintegraliharmònicdelapersonaenelsdistintsplans:físic,motor,cognitiu,afectiu,socialiemocional.Peraixò,facilitaaprenentatgesquecontribuïxenaldesenvolupamentesmentatiajudaaassentarlesbasesperal’adquisicióprogressiva de les competències bàsiques.
5
LES INTEL·LIGÈNCIES MÚLTIPLES
Intel·ligència lingüísticaIntel·ligència logicomatemàtica
Intel·ligència visual i espacial Intel·ligència naturalista
• Activitatsdelectura i escriptura.
• Jocsdelletresiparaules.• Escoltarillegirhistòries.• Sabercomunicar,expressar,
inventar, etc. de forma oral i escrita.
• Dramatitzacions.• Despertarl’interésper larecercadelainformació ielsmitjansdecomunicació…
• Construirsolucionsiresoldreproblemes.
• Estructurarelementsperarealitzar deduccions i fonamentar-les amb arguments sòlids.
• Jocsambnombresidecàlculmental.
• Treballdelalògica.• Lesseriacions.• Lesformesgeomètriques.• Eltemps.• Lesrutines.• Lesclassificacions…
• Activitatsplàstiques.• Visualitzacions;percebre
imatges externes i internes, recrear-les, transformar-les o modificar-les.
• Usartextures,materials i colors diversos.
• Recórreriinterpretarplans itrajectòries;orientar-se en l’espai.
• Produirodescodificarinformaciógràficaoplasticoartística…
• Possibilitatderealitzareixidesque connecten amb els tòpics treballats.
• Astronomiaperaxiquets.• Jocssimbòlicsrelacionatsamb
la cura del medi ambient i dels animals.
• Classificacions.• Iniciacióidesenvolupament
del mètode científic (hipòtesis, observacions, registres, conclusions).
• Consciènciaiactivitats de reciclatge…
Intel·ligència interpersonal Intel·ligència musical Intel·ligència intrapersonalIntel·ligència corporal cinestèsica
• Treballscooperatius.• Assumpcióderolsen
les tasques en grup.• Activitatsquepermeten
expressar-se i relacionar-se amb els altres.
• Desenvolupament de l’empatia.
• Forjarimantindrerelacions.• Liderar,argumentar,
convéncer…
• Cantar.• Conéixermúsicaicrearinstrumentsdediversospaïsosi cultures.
• Crearefectesdeso.• Discriminarlesqualitats
dels sons.• Expressarideesiemocionsatravésdelamúsicaielritme…
• Expressiód’emocions i sentiments.
• Autoregulació,autocomprensiói autoestima.
• Activitatsquepermetenconéixer-se millor i formar un model precís i verídic propi.
• Activitatsquepermeten laconcentracióilareflexió…
• Creaciódedanses i coreografies.
• Movimentcreatiuiexpressiu.• Reconeixementicontrol
corporal per mitjà d’habilitats decoordinació,destresa,equilibri,flexibilitat,força i velocitat.
• Activitatsquepropicien el treball de la psicomotricitat fina i el de la lateralitat…
Entreelsobjectiusdel’etapad’EducacióInfantil,téunarellevànciaespecialelfet que l’alumnat tinga una imatge pròpia ajustada i positiva i que identifique i valore progressivament les seues possibilitats i limitacions per a poder actuar d’acordambaquestes.Estractad’unfactorfonamentalperaconstruirlaidentitatpròpiadesd’unaautopercepciópositiva,quepermetaafrontarambeficàciaelsaprenentatges escolars.Per projectes partix de tòpics molt atractius per als alumnes, que permeten generarmúltiplesactivitatsquedesenvolupentantlacreativitatcoml’exploracióde lesdiversesintel·ligències.Lespossibilitatsd’enriquimentsónmoltdiversesioferixen activitats que estimulen de forma molt variada les huit intel·ligències enunciadesperHowardGardner.Aquestsensónalgunsexemples.
6
Quan?
És millor a final de curs, quan fa molta calor, perquè és més fàcil eixugar-se ràpidament laroba;peròtambéalatardor,perquèpotsaprofitar la pluja.
Quant de temps?
Estractad’unprojectetanrevoltóscoml’aigua, es pot dur a terme sencer en dues o tres setmanes o, en diversos moments, en diverses temporades o al llarg de tot el cicle, un poquet en cada curs.
És compatible?
Ho és molt més que d’altres, perquè pot inundar completament la vida a l’aula o pot anar esguitant tímidament, durant una temporada llarga, altres activitats que passen a classe.
Què necessites?
Aigua!iclar,queespugatocar,buidar…Piscinesunflables,llibrellsosafes;sifacalor,l’equipament complet (vestit de bany, tovallola, protectorsolar,xancletes…);algunsmaterialsisubstàncies per a experimentar… iperdrelapordebanyar-se!
Què passaria si… a l’escola espoguera jugar amb l’aigua i la mestradiguera “ens podem banyar!”?
Aigua!
L ’ A I G U A
L’AIGUA • ISBN: 9
78-84-678-4198-5
EL AGUA • ISBN:
978-84-678-3287
-7
7
Material per al professorat
CLAUDE DEBUSSY
© GRUPO ANAYA, S.A.
Suportperaelaborarelmapaconceptual
Targetesd’artistes
Suportscol·lectius per a registres
Història pedagògica iCDambprogramacions, cançons…
Material per a l’alumnat
Suport de treball individual Llibre d’imatges
Llibre d’informació
13
COSES QUE FLOTEN.
DESPRÉS DE JUGAR AMB L’AIGUA, HE APRÉS QUE...
COSES QUE NO FLOTEN.COSES QUE FLOTEN.COSES QUE FLOTEN.
PER A CUIDAR L’AIGUA EM COMPROMET A...
SIGNAT:DATA:
DECLARACIÓ
JO, …
1
Altres materials
Diferentstipus de paper blau
Paperporós
Esponja
Comptagotes
Contedelcicledel’aigua
Làmines d’obres d’art
2/3
1/4
Gometsiadhesius
3/9ASPERSORS
aspersors
GLACERA
glacera
GEL
gel
CASCADA
cascada
GOTES
gotes
RIUriu
PLATJA
platja
NEU
neu
Baralladevocabulariamb la capsa
DESPRÉS DE JUGAR AMB L’AIGUA, DESPRÉS DE JUGAR AMB L’AIGUA, HE APRÉS QUE...HE APRÉS QUE...
COSES QUE FLOTEN.COSES QUE FLOTEN.
Cartolines;algunes,encunyadesCartolines; algunes,
1/9
CERCLES DIVERSOS, de Vassily Kandinsky
Suport de treball individual
Lletresencunyades i bossa on guardar-les
Llibre d’imatges
1110
Llibre d’imatges
Llibre d’informacióLlibre d’informacióLlibre d’informació
L ’ A I G U A
MESUREM L’AIGUAQUANTS D’AQUESTS EN NECESSITES?
PER A OMPLIR AQUESTS
RECIPIENTS
BIOGRAFIAMARC GRANELL ÉS UN POETA I TRADUCTOR QUE VA NÀIXER A LA CIUTAT DE VALÈNCIA L’ANY 1953. VA PARTICIPAR DE MANERA MOLT ACTIVA EN LES AC-TIVITATS CULTURALS I LITERÀRIES DE LA VALÈNCIA DELS ANYS 70, I JUNT AMB ALTRES ESCRIPTORS DE LA SEUA GENERACIÓ VA FUNDAR LA REVISTA CAI-RELL, QUE ÉS UN PUNT DE PARTIDA PER ALS NOUS POETES QUE COMENÇAVEN A SORGIR.
HA ESCRIT NOMBROSOS LLIBRES DE POESIA QUE LI HAN PROPORCIONAT ALGUNS PREMIS, COM EL VICENT ANDRÉS ESTELLÉS QUE OBTÉ AMB «LLARG CAMÍ LLARG».
TAMBÉ HA CULTIVAT LA POESIA PER ALS MÉS MEN-UTS, CENTRADA EN ELS VALORS HUMANS, COM ARA L’AMISTAT, I A PARTIR DELS TEMES MÉS DIVERSOS. EN AQUESTA LÍNIA DESTAQUEN ELS LLIBRES «L’ILLA AMB LLUNES», «LA LLUNA QUE RIU I ALTRES POE-MES» I «ODA ALS PEUS».
LES SEUES OBRES S’HAN TRADUÏT A DIVERSES LLEN-GÜES, I ELL MATEIX HA FET VERSIONS D’ESCRIPTORS EUROPEUS.
10
MARC GRANELL POEMES
11
MAR AMB NÚVOLS
CENT NÚVOLS GROSSOS, CENT NÚVOLS PRIMS.
EL MAR EN OMBRES, EL MAR EN GRIS.
LES ONES CEGUES, ES FAN GESMIL
QUE M’OFEREIXEN QUAN VAN MORINT.
PLOU UNA PLUJA BLANCA I FEBRIL.
EL MAR ES QUEDA SOL I FERIT.
MARC GRANELL
GATAPATA, EL PIRATA LECTOR
EN GATAPATA, A LES NITS,FA ELS VIATGES MÉS PLAENTS:CADA PÀGINA QUE LLIGÉS UN NOU PAISATGE OBERT.
NO LI CAL MOURE “AVENTURA”PER A EIXIR A NAVEGAR;A LA LLUM DE LA GRAN LLUNAOBRI UN LLIBRE I... SALPA JA!
HI DESCOBREIX NOUS CAMINSPER VISITAR TOTS ELS MONS,CLARS I MÀGICS, INFINITS,FETS DE SOMNIS I BELLS MOTS,
QUE L’AJUDEN A SABERCOM ÉS AQUEST QUE VIVIMI A CANVIAR-LO I FER D’ELL,AMB BONDAT, UN PARADÍS.
MARC GRANELL
TAMBÉ DISPONIBLE
EN CASTELLÀ
8
Quan?
Entoteslesèpoques:recuperar,reduir,reutilitzarireciclarsónles4Rquehand’estarsempre presents en les nostres vides.
Quant de temps?
Duesotressetmanesintenses…,ilarestade la vida, per a mirar-ho tot amb una altra consciència:marcaràalesvostresaulesunabansi un després.
És compatible?
Mésqueunsaltres;molt“ramificable”alllargdetotelcicle.Moltesseqüènciesdidàctiquesespoden triar per a fer-les més avant.
Què necessites?
Unaplantadeseparacióderesidusounafactoria de reciclatge que pugueu visitar, milers de xicotetes deixalles, un pessiguet de creativitat iresistènciaalasensacióquejanocapresmésal’aula.
Què passaria si… algú us desafiara a reutilitzar tot el que cada dia tireu al fem?
R E C I C L A T G E
de la vida, per a mirar-ho tot amb una altra consciència:i un després.
Mésdepoden triar per a fer-les més avant.
Unafactoria de reciclatge que pugueu visitar, milers de xicotetes deixalles, un pessiguet de creativitat i resistèncial’aula.
RECICLATGE • ISBN
: 978-84-678-419
2-3
RECICLAJE • ISBN:
978-84-667-966
9-9
Material per al professorat
SCHÖNBERG
© GRUPO ANAYA, S.A.
LáminesdelscontenidorsPaperreciclat Targetesd’artistes
Història pedagògica iCDambprogramacions, cançons…
Material per a l’alumnat
Suport de treball individual Llibre d’informació
5
DILLUNS DIMECRESDIMARTS DIJOUS DIVENDRES
ARA FAREM:
HO HE DE PORTAR ABANS DEL:
NECESSITE:
SIGNAT:
Altres materials
Papersespecials: reciclat, xarol, seda
2/3
3/3
Gometsiadhesius
Targetes dels contenidors
Cartolines;algunes,encunyades
A FAVOR DE:
DE DE, A
SIGNAT:SEGELL
PERQUÈ JA SAP RECICLAR.
3/7
val
Suport de treball individual
Lletresencunyades i bossa on guardar-les
9
4
Fiquem el motle en la pasta.
8
COM ES RECICLA EL PAPER
1 2
3
5
tallem paperets xicotets i els tirem a l’aigua. ara el que Fem és batre els
paperets i l’aigua amb la batedora.
Ja està la pasta acabada.
quan traiem el motle, posem damunt la baieta.
9
9
6 7
8
9
el posem boca per avall i espentem perquè es quede en la baieta.
7
i Ja està llest.
la mestra li posa pintura i nosaltres ho remenem.
deixem que s’asseque. quan s’asseca, desenganxem el paper.
10
COM ES RECICLA EL PAPER
1 2
tallemtallemt paperets xicotetsi els tirem a l’aigua.
R E C I C L A T G ETAMBÉ
DISPONIBLE EN CASTELLÀ
1 0
Quan?
Quan vulgues, perquè la vida en la prehistòria no va ser fàcil mai, però en totes les èpoques els seus pobladors van aconseguir adaptar-se a travésdel’evolució.
Quant de temps?
Unmeséselperíode“interglacial”mínimenquè la vida del clan bull d’activitat.
És compatible?
Quasi amb tota probabilitat, no, perquè laprehistòriaensconduïxatantsllocsemocionants que tindràs problemes per a tornar al segle XXI.
Què necessites?
Unmuseu,unjacimentarqueològic,unstallersdepinturarupestre…;recursos“demajors”quecal atrevir-se a posar en mans dels més menuts.
Què passaria si… un arqueòlegus demanara ajuda per a trobar una peça única amagada en un jaciment?
L A P R E H I S T Ò R I A
Unquè la vida del clan bull d’activitat.
Quasi amb tota probabilitat, no, perquè laemocionants que tindràs problemes per a tornar al segle
Undecal atrevir-se a posar en mans dels més menuts.
LA PREHISTÒRIA •
ISBN: 978-84-678
-4189-3
LA PREHISTORIA •
ISBN: 978-84-667
-9666-8
1 1
4 200 000 aC LUCY
15 000-12 000 aC COVES D’ALTAMIRA
2 400 000 aC HOMO HABILIS
20 000 aC LA VENUS DE WILLENDORF
1 800 000 aC HOMO ERECTUS
1 900 000 aC PRIMERS BIFAÇOS
10 000 aC ACABA L’ÚLTIMA GLACIACIÓ.COMENÇA EL NEOLÍTIC
4500 aC PRIMERS OBJECTES DE METALL
3 000 aC APARICIÓ DE L’ESCRIPTURA
115 000 aC COMENÇA L’ÚLTIMA
GLACIACIÓ
1 200 000 aC ELS HUMANS
ARRIBEN A EUROPA
2500-1750CULTURA DEL VAS CAMPANIFORME
40 000 aC HOMO SAPIENS
4,4 m.a. 100 000 aC 10 000 aC 5500 aC 4500 aC 2000 aC 1000 aC 35 000 aC
200 000 aC HOMO NEANDERTHALENSIS
Paleolític (4,4 milions-10 000 aC )
Neolític (10 000-4500 aC )
Edat dels metalls (4500-1000 aC )
Material per al professorat
PAUL KLEE
© GRUPO ANAYA, S.A.
SuportperaelaborarelmapaconceptualPaperpedra
Corda
Muralamblíniadel temps
Targetesd’artistes
Història pedagògica iCDambprogramacions, cançons…
Material per a l’alumnat
Suport de treball individual Llibre d’informació
AÇÒ HA PASSAT HUI
AIXÍ HO EXPRESSE JO
1
4
DEMANE ELS ADHESIUS QUE NECESSITE PER A FER UN COLLAR COM AQUEST.
Altres materials
Papersespecials
2/3
3/3
Gometsiadhesius
3/8
PINTURA RUPESTREpintura rupestre
Cova d’Altamira(Cantàbria)
POBLATpoblat
Poblat de Los Millares, a Santa Fede Mondújar (Almeria)
DOLMENdolmen
Dolmen d’Aizkomendi,Eguilaz (Àlaba)
EXCAVACIÓexcavació
Excavació a El Portalón,Atapuerca (Burgos)
CRANIcrani
Crani d’Homo habilis
VENU
Sve
nus
Venu
s de
Will
endo
rf (À
ustri
a)
BIFA
Çbi
faç
Bifa
ç (M
useu
Arq
ueol
ògic
d’A
stúr
ies)
ATUELLatuell
Atuell de ceràmica neolítica
Baralladevocabulariamb la capsa
Pigmentenpols
Cartolines;algunes,encunyades
2/8
Suport de treball individual
15000-12000 aC COVES D’ALTAMIRA
HOMO ERECTUS
3000 aC APARICIÓ DE L’ESCRIPTURA
115000 aC COMENÇA L’ÚLTIMA
GLACIACIÓ
Paleolític(4,4 milions-10000 aC )
Neolític(10000-4500 aC )
Edat dels metalls(4500-1000 aC )
PREHISTÒRIA
ETAPES
SOTERRAMENTS FERRAMENTES
HOMOS ART
Lletresencunyades i bossa on guardar-les
8
LES FERRAMENTESLes ferramentes per a la caça i el treball van millorar molt al llarg de la prehistòria.
Les primeres ferramentes
L’Homo habilis va ser el primer que va començar a construir ferramentes amb pedres de sílex,
un tipus de pedra que, en colpejar-la, es partix.
En la foto, els choppers, que són les ferramentes de pedra més antigues.
Les primeres pedres estaven molt poc tallades, les aguantaven per la part redona.
En la foto, rasora de pedra per a excavar en la terra i tallar.
A poc a poc van millorar, les pedres tallaven per les dues cares i s’anomenaven bifaços. Servien per a obrir els animals que caçaven a
fi d’aprofitar-ne la carn.
En la foto, bifaç de sílex. Molts servien com a punta de ferramentes de fusta.
9
Les ferramentes més avançades• Els éssers humans del neolític van aprendre a polir la pedra,
a suavitzar-la; així tallava millor.
• Van inventar noves ferramentes que necessitaven per a treballar al camp o per a cuinar.
• Quan van aprendre a fondre el metall, van fabricar puntes de llança, punyals i ferramentes per al camp. Calfaven molt el metall fins que es fonia, el posaven en motles de pedra i, en refredar-se, es quedava una altra vegada sòlid però amb la forma del motle.
Arpó per a pescar.
Punta de fletxa de sílex.
Destral de pedra polida.
Molí de mà de pedra per a
moldre el blat.
Punta de fletxa de metall.
Motle de pedra per a fer puntes de metall.
LES FERRAMENTESLes ferramentes per a la caça i el treball van millorar molt al llarg de la prehistòria.
Les primeres ferramentes
L’Homo habilis va ser el primer que va començar a construir ferramentes amb pedres de sílex,
un tipus de pedra que, en colpejar-la, es partix.
En la foto, els choppers, que són les ferramentes de pedra més antigues.
L A P R E H I S T Ò R I ATAMBÉ
DISPONIBLE EN CASTELLÀ
1 2
Quan?
Laclimatologianol’afecta,peròésmoltapropiat abans del Nadal, per a suportar amb forçalestemptacionsdelapublicitatde joguets.
Quant de temps?
Mésomenys,quatresetmanes.Depéndesielsiaios i les iaies es brinden més o menys a jugar amb els vostres menuts.
És compatible?
Probablement,no,perquèlariquesadelsjocspopulars és infinita i omplirà l’aula d’alegria, de moviment i de bones idees.
Què necessites?
Algúque“robe”elsjoguetsdelateuaaula,paciència en les primeres etapes del projecte fins que els menuts es reorganitzen i un grapat de gent major disposada a jugar com ho feien quan eren xicotets.
Què passaria si… un matí, en arribar a classe, hagueren desaparegut tots els joguets?
J O C S T R A D I C I O N A L S
Mésiaios i les iaies es brinden més o menys a jugar amb els vostres menuts.
Probablement,populars és infinita i omplirà l’aula d’alegria, de moviment i de bones idees.
Algúpaciència en les primeres etapes del projecte fins que els menuts es reorganitzen i un grapat de gent major disposada a jugar com ho feien quan eren xicotets.
JOCS TRADICIONA
LS •ISBN: 978-84
-678-4195-4
JUEGOS DE SIEMP
RE •ISBN: 978-84
-667-9675-0
Material per al professorat
TCHAIKOVSKY
© GRUPO ANAYA, S.A.
SuportperaelaborarelmapaconceptualLàminesdelsjocs en l’art
Targetesd’artistesHistòria pedagògica iCDambprogramacions, cançons…
Material per a l’alumnat
Suport de treball individual Llibre d’informació
JOC
S’HI JUGA AIXÍ:
Altres materials
Suport de treball individual
4/4
3/4
Gometsiadhesius
JOC DE XIQUETSPieter Brueghel
EL GRONXADORPierre Auguste Renoir
LA PARTIDA D’ESCACSSofonisba Anguissola
LA PARTIDA D’ESCACSLucas van Leyden
EL JARDÍ DE QUESADARafael Zabaleta
ELS JUGADORS DE CARTES
Paul Cézanne
EL BALANDRETJoaquim Sorolla
EL CATXERULOFrancisco de Goya
Baralladevocabulariamb la capsa
Cartolines;algunes,encunyades
1/10
Taulerdel´oca i el marro
Suport elaborar el conceptual
Goma
Cordaperajocs
Papersdecolors Lletresencunyades i bossa on guardar-les
terials
de colors
1 3
4
PONT DE BOLETES
GUA!
5
CÉRCOLS QUE CORREN,
CÉRCOLS QUE NO PAREN.
CÉRCOLS QUE BALLEN,
J O C S T R A D I C I O N A L S TAMBÉ
DISPONIBLE EN CASTELLÀ
1 4
E L S C A S T E L L S
Quan?
Quanvulgues:elbonoratgesempreésunaajuda,peròal’hiverntambé“caubé”menjarcarn rostida amb les mans.
Quant de temps?
Almenysunmes…Tot depénsielsdracsusataquen, si les fades us ajuden o si les bruixes usfanunencanterimassapoderósinopodeuparar d’investigar.
És compatible?
Totselsprojecteshosón;peròaquest,unpoc menys que altres… És un projecte que “transporta”aunesaltresèpoques,iesfadifíciltornar-ne!
Què necessites?
Uncastelloabadiaquepuguesvisitar,unbufó“desconegut”peral’alumnatquesàpiajugar-se la pell en les descobertes, alguns “extres”(familiars,amics)bendisfressatsdedames, de bruixes o de cavallers, però que no elsreconeguen!I,sobretot…deixar-tedurperlamàgia!
Què passaria si… un matí qualsevoldescobríreu que la classe ha sigut seleccionada per a una gran missió? Ajudar un cavaller a salvar una dama presonera en un castell!
P R O J E C T E SO
I G I NA L S
B E R TS
I
U N A E S
O L A
P A RI C I P
A T I VA
I E NG R E
C A DO R A
X I B LE
F L
Q U E T ’ A
U D AR A N
RA F
P
A Q U ES TA C A
R P E TA C O N T
É :
· S U P O RT D E T
R E B A LL I N D I
V I D U AL
· B A R A LL A D E
V O C AB U L A R
I
· L L E T R ES E N C
U N YA DE S
· G O M E TS
· A D H E SI U S D E
L C A S TE L L
· PA P E R P E R G A
M Í
· C O N T E
· L L I B R E D ’ I N F
O R M AC I Ó
8331906
ED
UC
AC
IÓ IN
FANTI
L
I S B N978-84
-667-6862-7
9 7 8 84 6 6 7
6 8 6 2 7
PER PROJECTE
S
és un material
pedagògic crea
t
per Anaya
per a Educació I
nfantil.
En la realització
han intervingut:
Autora: Blanca
Aguilar Liébana
.
Il·lustració: Tati
o Viana.
Edició: Rocío A
ntón
i Ana García.
Disseny de cobe
rta i d’interiors:
Miguel Ángel Pac
heco
i Javier Serrano
.
Tractament infog
ràfic
del disseny: Jav
ier Cuéllar
i Patricia Gómez
.
Maquetació: Niev
es Merino.
Gràfics: Departa
ment gràfic
d’Anaya Educac
ió.
Edició gràfica: N
uria González.
Fotografies: Alb
um, Arxiu Anaya
(Candel, C.; Ma
rtin, J.; Martín,
J.A.; Ortega, Á.;
Padura, S.; 6x6
Producción Foto
gráfica; Steel,
M.; Vázquez, A.)
, Fundación
Centro Etnográfic
o Joaquín Díaz
(Urueña, Vallado
lid), Getty
Images, Museo
Interactivo de la
Música (Málaga
)
© Del text: B
lanca Alicia
Aguilar
Liébana, 2010.
© Del conjunt
d’aquesta edi
ció:
GRUPO ANAYA
, S.A., 2010 - J.
I. Luca
de Tena, 15 - 2
8027 Madrid -
ISBN:
978-84-667-686
2-7.
Reservats tots
els drets. El
contingut
d’aquesta obra
està protegit
per la llei,
que estableix
penes de pres
ó, multes o
ambdues ensem
s, ultra les indem
nitzacions
corresponents p
er danys i per
juís, per a
aquells qui rep
roduïren, plagia
ren, distri-
buïren o comu
nicaren públicam
ent, en
tot o en part, u
na obra literària
, artística o
científica, o la
seua transfor
mació, inter-
pretació o exe
cució artística
fixada en
qualsevol tipus
de suport o com
unicada per
qualsevol mitjà
sense autoritzac
ió prèvia.
ANTIL
ED
UC
AC
P R O J E C T E SO
I G I NA L S
B E R TS
I
U N A E S
O L A
P A RI C I P
A T I VA
I E NG R E
C A DO R A
X I B LE
F L
Q U E T ’ A
U D AR A N
RA F
P
A Q U E STA C A R
P E TA CO N T É :
· S U P O R T D E T R
E B A L L I N D I V
I D U A L
· B A R A L LA D E V
O C A B UL A R I
· L L E T R ES E N C U
N YA D ES
· G O M E TS
· A D H E S IU S D E L
C A S T EL L
· PA P E R P E R G A
M Í
· C O N T E
· L L I B R E D ’ I N F O
R M A C IÓ
8331906
ED
UC
AC
IÓIN
FANTI
L
I S B N 978-84-6
67-6862-7
9 7 8 84 6 6 7
6 8 6 2 7
PER PROJECTE
S
és un material
pedagògic creat
per Anaya
per a Educació I
nfantil.
En la realització
han intervingut:
Autora: Blanca A
guilar Liébana.
Il·lustració: Tatio
Viana.
Edició: Rocío Ant
ón
i Ana García.
Disseny de cobe
rta i d’interiors:
Miguel Ángel Pac
heco
i Javier Serrano.
Tractament infog
ràfic
del disseny: Javie
r Cuéllar
i Patricia Gómez.
Maquetació: Niev
es Merino.
Gràfics: Departa
ment gràfic
d’Anaya Educac
ió.
Edició gràfica: N
uria González.
Fotografies: Albu
m, Arxiu Anaya
(Candel, C.; Mart
in, J.; Martín,
J.A.; Ortega, Á.;
Padura, S.; 6x6
Producción Foto
gráfica; Steel,
M.; Vázquez, A.),
Fundación
Centro Etnográfic
o Joaquín Díaz
(Urueña, Vallado
lid), Getty
Images, Museo
Interactivo de la
Música (Málaga)
© Del text: Bl
anca Alicia Ag
uilar
Liébana, 2010.
© Del conjunt
d’aquesta edic
ió:
GRUPO ANAYA,
S.A., 2010 - J. I.
Luca
de Tena, 15 - 2
8027 Madrid - I
SBN:
978-84-667-6862
-7.
Reservats tots
els drets. El
contingut
d’aquesta obra
està protegit pe
r la llei,
que estableix p
enes de presó,
multes o
ambdues ensem
s, ultra les indem
nitzacions
corresponents p
er danys i perj
uís, per a
aquells qui repr
oduïren, plagiar
en, distri-
buïren o comu
nicaren públicam
ent, en
tot o en part, un
a obra literària,
artística o
científica, o la s
eua transformac
ió, inter-
pretació o exe
cució artística
fixada en
qualsevol tipus de
suport o comunic
ada per
qualsevol mitjà se
nse autorització p
rèvia.
ELS CASTELLS •ISB
N: 978-84-667-68
62-7
LOS CASTILLOS •I
SBN: 978-84-667
-8813-7
1 5
HISTÒRIA
PEDAGÒGICA
8333906
ED
UC
AC
IÓ IN
FAN
TIL
I S B N978-84-
667-6814-6
9 7 8 84 6 6 7
6 8 1 4 6
P R O J E C T E SO
I G I NA L S
B E R TS
I
U N A E S
O L A
P A RI C I P
A T I VA
I E NG R E
C A DO R A
F LX I B L
E
Q U E T ’ A
U D AR A N
RA F
PP
Material per al professorat
Targetesd’artistes
Història pedagògica iCDambprogramacions, cançons,vídeo… SuportperaelaborarelmapaconceptualPaperdepergamí
Material per a l’alumnat
PERO QUASI TOTS TENEN…
76
7
9
6
2
43
1
1011
5
8
TALAIA. PART MÉS ALTA DE LA TORRE DE L’HOMENATGE, DES D’ON ES VEU FINS MOLT LLUNY.
7
SALA DE GUÀRDIA. SALA MOLT MENUDA AL COSTAT DE LA PORTA DEL CASTELL ON SEMPRE HI HA UN SENTINE-LLA VIGILANT.
11
MERLET. CORONAMENT DEN-TAT QUE HI HA A LA PART SUPERIOR DE LES MURALLES.
1
PATI D’ARMES. PATI INTE-RIOR DEL CASTELL.
4
PENÓ. BANDERA DEL CAS-TELL. S’HI REPRESENTA L’ESCUT DEL SENYOR DEL CASTELL.
6
ESTANCES. DEPENDÈNCIES DELS SENYORS.
8
TORRE DE L’HOMENATGE. TORRE PRINCIPAL DEL CAS-TELL. SEMPRE ESTÀ VIGILADA I S’HI TROBEN LES ESTANCES DELS SENYORS.
9
CUINA. SALA MOLT GRAN PLENA DE CUINERS ON ES PREPARA EL MENJAR DE TOTS ELS QUI VIUEN AL CASTELL.
5
MASMORRES. PRESÓ O CEL·LES QUE ES TROBEN A LA PART INFERIOR DEL CASTELL.
3
FOSSAT. EXCAVACIÓ FETA AL VOLTANT DE TOT EL CASTELL QUE IMPEDIX QUE NINGÚ HI ENTRE SI NO ÉS PEL PONT LLEVADÍS.
2
PONT LLEVADÍS. PONT MÒBIL QUE, QUAN S’ABAIXA, PER-MET L’ENTRADA AL CASTELL PER DAMUNT DEL FOSSAT; I, QUAN S’ALÇA, IMPEDIX QUE S’HI ENTRE.
10
6
PP
Suport de treball individual
Llibre d’informació
Conte
Altres materials
Paperpergamí GometsiadhesiusBaralladevocabulariamb la capsa
PP
S U P O R T D E T R E B A L L I N D I V I D U A L
Cartolines;algunes,encunyades
PP
A L T R E S M A T E R I A L S
Lletresencunyades i bossa on guardar-les
BUFÓ
bufó
PEDAGÒGICA
HISTÒRIA
PEDAGÒGICA
ED
UC
AC
IÓ IN
FAN
TIL
PPReservats
tots el
s dret
s del
prod
ucto
r fon
ogrà
fic i
del p
ropi
etar
i de
l’obr
a en
regi
strad
a. E
s pr
ohib
eix
la d
uplic
ació,
el llogu
er, el
pr
éstec
i la
utilitz
ació
d’a
ques
t CD
per
a e
xecu
ció
públ
ica
i rad
iodi
fusió
, sen
se
autori
tzació
prèv
ia. ©
Gru
po A
naya
, S.A
.
Exemplar distribuït amb publicació im
presa
E L S C A S T E L L S
Suport de treball individual
PPP R O J E C T E SO
I G I NA L S
B E R TS
I
U N A E S
O L A
P A RI C I P
A T I VA
I E NG R E
C A DO R A
X I B LE
F L
Q U E T ’ A
U D AR A N
RA F
PP
A Q U E STA C A R
P E TA CO N T É :
· S U P O R T D E T R
E B A L L I N D I V
I D U A L
· B A R A L LA D E V
O C A B UL A R I
· L L E T R ES E N C U
N YA D ES
· G O M E TS
· A D H E S IU S D E L
C A S T EL L
· PA P E R P E R G A
M Í
· C O N T E
· L L I B R E D ’ I N F O
R M A C IÓ
8331906
ED
UC
AC
IÓ IN
FANTI
L
I S B N 978-84-6
67-6862-7
9 7 8 84 6 6 7
6 8 6 2 7
PER PROJECTE
S
és un material
pedagògic creat
per Anaya
per a Educació I
nfantil.
En la realització
han intervingut:
Autora: Blanca A
guilar Liébana.
Il·lustració: Tatio
Viana.
Edició: Rocío Ant
ón
i Ana García.
Disseny de cobe
rta i d’interiors:
Miguel Ángel Pac
heco
i Javier Serrano.
Tractament infog
ràfic
del disseny: Javie
r Cuéllar
i Patricia Gómez.
Maquetació: Niev
es Merino.
Gràfics: Departa
ment gràfic
d’Anaya Educac
ió.
Edició gràfica: N
uria González.
Fotografies: Albu
m, Arxiu Anaya
(Candel, C.; Mart
in, J.; Martín,
J.A.; Ortega, Á.;
Padura, S.; 6x6
Producción Foto
gráfica; Steel,
M.; Vázquez, A.),
Fundación
Centro Etnográfic
o Joaquín Díaz
(Urueña, Vallado
lid), Getty
Images, Museo
Interactivo de la
Música (Málaga)
© Del text: Bl
anca Alicia Ag
uilar
Liébana, 2010.
© Del conjunt
d’aquesta edic
ió:
GRUPO ANAYA,
S.A., 2010 - J. I.
Luca
de Tena, 15 - 2
8027 Madrid - I
SBN:
978-84-667-6862
-7.
Reservats tots
els drets. El
contingut
d’aquesta obra
està protegit pe
r la llei,
que estableix p
enes de presó,
multes o
ambdues ensem
s, ultra les indem
nitzacions
corresponents p
er danys i perj
uís, per a
aquells qui repr
oduïren, plagiar
en, distri-
buïren o comu
nicaren públicam
ent, en
tot o en part, un
a obra literària,
artística o
científica, o la s
eua transformac
ió, inter-
pretació o exe
cució artística
fixada en
qualsevol tipus de
suport o comunic
ada per
qualsevol mitjà se
nse autorització p
rèvia.
ED
UC
AC
IÓIN
FAFAFNTI
L
TAMBÉ DISPONIBLE
EN CASTELLÀ
1 6
L ’ E S P A I
Quan?
Quan vulgues, sempre que es puga suportar lafrescadelanit;evital’hivern,sinoésquelatemperatura que fa siga moderada.
Quant de temps?
Unmesd’emocionsidereptesassegurats. I, en acabant… moltes nits vivint la màgia i la transcendència que el cel ple de personatges antics ens parle per sempre.
És compatible?
Quasiambtotaprobabilitat,no.Prepara’tperaferungranesforçdeselecciódeseqüènciesdidàctiques en un espai infinit que s’expandix senselímits!
Què necessites?
Unapersonaambconeixementsdelcel i sense por d’afrontar les preguntes dels infants, un lloc fosc a recer dels llums de la ciutat, capacitat de sorpresa, un pessic de romanticisme i, potser, El petit príncep, per a tornar a sentir i a somiar.
Què passaria si… el Mag de les Estreles us enviara una carta convidant-vos a un passeig pel cel a condició que estudiàreu els planetes i les estreles… Us atreviríeu?
EDUCAC
IÓ IN
FAN
TIL
L ’ E S P A I
P
L ’ E S P
EEDUCCAC
IÓIN
FAFAFN
TIL
L’ESPAI •ISBN: 97
8-84-667-5616-7
EL ESPACIO • ISBN
: 978-84-667-882
3-6
1 7
PP
HISTÒRIA
PEDAGÒGICA
L ’ E SP A I
ED
UC
AC
IÓ IN
FAN
TIL
Material per a l’alumnat
Material per al professorat
A L T R E S M A T E R I A L S
PP
15
CONSTEL·LACIÓ DEL PEGÀS
En acabant, amb el baix ventre sobre el cap d’Andròmeda s’estén l’enorme Cavall; una estrela co-muna resplendix sobre el me-lic d’aquest i a l’extrem del cap d’aquella [Andròmeda]. Altres tres estreles, sobre els flancs i els muscles del Cavall, marquen dis-tàncies iguals; són belles i grans. El cap de cap manera és semblant, ni el coll, encara que és llarg; tan-mateix, l’estrela situada a la pun-ta de la barra refulgent també podria rivalitzar amb les quatre primeres, que l’envolten perquè són molt visibles. Però no té les quatre potes, perquè el sagrat Cavall gira truncat per la meitat al nivell del melic.
Arat, Fenòmens
LA MEUA CONSTEL·LACIÓ ÉS
LA DIBUIXECONTE LA SEUA HISTÒRIA
3
SATURN
Mida: radi equatorial 60 268 km
Distància del sol 1 429 400 000 km
Dia: període de rotació sobre l’eix 10 hores
Any: òrbita al voltant del sol 29 anys
Temperatura superficial -125 ¯C
Suport de treball individual Llibre de textos Llibre d’imatges
Altres materials
Baralladelsplanetes
LàminadelsistemasolarPapersdemotivacióisuport negre per a elaborar el mapa conceptual
Papersespecials
Retoladorplatejat Baralladevocabulariamb la capsa
Cartolines;algunes,encunyades
HistòriapedagògicaiCDambprogramacions,cançons…
Gometsiadhesius;alguns, metàl·lics i fosforescents
Targetesd’artistes
EN
IM
AT
GE S
L ’ E S P A IL ’ E S P A I
S U P O R T D E T R E B A L L I N D I V I D U A L
PP
Lletresencunyades i bossa on guardar-lesLletres encunyades
ICAHISTÒR
IA
PEDAGÒGICA
L ’ E S PA I
PPReservats
tots els
drets
del p
rodu
ctor f
onog
ràfic
i de
l pro
piet
ari d
e l’o
bra
enre
gistr
ada.
Es p
rohi
beix
la d
uplic
ació,
el llogu
er, el
pré
stec i
la ut
ilitza
ció d
’aqu
est C
D pe
r a e
xecu
ció
públ
ica
i rad
iodi
fusió
, sen
se
autori
tzació
prèv
ia. ©
Gru
po A
naya
, S.A
.
Exemplar distribuït amb publicació im
presa
ED
UC
AC
IÓ IN
FAN
TIL
L ’ E S P A I
Suport de treball individual
EDUCAC
IÓ IN
FAN
TIL
L ’ E S P A I
PP
EEDUCCAC
IÓIN
FAFAFN
TIL
L ’ E S P A I
TAMBÉ DISPONIBLE
EN CASTELLÀ
1 8
L E S F L O R S
Quan?
Milloralaprimavera,ésclar,quanlesflorsentren de manera natural a escola i els infants les troben per tot arreu.
Quant de temps?
Tressetmanesemocionants,quatresi aprofundixes en el projecte… però alerta, que poden ser-ne més si us n’aneu a l’horta apassejarentrelesverdures!
És compatible?
Totselsprojecteshosón;peròaquest,menysqueunsaltres…Hihatantesflorsperdescobrir,tantescapacitatsperdesenvolupar!
Què necessites?
Llavors,cossiols,bulbs,esqueixos.Seràmoltmillor si trobes un viver, un lloc a la rodalia d’escolaonferlaplantació.Tambéseràunrepte més gratificant de superar si et deixes dur per l’estètica i la sensibilitat.
Què passaria si… un matí rebéreuun ram de flors i no sabéreu com cuidar-les? Pitjor encara, i si us convidaren a plantar flors en un jardí?
ED
UCAC
IÓ IN
FANTIL
F LO R
S
PINF
AFAF NTILL
ED
UC
LES FLORS • ISBN
: 978-84-667-183
1-8
LAS FLORES • ISBN
: 978-84-667-881
7-5
PP
HISTÒRIA
PEDAGÒGICA
L E S FL O R S
ED
UC
AC
IÓ IN
FAN
TIL
1 9
Material per a l’alumnat
PP
A L T R E S M A T E R I A L S
10
PLANTES CARNÍVORES
LES PLANTES CARNÍVORES USEN TIPUS DE TRAMPA DIFERENTS PER A ATRAPAR LES VÍCTIMES.
CEPS
ÉS LA TRAMPA QUE USA LA CARNÍVORA MÉS CONEGUDA, LA DIONEA. QUAN ELS INSECTES S’HI POSEN ATRETS PEL NÈCTAR TAN DOLÇ QUE PRODUÏX LA PLANTA ES TANCA ENTRELLAÇANT LES ESPINES DE LES VORES I ATRAPA L’INSECTE A L’INTERIOR. QUAN AQUEST ES MOU PER A INTENTAR EIXIR-NE, LA PLANTA SEGREGA UNES SUBSTÀNCIES QUE DESCOMPONEN LA PRE-SA EN UNS QUANTS DIES.
PÈLS ENGANXOSOS
LA DRÒSERA TÉ LES FULLES COBERTES D’UNA ESPÈCIE DE TENTACLES AMB GLÀNDULES ENGANXOSES ALS EXTREMS QUE DESPRENEN UN AROMA SEMBLANT AL DE LA MEL.
QUAN UN INSECTE ES POSA EN AQUEST TIPUS DE PLANTA, S’HI QUEDA ENGANXAT. DESPRÉS, ELS TENTACLES ES CORBEN CAP A DINS FINS QUE ES TANQUEN.
AQUESTA PLANTA NO ES TANCA SEMPRE, NOMÉS HO FA SI RECONEIX QUE L’INSENCTE QUE S’HI HA ENGANXAT LI POT SERVIR D’ALIMENT.
PLANTES QUE CUREN
10
11
REGISTRE DE CREIXEMENT DE LA LLAVOR
NOM DE LA LLAVOR:
DATA:
MIDA:
REG:
OBSERVACIONS:
L E S F L O R S L E S F L O R S
E N I M
A T G E S
Suport de treball individual Llibre de textos
Altres materials
Llibre d’imatges
Papersdecolors:xarol, seda, cel·lofana
Llavors
Baralladevocabulari amb la capsa
Cartolines;algunes,encunyades
Gomets
Material per al professorat
Història pedagògica iCDambprogramacions, cançons… Targetesd’artistes Jocdelesflorsitargetes
Suportperaelaborar el mapa conceptual
Lletresencunyadesibossa on guardar-les
CAHISTÒR
IA
PEDAGÒGICA
L E S FL O R S
PPReservats
tots els
drets
del p
rodu
ctor f
onog
ràfic
i de
l pro
piet
ari d
e l’o
bra
enre
gistr
ada.
Es p
rohi
beix
la d
uplic
ació,
el llogu
er, el
pré
stec i
la ut
ilitza
ció d
’aqu
est C
D pe
r a e
xecu
ció
públ
ica
i rad
iodi
fusió
, sen
se
autori
tzació
prèv
ia. ©
Gru
po A
naya
, S.A
.
Exemplar distribuït amb publicació impresa
ED
UC
AC
IÓ IN
FAN
TIL
Suport de treball individual
ED
UC
AC
IÓ IN
FANTIL
F LO R
S
PPIÓ
INFAFAF N
TILL
ED
U
Llavors
ROSELLA
rosella
L E S F L O R STAMBÉ
DISPONIBLE EN CASTELLÀ
2 0
ED
UC
AC
IÓ
INFAN
TIL
E L C O SH U M À
P
E L C O S H U M À
Quan?
Quanvulgues:sempreresultainteressantalsinfants conéixer el cos humà i si, a més a més, els esquelets es passegen per l’escola i t’hi ajuden els metges d’un centre de salut pròxim… l’èxit estàgarantit!
Quant de temps?
Almenysunmesjugantaferdecientífic, experimentant amb el cos i aprenent acuidar-lo.Però,alerta:aquestprojectepotserdelsquenoacabenmai!
És compatible?
Nomassa.Encaraquesíqueésmoltpossibleque“s’amplie”aunsaltrestemesadjacentsiesramifique, com els capil·lars…
Què necessites?
Unesqueletjuganerquefacosespochabituals, professionals de la sanitat amb ganes de col·laborar-hi, a la millor uns microscopis, i unes orelles màgiques per a enamorar-se de com els infants reinterpreten la ciència.
Què passaria si… l’esquelet quehi ha a l’escola haguera oblidat el nom del ossos i us demanara ajuda?
ED
UC
AC
IÓ
INFAN
TIL
E L C OS H U M
ÀP
O S H UM À
EL COS HUMÀ • IS
BN: 978-84-667-
2528-6
EL CUERPO HUMA
NO • ISBN: 978-8
4-667-8819-9
HISTÒRIA
PEDAGÒGICA
E L C OS H U M
À
ED
UC
AC
IÓ IN
FAN
TIL
PP
2 1
ASÍ SOY
10 11LES TRES GRÀCIES. PETER PAULUS RUBENS. ART BARROC.
VENUS DE L’ESPILL. DIEGO VELÁZQUEZ. ART BARROC.
PP
A L T R E S M A T E R I A L S
E L C O S H U M À
EN
L
’ AR T
32
CRANI
CLAVÍCULA
HÚMER
FÈMUR
RÒTULA
TÍBIA
TARS
ESTERN
ILI
CÒCCIS
COSTELLES
CÚBIT
RADI
CARP
METACARP
FALANGE
PERONÉ
METATARS
FALANGE
COLUMNA VERTEBRAL
MANDÍBULA
L’ESQUELETl’esquelet està format pels ossos i les articulacions, que són les zones d’unió dels ossos. a l’esquelet humà hi ha 206 ossos.
comença a formar-se dins del ventre matern, però en aquell moment és més tou que el dels adults perquè està fet de cartílag. un bebé acabat de nàixer té més de 300 ossos, però a mesura que creix alguns se solden entre si i s’endurixen.
els ossos són rígids i no es dobleguen, però l’esquelet és molt flexible i mòbil gràcies a les articulacions que hi ha entre aquests.
LES ARTICULACIONSels ossos s’ajusten entre si mitjançant les articulacions.
les superfícies òssies de les articulacions estan recobertes per un cartílag que les protegix.
n’hi ha de tres tipus: mòbils, semimòbils i fixes.
ELS OSSOS NO SÓN TOTS IGUALScada os té una forma i una mida, segons la funció que fa: els de les cames són llargs perquè han de sostindre molt de pes, els dels dits són menuts per tal que aquests puguen fer moviments precisos, les costelles són corbades per a formar una espècie de caixa que protegisca els órgans interns.
Fixa
MòbilCom la del genoll, que permet moviments amplis. Els ossos estan units per lligaments, que són unes fibres molt fortes que eviten que l’articulació es disloque.
FÈMUR
TÍBIA
LIGAMENT
Com les del crani, que no permeten cap movi ment.
UNIÓ DE DOS OSSOS
SemimòbilCom la de les vèrtebres, que permeten menys moviments i els ossos de les quals estan units per coixins de cartílag.
UNIÓ DE DUES VÈRTEBRES
• L’ESQUELET HUMÀ ÉS SIMÈTRIC, LA MEITAT DE LA DRETA ÉS IGUAL QUE LA MEITAT DE L’ESQUERRA.
• L’OS MÉS LLARG DEL COS ÉS EL FÈMUR. EL MÉS MENUT ÉS L’ESTREP, QUE ESTÀ DINS DE L’ORELLA.
E L C O S H U M À
Mesuradorde paret
Material per a l’alumnat
UN BES
SIGNAT:
APUNTA’M ACÍ LA MEUA ALÇADA
ARA JO ESCRIC ELS NOMBRES DE LA MEUA ALÇADA
CENTÍMETRES
PP
S U P O R T D E T R E B A L L I N D I V I D U A L
Suport de treball individualLlibre d’informació
Altres materials
El cos humà en l’art
Gomets Cartolines;algunes,encunyades
Material per al professorat
HistòriapedagògicaiCD ambprogramacions,cançons,vídeo, jocs interactius…
Targetesd’artistes Suportscol·lectius per als registres
Jocdelcor
Lletresencunyades i bossa on guardar-les
ED
UC
AC
IÓ
INFAN
TIL
E L C O S H U M À
PPU M À
QUINES DENTS T’HAN CAIGUT?
AIXÍ SÓC
CCAA
PP
HISTÒRIA
PEDAGÒGICA
E L C OS H U M
À
Reserva
ts tots e
ls dret
s del
prod
uctor
fono
gràf
ic i
del p
ropi
etar
i de
l’obr
a en
regi
strad
a. E
s pro
hibe
ix la
dup
licac
ió,
el llogu
er, el
pré
stec i
la ut
ilitza
ció d
’aqu
est C
D pe
r a e
xecu
ció
públ
ica
i rad
iodi
fusió
, sen
se
autori
tzació
prèv
ia. ©
Gru
po A
naya
, S.A
.
Exemplar distribuït amb publicació im
presa
ED
UC
AC
IÓ IN
FAN
TIL
E L C O S H U M ÀTAMBÉ
DISPONIBLE EN CASTELLÀ
Comercial Grupo Anaya
Telèfon central de comandes: 902 426 292
Telèfon d’atenció al professorat: 902 090 378
www.anayaeducacion.com