Date post: | 07-Aug-2015 |
Category: |
Art & Photos |
Upload: | jaume-jg |
View: | 105 times |
Download: | 3 times |
TEMA 7EL LLENGUATGE VISUAL
CARACTERÍSTIQUES DE LA IMATGE
ESTRUCTUREA DE LA IMATGE
RECURSOS EXPRESSIUS DE LA IMATGE
FUNCIONS DE LA IMATGE
CODIFICACIÓ VISUAL
LECTURA D’IMATGES
JAUME JUNCÀ GONZÁLEZ1r BAT B
7.1 CARACTERÍSTIQUES DE LA IMATGE
Les imatges representen a alguna cosa. Actuen com a signes de
quelcom aliè. La relació imatge i realitat, està tan mecanitzada,
tan assimilada, que pot arribar a portar a algú a una confusió
perillosa.
7.1 CARACTERÍSTIQUES DE LA IMATGE
ICONICITAT
La iconicitat és la capacitat que posseeix la representació
de quelcom per a produir en nosaltres un efecte visual
similar al que ens produiria la realitat representada.
7.1 CARACTERÍSTIQUES DE LA IMATGE
ABSTRACCIÓ
L’abstracció suposa que la imatge no manté semblança
amb una realitat concreta, pot ser un producte de la
fantasia o relacions arbitràries.
7.1 CARACTERÍSTIQUES DE LA IMATGE
SENZILLESA-COMPLEXITAT
La senzillesa o complexitat d’una imatge depèn de l’estructura
de l’objecte, la quantitat d’elements que conté, la manera en què
es plantegen les relacions entre ells i la seva comprensibilitat.
7.1 CARACTERÍSTIQUES DE LA IMATGE
DENOTACIÓ-CONNOTACIÓ
• Connotació: comporta l’associació de la imatge amb
determinats sentiments.
• Denotació: és el significat objectiu d’un mot.
7.1 CARACTERÍSTIQUES DE LA IMATGE
MONOSÈMIA-POLISÈMIA
Les imatges polisèmiques són les que fan possibles diferents
interpretacions. De les imatges neixen les connotacions que
provoquen les relacions entre els diferents elements de la imatge.
7.1 CARACTERÍSTIQUES DE LA IMATGE
ESTEREOTIP (redundància)-ORIGINALITAT
La massificació de la comunicació per imatges produeix
la repetició d’esquemes, la propagació de l'estereotip.
L’originalitat és una característica a tenir molt en compte.
7.2 ESTRUCTURA DE LA IMATGE
La imatge gràfica es pot definir com una informació
elaborada per un emissor amb un material, que s’ordena
segons una estructura i un punt de vista, fent ús d’un codi i
d’uns recursos expressius, per a dirigir-se a un receptor.
7.2 ESTRUCTURA DE LA IMATGE
7.2.1 LA COMPOSOCIÓ
Consisteix en l’organització dels seus element en un espai
determinat
Tipus de Composició: Suggereix:
Composició Horitzontal:Línies horitzontals.
Equilibri, calma, quietud...
Composició Vertical:Destaquen les línies verticals.
Acció, Força, Tensió...
Composició Diagonal: Línies Diagonals.
Desequilibri, originalitat...
Composició Cíclica:Línies Corbes
Complicació, Dinamisme, Moviment...
7.2 ESTRUCTURA DE LA IMATGE
7.2.2 ELS PLANS
El pla és l’espai o “camp” que presenta o
reprodueix una imatge en relació amb els seus
components.
7.3 RECURSOS EXPRESSIUS DE LA IMATGE
7.3.1 ELS DIFERENTS RECURSOS (PART 1)
• La comparació consisteix en exposar dos elements per
tal que puguin establir-se semblances i diferències
entre les seves qualitats.
• La personificació consisteix en donar als objectes
qualitats humanes, trets propis de les persones.
7.3 RECURSOS EXPRESSIUS DE LA IMATGE
7.3.1 ELS DIFERENTS RECURSOS (PART 2)
• La metàfora consisteix en un substituir allò que es
vol mostrar per una altra cosa amb la que guarda
alguna relació.
• La hipèrbole consisteix en utilitzar una exageració
per destacar l’expressió.
7.4 FUNCIONS DE LA IMATGE
7.4.1 FUNCIÓ INFORMATIVA O REFERENCIAL
• Funció informativa o referencial: orientada al
context. Tracta només de successos reals i
comprovables.
7.4 FUNCIONS DE LA IMATGE
7.4.2 FUNCIÓ EMOTIVA O EXPRESSIVA
• Funció emotiva o expressiva: Són imatges
utilitzades amb finalitat sentimental i tenen per
objecte transmetre emocions.
7.4 FUNCIONS DE LA IMATGE
7.4.3 FUNCIÓ POÈTICA O ESTÈTICA
• Funció poètica o estètica: Valen per sí soles.
Busquen la bellesa amb sentit estètic, artístic.
7.4 FUNCIONS DE LA IMATGE
7.4.4 FUNCIÓ SUGGESTIVA O CONNOTATIVA
• Funció suggestiva o connotativa: es relaciona
amb la persuasió. El seu objectiu és convèncer.
S'utilitza amb freqüència en els missatges
publicitaris.
7.4 FUNCIONS DE LA IMATGE
Les imatges subliminals: tot i no sent aparentment
captades per l'individu, arriben fins al seu cervell i
s'hi registren de forma inconscient.
7.5 CODIFICACIÓ VISUAL
CODI ESPACIAL: Quan es fa una fotografia o es
pinta un quadre, es plasma una parcel·la (no tot)
del que es pot veure. És el que anomenem
enquadrament i dóna una idea de la nostra posició
física.
7.5 CODIFICACIÓ VISUAL
CODI GESTUAL: Els gestos tenen una
significació clara i directa en la comunicació
humana. Poden expressar estats d'ànim.
És utilitzada al màxim
en l'elaboració d'històrietes i caricatures.
7.5 CODIFICACIÓ VISUAL
CODI ESCENOGRÀFIC: L'escenografia és un
instrument per a la creació de matisos
significatius. També pot col·laborar en la
presentació deformada de la realitat.
7.5 CODIFICACIÓ VISUAL
CODI LUMÍNIC:
• Llum frontal: Aixafa les figures contra el fons i
els dóna un aspecte irreal.
• Llum posterior: Permet separar les figures del
fons i afegeix tridimensionalitat.
7.5 CODIFICACIÓ VISUAL
• Llum lateral i zenital: (de dalt a baix). Accentuen els volums i el
relleu, però si la llum no és equilibrada accentua els contrastos
deformats.
• Llum de baix a dalt: pot produir deformacions inquietants. Els
efectes d'inquietud o de terror sempre van acompanyats d'una
il·luminació especial que està intencionadament desequilibrada
per a subratllar l'angoixa.
7.5 CODIFICACIÓ VISUAL
CODI GRÀFIC: Tot el que s'utilitza per a la confecció de
la imatge: pintura, pintada mural, tipus d'objectius...).
CODI DE RELACIÓ: La disposició dels elements
parcials que constitueixen el conjunt d'una imatge.
7.6 LECTURA D’IMATGES
• Existeixen dos criteris:
Lectura tipogràfica:
Segueix un mètode similar al utilitzat en la lectura
d’un text.
Lectura gelstàtica:
Va analitzant els diferents nuclis d’atenció.
7.6 LECTURA D’IMATGES
• Factors d’Anàlisi:
-Elements: dades observades (gràfiques i verbals).
-Estructures: relació entre els elements, enquadrament, tipus
de pla, recursos, funcions...
-Significats: coses que suggereix la imatge, sentiments i
emocions que produeix, experiències que ens fan recordar...
7.6 LECTURA D’IMATGES• Interpretació d'Imatges:
- Observar una imatge vol dir explorar els seus
significats, veure més enllà de la pura
identificació i intentar decidir quines són les
idees i informacions que ens aporta.
7.6 LECTURA D’IMATGES
• Exemples de lectura:
- Aixafem el feixisme. Pere Català Pic, 1937.
La fotografia mostra una persona de classe humil,
catalana, aixafant la creu gamada. Això ens fa
pensar en la lluita del poble contra el feixisme.
7.6 LECTURA D’IMATGES
• Exemples de lectura:
- Soldats amb cascs. Georgii Petrussov, 1935.
La imatge mostra els soldats organitzats com un
camp acabat de llaurar. Vol transmetre la perfecció
de l’exèrcit rus.