Date post: | 22-Mar-2016 |
Category: |
Documents |
Upload: | biblioteca-institut-montserrat |
View: | 217 times |
Download: | 2 times |
ELS TXAKRES
Dària Vives Vancells
Treball dirigit per Marta Gimbert i Neus Peris
2n de Batxillerat 2
IES Montserrat
Institut Montserrat, 6 de Novembre del 2013
AGRAÏMENTS
M’agradaria primer de tot agrair-li l’ajuda a la meva tutora del treball, la Neus, que m’ha
fet la major part del seguiment, per totes les seves hores de pati que s’ha dedicat a ajudar-
me i donar-me els consells necessaris per tirar endavant aquest treball.
També voldria donar gràcies a la Marta, que va ésser la meva tutora al principi.
Tot seguit també a totes aquelles persones que m’han fet aprendre més coses sobre els
txakres i molt amablement em van respondre les preguntes que els hi vaig fer sobre
aquest camp tan desconegut per mi fins ara: l’Anna, la Mamen i l’Ester.
I moltes gràcies a la meva mare que m’ha donat ànims per posar-me a la feina, en
moments que estava més dispersa.
“Somos un circulo dentro de un circulo… Sin principio y que nunca tendrá final”
Anodea Judith
ÍNDEX
1. Introducció ...............................................................................................pàg. 1
1.1. Objectius .....................................................................................pàg. 2
2. Que són els txakres?
2.1. Característiques generals sobre energia i txakres......................pàg. 3
2.2. On estan situats els txakres? ......................................................pàg. 7
2.3. Introducció als diferents txakres ................................................pàg. 8
2.4. L’origen dels txakres .................................................................pàg. 11
2.4.1. D’on prové el nom de txakra? ............................................pàg. 12
3. CHAKRES
3.1. El primer txakra ........................................................................pàg. 13
3.2. El segon txakra .........................................................................pàg. 17
3.3. El tercer txakra .........................................................................pàg. 21
3.4. El quart txakra ..........................................................................pàg. 24
3.5. El cinquè txakra ........................................................................pàg. 28
3.6. El sisè txakra .............................................................................pàg. 31
3.7. El setè txakra ............................................................................pàg. 35
4. Glàndules endocrines relacionades amb els txakres.............................pàg. 38
5. Les funcions dels txakres .......................................................................pàg. 39
6. Part de recerca del treball
6.1. Tècniques per treballar els txakres...........................................pàg. 40
6.1.1. Reflexologia podal...............................................................pàg. 40
6.1.2. Facioteràpia ........................................................................pàg. 44
6.1.3. El ioga i la meditació ...........................................................pàg. 46
6.1.4. Antigimnàstica ....................................................................pàg. 47
6.2. Entrevista a l’Anna Roca ...........................................................pàg. 48
6.3. Entrevistà a la Mamen Duch .....................................................pàg. 52
6.4. Entrevista a l’Ester Bertolín .......................................................pàg. 55
6.5. Conclusions de la part pràctica .................................................pàg. 58
7. Conclusió ................................................................................................pàg. 59
8. Bibliografia ..............................................................................................pàg. 60
1. INTRODUCCIÓ
Personalment crec que el moment de decidir el tema del treball de recerca és la part
més difícil de tot el treball, ja que has d’escollir un tema que et motivi molt per
treballar-lo la resta de l’any.
Vaig decidir triar el tema dels txakres ja que era un tema bastant desconegut per mi i
tenia curiositat per descobrir-los.
És un tema bastant difícil de tractar, ja que no se sap del tot cert si existeixen o no (i
cadascú pot tenir uns visió diferent respecte aquest tema) tot i que els llibres que jo he
utilitzat per treballar indiquen que sí que existeixen, i a més a més, també alguns
científics ho han pogut afirmar.
Trobo que és un tema molt curiós, i per això em va cridar l’atenció i vaig decidir fer-ne
el treball, per saber-ne més. Penso que aquest treball podria arribar a canviar la meva
manera de veure la vida, perquè és un tema directament relacionat amb el propi cos
de cadascú.
Quan vaig començar a fer el treball em van sorgir diverses preguntes que volia poder
respondre’m en acabar-lo, com per exemple: ens afecten els txakres a la nostra vida
diària? La gent realment n’és conscient de que existeixen? Per a que serveixen? Ens
poden millorar l’estil de vida? Que són exactament? I algunes altres que varen anar
sorgint al llarg del treball.
Al decidir el tema, com que no era gaire comú, vaig pensar que em costaria bastant
trobar un tutor/ tutora, però finalment va ésser molt més fàcil del que em pensava,
perquè l’ institut em va escollir la tutora Marta del departament de biologia.
Més tard, després de l’estiu, em van canviar la tutora del treball i llavors la Neus que
també és professora de biologia i m’ha dirigit el treball.
1
1.1 OBJECTIUS
1. Conèixer les característiques de cada txakra.
2. Aprendre a treballar els txakres
a. Tècniques (part pràctica del treball)
b. Quines tècniques van millor? I perquè?
3. Aprofundir en el meu coneixement sobre els txakres.
a. Són realment important per les persones?
b. Et fan estar millor amb tu mateix si els treballes?
2
2. QUÈ SÓN ELS TXAKRES?
2.1. Característiques generals sobre energia i txakres
Primer de tot es necessari dir que molta gent es qüestiona l’existència dels txakres. Amb
tot el que he llegit i estudiat en diferents fonts (llibres, Internet, vídeos…) espero que el
dubte de la seva existència desapareix-hi per la majoria de la gent després de llegir aquest
treball.
Jo crec que tots som cossos energètics i estem connectats a la consciència o energia
universal. També es necessari saber que tot l’univers està fet de rodes giratòries
d’energia.
El sistema energètic humà comprèn set capes d’energia dins de l’aura. L’aura és
l’embolcall energètic que cobreix el cos de qualsevol ésser viu; actua com si fos una
bombolla que conté en el seu interior el camp energètic i que protegeix a la força vital. Es
tracta de l’embolcall que fa possible que l’energia circuli a traves dels sistemes vius.
Els txakres es troben en la primera capa d’aquesta energia i fan influència en els estats
físics, emocionals i mentals.
Hem d’imaginar-nos que els txakres són com un sistema de filtració, el qual, purifica tota
la nostre energia bruta, que ve dels nostres instints primaris i de la nostra naturalesa
bàsica animal convertint-lo en un pla espiritual que connecta l’origen de la vida en si
mateix. Es a dir, quan consumim d’una manera i expulsem d’una altre, especialment en els
òrgans en grups majors, s’anomenen txakres.
Com més avancem a través dels centres d’energia, adquirim més coneixements sobre
nosaltres mateixos, les nostres idees i les pautes de comportament de les nostres vides.
3
Podem ésser capaços d’agafar la responsabilitat de la nostra vida amb la transformació
dels nostres nivells energètics.
Això sens dubte, ens ensenyarà i ens demostrarà que nosaltres sóm alguna cosa més que
un simple cos físic, és a dir, que sóm un sistema energètic que unifica tots els nivells dels
éssers vius conformant una energia global. Tot allò que pensem i sentim flueix en cada
cèl·lula del nostre cos.
Si finalment vols agafar les rendes de la teva vida, és necessari conèixer com funciona tot
aquest sistema energètic.
Txakra significa “roda que gira”-“roda de llum” s’utilitza aquest terme per descriure els
centres d’energia del nostre cos. Actualment en la nostre societat la gent s’està
interessant molt més en el tema d’obrir els seus txakres, i gràcies a això hem obtingut
molts libres que proporcionen coneixement sobre el tema.
En el més íntim de cadascú de nosaltres giren com rodes set centres d’energia i són el que
anomenem “txakres”, és a dir que en l’interior de cada un de nosaltres hi podem trobar 7
txakres. Aquests txakres estan units a través d'una sèrie de canals denominats nadis. Els
nadis i els meridians d'acupuntura es consideren el mateix. Però hi ha més nadis que
meridians, ja que en total n’hi ha uns 72.000.
Cada txakra reflexa un aspecte de consciència essencial per la nostra vida. Els set txakres
conjuntament formen una profunda formula d’unitat que conté una part mental, una part
corporal i per últim, una part espiritual. També influeixen, es a dir, estan relacionats en la
funció de diverses glàndules i òrgans del nostre cos.
4
Els txakres són centres organitzadors per la recepció, l’assimilació i la transmissió de les
energies vitals. Són engranatges que fan girar l’espiral de l’evolució. Són punts de
transferència dels nostres pensaments, emocions y funcions físiques de glàndules
endocrines específiques.
Els txakres són imprescindibles per la salut física, l’estabilitat emocional I la claredat
mental.
Són conductors que filtren les energies que venen del cel i de la terra , ho fan de tal
manera que es puguin combinar entre sí. La unió d’aquests camps energètics rep el nom
de txakra.
Per imaginar-nos fàcilment com funciona tot aquest sistema dels txakres, podríem dir que
el cos és el vehicle de la consciència, i els txakres són les rodes de la vida que transporten
aquest vehicle a través de totes les seves proves, tribulacions i transformacions.
El camp d’energia humana és la manifestació de l’energia universal , es podria descriure
com un cos lluminós que rodeja y penetra en el cos físic. Molta gent també l’anomena
“energia misteriosa”.
És també important saber que encara que aquesta energia no es pugui visualitzar es pot
percebre, rebem aquesta energia a través de la llum, els gestos, escalfor… Es tracta d’una
força vital que intercanviem entre nosaltres.
Quan estem equilibrats els nostres txakres brillen amb llum, però quan les nostres
emocions estan bloquejades es tornen apagats, és a dir, amb poca llum i també més lents.
Són els únics responsables de l’evolució espiritual de l’“ésser” a través de la salut en
harmonia en el nostre cos, ment i esperit.
En resum, els txakres s’obren i es tanquen segons les nostres emocions i el nostre estat
d’ànim però estan regulats per una ment superior. La pràctica espiritual ens pot portar cap
a un camí recte més enllà del nostre ésser. Quan la nostra aura està dèbil la podem
5
emfortir amb pensaments positius, a través de la meditació o de l’oració. La energia es
mou des de la terra fins als nostres txakres més baixos i va pujant per tots els txakres…
llavors això afecta als nostre cos físic.
El camp d’energia humà és la manifestació de l’energia universal, el podríem descriure
com un cos lluminós que rodeja i entra en el cos físic. Els antics vidents de la Índia
parlàvem d’una energia universal, i l’anomenaven “prana”. Aquesta energia vital, es
considera el component bàsic i la font de tota la vida.
Els xinesos a aquesta energia la van anomenar: “chi”, la resta de tradicions religioses y
espirituals ho mencionaven com capes àuriques i les representaven com unes llums que
rodejàvem a les persones.
6
2.2. ON ESTÀN SITUATS ELS TXAKRES?
Els txakres inferiors es consideren a dintre de la categoria d’energia magnètica, mentres
que els txakres superiors són de naturalesa alèctica.
Els tres txakres inferiors es coneixen com txakres femenins i es caracteritzen perquè la
seva funció és especialment receptiva. Agafen l’energia de la terra o del seu entorn més
proper. Aquests txakres ens ensenyen com podem dominar la nostra vida a través dels
nostres instints i també fent ús de l’energia ancestral heretada per mantenir la nostra
força vital.
Els quatre txakres superiors es coneixen com txakres masculins i es caracteritzen amb
que donen energia en forma d’amor, comunicació, comportaments saludables i de reflexió
interior. Ens vinculen amb l’origen i s’activen en el moment en que nosaltres ens
convertim en ésers espirituals i ens trobem amb la capacitat de poder estimar.
Tots els txakres són independents. Per tant, si un d’ells es bloqueja, els altres intenten
compensar-ho per mantenir la força vital de cada ésser viu. Així sabem que les diferents
parts del nostre cos estan interconnectades per assegurar la continuació de la vida.
En total els set centres d’energia majors, són els que reben el nom de txakres (que afecten
a cada estat del nostre ésser), estan situats des de la base de la espina dorsal, on es
trobaria el txakra de l’arrel, fins arribar al txakra de la corona que es localitza just a sobre
del cap.
7
2.3. INTRODUCCIÓ ALS DIFERENTS TXAKRES
Imatge del bloc dels txakres. (bloc esmentat a la bibliogràfica)
8
L’és humà està evolucionant no només com a individu sinó també com a raça, el nostra
txakra bàsic i més important és el Primer Txakra, el de l’ arrel, anomenat muladhara, i és
des d’on comença la nostra evolució, entre mig hi ha cinc txakres més i acaben amb el
Setè Txakra, el de la corona, anomenat sahasrara.
Muladhara o txakra de l’arrel està situat en la zona pèlvica, en els homes entre l’anus i els
genitals , i a les dones es troba situat a la cara posterior del coll de l’úter. Aquest txakra
com diu el seu nom, és la base del cos físic en el regne de l’existència. També podem
trobar uns txakres menors, a la zona dels talons fins al Primer txakra, és a dir per les
cames, que són responsables de la supervivència i el manteniment del cos físic com a font
d’energia física i regula totes les funcions excretores.
Més avall de la columna vertebral, on es troba el plexe nerviós el sacre de la regió púbica,
trobem el swadhistan o txakra sacro, aquest representa el nostre centre de desig i és on
s’hi guarden les emocions. És el responsable de la procreació i l’intercanvi d’energia sexual
i també controla l’inconscient de l’ésser humà.
El txakra manipura, a la zona del melic , correspon al nostre Plexe Solar; controla tot el
procés de la digestió , l’assimilació i regula la temperatura del cos. Aquest txakra també és
responsable del poder mental i l’autoritat en totes les formes.
Els tres primers txakres cuiden de les necessitats dels éssers humans, segons va dir el
psicòleg Abraham Maslow, a la seva jerarquia de les necessitats.
9
L’home només pensa en l’autorealització desprès de que es compleixin les necessitats
bàsiques.
De la mateixa manera, en la pràctica espiritual i tàntrica es diu que durant el temps que
estem encallats a la rutina o lluiten només amb les necessitats bàsiques, la kundalini puja
fins el tercer txakra (també anomenat manipura) i torna al primer txakra, i només quan
creua al pont astral entre el tercer txakra i el quart txakra (també anomenat anahataa o
del cor) el seu moviment va cap amunt.
En el centre del pit, en el nivell de la depressió de l’estèrnum, està situat el nostre txakra
del cor o anahataa, que correspon amb el plexe nerviós cardíac, els pulmons, el diafragma
i altres òrgans d’aquesta zona del cos. Aquest txakra dóna l’expressió de l’amor i
l’empatia. El txakra vishuddhi es troba al fons de la gola i correspon amb el plexe nerviós
cervical. És el responsable de la comunicació i l’auto expressió, regula tot el complexa
tiroide, certs sistemes d’articulació, el paladar superior i l’epiglòtic.
10
El tantra i la ioga creuen que el txakra del tercer ull o bé també anomenat ajna, es troba al
front al mig de les celles i és el centre de comandament. També se’l coneix com a guru (el
principi rector) , té el control total de totes les funcions de la vida.
Els sis txakres mencionats anteriorment serveixen com a disparadors d’energia a diferents
parts del cervell que són canalitzades pels nadis; els nadis són canals o conductes de
l’energia, com ja he comentat anteriorment).
2.4. ORIGEN DELS TXAKRES
Els Txakres són un model antic que descriu el sistema energètic humà i els seus diferents
components. El seu origen és a la India i fa aproximadament uns 25.000 anys.
Les antigues ensenyances ens deien que les accions humanes s’originen a la ment.
L’energia neutral i nosaltres donem forma a través de la nostra expressió dels
pensaments, paraules i accions, donant força a les nostres emocions.
Tots sabem que les circumstancies mentals o bé emocionals tenen una gran influència en
la salut de les persones, a més a més d’afectar en altres aspectes de la vida. Això és el que
anomenem problemes de la ment sobre el cos o bé problemes psicosomàtics.
Molts terapeutes actuals treballen per poder restablir la salut curant la ment i les
emocions. Els nostres avantpassats van modelar el sistema dels txakres basant-se en la
combinació de l’home i la terra, que es convertien en una sola unitat i pràcticament eren
inseparables. Per això cada txakra està lligat a un element , com explicaré més endavant
conjuntament amb la descripció / explicació de cada un dels txakres.
Els txakres provenen d’una tradició ancestral que molts mestres de la era actual, encara
desconeixen. Els txakres van incomprensiblement units a la ciència i a la pràctica del ioga.
11
2.4.1. D’ on prové el nom de txakra?
Txakra és una paraula que prové del sànscrit, antiga llengua utilitzada pel pobles indis
d’Asia i també és la llengua que van fer servir per per redactar els textes més antics de la
seva bibliografía, els vedas. Txakra significa roda, cercle, y fa referència al disc solar,
atribut del Déu hinduista Vishnu.
Es diu que els més privilegiats de la Índia la van trobar, sobre de carros de guerra i també
el sentit original de la paraula “txakra” com a “roda” és referia en els carros dels invasors.
Aquesta roda anomenada anteriorment, representa l’ordre celestial i l’equilibri.
A finals del segle XIX , l'hinduisme va mostrar un creixent interès pels txakres . Hi ha una
extensa literatura sobre aquests temes , sense cap fonament científic .
En la creença teosòfica tàntrica té importància un llibre molt detallat , escrit per Arthur
Avalon titulat "The Serpent Power" que diu ésser la traducció de dos textos sànscrits
desconeguts : el Sat - xakrá - nirupana (aparença dels sis txakres) i el Padaka - panchaka.
Més tard Arthur suposava que els txakras es corresponien en gran mesura amb els plexes
nerviosos . Altres han suposat una relació amb algunes glàndules endocrines , de manera
que atribueixen a l'exercitació dels xakram la generació d'algunes hormones .
Molts creuen en l'existència real o bé espiritual d'aquests elements .
Mircea Eliade (1907-1986) en deia "fisiologia subtil" .
A l'Índia es creia que l'aire aspirat anomenat prana recorria el cos, donant-li força .
La funció dels txakres era la de rebre , acumular i distribuir aquests aires.
A Occident no es considera que el prana sigui aire sinó una forma d'energia invisible i
immesurable .
12
3. ELS 7 TXAKRES
3.1. PRIMER TXAKRA --- TXAKRA MULADHARA --- EL TXAKRA DE L’ARREL --- LA TERRA
• Localització: en el sòl pèlvic, a la base de l’espina dorsal.
• Edat de desenvolupament: entre 1 any i 7 anys de vida.
• Element relacionat: terra
• Color: vermell
• Qualitats: paciència, estructuració, estabilitat, seguretat, capacitat de manifestar
els somnis.
• Questions de la vida: valorar tot allò que és material és sagrat, recobrar la fe,
confiança en comptes de desconfiança, preservar.
• Actituds físiques: el ioga, qualsevol tipus d’activitat física que mobilitzi les cames i
els peus. Qualsevol disciplina física que sigui terrestre i que requereixi presencia.
• Actituds espirituals: reconèixer la bellesa i la perfecció del món natural.
El txakra de color vermell, és el que correspon al Primer
txakra.
13
Aquest txakra està orientat directament al fet de com sobreviure. Fa que puguem tirar
endavant a la nostra vida, també té la capacitat de fer-nos veure que els nostres somnis es
poden fer realitat.
El nostre cos subtil té set capes i cada una d’elles està connectada amb un txakra diferent.
La nostra primera capa és la que connecta amb el primer txakra anomenat Muladhara.
(Rep aquest nom ja que muladhara significa: arrel). Aquesta capa està associada amb el
funcionament físic i la sensació física o sentiment de dolor i plaer. Muladhara és el primer
txakra en l’ evolució espiritual de l’home, on un va més enllà de la consciència animal i
comença a ser un verdader ésser humà.
En el nostre organisme, podem veure que està situat entre l’anus i els genitals, la zona del
plexe pélvic. També podríem dir que es troba a la base de la columna vertebral, per tant
és el fonamental del nostre sistema, la primera peça imprescindible a la qual desprès van
seguits la resta dels txakres.
Té relació amb l’element terra per tant també amb tot allò que és sòlid i terrestre, com el
cos, la salut, la supervivència, l’existència material i monetària, i la nostre capacitat per
atendre i manifestar totes les nostres necessitats. És la necessitat corporal de mantenir-se
vius i en bon estat, referint-nos a la salut, i també la necessitat de la disciplina per
manifestar-nos i necessitat mental per admetre la limitació.
Aquest Txakra es visualitza amb un color vermell molt saturat, vibrant, el color dels
començaments, el que té la longitud d’ona més llarga i la freqüència de vibració més baixa
entre tots els espectres visibles.
Està més actiu durant els primers 7 anys de vida i és el responsable de desenvolupament
físic del ésser humà. El desequilibri en aquesta etapa pot donar com a conseqüència o bé
com a resultat problemes físics o deformitat o inseguretat en l’ infant.
L’ infant durant aquests primers 7 anys de vida actua sense motivació davant aquest
txakra i actua de manera egocèntrica, molt preocupat amb la seva supervivència física i la
seva seguretat. Per això mateix, és en aquesta fase de la vida on l’ infant ha d’arriscar-se i
14
establir les lleis del seu propi món, aprenent a regular els patrons d’alimentació, beure i
dormir, assegurant la seva identitat mundana (naturalesa bàsica).
A través dels nostres peus connectem amb el terra que ens sobte, gràcies a això els
nostres nervis connecten amb la terra, que és l’element relacionat amb el Primer txakra.
La gravetat de la terra és la que ens manté connectats constantment, amb l’ existència
material.
El Primer txakra és representat amb una flor de loto de quatre pètals de color vermell i un
quadrat inscrit. Aquesta figura la podríem interpretar com una representació de les quatre
estacions i la fermesa material del món material, la qualitat del món material és la que
s’expressa en molts sistemes amb el símbol d’un quadrat. Aquests quatre pètals
representen les assimilacions en els quatre elements del regne material, a causa de que el
primer txakra està vinculat amb “Malkuth”, que és l’esfera base de l’arbre de la vida
cabalístic.
En les escriptures tàntriques es diu que cada un d’aquests pètals té les seves lletres: vam,
sham, sham, sam (que són les quatre últimes lletres de l’alfabet escrit) escrites en or.
En la imatge anterior és veu el símbol del Txakra de l’arrel.
15
La funció principal del txakra de l’arrel és la de formar un suport a la nostra vida. Si les
nostres estructures no són suficientment estables com per suportar-nos, ens sentim
insegurs en el moment que volem fer alguna cosa que desitgem. Ens fa desenvolupar una
certa estabilitat en el mateix moment que tractem d’estructurar la vida, ens ajuda a fer
qualsevol canvi.
La seguretat d’aquest txakra fa que puguem establir una pròpia base i així concentrar-nos
amb els nostres propòsits. Quan ens sentim insegurs, desprenem energia sentint por a la
nostra existència sense saber cap a on ens hem d’encaminar. Aquest txakra només
funciona quan més ho necessitem. Gràcies a l’herència genètica, si els nostres
avantpassats eren valents i van lluitar per tenir una millora de vida, nosaltres ho haurem
heretat. Igual que les infermetats que es transmeten per famílies, això també passa amb
l’espiritualitat.
En conclusió podríem dir que el txakra de l’arrel controla la reacció: “fight-or-flight”que
significa lluitar o fugir. Amb això posem en funcionament l’escorça suprarenal. Aquesta
funció també regula el flux d’adrenalina quan estem a la defensiva per fer més grans els
nostres instints de supervivència.
El txakra es connecta a la terra, o més ben dit s’arrela a la terra quan nosaltres mostrem
paciència i esperança cap a les nostres vides.
Fonamentar el nostre esperit amb la realitat és la qualitat cinquena essencial d’aquest
txakra. L’animal relacionat a aquest txakra és l’elefant ja que a la India els elefants reben
el nom de “Ganesha” i són els que aporten fortuna, felicitat i salut.
Aquest txakra també està relacionat amb el nostre sentit de l’olfacte. Entre els 5 sentits
bàsics l’olfacte és el més important. Se suposa que el txakra muladhara és el txakra més
alt en els animals i els animals tenen el sentit de l’olfacte molt ben desenvolupat. Inclús un
animal acabat de néixer pot reconèixer la seva mare només per la olor.
El “vayu o energètic” relacionat amb aquest txakra és l’apan vayu, que és el que regula
l’energia d’eliminació dels cossos.
16
El desequilibri o un simple bloqueig en aquest txakra pot produir dolors físics relacionats
amb el sistema esquelètic, al poder regeneratiu, al moviment intestinal irregular, així com
pot donar lloc també a problemes amb el sistema renal, donant com a resultat: ossos
fràgils, recuperació lenta de qualsevol dolor per molt petit que sigui, freqüents
infermetats, propensió als accidents (que vol dir que si tens un accident com per exemple
ensopegues i et fas mal al turmell, si tens aquest txakra en desequilibri o bloquejat, serà
provable que el dolor sigui major que si el tinguéssim en equilibri), artritis, problemes a la
pell, estrenyiment, fissures... i més.
Algunes altres infermetats també relacionades serien: el càncer, leucèmia, infermetats
sexuals, al·lèrgia i també problemes de creixement i psicològics.
Per tant sempre és millor estar en harmonia amb el teu propi cos i evitar qualsevol
d’aquestes malalties ó dolors.
3.2. SEGON TXAKRA --- TXAKRA SVADHISTHANA --- TXAKRA SACRO --- EL AGUA
• Localització: punt més baix de la columna vertebral, 5 cm més avall del melic i 5
cm cap a l’interior de la pelvis.
• Edat de desenvolupament: entre els 7 i els 14 anys de vida.
• Element relacionat: l’aigua.
• Color: taronja.
• Qualitats: benestar, sexualitat, sensualitat, plaer, abundància.
• Questions de la vida: reconèixer que el que tu ets i fas és suficient; gaudir del
suficient descans , aliment, exercici, divertiment i diners; no associar l’autoestima
amb el que tu fas o tens; crear uns límits saludables per protegir la teva força vital.
• Actituds físiques: ioga, ball, natació, passejar.
• Actituds espirituals: meditació.
17
El txakra de color taronja és el corresponent al Segon
txakra.
Aquest txakra també pot rebre el nom de txakra sexual. Està relacionat amb el nostre cos
emocional, a la capa àurica. Està molt més actiu en els anys de la pubertat, i és el
responsable del desenvolupament dels òrgans sexuals. Aquest és el període de la nostra
vida en el qual la sensualitat ja passa a formar part de la nostra vida quotidiana.
Aquest txakra significa el centre del “desig” de cada ésser. Els desitjos de sensacions
físiques i coses materials que juguen amb la ment de les persones deixant-los inquiets i
confusos. Està relacionat amb la procreació, els èxits materials, l’actitud i el
comportament de busca del poder.
Està situat en la part baixa de l’abdomen, entre el melic i els genitals, on ocupa tota la
regió de l’organisme compresa entre aquests dos punts. Aquest txakra regula les gònades i
els òrgans sexuals, és responsable de la qualitat i quantitat de la energia sexual, així com
de l’intercanvi del jo i els altres en el pla físic emocional i espiritual.
18
Aquest txakra es representa amb una flor de loto amb sis pètals de color taronja
vermellós. En cada un dels pètals hi ha una lletra assignada: bam, bham, mam, yam, ram,
lam, escrites d’un color més clar.
Símbol del segon txakra.
L’element relacionat amb aquest txakra és l’aigua, d’aquí ve la correspondència amb les
funcions orgàniques relacionades amb líquids: la circulació, l’excreció urinària, la sexualitat
i la reproducció. I també amb les característiques de l’aigua com a fluïdesa, la falta de
forma permanent, la mobilitat, i l’entrega.
També hi ha un altre element o bé cos celestial associat a aquest txakra, és representat
com la lluna blanca creixent, que és pot veure en el símbol del txakra, a dintre dels lotos
de la flor.
Aquest txakra es considera la base de l’existència individual humana, on el seu equivalent
en el cervell és la ment inconscient on emmagatzemem els nostres “Sanskaras”
(impressions mentals).
Clàssicament aquest txakra es considera com el centre de la sexualitat, i de les emocions,
la sensació, el plaer, el moviment i l’instin de protecció. L’essencial del txakra Sacro és
19
reconèixer que el que posseïm i fem resulta suficient. És el centre de la procreació física i
el txakra que directament afecta a la maduració sexual. Sap com controlar la nostra fam
per els aliments, el sexe i el plaer. En el cas de retenir massa energia de la part física de les
nostres vides, estarem afamats d’allò que ens neguem a nosaltres mateixos. És essencial,
per aquest txakra, trobar l’equilibri entre el control i el fet de deixar actuar, està
directament relacionat, com he dit anteriorment, amb el nostre benestar físic.
Això vol dir que hem de donar en el nostre cos tot allò que necessita per poder-se
desenvolupar (aliment nutritiu, molt repòs, treball i exercici).
Aquest txakra també tracta la qualitat de la dignitat. Quan nosaltres sentim que realment
som dignes de béns que inhalem, el nostre comportament serà correcte. Ens dona permís
a nosaltres mateixos per tenir allò que desitgem. El plaer també es una qualitat d’aquest
txakra, fa que rebem i donem més plaer a les vides.
Per equilibrar aquest txakra és necessari disciplina i maduresa. Abusar en excés de la
nostra força vital va consumint la nostre energia vital i ens deixa desemparats davant la
malaltia i el desequilibri emocional. Un txakra Sacro sa, té ben definits els seus límits, que
no són ni massa oberts ni massa tancats. El respecte sobre aquests límits nodreix la vida
del nostre cos i ens permet saber que nosaltres sóm autosuficients.
En sànscrit aquest txakra rep el nom de “swadhisthana, que actualment és tradueix per “el
lloc de la vivenda pròpia” i prové de l’arrel sva, “el que és un”. També admet la derivació
de svad, que significa “endolcir”, o bé “assaborir amb plaer, gaudir”.
L’animal associat a aquest txakra és el cocodril que representa la ment inconscient i la
seva naturalesa sensual.
El “vayu” associat en aquest txakra és “vyan vayu” que ajuda a mantenir la circulació del
cos físic. Fisiològicament ens regula el sistema reproductor i l’urinari, i també controla
l’inconscient dels éssers humans.
20
El desequilibri o bloqueig en aquet txakra dona lloc a disfuncions del sistema circulatori i
en l’excretor del cos provocant problemes associats amb els fluids del cos, com per
exemple, la sang, limfa, saliva, orina, menstruació, sucs gàstrics, i tots els òrgans
relacionats amb la seva producció. A més a més el desequilibri dona com a resultat
alteracions emocionals, ja que aquest txakra està relacionat amb el lloc on es guarden
totes les emocions. També pot donar lloc a malalties o afectar al cor, com per exemple la
sida o el càncer.
33.3. TERCER TXAKRA --- TXAKRA MANIPURA --- TXAKRA DEL PLEXE SOLAR --- EL FUEGO
• Localització: a sota del diafragma, a sobre de l’estomac.
• Edat de desenvolupament: entre els 12 i els 14 anys de vida.
• Element relacionat: el foc.
• Color: groc.
• Qualitats: valorar-te a tu mateix, autoestima, confiança, poder personal, llibertat
de elecció.
• Questions de la vida: desenvolupar un ego fort i ferm, reconeix que un és valuós
simplement perquè existeix.
• Actituds físiques: esports, programes competitius,
qi gong, senderisme i ciclisme.
• Actituds espirituals: programes de psicoteràpia,
art dramàtic, valorar la soledat.
El txakra de color groc és el corresponent al Tercer txakra.
21
El txakra del plexe solar està associat amb el cos mental a la nostra capa àurica. Es
correspon amb el plexe solar, una mica més amunt de les glàndules suprarenals, que és on
hi ha les ansietats i controla tot el procés de la digestió, assimilació i regulació de la
temperatura a nivell físic. Allà és on notem el típic “pessigolleig” quan ens posem
nerviosos, es a dir, quan el tercer txakra no se sent molt segur ni gaire potent. És una
sensació de vertigen, perquè les energies agafen direccions cap amunt en comptes de
avall, però així ens estimula i aguditza els estats superiors de la sensibilitat. L’estímul pot
ésser rigorós i tònic; en el cas contrari només es dispara un seguit d’energia sense cap
direcció concreta.
Aquest txakra és el responsable del poder mental i el pensament lògic. És la fase en que la
persona tracta de buscar la seva identitat en el món, i per tant governa l’establiment de
l’ego en els regnes humans amb diferents graus de reafirmació i acceptabilitat.
Manipura està simbolitzat com una flor de loto de deu pètals i en cada un dels pètals hi ha
el dibuix d’una lletra diferent: pham, dam, dham, nam, tam, tham, dam, dham, nam i pam.
En el centre del loto s’hi troba la regió del foc, simbolitzada per un triangle invertit de
color vermell potent que brilla com un sol naixent. En el vèrtex inferior del triangle hi ha el
ram, que simbolitza el dinamisme i la indomable resistència.
El símbol del Tercer txakra.
22
La personalitat va canviant i es va diferenciant en la nostra època més propera als adults.
Com potser indica el mateix nom de plexe solar, aquest és un txakra ardent, que aporta
llum, calor, energia i poder. Regula els nostres coneixements interns i els nostres instints
sobre les coses i les persones. Es desenvolupa en les relacions que mantenim, en el treball,
a les finances, àrees d’autogestió i de responsabilitat. Com adults, espera que tothom
tingui una identitat personal que definirà qui som en realitat. Això fa que aquest txakra del
plexe solar s’expandeixi. A mesura que el sentit de la nostra identitat va creixent, es va
formant un nucli fort i resistent.
Valorar-se a si mateix és una qualitat principal del txakra del plexe solar. La nostra
identitat personal es forma en l’àmbit de la nostra vida familiar, ja que al principi de les
nostres vides és on passem més temps. S’expandeix quan comencem a créixer i a
convertir-nos en adults, així podem valorar-nos a nosaltres mateixos quan ens relacionem
i comencem a intercanviar impressions amb el món. La nostra veritable identitat és
aquella que sempre es manté intacta i íntegra. És on habiten la veritable bellesa i la
llibertat.
Una forma de conscienciar-se d’un valor incalculable és sabent que té una gran estima i un
poder verdader, la nostra pròpia identitat és més radiant que el sol.
El vayu (energia) associat a aquest txakra és el “saman vayu” que és energia equilibrada;
digereix i distribueix l’essència del menjar a tot el sistema corporal. Aquest txakra té una
important unió per mantenir l’equilibri de les forces vitals.
La paraula manipura en sànscrit està formada per dues paraules: “mani” que significa
“joia” i “pura” que significa “ciutat”, per tant manipura vol dir literalment “la ciutat de les
joies”. És on s’acumula l’autoritat i el poder, i també l’ego.
Al estar associat amb el plexe nerviós, en aquest txakra també hi ha ansietat, ja que el
plexe solar es veu fàcilment afectat pels canvis químics que apareixen com a resultat de
les ansietats.
23
Aquesta necessitat, crea un desequilibri i algun bloqueig en el funcionament del txakra
que poden donar lloc a: nivells alts de colesterol, diabetis, ulceres, hepatitis, artritis,
malalties del cor i també trastorns intestinals.
Si aquest txakra és veu estrictament molt comprimit, provoca desequilibri en la digestió,
dormir malament i gran irritabilitat.
3.4. QUART TXAKRA --- TXAKRA ANAHATA --- TXAKRA DEL COR --- L’AMOR
• Localització: en el centre del pit, darrere de l’estèrnum.
• Edat de desenvolupament: entre el 21 i els 28 anys de vida.
• Element relacionat: aire.
• Color: verd.
• Qualitats: unitat, germandat / fraternitat, amor, pau, puresa i innocència.
• Questions de la vida: deixar que l’amor sigui el centre de la teva vida.
• Actituds físiques: ioga, massatges, quiroteràpia, caminar i ballar.
• Actituds espirituals: aprendre a estimar-se a un mateix en primer lloc i després als
altres, orar, curar, cantar i alegria.
El txakra de color verd és el corresponent al Quart
txakra.
24
Hem arribat al punt central del sistema dels txakres (ja que hi han 7 txakres i aquest és el
que es troba situat al mig de tots ells). Inclús en llenguatge comú, el cor és sinònim de
centre de les coses, essència, nucli verdader, com per exemple quan estem parlat es diu:
‘’el cor de l’assumpte”. És el nostre nucli, aquell que ens fa connectar les forces superiors i
inferiors, externes i internes. La seva funció principal és integrar i equilibrar tots els
aspectes del nostre ésser.
Està situat en el plexe nerviós cardíac i controla les funcions del cor, el diafragma i altres
òrgans d’aquella zona a nivell físic, a més a més de regular la funció de la glàndula tim.
Està més actiu durant els 21 i 28 anys , és un txakra que juga amb l’important paper de les
nostres relacions. El seu funcionament adequat ens permet acceptar-nos a nosaltres
mateixos sense condicions al mateix temps que als que ens rodegen, representant la
necessitat de la bondat de la humanitat.
Aquest txakra és representat amb una flor de loto de dotze pètals i a sobre de cadascun
dels pètals hi ha inscrita una lletra: kam, kham, gam, gham, ngam, cham, chhham, jam,
jham, nyam, tam i tham.
La zona interior té forma hexagonal, formada per dos triangles entrellaçats que formen
una estrella amb sis puntes. Aquests triangles representen l’ascens de l’esperit sobre
l’organisme com l’ascens de matèria que puja a trobar-se amb l’esperit. És la
interpretació equilibrada del que és femení i el que és masculí. La forma hexagonal
representa l’element aire. També es diu que a sota de la flor de loto s’hi troba un altre flor
de loto secundària amb pètals vermells, que conté un arbre que fa complir els desitjos,
aquest arbre rep el nom de: “kalp taru”. Quan aquest arbre comença a fer fruits, els teus
desitjos es comencen a fer realitat.
25
En la imatge següent es pot veure el símbol del 4rt txakra.
L’element d’aquest txakra és l’aire, el menys dens dels nostres elements físics.
Habitualment l’aire s’associa amb el coneixement, l’amor i totes les coses lleugeres i
espirituals. L’aire simbolitza llibertat, el vol dels ocells, tot allò que és fresc, lleuger, senzill,
suau i obert, com per exemple quan ventilem una habitació. Quan estem enamorats tenim
la sensació de com si estiguéssim caminant pels núvols. Quan ens enganxem massa a el
que estimem li causem un sufocació, que és com si li trairéssim l’aire. Llavors és quan
diem que necessitem espai per respirar.
A partir dels 28 anys de vida, el cor ja està preparat per comprometre’s a experimentar un
amor real i madur, per si mateix i també pels demés. El fet de no permetre que tingui lloc
aquesta evolució natural pot suposar un impediment en el nostre desenvolupament
normal.
26
Tot allò que aporta el sexe, el poder i els diners es va tornant pàl·lid amb comparació amb
les alegries que ens dona el cor. L’amor és allò que sentim que és permanent en els
nostres cors per sempre. Voler experimentar un amor durador en lloc de conformar-se
amb atraccions passatgeres, això és el veritable significat del txakra del cor.
Les qualitats d’aquest txakra són la pau, l’amor, la unitat, la germanor, la fraternitat, i
l’alegria. Tots aquests aspectes del cor donen amor per la vida i ens fa conscients del valor
sagrat de totes les coses.
El cor es desenvolupa a partir de l’alegria i del plaer. Es contrau amb la por, la pèrdua i el
trauma. Alimentar el cor amb energia positiva significa escollir veure l’amor en les
persones i l’alegria en totes les coses.
El missatge que hem de tenir ben clar del txakra del cor consisteix en acceptar l’ identitat
de tots els éssers vius. Estimant irradiem la felicitat de la nostra existència.
El nom sànscrit d’aquest txakra és Anahata, que significa “el soroll que es fa sense que dos
coses xoquin”.
El “vayu” associat amb aquest txakra és “prana vayu”, que és molt més que l’energia de la
respiració ja que aquest txakra també regula tots els òrgans de la supervivència.
El desequilibri d’aquest txakra porta a actituds mentals com quan et tornes molt possessiu
amb quelcom o l’egoisme exagerat. Al estar directament relacionat amb el cor, influeix en
totes les seves funcions: circulació de la sang, volum de la sang, pulmons, tensió, trastorns
de la tensió, rampes, espasmes, i a vegades en casos extrems inclús càncer o sida.
27
3.5. CINQUÉ TXAKRA --- TXAKRA VISHUDDLA --- TXAKRA DE LA GOLA --- EL SOROLL
• Localització: a la part interior i exterior de la gola.
• Edat de desenvolupament: entre els 35 i els 42 anys de vida.
• Element relacionat: èter, on tot està relacionat.
• Color: blau
• Qualitats: voluntat, comunicació, creativitat, integritat, veracitat.
• Questions de la vida: encarar la voluntat, expressar la nostra veritat suprema, viure
de forma creativa.
• Actituds físiques: Tècnica d’Alexander, ioga, alineament osteopàtic de la columna
vertebral, teràpia cranio-sacra, teatre expressiu, dansa, qi gong i tai chi.
• Actituds espirituals: Cantar, retirar-se en silenci, dejú, ioga, oració, meditació, cant,
escriure un diari, parlar en públic, actuar com a testimoni.
El txakra de color blau és el corresponent al cinquè
txakra. (de color blau fluix en la imatge)
28
La quinta capa o patró estèreo del nostre cos, conjuntament amb el cinquè txakra,
vishuddha, està relacionat amb la voluntat superior en associació amb la voluntat divina.
Aquest txakra és el corresponent amb el plexe nerviós cervical,a la regió del coll i els
ombrós, i controla el complex tiroide i també alguns sistemes de l’articulació, el paladar
superior i l’epiglòtic.
És aquí on un rep la comunicació de la divina saviesa permetent-li buscar el coneixement
que és veritable més enllà de les limitacions del temps, la condició cultural i la herència.
Aquest txakra està representat també amb una flor de loto de setze pètals. Cada un
d’aquests pètals estan associats també amb els nadis corresponents d’aquest txakra.
Cada pètal a dins té inscrita una paraula en sànscrit: am, aam, im, eem, um, oom, rim,
reem, lrim, lreem, em, aim, om, aum, am i ah. En el pericarpi d’aquesta flor de loto hi ha
un cercle que representa l’element èter, a dins de la forma de la lluna del txakra hi ha el
vehicle de la bixa, un elefant blanc amb una sola trompa que representa el soroll i la
consciencia pura.
En aquesta imatge podem observar el símbol del cinquè txakra.
29
Aquesta flor de loto rep el nom de: “visuddha” que significa: “purificació”. El qual implica
dues coses sobre aquest centre: primer, el cos a d’arribar a un cert nivell de purificació. I
segon, que el soroll, tant amb la vibració i la força que té sobre les coses, té una
naturalesa purificadora.
Vishuddha en sànscrit és una paraula originada a partir de la paraula: “shuddhi” que
significa:”purificar”. Per tant , és el centre de purificació del nostre cos. Aquest txakra
representa la facultat superior de discriminació, responsable de la comunicació i auto
expressió. Aquest txakra és també responsable de rebre o donar vibracions de pensament
de la ment d’altres persones. Qualsevol comunicació rebuda inclús telepàticament es pot
examinar aquí per exactitud i precisió.
Associat amb aquest txakra tenim el nadi anomenat kurma, que significa “tortuga”. Un
cop activat, es capaç de superar el desig i la necessitat de veure i menjar, ja que pot
connectar amb el líquid sagrat segregat per bindu, el punt en la part posterior del cap. Per
tant, vishuddha és la llegendària font de la joventut, i un cop activat es pot experimentar
un rejoveniment físic espontani.
És una nova porta cap als regnes espirituals superiors i rep el nom de “la boca de deu”,
això es refereix a un punt de darrere el cap a la medul·la, a través del qual l’energia
espiritual superior es canalitzada fins al cos. Això succeeix quan la ment és lliure i l’esperit
és obert.
Aquest txakra es tanca al dolor i als sentiments no expressats com per exemple la por o
enfadar-se. Per això és veu compromès quan no ens portem bé i som deshonestos.
Un desequilibri o un bloqueig en aquest txakra pot resultar la pèrdua de veu o símptomes
de roncar, i també la por al ésser exposats. Afecta tant al creixement com al
desenvolupament físic del cos, ja que controla la tiroide i la paratiroide, també problemes
a la gola, dolor de gola, asma, pèrdua temporal de la veu. Tot això provoca un mal
funcionament en el plexe solar.
30
3.6. SISÈ TXAKRA --- TXAKRA AJNA --- TXAKRA DEL TERCER ULL (DEL FRONT) --- LA LLUM
• Localització: entre les celles, al final del nas.
• Edat de desenvolupament: entre els 35 i els 42 anys de vida.
• Element relacionat: el cosmos.
• Color: entre lila i blanc.
• Qualitats: saviesa, imaginació, intuïció, tenir coneixements.
• Questions de la vida: centrar-se en la seva intel·ligència; conèixer qui i que són el
seu bé suprem i constitueixen la teva major alegria; destil·lar la saviesa que ha
tingut a la vida , tant les bones com les difícils; escollir la vida, la salut, l’alegria i la
satisfacció en qualsevol aspecte de la teva vida.
• Actituds físiques: ioga, taichí, qi gong, exercicis oculars de Bates.
• Actituds espirituals: pensar clarament sobre la teva vida, llegir o visionar llibres o
pel·lícules positives que pugin l’ànim, reflexió, contemplació, meditació i l’ús
creatiu de la teva imaginació per visualitzar la vida que tu dius que vols.
El txakra de color Lila (en al cas d’aquesta imatge de
color blau fort) és el corresponent al sisè txakra.
31
Està situat entre les celles, és el tercer ull de la consciència. Els dos ulls físic poden veure el
passat i el present, i el tercer ull revela la visió del futur, per això diem que aquest txakra
transcendeix el temps.
Totes les experiències i idees serveixen únicament per aclarir les percepcions del txakra
ajna. Està associat amb el txakra ajn, està contactat amb l’amor celestial, expandint-se
més enllà de l’àmbit de l’amor humà i agafant totes les formes de la vida.
La paraula ajna ve del sànscrit i significa obeir o complir o dominar (anteriorment també
s’entenia amb percebre, actualment ja no) i literalment s’entén que vol dir centre d’ordre
o de control.
El símbol d’aquest txakra també es representa amb una flor de loto, però aquest cop el
nombre de pètals no ha augmentat segons la situació sinó que ha disminuït i només s’hi
poden observar dos pètals. D’aquests dos pètals s’han pogut fer diverses interpretacions
com: els dos mons de la realitat, el del manifest i el del no manifest; els dos nadis
entrellaçats, Ida i Pingala, que es reuneixen en aquest punt en concret o bé els dos ulls
físics simètricament disposats a un costat i l’altre del tercer ull.
Sobre el pètal de la dreta està la lletra “ksham” i sobre el pètal de l’esquerra està la lletra
“ham”.
A l’interior del la flor hi ha el cercle perfecte, que simbolitza “Shunya” i significa zero, com
un espai buit. A dins d’aquest cercle hi ha un triangle invertit que representa la creativitat i
manifestació del shakti. A sobre d’aquest triangle hi l’ardhnarishvara (que significa
l’aspecte de meitat home i meitat dona) està de peu en el lligam, simbolitzant la
culminació de polaritat bàsica. També a sobre s’hi veu representat el bija mantra “om”
amb el seu símbol tradicional, sobre la part superior s’hi veu la lluna creixent i bidu
representat a sobre d’ ella.
32
Seguidament hi ha l’imatge de el símbol de sisè txakra:
Aquest txakra està associat amb les diferents facultats cognitives de la ment, tant per les
imatges mentals com per l’idealisme abstracte.
Aporta l’energia necessària per experimentar una ment clara i concisa, així com els dons
d’una reflexió espiritual i de la contemplació del nostre interior. Conté les arrels d’una
manera psicològica així com tots els principis ètics i filosòfics.
Quan es troba aquest txakra completament actiu, estimula els dos hemisferis del cervell. A
l’hemisferi dret és on es controla el pensament de síntesi i les activitats creatives. A la
zona de l’hemisferi esquerra del cervell és on es controla el pensament racional i analític.
El treball conjunt dels dos hemisferis del cervell, permet crear una visió harmoniosa de la
realitat que implica un pensament fundat i lògic i una experiència intuïtiva i imaginativa.
Aquest txakra ens proporciona l’energia necessària per ampliar el nostre concepte interior
de com ens veiem a nosaltres mateixos i també al món que ens rodeja. Si desenvolupen
creences positives sobre nosaltres mateixos i els altres, la nostra imatge mental serà forta
i capaç de superar qualsevol trencament o trastorn.
33
Podríem considerar que aquest txakra està directament relacionat amb el poder de la
ment per crear la nostra realitat a uns nivells físics, mentals i emocionals. És en el terreny
mental on transformem les nostres vides, canalitzem la nostre vitalitat i fem realitat el
nostres somnis.
Per activar per complet el txakra del front, és necessari examinar les idees que ens limiten
a nosaltres mateixos i que fan que a causa de la limitació redueixi el nostre valor.
Si destil·lem la veritat a partir de la nostra pròpia experiència en la vida, posarem en
desenvolupament aquest txakra i farem més fort al nostre esperit.
Les activitats corporals lentes i avorrides són el resultat del txakra del tercer ull debilitat.
El desequilibri dona com a resultat indecisió amb l’actitud i el tracte, també que no siguis
responsable de les teves pròpies accions. Provoca alegria general a tot, com per exemple
l’asma i totes les malalties relacionades amb qualsevol glàndula endocrina.
34
3.7. SETÈ TXAKRA --- TXAKRA SAHASRARA --- TXAKRA DE LA CORONA --- EL PENSAMENT
• Localització: part superior del crani, a sobre del cap.
• Edat de desenvolupament: entre els 42 i els 49 anys de vida. Està més enllà de
totes les formes i noms, punt d’iluminació.
• Element relacionat: més enllà de tots els elements, el més proper és el cosmos.
• Color: dorat, per les teràpies és violeta.
• Qualitats: gràcia, bellesa, serenitat, conformar una unitat amb tot el que existeix.
• Questions de la vida: realització desinteressada del seu indeleble connexió amb el
gran conjunt de la vida; creació d’un entorn vital i firmament espiritual en el que
pots sostenir les teves experiències vitals.
• Actituds físiques: calma, estar-se quiet; cap en concret.
• Actituds espirituals: oració, meditació, reflexió.
El txakra que en aquesta imatge podem observar de color blanc, és el corresponent al Setè txakra.
Hi ha dos centres superiors al cervell que habitualment ens
referim en el kundalini ioga: són el bindu i el sahasrara. Bindu és un punt en la part
superior posterior del cap, on els brahams indús és deixen normalment una cueta.
35
S’anomena “bindu visarga” que literalment significa “caiguda de la gota” , representada
amb una lluna creixent i una gota blanca que correspon al nèctar que cau en el chakra
vishuddha (el sisè txakra). A partir d’aquest punt la unitat es divideix en moltes; alimenta
el sistema òptic i és on està el nèctar.
En la imatge següent podeu observar el símbol del setè txakra:
Sahasrara és tot allò suprem, on resideix la consciencia superior.
Tots els txakres estan dins els regnes de tot allò que és físic, en canvi el sahasrara actúa a
través de res o de tot, el que sabem és que no està dins de cap cos físic. Ja que està situat
a la part superior del crani i del plexe cerebral, aquest txakra fa que es reuneixin tots els
colors, a causa d’això la seva llum és de color blanc, avarca tots els sentits i les seves
funcions i té un poder que arriba a tot.
Aquest txakra s’obre quan hem arribat a la maduresa psicològica i també en el
desenvolupament espiritual. Ens proporciona una visió espiritual interior i un major sentit
d’allò que no són capaços i de quin ha de ésser el nostre propòsit més alt.
Amb la finalitat d’obrir el txakra de la corona ja no és necessari per nosaltres renunciar
sencerament al món i les temptacions materials. El nostre objectiu ha de ésser veure el
nostre esperit en el propi ésser viu i entendre que si estem aquí a sobre de la terra és per
36
ésser feliços i satisfer el propòsit que té la nostra anima per arribar a aconseguir l’amor, la
pau i la felicitat.
Quan el txakra de la corona s’obre necessitem descansar, gaudir de la tranquil·litat i la
pau, am la finalitat d’observar els miracles i misteris de tot allò que és diví. Proporcionant
equilibri a l’activitat mundial a través de buscar l’espiritualitat aconseguirem consolidar la
nostra vida, i amb freqüència aportar salut i transformació a través de formes misterioses
al nostre món més immediat.
37
4.Glàndules endocrines relacionades amb
els txakres.
A la següent imatge podem obervar que la localització dels set txakres principals és
aproximadament la mateixa localització que en les glàndules endocrines del nostre cos,
per tant podriem dir que els chakres regulen directa o indirectament les funcions de les
glàndules endocrines.
De la mateixa manera que els desequilibris dels txakres afecten a les nostres glàndules
endocrines relacionades (més properes a cada txakra), manifestant-se amb simptomes
físics.
38
5. Les funcions dels txakres
Per el tantra kundalini, el cos humà està compost de tres capes que funcionen com a
vehicle per el “jo” interior. No són capes en sentit físic , sinó més bé una espècie de funda
energètica o cos vibratori, que encarna la consciència.
• El cos físic s’origina en la unió sexual dels pares, és el cos que sentim normalment i
al qual alimentem. La nostra consciència a dintre d’aquest cos constitueix l’estat
despert de la consciència. Està format per setze components: cinc òrgans
sensorials , cinc òrgans d’acció; cinc elements i la ment. Les bases energètiques o la
forma pura del cos físic, és el cos subtil o astral, representat com la nostra aura.
• El cos subtil també està format per setze components. Dins del cos subtil
existeixen els set txakres principals, que s’activen totalment amb la força de
“kundalini shakti”. N’ obstant això hi ha un cos més subtil anomenat cos causal, és
la causa de la força creativa que hi ha darrere dels altres dos.
• El cos causal és una ment superior i té forma d’ou al voltant dels nostres cossos.
Aquests cossos estan units a través dels txakres o centres d’energia.
Si poséssim un exemple, els txakres són com un pal elèctric col·locat al centre verticalment
i els cables elèctrics van a diferents llocs, il·luminant els carrers y cases del veïnat. Aquesta
disposició és la mateixa per cada un dels txakres.
Els nadis (conductors de les pranas en el cos subtil) passen a través de cada txakra portant
el prana en totes direccions. Hi ha un moviment prànic cap endavant i cap enrere dels
nadis, anàleg al flux de la corrent alterna en els cables elèctrics. La comunicació que surt i
les relacions que hi entren, entren i surten dels txakres en forma de aquest flux prànic a
través dels nadis corresponents. En cert sentit, els txakres són centres d’intercanvi entre
energia física, fisiològica i psicològica en la dimensió física.
39
Hi ha sis txakres en el cos humà, connectats directament amb els centres superiors del
cervell no il·luminats, al mateix temps que el setè txakra és el centre superior del cervell.
Cada forma, cada soroll i cada color subtil tenen una freqüència que ens afecta als nostres
txakres, de la mateixa manera que els nostres processos de pensament els afecta. Els
txakres s’obren i es tanquen segons les nostres emocions i el nostre estat mental, ja que
els txakres són punts de transferència pels nostres pensaments, emocions i funcionament
físic de certes glàndules endocrines.
Quan estem equilibrats i tenim auto disciplina els nostres txakres vibren amb llum; quan
les nostres emocions estan bloquejades es tornen pàl·lids i lents.
En la pràctica són responsables de la nostra evolució espiritual del “ésser” a través d’una
salut harmònica del cos, ment i esperit.
6. PART PRÀCTICA DEL TREBALL
6.1. Tècniques per treballar els txakres
Hi ha moltes tècniques que tenen present els txakres en el nostre cos, i que treballen de
manera indirecta els txakres.
Jo he decidit fer aquestes tècniques: la reflexologia, el ioga i la antigimnàstica; ja que són
les que més em criden l’atenció, i les volia conèixer més profundament.
6.1.1. La reflexologia podal
La reflexologia podal és un tipus de teràpia, amb la qual podem millorar moltes coses del
nostre cos. Sabem que en els peus es veuen reflectides totes les parts del nostre cos, per
tant si et fa mal alguna part del cos si apliques pressió en el punt específic on es reflecteix
40
en la planta del peu (el dret o l’esquerra) la part del cos que et fa mal, farà que se’t millori
o bé que ja no et faci més mal.
Tots els òrgans del nostre cos es comuniquen a través de sistemes nerviosos, estimulant
els ‘’sensors de pressió’’ es rep un estímul a la part del cos que correspongui. Si mires el
mapa dels peus, allà pots observar-ho bé.
Una de les avantatges més grans que hi ha en la reflexologia podal és que per utilitzar
aquesta tècnica no necessitem res més que el mapa dels peus, ja que és una tècnica
completament natural, sense cap tipus de medicines i tot i així només fent massatges a les
plantes dels peus, millorem la salut, augmentem la relaxació, prevenim malalties,
alliberem el mal que teníem i millorem la nostra qualitat de vida.
No és necessari que aquesta tècnica te la faci cap especialista, ja que si tu pots obtenir un
llibre de reflexologia podal, ja saps les parts del cos reflectides en les plantes del peu i et
pots proporcionar tu mateix el massatge.
41
Seguidament adjunto dos fotos de les parts del cos reflectides en els peus:
42
43
6.1.2. La Facioteràpia
La Facioteràpia és un mètode multi reflexològic vietnamita el qual va ésser creat fa 30
anys pel professor doctor Bui Quôc Châu .
La funció que té és estimular zones i punts de reflexió sobre el rostre de la cara per
mobilitzar els nostres processos d'auto - regulació.
La Facioteràpia és una tècnica terapèutica senzilla que es practica en sessions de curta
durada aconseguint una millora gairebé immediata en molts dels dolors que a vegades
podem observar en el nostre propi cos.
També té un ampli camp d'actuació (ja que pot actuar sobre totes les parts del cos) i
ofereix excel·lents resultats en el tractament de trastorns neurològics, cutanis, digestius,
circulatoris, urològics, reumatològics, i en afectes relacionats amb el metabolisme i el
sistema reproductor .
També es fa servir per tractar patologies musculars i articulars, com torticolis, rampes,
lumbago o ciàtic. A més també és molt eficient en el cas de cefalees , insomni i depressió.
En resum podríem dir que és una tècnica creativa i a l'hora dinàmica, ja que et pot curar
de qualsevol mal que tu situïs en el teu cos només tocant els punts del cos que es veuen
reflectits a la teva cara (per això rep el nom de "facioteràpia", és una abreviació que ve de:
teràpia de la cara).
44
Seguidament podeu observar els punts reflectits en la cara: (en la primera imatge s’hi
veuen els òrgans reflectits en la cara, i en la segona les parts del cos)
45
6.1.3. El ioga i la meditació
Anomenem "ioga" a les següents pràctiques:
postures (asanas), meditació, respiració (pranayama), kriyas (neteges), mudres (segells
energètics), kirtan (cants), mantres, rituals.
El ioga és un dels processos naturals de curació i salut de l'anatomia física i espiritual, com
a sistema psicològic i filosòfic, que busca el benestar, la pau interior, l'expansió dels límits,
implica tot un estil de vida que involucra l'observació de pautes ètiques, principis de vida i
règims d'alimentació. Per això es diu que el ioga és una disciplina.
El ioga ens aporta equilibri a les nostres vides, és l'estat necessari perquè el cos físic i els
cossos subtils que identifica l'anatomia iòguica estiguin lliures de bloquejos (dels txakres) ,
malalties i funcionin a les seves màximes capacitats.
Aquest equilibri el busquem també per sentir-nos amb energia vital però amb serenitat
mental, connectats amb el nostre ésser físic i transcendent
La meditació, com he dit anteriorment, és una de les pràctiques que s'utilitzen per fer
ioga, es fan una sèrie de senzilles tècniques que fa ús de tot allò que tenim (ment, sentits i
cos) per crear una comunicació entre tu i la teva ment, i entre la ment i el cos. És la simple
comunicació amb tu mateix, al haver establert un cert punt de relaxació i pau en el teu
interior.
La pròpia meditació és aquella que et fa trobar el temps per estar amb tu en harmonia.
Meditació és un moment per establir contacte amb la teva respiració, un moment per a
prestar atenció a la força vital present en el teu cos, un moment per re-establir el teu
propi ritme, un moment per comunicar-te amb el teu propi ésser superior, un moment per
estar enamorat de la teva singular vida.
46
6.1.4. L’antigimnàstica
La Antigimnàstica o Antigym és un mètode original de treball corporal, que va ésser creat
per la fisioterapeuta Thérèse Bertherat.
Els moviments subtils i potents que els professionals proposen en sessions que pot assistir
tothom qui s’interessi pel tema permeten que et coneguis millor a tu mateix i així millorar
el teu cos. Sempre es practica en petits grups (8 o 10 persones màxim), i un professional
format per Thérèse Bertherat dona les classes.
Les classes es basen en diversos estiraments de la musculatura de diverses zones del cos,
en el qual s’hi poden trobar bloquejos tant psíquics com físics, els quals es van millorant o
rectificant. A través d’alliberar el cos de bloquejos, s’allibera la ment.
Els resultats es mesuren a llarg termini ja que no són sessions de resultat immediat,
gràcies a aquesta tècnica, sessió rere sessió, es recupera mobilitat, vitalitat, salut i
autonomia.
La nostra història està escrita en el cos: els músculs tenen memòria. Les tensions, les
contractures i inhibicions són la resposta als coneixements que ens succeeixen al llarg de
la vida. Aquests acaben donant al cos la forma que aquest té.
Per això un dels objectius de l’antigimnàtica és el de recuperar la forma original.
47
6.2. ENTREVISTA A L’ANNA ROCA
Anna Roca és directora de l’escola internacional de multireflexologia, també és professora
de faciotèrapia. És acupuntora, massatgista i reflexologa podal i facial.
Vaig poder contactar amb l’Anna ja que és una amiga de tota la vida de la meva mare i
sempre s’han portat molt bé. Ella des de el primer moment que li vaig dir que feia el
treball sobre aquest tema ho va trobar molt interessant i va estar disposada a ajudar-me
en el que fos.
M’ha contestat l’enquesta que jo tenia preparada per la part de recerca sobre la
reflexologia podal i també sobre Facioteràpia.
Primer de tot em va contestar les preguntes sobre la Reflexologia podal:
1. Perquè practiques aquesta tècnica?
Practico aquesta tècnica perquè fa molts anys vaig estar molt malament
(depressiva, enfonsada…) i això em va anar molt bé per millorar i recuperar-me de
com estava.
Gràcies a que em va ajudar molt a tornar a estar bé amb mi mateixa, contenta i
feliç en harmonia, vaig voler saber-ne més del tema i em vaig introduir més en tot
aquest món de la reflexologia per millorar. Al cap de poc vaig fer uns cursos i em
vaig acabar traient el títol de reflexologa podal.
2. Quins beneficis notes a curt termini?
Vaig notar un canvi bestial, vaig entrar molt malament “casi que arrossegant-me
pels terres” I el mateix dia desprès de la sessió de reflexología podal vaig sortir
perfecte, em sentía com si estigues “flotant”.
48
Amb la sessió que vaig fer el primer dia, ja vaig fer net en un 80 % del meu
malestar del meu estat anterior, a les 2 setmanes o 3 setmanes aproximadament
ja havia fet net al 100 % i estava perfecte, com mai m’havia sentit!
Durant la sessió que em van fer de reflexologia podal vaig al·lucinar ja que la
senyora que em va fer la sessió m’anava dient com jo em sentía només tocant-me
els punts del peu i sense saber res de la meva vida, va poder saber com jo estava, i
com havia arribat a aquella situació.
3. Quins beneficis notes a llarg termini?
Ara ja he après a escoltar el meu propi cos, i cada cop que estic una mica
malament em faig a mi mateixa reflexologia podal, ja que els meus peus els tinc
sempre a l’abast i ja em conec tots els punts que m’haig de tocar del peu.
Em va molt bé poder saber tot això de reflexologia podal perquè així sempre puc
estar bé amb mi mateixa.
4. Quant temps fa que ho practiques?
Des de el 1996, es a dir que ja porto 17 anys.
5. Notes canvis emocionals? On?
Em relaxa molt. Si tinc angoixa i no puc plorar o expressar el que sento, m’ajuda a
treure-ho tot fora i sentir-me molt millor.
En la reflexologia podal treballem els tres cossos (el cos físic, el cos mental i el cos
espiritual).
El dolor físic sempre prové d’un bloqueig energètic, és a dir del bloqueig d’un
txakra. Amb la reflexologia podal toquem la capa emocional i llavors arriba al
problema d’origen i l’arregla.
49
6. Notes canvis corporals? On?
Si, perquè la reflexologia t’ajuda a arribar al teu propi equilibri de cos, ment i
esperit.
Per exemple si has d’augmentar o disminuir pes, amb la ajuda d’una dieta
equilibrada i explicada per un dietista, la reflexologia podal t’ajuda.
7. Creus que els txakres tenen relació amb els problemes físics?
Si, ja que els tres cossos estan relacionats entre si com he dit anteriorment.
8. En aquesta tècnica tens presents els txakres a l’hora de treballar-la?
Si, perquè no pots separar cap teràpia manual de l’energia.
Els txakres són una manera de interpretar l’energia que tenim en el cos.
Tot treballa sobre el sistema nerviós i gràcies a les teràpies de reflexologia podem
accedir als txakres, és a dir, no és inconnex la teràpia i els txakres.
Mai separem els tres cossos (emocional, mental i corporal).
Seguidament em va contestar les enquestes sobre la facioteràpia:
Va respondre només aquelles preguntes que tenien una resposta diferent a les de la
reflexologia podal:
• Perquè practiques aquesta tècnica?
Perquè com a reflexòloga a l’any 2005 em va arribar informació de que a Barcelona
es practicava una tècnica de reflexologia, en comptes de als peus a la cara.
50
És una tècnica que es treballa sobre la cara amb els punts reflexos i el fet de
treballar més a prop del cervell fa que sigui més ràpida i eficaç que la reflexologia
podal.
“La cara sempre la tenim al descobert i sempre és molt més fàcil de descobrir”.
Podem arribar a tenir fins a 24 mapes a la cara. És una tècnica complementaria i
amb més amplituds de treball, molt més pràctica.
Actualment també ensenyo als pacients a que s’ho facin a ells mateixos.
• Quins beneficis notes a curt i llarg termini?
Amb comparació amb la reflexologia podal és molt més potent i ràpida.
Per exemple, jo conec a una noia que ha trobat el re equilibri dels txakres a través
dels mapes reflexològics de la cara.
• Quan fa que practiques aquesta tècnica?
Des de el 2005, i des de el 2007 que hem creat l’Escola de Facioteràpia i també n’
hem fet llibres.
La web que tenim és: http://facioterapia.org/
51
6.3. ENTREVISTA A LA MAMEN DUCH La Mamen Duch és actriu i també professora de ioga per a nens i nenes petits,
vaig poder contactar amb la Mamen gràcies a la meva veïna Isa, degut a que jo li vaig
explicar a la Isa que feia el treball sobre els txakres i que en la part pràctica volia fer
entrevistes a “professionals” sobre tècniques que treballen amb els txakres.
Tot seguit ella em va dir que tenia una molt bona amiga, que a més a més ja em sonava
perquè l’havia vist per la televisió, que treballava amb la ioga. Ella mateixa em va passar el
mail de la Mamen i així vaig poder contactar amb ella i la vaig entrevistar sobre el ioga.
Seguidament hi ha l’enquesta que li vaig fer sobre el ioga i la meditació:
1. Perquè practiques aquesta tècnica?
Jo practico la ioga perquè és la unió entre el cos i la ment. Anteriorment, com que sóc
actriu ja he treballat el cos des de diferents llocs i diferents maneres, com per exemple
amb la dansa o memoritzant textos… Però el ioga és la unió de ambdues.
Comparant el ioga amb altres coses que havia fet jo pel meu cos, puc dir, que el ioga el
treballes des de el teu cos físic, emocional i mental(no influeix el teu tamany d’altura ni
d’amplada); cosa que amb la dansa per exemple si que té una gran influencia ja que si ets
gras o prim podràs fer un tipus de coses o no, depenent del teu cos físic.
El ioga potencia molt les persones com a éssers humans, ja que t’ajuda a comprendre a tu
mateix, a veure com ets, el que t’agrada o et desagrada…
2. Ets conscient de que t’activen els txakres aquestes tècniques?
I tan que sóc conscient de que m’activen els txakres, més que res, el que sí que noto
verdaderament i sé que treballo és l’equilibri entre tots els txakres, ja que em posen en
52
equilibri totes les energies que flueixen pel meu cos, per tal de tenir l’energia repartida
equitativament.
Segons les postures que es treballen en el ioga i també en la meditació sabem que estem
treballant un txakra o un altre.
3. Quins beneficis notes a curt termini?
Els majors beneficis que vaig notar a curt termini van ésser: la capacitat per relaxar-me,
poder desconnectar dels meus problemes, treballant sobretot amb la respiració. Poder
calmar-me, sentir-me bé i tranquil·la, en harmonia amb mi mateixa.
Vaig notar un gran canvi perquè sempre anava molt estressada i només començar a
practicar ioga i meditació ja no ho estava.
A causa d’això també em sentí molt a gust amb mi mateixa físicament , ja que tots els
cossos estan relacionats (físic i mental), notava com que feia esport però sense forçar-me,
podia fer tot allò que em proposava.
En resum el que puc dir és que m’aporta molt benefici, en part també m’ha fet recuperar
coses essencials de quan un és petit (com la flexibilitat, l’ara, viure el moment i no pensar
en res mes…etc).
Tot això de recuperar coses de l’ infantesa actualment hi ha molta gent que està treballant
aquests temes un cop ja ets gran i veus que el problema el portes arrossegant des de que
eres petit. En part per això vaig decidir fer-me professora de ioga i meditació en els nens i
nenes petits, ja que així quan siguin grans no hauran de tirar enrere fins les seves arrels
per veure qualsevol problema de l ’infantesa al qual es veuran reflectits quan siguin grans.
Ja que jo ho he hagut de treballar de gran, per això intento que els nens no hagin de fe-
hor. Si treballes les coses des de ben petit ja et duren per sempre (creixement personal).
53
4. Quins beneficis notes a llarg termini?
Vaig notar els beneficis de la ioga i la meditació tant ràpid que pràcticament són els
mateixos que a curt termini. Però he pogut observar que al llarg del temps pots
augmentar o aprofundir els beneficis que obtens (com per exemple, si parlem de la
relaxació, al llarg del temps podràs estar més estona relaxada). Per tant, sempre pots
descobrir més coses sobre el tema, i mai perdràs el que has treballat anteriorment.
Amb les classes que dono actualment, tot això ho puc posar en pràctica amb els nens i per
tant ho comparteixo amb ells, i també els hi aporta benefici.
5. Quant temps fa que ho practiques?
Fa 10 anys que ho practico. Més tard vaig tenir la decisió de fer-me professora de ioga pels
nens petits i vaig marxar a New York on vaig fer un curset per poder ésser professora. Tot
seguit al 2007 vaig començar a fer classes a nens i al 2008, es a dir, fa 5 anys que vaig
muntar l’escola YOGUIKIDS.
6. Notes canvis emocionals? On?
Si que noto canvis emocionals, he aconseguit reconèixer les emocions i saber que jo no
sóc l’emoció sinó que només formen part de les persones, per tant podem separar-nos de
les nostres emocions que no ens agraden per tal de treballar-les o acceptant-les o fent-les
fora, amb l’objectiu que tu estiguis millor.
D’aquesta manera he après a deixar viure les emocions. Sobretot ho he notat en el txakra
del cor.
7. Notes canvis corporals? On?
Els cossos van tots junts, si obres el cos físic tot seguit també obres el cos mental. Si agafes
flexibilitat en el cos físic també agafes més flexibilitat en el cos mental (ho deien
antigament els grecs)
54
Has d’estar sempre molt concentrat, si tot va bé en el cos tot anirà bé en la ment i el seu
rendiment serà millor.
8. Creus que els txakres tenen relació amb els problemes físics?
Sí, com ja t’he dit anteriorment , deixem que l’energia entri per el txakra de l’arrel i al
arribar a l’últim txakra s’expandeixi tota l’energia pel nostre voltant.
9. En aquesta tècnica tens presents els txakres a l’hora de treballar-la?
Si, sempre ho tinc present.
6.4. ENTREVISTA A LA ESTER BERTOLÍN La Ester Bartolin és una terapeuta que pràctica i també dona classes de la tècnica d’AGTB, que són les inicials de Antigimnastic Thérèse Bertherat. Vaig poder contactar amb ella gràcies a que coneixia a la meva mare.
Tot seguit hi ha l’enquesta que li vaig fer sobre l’antigimnàstica:
1. Perquè practiques aquesta tècnica?
Perquè jo anteriorment era professora d’expressió corporal i de dansa. A causa d’això tenia moltes lesions.
Més tard, cap a l’any 1968 va caure a les meves mans un llibre que es diu: “El cos té les seves raons” de les autores Thérèse Bertherat i Carol Bernstein.
A causa d’aquest llibre que parlava d’aquesta tècnica, se’m van curar totes les lesions que tenia.
55
2. Ets conscient de que t’activen els txakres aquestes tècniques? Sí que en sóc conscient, depèn de la part del cos que treballo o bé treballem a les classes noto com se m’activa o se desbloca el txakra de la zona que estem treballant.
3. Quins beneficis notes a curt termini? De seguida vaig notar un canvi dràstic i molt radical. Les lesions que jo tenia als abductors, les quals vaig intentar arreglar de moltes maneres i no se’m arreglaven, sem van recuperar molt ràpidament, ja no tenia els abductors inflats i ja em podia sentir molt millor amb mi mateixa.
4. Quins beneficis notes a llarg termini? Actualment ja no em fan gens de mal, perquè no paro de practicar aquest tècnica. Amb uns 4 o cinc mesos ja estava bé. Havia provat moltes coses i només això va funcionar.
5. Quant temps fa que ho practiques? Quan em vaig llegir el llibre de “El cos té les seves raons” vaig anar a contactar amb la Thérèse i des de l’any 1987 fins al 1991 vaig estar treballant amb ella. Més tard a l’any 1991 vaig fer la formació per poder ésser professora i poder muntar una escola jo mateixa a Barcelona. Al 1992 ja estava llicenciada i des de llavors treballo únicament en això. Des de el moment que vaig descobrir l’antigimnàstica ja vaig abandonar la dansa, ja que era la causant de les meves lesions. Quan vaig començar-ho a practicar ja em sentia bé, tots els beneficis que vaig obtenir encara els tinc actualment amb els 65 anys que tinc, es mantenen perquè ho segueixo treballant.
56
6. Notes canvis emocionals? On? Vaig notar molts canvis emocionals ja que els canvis físic repercuteixen en els canvis emocionals, quan tu treballes una part del cos que a vegades està bloquejada per memòries, únicament està bloquejada per protegir-te de la zona que es veu afectada per les memòries. Amb un sol moviment deixes anar emocionalment el que hi havia bloquejat i amb el desbloqueig es deixen anar les emocions.
7. Notes canvis corporals? On? Amb el treball que realitza cadascú , pot deixar anar el que pot, si la gent mostra una actitud oberta a l’hora de fer els moviments serà molt més fàcil de desblocar la zona. El moviment pot actuar de dos maneres diferents: una d’elles seria curant una part del cos i l’altre seria sanar completament la part del cos.
8. Creus que els txakres tenen relació amb els problemes físics? Va tot junt, i crec que sí a vegades poden tenir una relació ràpida i a vegades més lenta. La vida quotidiana és la que fa que se’ns bloquegin els txakres per protegir-nos de totes aquelles pors que tenim. Quan desblocarem els txakres tot flueix molt bé. Si el cos no està sa no es desblocarà els txakres tant fàcilment. Una persona poc saludable físicament repercuteix directament en la emoció que té. Quan tu mostres una actitud oberta per voler desblocar un txakra se’t desblocava gràcies a la confiança que tu poses.
9. En aquesta tècnica tens presents els txakres a l’hora de treballar-la? Si com ja t’he dit anteriorment. Els txakres són molt importants perquè regulen moltes parts vitals.
57
6.5. Conclusions de la part pràctica
Amb les enquestes que he fet, m’he pogut adonar que hi ha bastanta gent que treballa sobre l’àmbit dels txakres directament o indirectament, i per tant creuen en l’existència dels txakres.
He pogut arribar a la conclusió de que els txakres són una energia vital i tota aquella persona que els coneix o almenys en sap una mica del tema, aquesta persona ja es veu sotmesa en estat d’harmonia. Si n’ets conscient de que tot el que fem o deixem de fer a la vida, repercuteix en els txakres, ja saps la manera de tractar amb ells, per tant si els tens bloquejats o desequilibrats, sabran com equilibrar-los i sentir-se bé.
A part de les tècniques que jo he escollit n’hi ha més que treballin els txakres, cadascuna a la seva manera, però totes amb l’objectiu de poder posar en equilibri al teu propi cos o més ben dit les energies que hi flueixen.
He observat que tant amb la reflexologia, el ioga o l’antigimnàstica, totes tres tenen uns efectes directament beneficiosos per les persones que no estan bé, i pots arribar a estar bé en molt poc temps si ets constant amb el treball.
Les tres dones que m’han respòs l’entrevista estan encantades d’haver trobat la tècnica que practiquen, ja que els hi ha fet millorar molts aspectes de les seves vides. I les tres així ho transmeten als seus alumnes.
Gràcies a això, amb l’objectiu de poder ajudar totes aquelles persones que no estan bé i desconeixent les tècniques, van fer-se professores per poder ensenyar als altres tot allò que saben i així poder ensenyar a les persones a estimar-se i veure que tots els cossos están relacionats.
Per tant podem dir que si treballem amb nostre cos físic, també repercuteix en el nostre cos emocional.
58
7. Conclusió Aquest treball m’ha fet reflexionar molt més del que em pensava que arribaria a
reflexionar.
M’ha fet canviar la meva manera de veure la vida, ha fet adonar-me’n de que no tots som
un simple cos físic sinó que hi ha alguna cosa més enllà, això és el que ha fet despertar la
meva curiositat i per això he acabat fent les entrevistes de tècniques que treballen els
txakres.
Gràcies a això tinc ganes de poder trobar i provar una d’aquestes tècniques per mi, una de
les tècniques que treballen els txakres on jo m’hi senti a gust i així pugui posar en equilibri
els meus txakres, i pugui arribar a estar en perfecte estat amb el meu propi cos.
He descobert que cada un dels txakres situats en els nostre cos, té una funció diferent i
cada un té, per dir-ho d’alguna manera, una historia al darrere.
A mesura que anava avançant amb el treball, algunes parts més lentament que en altres,
me n’anava adonant de que realment si que em notava els txakres, de que existien i
gràcies a això a poc a poc va anar desapareixent el meu pensament de dubtar si existien o
no.
M’ha agradat molt al final poder haver tirat endavant amb aquest tema ja que el veia un
tema complicat per treballar i sabía que a vegades em costaria ensortir-me’n, però al final
he vist que ha valgut molt la pena, ja que m’ha aclarit tots els dubtes i totes les preguntes
que jo tenia al començament de tot del treball.
També m’ha fet adonar que tot i que l’origen dels txakres és molt antic, a Occident encara
ens queda molta feina a fer a nivell energètic i espiritual. Hi ha molta gent que no hi creu
gens, tot i que cada vegada la gent accepta més que els bloquejos del cos no només es
curen amb medicines, sinó que poden aplicar diferents tècniques per conèixer el seu cos i
la seva ment i alhora curar-se.
59
8. BIBLIOGRAFIA
Libres
• Nueva guía de los chakras “las ruedas de la energía vital”. – ANODEA JUDIH , l’editorial és: Robin Book.
• Viaje a través de los chakras. – RAVI RATAN Y MINOO RATAN, l’editorial és: EDAF .
• El libro de los chakras “descubre las fuerzas ocultas que hay en ti”. – AMBIKA WAUTERS, l’editorial és: EDAF.
Webgràfia
http://tantrasivaita.com/significado-funcion-de-los-chakras/
http://www.mind-surf.net/chakras.htm
http://www.connexionsvitals.com/?q=ca/blog/2012/11/06/els-chackres
http://www.ortopediacorpas.es/reflexologia.php
http://es.wikipedia.org/wiki/Reflexolog%C3%ADa_(terapia)
http://www.facioterapia.org/PORT_intro.htm
http://www.frecuencia13.com/facioterapia.php
http://www.hispayoga.com/meditar.htm
http://ca.wikipedia.org/wiki/Ioga
http://elyoga.about.com/
http://www.amariavidal.com/wp-content/themes/default/pdf/Antigimnasia.pdf
http://www.antigymnastique.com/sp/que-es-la-antigym
http://es.wikipedia.org/wiki/Chakra#Etimolog.C3.ADa_del_t.C3.A9rmino
60
Imatges dels símbols dels txakres
http://www.taringa.net/posts/info/14822220/Los-7-simbolos-de-los-chakras-principales.html
61