Tema 4Espai i volum
Laia Cedó
Visual i Plàstica
Índex1. Profunditat
2. Tridimensionalitat
3. Canvis de mida
4. Contacte
5. Separació i transparència
6. Superposició i intersecció
7. Efectes o sensacions que produeixen en un dibuix
8. Aresta i volum cilíndric
9. Com representen els egipcis l'espai pictòric
10.Com representen els grecs i els romans l'espai pictòric
11.4 artistes italians que van treballar la perspectiva al segle XIV i XV
12.Cubisme
13.Llapis de grafit
14.Com treballar amb llapis de color
Recursos que intervenen en la il·lusió de profunditat en
una superfície plana
Per aconseguir la il·lusió de profunditat en una superfície plana, utilitzen els següents mètodes: el canvi de mida, el contacte amb objectes, la separació, la transparència, la superposició, intersecció o penetració, el contrast tonal, la perspectiva, i el clarobscur.
Tridimensionalitat
Es basa en la relació entre les tres tecniques bàsiques de l'espai que són l'alçada, l'amplada i la profunditat.
Canvis de midaPer crear la il·lusió de proximitat i llunyania es pot variar la mida dels objectes, col·locant els més grans en la meitat inferior dels suport i els més petits en la meitat superior. La línia de l’horitzó és una línia horitzontal que ajuda a transmetre aquesta sensació separant els dos plans principals que són el cel i el terra.
ContacteDues formes o figures de mida diferent no sempre expressen que una estigui més aprop (la més gran) que l’altra, per això les dibuixen en contacte per indicar que estan a la mateixa distància de l’espectador encara que tinguin tamanys diferents.
Separació i transparència
Si en un dibuix separen les formes o figures en diagonal transmeten la sensació d’espai i profunditat. Els objectes que situem darrera o sota d’una forma transparent es veuen a través d’aquesta forma i semblen estar més lluny.
Superposició i intersecció
La superposició de formes o figures en un dibuix expressa profunditat i encara podem accentuar més la profunditat si seguint una direcció diagonal en la composició. Quan les formes suggereixen que unes entren o surten d’unes altres o es tallen
Efectes o sensacions que produeixen en un
dibuixValors clars zones il·luminades
Valors foscos zones d’ombra
Colors forts o contrastats són més propers
Colors febles o esvaïts són més llunyans
Aresta i volum cilíndric
L’aresta és la línia que sorgeix de la intersecció de dues superfícies. Si les superfícies són planes, la línia que en resulta és recta. Un volum cilíndric és una figura volumètrica recta amb base circular.
Els egipcis com representan l'espai
pictòric
Els egipcis representaven artísticament el seu món per mitjà d’imatges planes. Les figures i els objectes estaven representats frontalment, de perfil o en tres quarts seguint un criteri de simplificar les formes. Les figures humanes variaven de mida segons el rang que ocupaven en la jerarquia social.
Els grecs i romans com representen l'espai
pictòric
Els egipcis representaven artísticament el seu món per mitjà d’imatges planes. Les figures i els objectes estaven representats frontalment, de perfil o en tres quarts seguint un criteri de simplificar les formes. Les figures humanes variaven de mida segons el rang que ocupaven en la jerarquia social.
4 artistes italians que van treballar la perspectiva al
segle XIV i XV
Quatre dels més famosos artistes italians que van treballar la perspectiva al s. XIV i XV són: Brunelleschi, Alberti, Dürer i Leonardo da Vinci.
Cubisme
El Cubisme és un moviment pictòric de principi del s. XX que proposa oblidar la perspectiva cònica tradicional i representar les formes i figures mostrant diferents aspectes o punts de vista del mateix objecte o figura de forma simultànea. També utilitza diferents plans geomètrics per dividir l’espai. Dos dels artistes més famosos són Picasso i Braque.
Llapis de grafit
El llapis de grafit es compon d’un mineral anomenat grafit mesclat amb argila. Tenen diverses dureses, els més durs tenen més argila i s’utilitzen per a dibuix tècnic perquè taquen menys, i la duresa s’indica amb la lletra H que porten inscrita. Els tous contenen menys argila i s’utilitzen per a dibuix artístic perquè donen negres més intensos i porten inscrita la lletra B. Els que són HB tenen una duresa intermèdia i s’tilitzen per escriure.
Com treballar amb llapis de color
Amb els llapis de colors podem conseguir diferents efectes:
Quan volem transmetre volum realitzem gradacions de valor variant la força amb que pressionem el llapis i conseguint un canvi gradual de lluminositat, per tant, evitant els canvis bruscos de fosc a clar. De més pressió a menys, obtindrem una gradació de fosc a clar.També podem treballar alhora la gradació tonal que consisteix en anar d’un color a un altre de forma gradual sense canvis bruscos.També podem treballar les textures fent diferents tipus de línies creuades. i poder transmetre més expressivitat al dibuix.Podem fer punta al llapis i difuminar el polsim fregant amb un cotonet o un esfumí.Si els llapis són solubles a l’aigua (aquarel·lables) es podem fondre els traços realitzats amb un pinzell.