Date post: | 21-Jul-2015 |
Category: |
Education |
Upload: | julia-valera |
View: | 58 times |
Download: | 2 times |
FITXA TÈCNICA
Títol Els jugadors de cartes
Autor Paul Cézanne (Aix-en-Provence, 1839-1906)
Cronologia 1893
Tècnica Oli sobre tela
Mides 47 x 57 cm.
Estil Postimpressionista.
Tema Escena costumista o de gènere.
Localització Musée d’Orsay (París)
Júlia López Valera
BIOGRAFIA DE L’AUTOR
Pintor provençal, descendent d'un comerciant piemontès, visquésempre folgadament del seu patrimoni. Se’l considera un dels fundadorsde la pintura moderna.
Pissarro el va introduir en la tècnica impressionista i en la pintura de“plein air”. Inicialment exposa amb els impressionistes el 1874 i 1877. A partir de 1877 es va retirar, per tal de poder treballar senseinterferències, a la seva ciutat natal d'Aix (sud de França)
Vista de Auvers, 1874 Estudi de Cézanne en Aix-en-Provence
Cézanne és considerat el precursor del cubisme perla seva capacitat de descompondre espai i formes endiferents plans i tornar-les a acoblar com si fos untrencaclosques. Exercí gran influència en Picasso. També se’l considera antecessor de l’abstracció,dels fauvistes i dels expressionistes. Per a ell la pintura havia de rebutjar la imitació de lanatura, s’havia d’independitzar d’aquesta. Per a ell les figures geomètriques eren l’essènciabàsica de tot el que fos objecte de pintura: naturesmortes, figures humanes, paisatges... El color era un altre element bàsic perquè definiales formes d’aquests objectes. S’inspirà en els clàssics italians, espanyols ifrancesos. El coneixement de la realitat, per Cézanne, no ésmera contemplació, sinó que neix de la voluntat decaptar-la i apropiar-se-la.
BIOGRAFIA DE L’AUTOR
Júlia López Valera
DESCRIPCIÓ FORMAL
El quadre mostra dos homes asseguts davant per davant en una taula, de maneraque l’espectador només en veu el perfil.
Júlia López Valera
DESCRIPCIÓ FORMAL
Pinzellades breus, quasi quadrades isobre posades, diferents tonalitats.
Pinzellades breus, quasi quadrades isobre posades, diferents tonalitats.
“Dibuix i color no són dues coses diferents.Es pinta al mateix temps que es dibuixa,com més harmoniós és el color, méscomplexa és la forma.”
Dóna prioritat al color per definir les formes.Predominen els colors càlids.Importants els contrastos cromàtics.Júlia López Valera
DESCRIPCIÓ FORMAL
La llum té la funció demarcar aquests contrastostonals.
La llum també serveix per configurarl’espai. Aquest età mostrat des dediferents perspectives, com a lataula.
Pinzellades breus queajuden a modelar elscossos amb diferentstonalitats.
Júlia López Valera
DESCRIPCIÓ FORMAL
Disposició delscolor permostrarconfrontacióentre els dosjugadors.
El color de les cartes és diferent: unes són blanques i les altres són grises.Blanc: clarividència, seguretat.Grises: lluita difícil, poca seguretat.
Jaqueta detonalitats marrons
Jaqueta detonalitats grogues.Pantalons marrons
Pantalons grocs
Júlia López Valera
DESCRIPCIÓ FORMAL
Qualsevol forma en l’espai és un cossòlid que té un esquelet, unaestructura interna i aquesta sempréés:
CilindresConsEsferes
Concep la pintura com una purainvestigació científica.
Composició molt estudiada.
Posteriorment omple el dibuix, esquemàtic, amb pinzellades paral·leles de colorprogressant dels tons freds (ombres) als càlids.
Júlia López Valera
DESCRIPCIÓ FORMAL
Podem dir que lapostura i el gest sónsimètrics, però l’eix delquadre, el reflex blancde l’ampolla nocoincideix en la meitatexacta de la tela: lacomposició éslleugeramentasimètrica.
Punt on convergeixentotes les mirades
Eix del quadre
Tot el cos de jugador ésrepresentat dins delllenç.
Part del cos de jugadorés representat fora delllenç.
Júlia López Valera
TEMÀTICA
El pintor reprodueix una escena quotidiana en la qual dos personatges juguen unapartida de cartes asseguts davant una taula. El jugador de l’esquerra, que fum ambpipa, ha estat identificat amb Alexandre, el jardiner del pare de l’artista. Aquesta tela és un dels cinc quadres que l’artista va fer durant la primera meitat de ladècada del 1890.
Júlia López Valera
INTERPRETACIÓ
Una interpretació diu que el quadrepot simbolitzar la lluita que Cézanne vamantenir amb el seu pare, un ricbanquer d’Aix que no volia que el seu filles dediqués a la pintura. Una altra que signifiquésl’enfrontament del mateix pintor amb simateix, per les seves contradiccionsinteriors.
Júlia López Valera
INTERPRETACIÓ
Els dos jugadors asseguts, pensarosos,transmeten sensació de repòscontrarestada amb la concentració i laimminent jugada del personatge de ladreta.
L’obra la va vendre Amborise Vollard albaró Denys Cochim. Després passà aDurand-Ruel, marxant delsimpressionistes. Finalment anà al museudel Louvre que la cedí al d’Orsay.
La funció bàsica era seguir investiganten la tècnica i l’aprofundiment en laconcepció arquitectònica de la pintura.
Aquesta temàtica fou tractada sovinten la pintura francesa del XVII i XVIII.
Júlia López Valera
ALTRES OBRES DE L’AUTOR: NATURES MORTES
Degut a la seva meticulosa manera de pintar Cézannes'especialitza en “natures mortes”. En aquestes assaja elseu nou concepte de pintura tot pretenent recuperar elvolum perdut pels impressionistes.
“El pintor ha de buscar l’esfera, el con i el cilindre en la naturalesa”
“La forma només aconsegueix la plenitud quan el color té la màxima riquesa”
Júlia López Valera
Noi amb armilla vermella. 1890-95Dona amb cafetera . 1890-95
Els personatges de Cézanne experimenten una estilització geomètrica
ALTRES OBRES DE L’AUTOR:
Júlia López Valera
Als voltants d’Aix s’aixeca majestuosament la muntanya de Sainte-Victoire. Els seus mil metres d’alçada es varen convertir en elprotagonista principal dels últims treballs de Cézanne.
ALTRES OBRES DE L’AUTOR: MUNTANYA DE SAINTE-VICTORIE
Júlia López Valera
En el últims anys realitza la sèrie Elsbanyistes.En aquests quadres mostra unaprogressiva abstracció mitjançant lasimplificació geomètrica i la utilitzacióde plans geomètrics de color.
ALTRES OBRES DE L’AUTOR:ELS BANYISTES
Júlia López Valera
MODELS I INFLUÈNCIES
CÉZANNE va trobar en els clàssics la sevafont d’inspiració principal. Entre d’altres,destaca la figura de Nicolas POUSSIN, latradició estructural del qual, emmarcada enel classicisme francès, CÉZANNE va valorcombinar amb el millor realismecontemporani conreat per COURBET. Les seves experimentacions amb la forma iel color el van fer mereixedor delreconeixement d’un gran nombre d’artistesde les primeres avantguardes. La sevamanera de representar la realitat per mitjàde les figures geomètriques va portarCÉZANNE a ser considerat un precursor delmoviment cubista liderat per PICASSO iBRAQUE. També va influir en uns altresmoviments com el Fauvisme il’Expressionisme, gràcies al fet que en elsseus quadres va prescindir de l’obligació decopiar amb precisió naturalista els colors i lesformes dels objectes.
Georges Braque: Cases al’Estaque (1908)
Júlia López Valera