+ All Categories
Home > Documents > Fotografia; realitat o ficció?

Fotografia; realitat o ficció?

Date post: 06-Apr-2016
Category:
Upload: biblioteca-institut-montserrat
View: 215 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
Description:
Autor: Xavier Vidal Garcia | Tutor: José Luis Herrera | Tema: Fotografia
38
TREBALL DE RECERCA TREBALL DE RECERCA FOTOGRAFIA Realitat o ficció? TECNOLOGIA Autor: XAVIER VIDAL GARCIA Dirigit per: JOSE LUIS HERRERA 2n BATXILLERAT INSITUT MONTSERRAT BARCELONA, 5 de NOVEMBRE del 2014
Transcript

TREBALL DE RECERCA

TREBALL DE RECERCA

FOTOGRAFIA

Realitat o ficció?

TECNOLOGIA

Autor: XAVIER VIDAL GARCIA

Dirigit per: JOSE LUIS HERRERA

2n BATXILLERAT

INSITUT MONTSERRAT

BARCELONA, 5 de NOVEMBRE del 2014

TREBALL DE RECERCA

1-INTRODUCCIÓ ............................................................................................................................ 5

2-MARC TEÒRIC ...................................................................................................................... 6 - 25

2.1- Introducció a la manipulació fotogràfica ...................................................................... 6 - 7

2.2- Anàlisi de fotografies: ........................................................................................................ 9

2.2.1 - RETRAT DE ABRAHAM LINCOLN: ........................................................................... 9 - 9

2.2.1.1 - Context històric: .................................................................................................. 9

2.2.1.2 - Història de la fotografia: ................................................................................... 10

2.2.1.3 - Mètode: ............................................................................................................. 10

2.2.2- LES FADES DE COTTINGLEY: ............................................................................... 11 - 15

2.2.2.1- Context històric: ................................................................................................. 11

2.2.2.2- Història de la fotografia: ............................................................................. 11 - 14

2.2.2.3- Mètode: ....................................................................................................... 15 - 15

2.2.3- FOTOGRAFIA BANDERA AL REICHSTAG: ............................................................ 17 - 19

2.2.3.1- Context històric: ................................................................................................. 17

2.2.3.2- Història de la fotografia: ............................................................................. 18 - 18

2.2.3.3- Mètode ............................................................................................................... 19

2.2.4- MASSACRE A KENT STATE UNIVERSITY .............................................................. 21 - 23

2.2.4.1- Context històric .................................................................................................. 21

2.2.4.2- Història de la fotografia ............................................................................... 21- 23

2.2.4.3- Mètode: .............................................................................................................. 24

2.2.5- MANIFESTACIONS “PRO” ETA: ........................................................................... 25 - 25

2.2.5.1- Context històric: ................................................................................................. 25

2.2.5.2- Història de la fotografia: ............................................................................. 25 - 25

2.2.5.3- Mètode: .............................................................................................................. 26

TREBALL DE RECERCA

3-MARC PRÀCTIC .................................................................................................................. 27 - 34

3.1 Fotografia manipulada ............................................................................................... 27 - 28

3.2- Enquesta.................................................................................................................... 30 - 34

3.2.1- CONCLUSIONS DE L’ENQUESTA: ........................................................................ 33 - 34

4-CONCLUSIÓ: ...................................................................................................................... 36 - 36

5-BIBLIOGRAFIA ........................................................................................................................... 38

TREBALL DE RECERCA

L’elecció del color i dels tons tenen efectes a la naturalesa de la

fotografia i a la història que narra "

Stephen Ferry

TREBALL DE RECERCA

1- INTRODUCCIÓ

Fer un treball de recerca suposa feina i moltes hores de dedicació. És evident, doncs,

que val la pena triar un tema que, a més d’obligar-te a buscar informació, seleccionar-

la i donar-li forma, t’aporti nous coneixements. A més a més has de triar un tema que

t’agradi i que t’obligui a superar dificultats i a trobar solucions als problemes que es

poden presentar mentre s’està fent el projecte.

En un principi volia fer el treball sobre la història de la fotografia, però vaig trobar que

era un tema molt extens i no m’acabava de convèncer. Després de donar-li varies

voltes vaig decidir centrar-me més en la part de la manipulació fotogràfica, ja que és

un tema pel que sempre he sentit una gran curiositat.

Aquest interès va començar quan un dia, per casualitat, vaig llegir un post a Internet en

el que es posava en dubte la veracitat del primer viatge a la lluna. A la noticia s’acusava

la NASA d’haver manipulat les fotografies i vídeos que suposadament van fer a la lluna

dient que aquests s’havien realitzat en un estudi. En aquell moment em va venir al cap

la quantitat d’informació que se’ns podia haver amagat o manipulat, ja fos per

interessos polítics, econòmics, socials, etc... Per tant vaig decidir indagar més en el

tema i veure fins a quin punt se’ns podria estar enganyant.

En el meu treball he triat diverses fotografies manipulades de diferents èpoques i les

he analitzat, parlant del context històric, la història de la fotografia triada i del mètode

utilitzat. A més a més he pensat que com a part pràctica podria manipular una

fotografia mitjançant un dels mètodes dels que parlo en el meu treball. Per veure si la

gent detectava que la meva fotografia havia estat manipulada, he realitzat una

enquesta, on una de les preguntes consistia en dir si un seguit de fotografies, entre les

que s’hi trobava la meva, havien estat manipulades o no. D’aquesta manera

demostraria si tothom és a l’abast de manipular i detectar una fotografia manipulada.

És per això que abans de començar aquest treball em plantejo la següent pregunta:

- Segueix sent la fotografia un mirall de la realitat com se suposa que ho era a

l’inici?

TREBALL DE RECERCA

2- MARC TEÒRIC

2.1- Introducció a la manipulació fotogràfica

La fotografia és una de les arts contemporànies que, igual que l’escultura, la pintura o

la música pretén ser una forma d’expressió artística, per expressar tant emocions com

sentiments i pensaments. Consisteix en l’obtenció d’imatges gravant aquestes sobre

un material sensible a la llum.

La càmera obscura, també coneguda com a la “caixa màgica”, és considerada com la

primera càmera que va existir. La càmera obscura original consistia en una habitació a

la que l’única font de llum que hi entrava ho feia per un minúscul orifici en una de les

parets. La llum penetrava per aquell orifici i projectava, de manera invertida, el que hi

havia a l’exterior, directe a la paret contraria d’aquest. Tot i que la imatge que es

formava estava invertida i es veia de manera poc nítida, amb el transcurs del temps la

càmera obscura va anar evolucionant. Va arribar un punt en que va acabar-se

convertint en una petita capsa en la que, al petit orifici, se li va instal·lar una lent òptica

per aconseguir així una imatge més clara i definida.

1 2

La manipulació de fotografies ha estat sovint utilitzada per enganyar i convèncer

espectadors, per millorar històries i per la pròpia expressió personal. Sovint, fins els

canvis més discrets poden tenir una gran repercussió en la forma amb la que

interpretem o jutgem una fotografia. L’eina que ha aconseguit fer-ho mundialment

possible ha estat el photoshop, tant és així, que des de que es va inventar aquest,

s’utilitza el terme “photoshopping” com a l’acte de retocar una imatge. Però realment

l’art de la manipulació d’imatges, es remunta fins a l’inici de la fotografia.

1 Representació gràfica de la primera càmera obscura

2 Model ja millorat de la càmera obscura

TREBALL DE RECERCA

En gran part de les primeres fotografies que van ser

manipulades, els fotògrafs intentaven corregir

algunes limitacions que presentaven les càmeres

d’aquella època. Quan per primer cop va aparèixer la

fotografia l’any 1839, els admiradors d’aquesta no

entenien per què un estri que permetia

emmagatzemar una part de la realitat que ells veien,

no era capaç de fer-ho amb el color d’aquesta. 3

Per tant, per satisfer els desitjos dels clients, els fotògrafs varen decidir recórrer a la

intervenció manual, en la que ells pintaven les seves fotografies mitjançant tècniques

com: Pigments de pols, aquarel·les o pintura a l’oli. Aquest es considerat el primer

mètode de manipulació d’imatges, i és el conegut amb el nom de retoc fotogràfic.

A l’inici del segle XIX, l’emulsió fotogràfica d’una placa era molt més sensible a la llum

violeta i blava que a la d’altres colors. Això explicava per què paisatges com cels blaus

sempre apareixien tacats o sobreexposats. Per arreglar el problema, els fotògrafs de

paisatges d’aquella època feien dues fotografies en dos negatius diferents, una pel que

era el paisatge en sí i l’altre del cel. Un cop tenien les dues fotografies les imprimien

juntes en un únic paper. Aquest mètode és anomenat fotomuntatge.

4 5

D’altra banda, en aquella època, realitzar una fotografia no era una cosa instantània

com ho és ara, sinó que portava el seu temps. Per això, era molt difícil fer fotografies

en grup, ja que al estar-se tanta estona posant per la imatge, era molt fàcil que algú

3 Fotografia d’un home al terrat subjectant a altres onze en formació, sobre les seves espatlles

4 Fotografia original amb el cel cremat

5 Fotografia un cop manipulada sense el cel cremat.

TREBALL DE RECERCA

acabés perdent l’expressió facial que desitjaven, ja fos deixant de somriure, tancant els

ulls, movent el cabell etc... Per això el que acabaven fent era fer una fotografia

individual de cadascú i després les ajuntaven totes en la mateixa fotografia

aconseguint sortir tot el grup.

Al llarg dels anys van anar apareixent nous mètodes de manipulació, com ara:

- El reenquadrament: Retallar una fotografia buscant un canvi de percepció

d'aquesta.

- La posada en escena: Utilitzar objectes abans de fer la fotografia per crear una

realitat diferent.

- L’alteració del peu de lletra o epígraf: Canviar el peu de la fotografia donant-li

un altre sentit a la foto.

Algunes d’aquestes tècniques van entrar en desús amb l’arribada del photoshop i la

fotografia digital. La tècnica i les eines van anar millorant poc a poc, fins el punt en que

ara s’aconsegueixen sovint fotografies tant perfectes que ens fan dubtar de la seva

autenticitat.

Tot i així, el salt al món digital ha estat un canvi del “com” i no del “per què”. Tot i que

ara mateix el món del retoc fotogràfic està en el seu màxim esplendor, manipular

fotografies és tant antic com ho és la pròpia fotografia.

TREBALL DE RECERCA

2.2- Anàlisi de fotografies:

2.2.1 - RETRAT DE ABRAHAM LINCOLN:

Un dels casos més antics i clars de manipulació fotogràfica és el del conegut retrat

d’Abraham Lincoln fet l’any 1860.

6

7

2.2.1.1 - Context històric

L’any 1860 Abraham Lincoln va ser escollit president dels Estats Units gràcies als vots

dels estats de l’oest i el nord. Va aplicar un programa proteccionista i partidari d’abolir

l’esclavitud. Onze estats del sud no hi estaven d’acord i varen decidir separar-se de la

unió. Va ser aleshores quan es van crear dos bàndols enfrontats que van acabar

provocant una guerra armada entre ells, coneguda com la gran Guerra Civil dels Estats

Units. La guerra enfrontava el nord, liderat pel

president Lincoln, que demanava un

proteccionisme comercial més gran,

l’alliberació dels esclaus i concebia la República

com un contracte ineludible, i els Estats

Confederats d’Amèrica, liderats per Jefferson

Davis, que defensaven la seva independència,

el liberalisme i la possessió d’esclaus. 8

6 Fotografia original.

7 Fotografia manipulada amb el cap de Lincoln.

8 Fotografia que representa l’enfrontament entre els estats del nord (esquerra) i els del sud (dreta).

TREBALL DE RECERCA

2.2.1.2 - Història de la fotografia

Davant d’aquest enfrontament, Lincoln tenia la necessitat de crear un icona que donés

una sensació de seguretat i esperança al poble que el seguia. Junt amb els seus

assessors, va decidir que convertint la seva imatge en la d’un home alt i fort seria el

millor.

Tant va ser així que Lincoln va decidir encarregar a l’empresa Eastman Company, que

més tard s’acabaria convertint en la coneguda empresa de fotografia Eastman Kodak,

que manipulessin una fotografia seva per tal de crear la impressió que desitjaven que

els seus seguidors tinguessin del seu líder. Per dur a terme l’acoblament, es va utilitzar

una fotografia del polític sureny John Calhoun com a model i una de Lincoln de la que

només se’n va utilitzar el cap. John, que era mort feia 40 anys, va ser setè

vicepresident dels Estats Units, des de 1825 a 1932. El fet de que s’utilitzés una

fotografia de Calhoun pot arribar a resultar irònic, ja que Lincoln havia lluitat en contra

de l’esclavitud durant tota la seva carrera política i en canvi, John n’era un ferm

partidari.

2.2.1.3 - Mètode

Per manipular aquesta fotografia és va utilitzar el mètode del fotomuntatge. Aquesta,

és una tècnica que ja té molts anys de vida a la història de la fotografia. Entenem com

a fotomuntatge, la possibilitat de barrejar dues o més fotografies o parts de fotografies

diferents per donar l'efecte a l’espectador de que, el que és en realitat un collage de

fotografies, n’és una de única.

En el cas del retrat de Lincoln és va utilitzar la fotografia sencera de John Calhoun, com

a model i fons de la imatge, i el cap d’una fotografia de Lincoln, feta especialment pel

retoc.

En aquella època, degut a que encara no existien programes digitals com ara el

Photoshop, el GIMP i ni tan sols la mateixa fotografia digital, aquest tipus de

procediment, era molt acurat i s’havia de dur a terme en un laboratori especialitzat.

Actualment gràcies a l’era digital i els avenços tecnològics aquest mètode és segueix

utilitzant freqüentment.

TREBALL DE RECERCA

2.2.2- LES FADES DE COTTINGLEY:

Una sèrie de cinc fotografies van ser preses el Juliol de l’any 1917 per dues joves

angleses, Elsie Wright i Frances Griffiths. Aquesta sèrie d’imatges mostraven a les dos

noies jugant al bosc de Cottingley amb unes suposades “fades”.

9 10

2.2.2.1- Context històric

Cottingley és una vila dintre del districte metropolita de Bradford a l’oest d’Anglaterra.

L’any 1917, Anglaterra es trobava casi al final de la Primera Guerra Mundial. Aquesta

havia provocat que Anglaterra entres en una gran crisi.

2.2.2.2- Història de la fotografia

Les imatges van ser fetes per Elsie Wright, de 16 anys, i la seva cosina Frances Griffiths,

de 10 anys. Elsie, la més gran de les dues, era una apassionada del món de les fades,

les quals dibuixava constantment, ja que assegurava poder-les veure des de feia dos

anys.

Tot començà una tarda de Juliol 1917 en la que les dues noies li demanaren la càmera

de plaques al pare de la Elsie per, asseguraven elles, anar a fotografiar les seves

amigues fades al bosc. Després de molta insistència el pare cedí i els hi deixà. Al cap de

poc menys d’una hora les dues noies tornaren amb la càmera intacta però amb unes

impressions marcades a les plaques. Un cop el pare de Elsie va haver revelat les

fotografies manualment, es va adonar d’unes petites marques blanques a les

fotografies. El pare de seguida li preguntà a la seva filla de que es tractava. Aquesta li

9 Frances i les fades que ballen

10 Frances i la fada saltadora

TREBALL DE RECERCA

respongué que eren de les seves amigues les fades. Al sentir això Arthur Wright no

s’ho va creure i simplement va pensar que podien ser papers que havien sortit volant o

en alguna fulla d’algun arbre del bosc. Així que l’home va decidir guardar les

fotografies de la seva petita en un calaix i oblidar-se’n.

Unes setmanes més tard, les noies van tornar a agafar la càmera amb la mateixa

intenció que l’últim cop. Tant va ser així que a l’arribar les noies del bosc, el pare va

tornar a revelar les fotografies. Per la seva sorpresa,

aquest cop va veure que en una d’elles, es veia a la

seva filla jugant amb una espècie de gnom. El pare que

es pensava que li intentaven prendre el pèl va decidir

prohibir a les noies tornar al bosc a fer fotografies. Tot i

així l’Arthur es va quedar amb una inquietud personal 11

amb aquest tema.

Al cap de tres anys, després d’una conferencia sobre l’espiritisme a la societat

Teosòfica, la mare d’Elsie va decidir ensenyar les fotografies a Edgar Gardner, un

conegut líder del moviment teosòfic. Poc temps després va ensenyar les fotografies a

l’escriptor Arthur Conan Doyle, conegut per haver escrit les novel·les de Sherlock

Holmes. Edgar i Arthur van acabar investigant el cas junts.

El Nadal de 1920 les fotografies és van publicar per primer

cop a una revista anomenada “Strand Magazine”. A la noticia

es mostraven cinc fotografies que havien fet les dues cosines.

Per mantenir la seva privacitat van decidir canviar el nom de

la família i el del poble. Tot i així, aquesta privacitat va durar

poc, ja que la revista Westminster Gazette havia contractat a

un reporter perquè investigues sobre el cas. Aquest va

publicar tant el nom de la família dels Wright com el nom del poble. 12

No només va fer això, sinó que també va publicar el carrer i número on es trobava la

11

Elsie amb un gnom 12

El bany de sol de les fades

TREBALL DE RECERCA

seva casa. Aquest fet va perjudicar moltíssim a la família, ja que va acabar amb la seva

vida privada.

Tot i les diverses acusacions fetes en diferents articles, alguns investigadors van decidir

contractar a detectius psíquics per tal d’obtenir noves evidencies. Tant va ser així que

el clarivident Geoffrey Hodson, va anar al poble, per veure si ell també podia veure les

fades. Al tornar del bosc va afirmar haver-ne vist una.

Aquest fet va causar que centenars de persones anessin al poble, amb l’esperança de

veure o fins i tot caçar-ne alguna. Aquestes persones van arribar a causar grans

aldarulls i tensions al poble. Tensions creades sempre per la mateixa pregunta: Eren

reals les fotografies preses per los noies o havia estat tot un muntatge?

Com que les noies afirmaven que les fades només sortien si hi eren elles, els detectius

van decidir donar una càmera nova a les dues noies perquè anessin a fer noves

fotografies i així assegurar-se de que no podien manipular-les. Frances vivia lluny de la

seva cosina, així que es van haver d’esperar uns mesos a que ella hi anés de vacances.

Durant l’estància de Frances a casa dels Wright, el temps va ser molt dolent, i tant sols

van tenir unes poques hores de sol per sortir a fer les fotografies. Per sorpresa de

molts, van tornar amb tres noves fotografies de les fades.

Davant d’aquestes proves Conan Doyle es va acabar de

convèncer de l’autenticitat d’aquestes imatges. Arran

d’aquest fet, Doyle va publicar unes afirmacions a les que deia

que les fades de Cottingley existien. Fins i tot es va referir a la

seva estatura “between thirty and forty centimeters high” en

un dels llibres que va escriure l’any 1921, titulat “The Coming

of the Fairies”, i traduït al castellà l’any 1998” “El misterio de

las hadas” per José J. de Olañeta. 13

Van anar passant els anys fins que el 1978, l’escriptor Fred Gettings va descobrir que al

llibre “The Princess Mary’s gift book” publicat l’any 1915, apareixien unes nimfes molt

similars a les de les primeres fotografies. Segons ell només hi faltaven les ales perquè

13

Una fada ofereix una mora a Elsie

TREBALL DE RECERCA

fossin idèntiques. Tot i així les persones que tenien fe en aquestes criatures no van

deixar de creure-hi. Cada any es publicaven un munt d’articles en els que es

reivindicava l’autenticitat de les fades, fins a tal punt en que dos grans productores

cinematogràfiques van fer dues pel·lícules relacionades amb el cas: “Fotografiant

fades” i “conte de fades”. En aquestes surten representades, entre altres persones,

Elsie, Frances i Doyle.

Diversos analistes importants van donar la seva opinió de per què aquelles fotografies

no eren reals, o almenys per què havien estat manipulades.

Un expert analista del EOC justificava que les fotografies havien estat manipulades

amb la següent proposta:

“ Fíjate en estas zonas. El gránulo y la definición de la imagen nos muestran tres grupos

de imágenes diferentes. Como si hubiesen participado 3 escenas distintas en la

composición de la fotografía final. Por un lado tenemos a la niña y este sector de

bosque. Por otro a las hadas y estos arbustos, y en tercer lugar aparece el fondo con el

río y la cascada…”. Efectivamente podemos comprobar, en una ampliación muy

detallada de la más famosa de las fotos de hadas, que aparentemente existen 3 grupos

de imágenes distintas en la foto, que presentan distinta nitidez en la definición del

gránulo de la placa”.

Tanmateix Justo Guisasola, un altre conegut analista, aprecia altres elements

interessants:

“Pero hay otras cosas muy obvias. Fíjate en la cascada que aparece al fondo. El agua

de la corriente aparece muy movida en la foto. Esto significa, evidentemente, que la

fotografía fue tomada a una velocidad lenta, lo que produce esa característica

sensación de corrimiento sobre la emulsión de la película. Sin embargo las alas de las

hadas, que supuestamente están agitándose a gran velocidad para poder volar,

aparecen perfectamente definidas y claras. Como si estuviesen quietas. Es decir, que

las alas no estaban en movimiento sino estáticas, como aparecerían en un dibujo

recortado…”.

TREBALL DE RECERCA

Per Guisasola i altres experts en fotografia, només hi havien dues possibilitats amb les

que es podria haver arribat a manipular aquella fotografia. Una de les hipòtesis era

que les noies havien retallat les fotografies de les fades del llibre “The Princess Mary’s

gift book”, tot seguit les havien enganxat a sobre d’algun material com ara cartró i els

hi havien posat les ales, finalment les havien fixat al terra amb algun tipus d’agulla.

L’altre opció que van plantejar va ser que havia estat una superposició de dues o tres

plaques durant el procés de revelat, és a dir que havien agafat dues o tres fotografies

diferents i les havien ajuntat de manera molt meticulosa durant el procés de revelat.

L’any 1983, Elsie va admetre en un article publicat a la revista “The Unexplained” que

les fotografies havien estat falsificades. Elsie va revelar que el mètode que havien

utilitzat. Havien retallat les figures de cartró del llibre “The Princess Mary’s gift book” i

posteriorment les havien recolzat amb agulles de barret. D’aquesta manera es

confirmava la hipòtesis dels analistes. Tot i així, Frances defensava la veracitat

d’aquestes, encara que Elsie hagués afirmat la falsificació.

Les fotografies i les dos càmeres utilitzades es troben al museu Nacional de Medis de

Comunicació a Bradford. L’any 1986 va morir Frances, i dos anys més tard, l’any 1988

ho va fer Elsie. Finalment l’any 1998 els negatius de les fotografies, junt amb la primera

edició del llibre que havia escrit Conan Doyle “El misteri de las Fades”, es van vendre

en una subhasta per 27611.75 euros. (21620 lliures britàniques).

2.2.2.3- Mètode

El procediment utilitzat en aquesta fotografia és el conegut amb el nom de posada en

escena. Aquest mètode consisteix en utilitzar un o més elements per adornar una

imatge i crear d’aquesta, la sensació que es desitja que doni.

En el cas de les fades de Cottingley, s’utilitzaren els dibuixos de cartró que havien

retallat del llibre “The Princess Mary’s gift book”. Per realitzar les fotografies van

penjar alguns dels dibuixos de les fades als arbres i d’altres els van fixar al terra amb

agulles, ja que al ser tant primes la càmera no les detectaria.

TREBALL DE RECERCA

Actualment aquest tipus de manipulació es segueix utilitzant, sobretot al món del

cinema, fotografies d’empreses, productes tant alimentaris com d’higiene personal,

jocs, moda etc...

TREBALL DE RECERCA

2.2.3- FOTOGRAFIA BANDERA AL REICHSTAG:

L’any 1945 el fotògraf Ucrainià Yevgeni Ananevich Jaldéi va fer una fotografia que va

acabar convertint-se en una de les més emblemàtiques de la II Guerra Mundial. La

imatge mostrava un soldat soviètic enfilat al cap de munt del Reichstag col·locant una

bandera soviètica a la vora del precipici, mentre era subjectat per un altre militar per

evitar que caigués.

14 15

2.2.3.1- Context històric

L’enfrontament entre russos i alemanys va ser especialment sagnant i la victòria de

l’exèrcit rus significava el final de la Guerra i el triomf de la Rússia (URSS) de Stalin.

A la seva obra ”Mein Kampf”, Hitler havia expressat la necessitat

d’envair la Unió Soviètica, per eradicar el comunisme i apropiar-se

dels seus recursos econòmics. El 22 de juny de 1941 es posava en

marxa “l’operació Barba-roja”, nom amb el que es va designar la

invasió. 16

Hitler va pensar que destruir als russos era fàcil, perquè considerava al seu exercit

dèbil i desorganitzat. Hitler mai va comptar amb la resistència i ferocitat russa

propiciada per l’hàbil propaganda soviètica, creant una atmosfera de patriotisme sense

comparació en la història que va concloure amb la victòria russa a la batalla de Berlin.

14

Fotografia original 15

Fotografia manipulada 16

Fotografia del llibre“Mein Kampf” escrit per Hitler

TREBALL DE RECERCA

Els enfrontaments entre russos i alemanys va ser dels més violents de la història. Per

una banda, Hitler va donar la consigna als seus oficials de no respectar la més mínima

convenció humanitària. Es tractava d’aniquilar no només als combatents, sinó que

també als civils.

Per altre banda, Stalin veia a la guerra de l’alemanya hitleriana contra la URSS, no

només el seu sentit classicista (destruir el bolxevisme), sinó que també el geopolític.

Aquest últim era el més important, a més de l’aniquilació de la cultura nacional, de la

forma d’estat dels pobles, la seva germanització i l’esclavitud. El patriotisme radical de

Stalin el va fer arribar a considerar que els presoners de guerra eren traïdors i quedava

prohibit que cap soldat de l’Exèrcit Roig es rendís davant l’enemic. Es va utilitzar la

població civil als combats, negant en molts casos l’assistència als ferits del propi exercit

i enviant a la mort a milers de soldats en operacions suïcides.

2.2.3.2- Història de la fotografia

Yevgeni va ser enviat a Berlin pel govern Rus per fer una fotografia que simbolitzés la

victòria dels russos sobre els alemanys. La imatge que li van encarregar havia de ser

una reconstrucció de la presa del Reichstag i de la col·locació d’una bandera soviètica,

ja realitzada el dia 30 d’abril, però que no havia estat fotografiada. El dia 3 de maig

Yevgeni va arribar a la ciutat i es van disposar a fer-la. A la fotografia van aparèixer els

dos soldats que havien posat la bandera original,

Meliton Kantaria (qui sostenia la bandera) i Mijail

Yegorov. Com a bandera van utilitzar una que el

fotògraf havia encarregat personalment perquè la

cosissin els intendents russos, ja que considerava que

per donar una sensació de poder més gran s’havia

d’utilitzar una bandera de majors dimensions. En la

fotografia es pot apreciar que aquesta bandera és una

composició de tres teles vermelles cosides a mà, i una 17

costura de la falç i el martell poc elaborada.

17

Yevgeni Ananevich Jaldéi

TREBALL DE RECERCA

Tal i com havien fet Yegroy i Kantaria anteriorment, van col·locar la bandera al terrat

de el Reichstag i van fer la fotografia. Al veure el fotògraf el resultat de la imatge, es va

adonar de que no era exactament el resultat que ell buscava. Per acabar d’arreglar la

fotografia, va afegir fum a la part superior per donar una mica de dramatisme a la

l’escena. A més a més, va observar que el soldat Mijail Yegorov portava dos rellotges,

un a cada braç, fruit del saqueig de Berlin. Com que el govern no estava interessat en

que la gent prengues a l’exèrcit vermell de lladres, el van esborrar de la fotografia.

Fos com fos, ha quedat per la història, i a servit, i molt, per a l’efecte propagandístic

que els poders soviètics buscaven, ja que contrastava amb la fotografia feta a Japó de

Iwo Jima uns mesos abans. Els dos governs entenien la importància que té una imatge

per a la percepció col·lectiva d’un conflicte, i per a la millora de la seva propaganda de

guerra.

2.2.3.3- Mètode

Per a dur a terme aquesta manipulació s’han utilitzat dos mètodes. El primer és el de

posada en escena. En aquest cas es va repetir l’escena que havia passat tres dies

abans, de l’home posant la bandera al terrat del Reichstag. El segon mètode és el del

retoc fotogràfic. Aquest procediment va consistir en esborrar el rellotge de la mà del

soldat que subjectava a Meliton Kantaria.

18 19

Aquests dos tipus de manipulació actualment segueixen sent igual de utilitzats. La

posada en escena, és un mètode que ha millorat considerablement aquests darrers

18

Fotografia original amb els dos rellotges 19

Fotografia manipulada amb només un rellotge i més fum darrera

TREBALL DE RECERCA

anys. Avui en dia amb un fons verd (croma) i un ordenador, es poden fer meravelles.

Pel que fa al retoc fotogràfic, avui més que mai, és el mètode més utilitzat per tothom.

Tant amateurs com professionals de la fotografia utilitzen aquest mètode amb

l’objectiu de, posar o treure objectes, arreglar i acabar de definir fotografies etc...

TREBALL DE RECERCA

2.2.4- MASSACRE A KENT STATE UNIVERSITY:

El 4 de maig de 1970 el fotògraf John Paul Filo va fer una sèrie de fotografies sobre la

massacre que es va produir a la Kent State University. Un any més tard li van donar el

premi Pulitzer per una de les seves fotografies.

2.2.4.1- Context històric

Richard Nixon va ser escollit president dels Estats Units l’any 1968, amb la promesa de

posar fi a la Guerra de Vietnam. El novembre de 1969 es va difondre per televisió la

matanssa de My lai, fet que va provocar una gran indignació i major oposició a la

guerra. Durant els mesos següents es va veure el primer sorteig pel reclutament de

soldats des de la Segona Guerra Mundial. La guerra semblava que anava a arribar al

voltant de 1969, quan es va plantejar envair Cambotja, fet que va agreujar el conflicte.

Molta gent jove, incloent estudiants i professors, estaven preocupats pels plans de

reclutament, del govern, per participar en una guerra a la que tots estaven en contra.

La expansió d’aquella guerra en un altre país els va semblar un gran risc. Veient la

situació en que es trobaven, molts campus, inclòs el campus de la “Kent State

University”, van protestar i oposar-se al conflicte.

2.2.4.2- Història de la fotografia

El dia 4 de Maig estava programada una protesta, que

s’havia plantejat tres dies abans i que va ser prohibida al

migdia. Agents universitaris van intentar prohibir la

manifestació del grup que s’havia concentrat. Es van

repartir prop de 12000 pamflets anunciant aquest

esdeveniment que havia estat cancel·lat. Tot i estar prohibit, 20

unes 2000 persones hi van assistir.

Pel temor de què la situació es descontroles, diverses tropes es van concentrar al

campus, intentant dispersar als estudiants. Vista la situació en que els estudiants no

abandonaven l’esdeveniment, es va ordenar a les autoritats que dispersessin la

multitud reunida.

20

Fotografia original

TREBALL DE RECERCA

El procés de dispersió va començar al mati, quan un agent es va acostar als

manifestants i els va advertir de que si no es dispersaven serien arrestats. Els

estudiants com a resposta van llençar pedres als vehicles policials, forçant-los a retirar-

se d’immediat, i ferint a un guàrdia durant l’atac.

Just abans del migdia, la guàrdia nacional va tornar, i va ordenar de nou als

manifestants que es dispersessin. Després de negar-se altre cop, els guàrdies

utilitzaren gasos lacrimògens. A causa del vent, el gas va fer una mica d’efecte i els

estudiants es van dispersar per uns instants, però al poc temps van tornar a començar

a tirar pedres contra els membres de segureta. A més a més, els alumnes els hi van

tornar els pots de gas lacrimogen als policies, forçant-los així a fer ús de les mascares

de protecció.

Veient la situació, un grup de setanta-set

membres de les tropes de la guàrdia nacional van

començar a avançar cap als centenars de

manifestants, amb baionetes i armes. Va ser

aleshores quan va començar el tiroteig. 21

La multitud al principi pensava que és tractava

d’armes de fogueig, però al poc temps van veure

el cos d’un estudiant al terra amb una ferida de

bala al cap. Va ser aleshores quan es van adonar

que estaven disparant bales de veritat i havien de

fugir d’allà com fos. John Filo és trobava entre 22

aquella multitud per fer algunes fotografies sobre

la manifestació. Filo va fer diverses fotografies

sobre l’esdeveniment, però el que no s’esperava

va ser veure el cos de l’estudiant Jeffrey Miller al

terra envoltat per un gran bassal de sang. Va

pensar que havia de fotografiar el moment i 10

21

Una multitud escapa del tiroteig 22

John Paul Filo 10 Fotografia del cadàver de Jeffrey Miller

TREBALL DE RECERCA

publicar la fotografia com a suport dels estudiants davant la brutal agressió. Va ser

aleshores quan, apropant-se cap al cos, va veure a Mary Ann Veccio apropar-se cridant

cap al cadàver, en aquell moment John va fer la fotografia que va ser la guanyadora del

Premi Pullitzer de 1971.

En aquest tiroteig van morir 4 persones i 9 van resultar ferides, de les quals una va

quedar en paràlisi permanent. El tràgic esdeveniment va rebre respostes per part de

tota la nació. Centenars de Universitats, instituts i col·legis van promoure una vaga

estudiantil, tancant tots els centres educatius.

La fotografia, va ser publicada l’any 1995 per la revista “Life Magazine” amb una

modificació que va alterar a molta gent. A la fotografia publicada no apareixia la tanca

darrera del cadàver. Com a resposta de tantes crítiques, el mateix director de la

revista, David Friend, va contestar de la següent manera:

“Here has been some heated back-and-forth discussion on the net concerning an

allegedly manipulated image in the May 1995 issue of LIFE magazine (John Filo’s Kent

State Pullitzer-winning picture). The original photo shows a fence post appearing

behind the head of protestor Mary Ann Vecchio; the photo in the May issue of LIFE does

not. As LIFE’s director of photography, I wanted to respond directly, clearly and put the

matter to rest. LIFE did not and does not manipulate news photos. The photo we

published was supplied to us by our photo library, the Time-Life Picture Collection, the

second largest such repository of catalogued images. Amazingly, the fence post had

been airbrushed out by someone, now anonymous, in a darkroom sometime in the

early 1970s. The picture had run numerous times, without the fencepost, and without

anyone taking notice: in TIME (Nov. 6, 1972, p. 23) PEOPLE (May 2, 1977, p. 37), TIME

(Jan. 7, 1980, p. 45), PEOPLE (April 30, 1990, p. 117), to name just a few publications.

On deadline, while closing our May issue, the LIFE photo department contacted

photographer John Filo, hoping to secure a repro quality print, as is customary at LIFE.

Since we could not obtain a print from him directly in time to make our run, we went

with the photo we had, not realizing a pole had been removed. One can only wonder

why the missing pole hasn’t been noticed the previous times it has appeared, even

though literally millions of people have seen the fence-post-less photo in publications

TREBALL DE RECERCA

dating back 23 years. At no time would LIFE’s photo, art or production department

intentionally alter a news photograph.”

En aquesta carta directa als seus lectors, el director explica que, els editors de la

revista havien agafat la fotografia d’Internet ja que afirmen no haver tingut temps per

demanar la fotografia original a John Filo. També afirmen que en cap moment es van

adonar de que la fotografia havia estat manipulada, i que havia estat un anònim el que

l’havia falsejat. La raó de la manipulació mai va sortir a la llum.

2.2.4.3- Mètode

El mètode utilitzat en aquesta fotografia és el conegut amb el nom de retoc fotogràfic.

En aquest cas es va fer desaparèixer la tanca de darrera els alumnes. Tot i que la raó no

està molt clara, personalment crec que la van treure per algun tema legal. La

diferència entre un tiroteig dintre el centre escolar o fora, a nivell legal, es molt gran,

per tant, com que a la imatge original podem comprovar, el cadàver es troba dins de la

universitat, per tant l’autor d’aquesta manipulació hauria intentat utilitzar-la per reduir

la condemna als policies autors de la massacre o per fer la noticia menys impactant.

23 24

23

Fotografia manipulada 24

Fotografia original

TREBALL DE RECERCA

2.2.5- MANIFESTACIONS “PRO” ETA:

Fa 3 anys, el diari “el Mundo” publicava, junt a una noticia sobre unes manifestacions

de Bilbao, una fotografia en la que apareixia la paraula ETA escrita en una pancarta.

25

2.2.5.1- Context històric

L’any 2011 governava a Espanya el “Partido Socialista Obrero Español” (PSOE). El

principal partit a l’oposició era el “Partido Popular” (PP). El Mundo, que és un diari

d’ideals conservadors, sempre ha estat en contra dels nacionalismes català i basc. Per

tant al tractar-se d’una noticia sobre una manifestació per la independència basca,

varen decidir involucrar a l’organització terrorista ETA per tal de relacionar-los amb els

manifestants. Això va passar dos mesos abans que ETA proclamés la pau armada.

2.2.5.2- Història de la fotografia

El dia 27 d’Agost de 2011, el Mundo publicava una noticia d’una manifestació a Bilbao

que deia:

“La izquierda aberzale reivindico ayer en Bilbao, en un acto celebrado al término de

una manifestación, una Euskal Herria independiente y socialista, así como sin ningún

tipo de violencia, y reclamo también su legalización y el fin de la política penitenciaria

criminal con los presos de ETA. La manifestación, que se celebró el día grande de las

25

Fotografia de la pancarta publicada pel diari “El Mundo”.

TREBALL DE RECERCA

fiestas de Bilbao, fue convocada por un grupo de ciudadanos próximos a la izquierda

abertzale en contra de las imposiciones españolas y a favor de la nación vasca”.

Aquesta hauria estat una noticia normal, si no fos perquè la fotografia que va utilitzar

el diari per representar la manifestació, no mostrava realment el que es reclamava en

aquella protesta. La imatge mostrava una pancarta en la que hi apareixien les inicials

de l’organització terrorista ETA, fent entendre així als lectors, que els manifestants que

van anar a reivindicar la independència pacíficament eren “pro” ETA. El problema

d’això era que a la pancarta no sortia únicament la paraula ETA, sinó que n’havien

tallat una part perquè fos així. El que en realitat s’havia escrit era “Epaiketarik ez

zigorrik aterabide demokratikoak orain” que al català és tradueix “Ni judicis ni

sancions, solucions democràtiques ja”.

El director del diari el Mundo, Pedro J. Ramírez es va defensar assegurant que “Pocas

veces una fotografía refleja tan bien la realidad, como ese encuadre de las letras ETA

dentro de un lema aberzale que escandaliza a algunos”.

2.2.5.3- Mètode

El mètode que es va utilitzar per dur a terme aquesta manipulació és el conegut amb el

nom de reenquadrament. Per a dur a terme aquest procediment, no és necessari cap

càmera digital ni cap programa de retoc fotogràfic, només es necessita trobar un

enquadrament que mostri el que nosaltres volem donar a entendre, en comptes de

com és la situació realment.

En aquest cas, es va retallar només la part de la pancarta en la que sortien les inicials

de ETA, en comptes de mostrar el que la pancarta completa deia en realitat. Donant a

entendre així que la manifestació era pro terrorisme.

TREBALL DE RECERCA

3- MARC PRÀCTIC

Com a part pràctica del meu treball he decidit manipular jo una fotografia i fer un

estudi d’opinió. Perquè la gent em donés la seva opinió sense que sabessin que

aquella imatge estava manipulada, he elaborat una enquesta en la que una de les

preguntes era que fessin una tria d’una sèrie de fotografies senyalant les que creien

que ha estat manipulades i les que no. A la meva fotografia l’he anomenat: fotografia

Guerra d’Irak.

3.1 Fotografia manipulada

Per a dur a terme la manipulació, he utilitzat el programa: Photoshop Cs6. Tot i no ser

la versió més nova d’aquest producte, segueix sent una gran eina de treball.

Els passos que he anat seguint per dur a terme la manipulació han estat:

- Primer de tot, m’he plantejat els diferents ambients on la meva fotografia es

podia situar, els objectes que m’agradaria que apareguessin, i els mètodes que

utilitzaria.

- En segon lloc, he escollit les millors solucions en cada àmbit. He triat un

ambient de guerra on apareix una ciutat destruïda, ja que trobo que és un tema

interessant i la gent es pot creure amb facilitat que és real. He decidit utilitzar

tres mètodes de manipulació:

1. Fotomuntatge. He agafat quatre imatges i les he ajuntat, tal i com van fer

per a la fotografia de Lincoln, tot i que jo ho he fet digitalment.

2. Retoc fotogràfic. He passat les fotografies que originalment eren en color a

blanc i negre. Aquest canvi m’ha ajudat a que sigui més difícil pels

enquestats veure un canvi de color estrany entre una imatge i l’altre.

3. Alteració del peu de lletra o epígraf. Aquest procediment l’he utilitzat a

l’hora de realitzar l’enquesta, ja que necessitava un títol per a la fotografia

que volia manipular i aquest es el que he trobat més adient.

- Finalment he realitzat la manipulació.

TREBALL DE RECERCA

Manipular una fotografia no ha estat una feina difícil. La meva manipulació no ha estat

molt complexa. Penso que tothom que tingui ganes de provar-ho i li dediqui una mica

del seu temps se’n pot sortir sense gaires dificultats.

26

27 28

26

Fotografia manipulada per mi 27

Fotografia original del tanc 28

Fotografia original de l’avió

TREBALL DE RECERCA

29 30

29

Fotografia original dels dos soldats abraçant-se 30

Fotografia original de la ciutat destruïda

TREBALL DE RECERCA

3.2- Enquesta

He realitzat aquesta enquesta per treure algunes conclusions sobre el que pensava la

gent respecte algunes de les preguntes que m’he anat formulant a mi mateix durant el

treball.

Aquesta és la meva enquesta:

TREBALL DE RECERCA

TREBALL DE RECERCA

TREBALL DE RECERCA

3.2.1- CONCLUSIONS DE L’ENQUESTA:

La meva enquesta ha estat resposta per un total de 58 dones i 42 homes, oscil·lant des

dels 13 anys fins els 62 anys.

Pels resultats d’aquesta pregunta, la gent acostuma a manipular entre poques i la

majoria de fotografies. Els que les retoquen totes o no en manipulen cap són una

minoria.

TREBALL DE RECERCA

Com a clar vencedor d’aquesta pregunta, tenim mètode de retoc fotogràfic amb un

82%, afirmant així les meves expectatives que aquest és actualment el procediment

més utilitzat.

En segon lloc tenim el mètode de l’enquadrament, amb un 54%. Contràriament al que

pensava, aquest procediment, tot i no ser un dels més coneguts, és un dels més

utilitzats.

Pel que fa a les altres tres opcions, poca gent ha mencionat utilitzar-les. Ha estat una

sorpresa que el fotomuntatge es trobés en aquest bloc, ja que pensava que seria un

dels mètodes més utilitzats.

Respecte la pregunta que planteja, si la fotografia segueix sent un mirall de la realitat

com ho era a l’inici, 27 persones han respòs afirmativament, 67 que no i 6 no ho saben

o no contesten. De les vint-i-dues persones que han dit que si, la majora ho han

justificat dient que la fotografia a nivell professional, encara es manté com a fidel

reflexa de la realitat.

La meva conclusió és que aquesta justificació no és gaire certa, ja que precisament on

es veuen més retocs fotogràfics es en el món de la fotografia professional, com ara,

revistes de moda, publicitat, fotografies d’esdeveniments etc....

Dels enquestats que han respòs amb un no, la gran majoria justifiquen la seva resposta

esmentant que des de l’arribada de l’era digital, l’essència de la fotografia com a reflex

de la realitat s’ha perdut.

TREBALL DE RECERCA

A la última pregunta es demanava que els enquestats escollissin, d’entre un total de

set fotografies, les que creien que havien estat manipulades. Com era d’esperar, les

fotografies que sí havien estat manipulades, han estat les més votades. Tot i així, si ens

fixem en cada resposta per separat, es pot comprovar que només quatre persones han

classificat correctament totes les imatges.

TREBALL DE RECERCA

4- CONCLUSIÓ:

Un cop exposades les diferents tècniques de manipulació que hi ha hagut al llarg de la

història de la fotografia, puc afirmar que la manipulació fotogràfica, al contrari del que

molta gent pensa, no és un fenomen actual, sinó que va començar amb la pròpia

fotografia.

Fins i tot, com menciono a la introducció de la manipulació fotogràfica, les exposicions

eren molt lentes i les persones en moviment sortien borroses. El fotògraf francès,

Louis-Jacques-Mandé Daguerre, va fer la primera fotografia a una persona i per tal que

no sortís moguda, va pagar a un noi neteja botes i al seu client perquè s’estesin quiets

al seu lloc. Per tant podem veure que fins i tot aquesta primera imatge ja es va

manipular.

La importància i repercussió de la fotografia a nivell social també ha evolucionat. El

poder de la imatge en la societat de finals del segle XIX i primera meitat del segle XX no

és el mateix que ara. Les imatges que he analitzat en aquest treball, la majoria han

estat fetes en un temps en el que les històries que contenien eren molt importants.

Eren poques les fotografies que es publicaven i s’exposaven, de fet, eren poques les

persones que es podien permetre disposar d’una càmera fotogràfica i menys de

l’habilitat i medis per fer manipulacions.

Actualment tothom té a l’abast fer fotografies en qualsevol moment, imatges que

sovint desapareixen instants després d’haver-les fet. El poder de la fotografia no és el

mateix. Estem envoltats d’imatges per tot arreu, fet que resta importància a cada una

d’elles i per tant a la fotografia com a testimoni de la realitat.

Pel que fa a l’enquesta, el que podem comprovar veient els resultats és que, a l’hora

d’escollir quines fotografies han estat manipulades i quines no, només quatre persones

han encertat totes les respostes. Veien el dubte de la gent davant de les fotografies

que són reals i les que no ho són, puc respondre amb prou convicció la pregunta que

m’he plantejat a l’inici del treball. Per tant, afirmo que, des del meu punt de vista, no

només la fotografia ja no és un mirall de la realitat, sinó que no ho ha estat mai.

TREBALL DE RECERCA

Tenint en compte que menys d’un cinquanta percent dels enquestats ha encertat que

la meva fotografia havia estat manipulada, he pogut arribar a la conclusió que, fins i

tot, sense haver estudiat fotografia, retoc fotogràfic, retoc digital etc..., qualsevol és

capaç de retocar una imatge, i que el lector no reconegui si ha estat manipulada o no.

Al començar el treball no tenia molt clara la direcció que volia prendre un cop acabat el

batxillerat. Gràcies a aquest projecte, m’he adonat de que, apart de fascinar-me

aquest tema, també em podria interessar a nivell professional. Tot i que no tant en

l’àmbit de retoc fotogràfic en si, sinó que orientat a l’edició de vídeo o disseny gràfic.

Finalment m’agradaria agrair al meu tutor de recerca l’ajuda i el suport que m’ha

donat. També vull agrair el suport moral dels meus pares i amics, ja que han estat allà

sempre que els he necessitat.

TREBALL DE RECERCA

5- BIBLIOGRAFIA

Pagines web:

- http://centrodeartigo.com/articulos-utiles/article_106786.html

- https://lacolumnaquinta.wordpress.com/2011/09/16/como-manipular-una-foto-sin-

usar-photoshop

- http://queviral.com/las-fotografias-de-las-hadas-de-cottingley/

- http://actualidad.rt.com/galerias/actualidad/view/119185-fotos-historia-fotomontaje-

manipulacion

- http://www.taringa.net/posts/info/12183412/La-Bandera-sobre-el-Reichstag.html

- http://www.ull.es/publicaciones/latina/30teixeira.htm

- http://www.slate.com/blogs/behold/2013/05/04/may_4_1970_the_kent_state_unive

rsity_shootings_told_through_pictures_photos.html

- http://www.iefc.cat/activitats_culturals/taller-treballar-amb-cambra-fosca-gegant-

cast.php

Llibres:

- “Sobre la fotografia”, Susan Sontag. Ed.; Edhasa

- “La caja de Pandora: La fotografi@ después de la fotografía”, Joan Fontcuberta. Ed.;

Gustavo Gil

- “A new history of photography”, Michael Frizot. Ed; Könemann


Recommended