Frida Kahlo: El marxisme curarà els malalts
Catalogació
Anàlisi formal
Interpretació
Estil
Frida Kahlo
ÍNDEX
3
Obra: El marxisme curarà els malalts Autor: Frida KahloCronologia:1954 .Tècnica i suport: oli sobre tela Dimensions:76 x 61 cm. Estil: realisme socialLocalització Museu Frida Kahlo, a Ciutat de
Mèxic
Tema: simbòlic
Catalogació
Anàlisi formal
Composició
Espai
Figures
Llum
Color
La composició s’estructura a partir del autoretrat en un primer pla de la artista mexicana que, reforçat per la situació en diagonal simètrica de les dos muletes, s’estableix com eix compositiu central.
Composició
2. eix compositiu central
1.autoretrat
3. perill imperialista
5. retrat de Karl Marx
4. pau marxista
Figures
A partir de la seva figura es situen la resta dels elements escènics, col·locant-se a la seva esquerra els relacionats amb el perill imperialista, y a la seva dreta els vinculats a la pau marxista. A dalt en un segon pla el retrat de Karl Marx mira fixament l’espectador, compartint el protagonisme amb Frida, que també es comunica directament amb l’espectador del quadre convertint se en el narrador ideològic.
Malgrat la seva simetria, l’obra te un gran dinamisme gràcies a les diagonals que formen diversos elements com ara les muletes, les grans mans que abraçant a l’artista i l’àliga imperial.
Figures
Cada element està tractat amb una clara intenció realista, perfilant els detalls i contorns amb una fina línia negra. Ara be, aquest realisme es trenca a nivell conceptual en la comprensió global de la obra, així com també en la captació de la llum i en la elecció cromàtica. Aquest dos darrers aspectes es troben supeditats al tema, de manera que el vermell( associat al perill) i altres tonalitats com el negre, es situen a la dreta de la tela relacionades amb l’imperialisme, Per altra banda el blau( associat a la serenitat), el groc i altres games més clares, omplen la superfície esquerra, vinculant-se positivament a la causa del marxisme.
Llum
Color
Interpretació
Tema i iconografia
Personatges
Context històric
Relacions amb altres obres
Iconologia
Significació
Temàtica, iconografia, significat i funció Kalho expressa la concepció utòpica de que la creença
política –i amb ella tota la humanitat -, podria alliberar-la de tot el seu patiment. La autora s’ autoretrata amb un corsé de pell –comú a la seva iconografia – davant un paisatge dividit en dos: la part pacífica de la terra y la amenaçada per la destrucció. En la primera, banyada per rius blaus, vola el colom de la pau per damunt dels països comunistes -URSS y Xina- representats en el globus terraqui. En la part fosca es veu la silueta amenaçadora de la bomba atòmica travessada per rius de sang, al costat de l’àliga dels Estats Units d’Amèrica amb el cap de l’oncle Sam.
Tema i iconografiaIconologia
Context històric
L'obra de Frida Kahlo, a més de ser una verdadera autobiografia de la seva tempestuosa vida, està profundament marcada per elements tradicionals de la història i la cultura de Mèxic, i defineix clarament una posició política a l´esquerra que li va valer inserir-se entre el millor de l'art mexicà, al mig d'un món d'homes, a la cúspide del muralisme, quan una dona que feia petites pintures de cavallet en les quals tocava temes personals, no mereixia massa respecte. En el període d'entreguerres i la guerra freda
Però gens no la va descoratjar, ni el dolor ni la malaltia, ni gaire menys l'aclaparadora fama del seu espòs, a qui sempre va considerar un mestre però amb el qual mai no va competir ni es va deixar influir per la seva obra poderosa. Per la seva part, Diego Rivera sempre va defensar i va proclamar el talent de la seva dona, de qui digués: "Frida és l'únic exemple en la història de l'art d'una artista que va obrir el seu pit i el seu cor per revelar la veritat biològica dels seus sentiments (...) una pintora superior i la millor prova de la realitat del renaixement de l'art a Mèxic".
Frida Kahlo 1907 - 1954
Biografia
Etapes
Obres
Estil
Frida Kahlo va néixer el 1907 al barri de Coyoacán de Ciutat de Mèxic, la capital del país. Filla de pare alemany, fotògraf de professió, i de mare mestissa, a sis anys va contraure una poliomielitis i la cama dreta li'n restà afectada per la vida. Pitjor encara: el 1925 va tenir una gravíssim accident (un tramvia va topar amb l'autobús amb què anava), amb el resultat de fractures a la columna vertebral, la pelvis, la clavícula i les costelles. En el llarg període de convalescència, es va covar el seu esperit creatiu i es va definir la seva vocació artística.
Biografia
Models i influencies L’obra de Frida Kalho es extremadament personal
reflectint a la major part de la seva obra, les sensacions de la seva traumàtica experiència vital. Malgrat això en les seves composicions es pot veure el seu interès per l’art precolombí i el realisme social, aspectes que comparteix amb els muralistes mexicans Diego Rivera, amb qui es va casar, José Clemente Orozco i Alfaro Siqueiros. L’any 1938, André Bretón visità Mèxic i va descobrir l’obra de Frida, associant-la amb el grup surrealista. Malgrat que les seves creacions presentaven un alt grau de similitud amb aquest moviment, Frida, al final de la seva vida rebutjà aquesta etiqueta.
Estil
Diego Rivera Diego Rivera va néixer el desembre de 1886 a Guanajuato,
Mèxic. Considerat un nen prodigi, va començar a pintar als dos anys d'edat. Rivera va estudiar i va treballar a Espanya, França i Itàlia on va descobrir la seva passió pel muralisme.
A través de tota la seva vida, Rivera es va embolicar activament en la política formant part del Partit Comunista i actuant com a delegat mexicà davant de la Unió Soviètica el 1927. Com una contribució al seu país, va ser cap del Departament d'Arts Plàstiques del Ministeri d'Educació, va crear La unió de treballadors tècnics, pintors i escultors i, va formar també, La comissió de pintura mural, un braç de l'Institut Nacional de Belles Arts.
Rivera va contreure matrimoni amb l'artista mexicana Frida Kahlo el 1929.
Relacions amb altres obres
José Clemente Orozco. (Mexican, 1883-1949). Zapatistas. 1931. Oil on canvas, 45 x 55" (114.3 x 139.7 cm). Given anonymously. © 2008 José Clemente Orozco / Artists Rights Society (ARS), New York / SOMAAP,
Mexico
David Alfaro Siqueiros. El Gran Coronel (autoretrato), 1945.
l’art precolombí
Lámina 15. Mascara ritual. Cultura Azteca, (1300-1521 d.C.). British Museum, Londres.
Las dos fridas Las dos Fridas,
1939, Óleo sobre tela, 67" x 67", Colección Museo de Arte Moderno, México, D.F.
Obres
Diego y yoObres
Diego y yo, 1949, Óleo sobre madera,11 5/8" x 8 13/16", Colección Mary-Ann Martin / Fine Arts, New York.