IL·LUSTRACIONS COLOR
Separata Quarhis 8.qxd 6/6/12 12:43 Página 1
CIRCULACIÓ AMFÒRICA AL PORT DE LA BARCINOTARDOANTIGA: SEGLES V A VII DC
CÈSAR CARRERAS MONFORT
QUARHIS, ÈPOCA II, NÚM. 8 (2012), pp. 38-52
Figura 4Distribució de lesàmfores Keay XXV(Àfrica) a la ciutat.(Dibuix: P. De Sotoi C. Carreras)
Figura 5Distribució de lesàmfores Dressel 23(Keay XIII) a la ciutat.(Dibuix: P. De Sotoi C. Carreras)
Separata Quarhis 8.qxd 6/6/12 12:43 Página 2
QUARHIS, ÈPOCA II, NÚM. 8 (2012), pp. 38-52
CIRCULACIÓ AMFÒRICA AL PORT DE LA BARCINOTARDOANTIGA: SEGLES V A VII DC
CÈSAR CARRERAS MONFORT 3quarhis
Figura 7Distribució de
les àmfores Keay LXII(Àfrica) a la ciutat.(Dibuix: P. De Soto
i C. Carreras)
Separata Quarhis 8.qxd 6/6/12 12:43 Página 3
QUARHIS, ÈPOCA II, NÚM. 8 (2012), pp. 54-78
“QUE EN ELL STARA SEGURA LA MAIOR NAU DEL MON”.TRÀFIC I EVOLUCIÓ DEL PORT DE BARCELONA AL SEGLE XV
MIKEL SOBERÓN RODRÍGUEZ
Figura 3Part superior: una de les dagues recuperades al port. D’esquerra a dreta: Fernando Gallego, Epifania, c. 1480 (Museu Nacional d’Art deCatalunya, MNAC). Jaume Huguet, Retaule de Sant Vicenç, c. 1455 (MNAC). Pedro Berruguete, revestiment d’un retaule amb escenes de la vidade Santa Caterina, c. 1495 (MNAC). Anònim, Eduard VI d’Anglaterra, c. 1546 (The Royal Collection).
Separata Quarhis 8.qxd 6/6/12 12:43 Página 4
QUARHIS, ÈPOCA II, NÚM. 8 (2012), pp. 54-78
“QUE EN ELL STARA SEGURA LA MAIOR NAU DEL MON”.TRÀFIC I EVOLUCIÓ DEL PORT DE BARCELONA AL SEGLE XV
MIKEL SOBERÓN RODRÍGUEZ
Figura 6aSelecció de materials coetanisal primer moll (1439-1477). (Fotografia: Sílvia Llobet).
Figura 6bMaterials coetanis
al segon moll (1477-c.1479).
(Fotografia: SílviaLlobet).
Separata Quarhis 8.qxd 6/6/12 12:43 Página 5
QUARHIS, ÈPOCA II, NÚM. 8 (2012), pp. 54-78
“QUE EN ELL STARA SEGURA LA MAIOR NAU DEL MON”.TRÀFIC I EVOLUCIÓ DEL PORT DE BARCELONA AL SEGLE XV
MIKEL SOBERÓN RODRÍGUEZ
Figura 6cMaterials coetanis al segonmoll (1477-c.1492):Ceràmica de transport. (Fotografia: Sílvia Llobet).
Figura 6dMaterials coetanis
al segon moll (1477-c.1492):
Vaixella i ceràmicade cuina.
(Fotografia: SílviaLlobet).
Separata Quarhis 8.qxd 6/6/12 12:43 Página 6
QUARHIS, ÈPOCA II, NÚM. 8 (2012), pp. 80-109
LES GERRES DE TRANSPORT MARÍTIM: PRODUCCIÓ I COMERÇ A BARCELONA
JULIA BELTRÁN DE HEREDIA BERCERO
Figura 3 Segells de terrissersepigràfics i figuratius,documentats en alfàbiesde Barcelona. S’hi poden observar les dues posicions documentadesdel segell, a la vorai sota el coll.
Separata Quarhis 8.qxd 6/6/12 12:43 Página 7
QUARHIS, ÈPOCA II, NÚM. 8 (2012), pp. 80-109
LES GERRES DE TRANSPORT MARÍTIM: PRODUCCIÓ I COMERÇ A BARCELONA
JULIA BELTRÁN DE HEREDIA BERCERO
Figura 4Peces d’ús quotidià amb segellsde terrissers.
Separata Quarhis 8.qxd 6/6/12 12:44 Página 8
QUARHIS, ÈPOCA II, NÚM. 8 (2012), pp. 80-109
LES GERRES DE TRANSPORT MARÍTIM: PRODUCCIÓ I COMERÇ A BARCELONA
JULIA BELTRÁN DE HEREDIA BERCERO
Figura 8Marques pintades i incises trobades a Barcelona. S’hi pot veure un tap de calç per segellar la boca del contenidor també amb una marca pintada.
Separata Quarhis 8.qxd 6/6/12 12:44 Página 9
QUARHIS, ÈPOCA II, NÚM. 8 (2012), pp. 80-109
LES GERRES DE TRANSPORT MARÍTIM: PRODUCCIÓ I COMERÇ A BARCELONA
JULIA BELTRÁN DE HEREDIA BERCERO
Figura 9Diferents tipus d’alfàbies fetes aBarcelona (tipus I, tipus II, tipus IV itipus V). També s’hi pot veure un altrecontenidor de transport, un cànter, queconservava el tap de segellar a la boca.
Separata Quarhis 8.qxd 6/6/12 12:44 Página 10
QUARHIS, ÈPOCA II, NÚM. 8 (2012), pp. 130-149
EL FORN DE CERÀMICA DEL CARRER DE CARDERS. UN CENTRE PRODUCTOR DEL SEGLE XIII ALSUBURBIUM ORIENTAL DE BARCELONA
ESTEVE NADAL ROMA 11quarhis
Làmina 7Diversos motius decoratius combinats.
Separata Quarhis 8.qxd 6/6/12 12:44 Página 11
QUARHIS, ÈPOCA II, NÚM. 8 (2012), pp. 150-164
NOVES DADES SOBRE LA PRODUCCIÓ DE CERÀMICA MEDIEVAL DE BARCELONA. LA CARACTERITZACIO ARQUEOMÈTRICA DEL TALLER DEL CARRER DE CARDERS
ROBERTA DI FEBOMARISOL MADRID I FERNÁNDEZCLAUDIO CAPELLIJAUME BUXEDA I GARRIGÓS JAVIER G. IÑAÑEZ ROBERTO CABELLA
Làmina 1Microfotografies d’MO per làmina prima en NX, a la mateixa magnificació: 1. Individu BCN297: cristall de feldespat potàssic ambsobrecreixement; 2. Individu BCN322: fragment de calcedònia; 3. Individu Individu BCN314: cristall d’hornblenda; 4. Individu BCN319:aspecte de la matriu; 5. Individu BCN311: aspecte de la matriu; 6. Individu BCN326: aspecte de la matriu.
1
3
5
2
4
6
Separata Quarhis 8.qxd 6/6/12 12:44 Página 12
QUARHIS, ÈPOCA II, NÚM. 8 (2012), pp. 166-191
LES PIPES DE CERÀMICA NO CAOLINÍTICA TROBADES A BARCELONA: PRODUCCIÓ I COMERÇ ALS SEGLES XVII-XIX
JULIA BELTRÁN DE HEREDIA BERCERONÚRIA MIRÓ I ALAIXMIKEL SOBERÓN RODRÍGUEZ
13quarhis
Figura 2 Pipes d’escudellers,policromes i vidriadesen verd.Producció de Barcelona.(Fotografia: Núria Miró-MUHBA)
Figura 3 Pipes de ceràmica vidriada obra d’oller. Produccióde Barcelona.(Fotografia: Núria Miró-MUHBA)
Separata Quarhis 8.qxd 6/6/12 12:44 Página 13
QUARHIS, ÈPOCA II, NÚM. 8 (2012), pp. 166-191
LES PIPES DE CERÀMICA NO CAOLINÍTICA TROBADES A BARCELONA: PRODUCCIÓ I COMERÇ ALS SEGLES XVII-XIX
JULIA BELTRÁN DE HEREDIA BERCERONÚRIA MIRÓ I ALAIXMIKEL SOBERÓN RODRÍGUEZ
Figura 4 Pipes de Palamós(Girona), exceptela del cap d’otomà,d’origen incert.(Fotografia: Núria Miró-MUHBA)
Figura 5Pipes del Mediterrani oriental. (Fotografia: Núria Miró-MUHBA)
Separata Quarhis 8.qxd 6/6/12 12:44 Página 14
QUARHIS, ÈPOCA II, NÚM. 8 (2012), pp. 166-191
LES PIPES DE CERÀMICA NO CAOLINÍTICA TROBADES A BARCELONA: PRODUCCIÓ I COMERÇ ALS SEGLES XVII-XIX
JULIA BELTRÁN DE HEREDIA BERCERONÚRIA MIRÓ I ALAIXMIKEL SOBERÓN RODRÍGUEZ
15quarhis
Làmina 16 1. Pipa d’escudeller policroma; 2. Pipa d’oller; 3. Pipa d’estil grec; 4-6. Pipes d’estil balcànic; 7. Pipa pròxima als estils grec i balcànic; 8. Pipa d’estil turc; 9. Pipa d’origen incert amb protuberàncies. (Fotografies: Emili Revilla-MUHBA)
1 2 3
4 5 6
7 8 9
Separata Quarhis 8.qxd 6/6/12 12:44 Página 15
Separata Quarhis 8.qxd 6/6/12 12:44 Página 16