+ All Categories
Home > Documents > Joel Meyerowitz - bombasgens.com · 14 mar 2018 / 20 gen 2019 ... Un home en un restaurant, li pega...

Joel Meyerowitz - bombasgens.com · 14 mar 2018 / 20 gen 2019 ... Un home en un restaurant, li pega...

Date post: 14-May-2018
Category:
Upload: ngothuan
View: 222 times
Download: 7 times
Share this document with a friend
2
És l’entitat dedicada a l’art, la investigació i l’ajuda social que financia aquesta iniciativa. Joel Meyerowitz Nau 2 14 mar 2018 / 20 gen 2019 Col·lecció Per Amor a l’Art Bombas Gens Centre d’Art Avinguda Burjassot, 54 46009 València T. (+34) 963 463 856 [email protected] bombasgens.com Entrada gratuïta Horari de visites: consultar web Més informació: [email protected] Més informació sobre activitats relacionades amb l’exposició:
Transcript
Page 1: Joel Meyerowitz - bombasgens.com · 14 mar 2018 / 20 gen 2019 ... Un home en un restaurant, li pega el sol. Porta ulleres fosques i boina. És cec. Està assentat en un racó, com

És l’entitat dedicada a l’art, la investigació i l’ajuda social que financia aquesta iniciativa.

Joel Meyerowitz

Nau 214 mar 2018 / 20 gen 2019

Col·leccióPer Amor a l’Art

Bombas Gens Centre d’ArtAvinguda Burjassot, 54 46009 ValènciaT. (+34) 963 463 [email protected] bombasgens.com

Entrada gratuïta

Horari de visites: consultar web

Més informació: [email protected]

Més informació sobre activitats relacionades amb l’exposició:

Page 2: Joel Meyerowitz - bombasgens.com · 14 mar 2018 / 20 gen 2019 ... Un home en un restaurant, li pega el sol. Porta ulleres fosques i boina. És cec. Està assentat en un racó, com

Joel Meyerowitz. Cap a la llum Col·lecció Per Amor a l’Art

L’exposició Cap a la llum de Joel Meyerowitz inclou 98 fotografies de la Col·lecció Per Amor a l’Art, quasitotes fetes a Màlaga entre 1966 i 1967.

Màlaga, Espanya. Novembre de 1966. Un home en un restaurant, li pega el sol. Porta ulleres fosques i boina. És cec. Està assentat en un racó, com una icona russa, tot i que no té aspecte d’anar a rebre una benedicció, enfrascat a escoltar el transis-toret que oculta davall d’un tovalló, pot-ser per a protegir-lo de la calor, potser

per a esmortir-ne lleument el so. A l’altre costat del finestral, ocorren moltes coses. Escenari esquerre: en terra hi ha un tam-bor i dos xiques jóvens xarren; una fur-goneta xicoteta travessa l’encreuament; un trompetista toca; una cabra tracta de mantindre un equilibri precari muntada a la part alta d’una escala; una mare i el

fill miren; no es toquen, a penes uns mil·límetres entre ells. Escenari dret: un xic i una xica van en motocicleta; una jove en primer pla s’ajusta un barret de llana; a l’interior, darrere de l’home que escolta el transistor, una cadira buida, il·luminada per un raig de llum com el que hi ha en La vocació de Sant Mateu de Caravaggio.En eixa riquesa dispersa i inconnexa ba-tega el cor de la fotografia de Joel Meye-rowitz, o almenys la manera que tenia d’interpretar la disciplina en la fase pri-

merenca de la seua carrera, quan va co-mençar a familiaritzar-se amb la «fotogra-fia de carrer». En la dècada dels seixanta, hi havia dos referents fonamentals en el gènere: Henri Cartier-Bresson i Robert Frank. Tots dos havien publicat les seues obres mestres durant la dècada anterior.1 Tots dos fotògrafs mantenien una actitud molt semblant sobre el terreny: eren rà-pids i directes. Les seues imatges són com picades de mosquit: les persones fotografiades sempre se n’adonen quan ja és massa tard. No obstant això, els resultats que obtenen cada un són ben diferents. Cartier-Bresson il·lustra l’emo-

1 Images à la Sauvette, d’Henri Cartier-Bresson (París: Éditions Verve, 1952), i Les Américains, de Robert Frank (París: Robert Delpire, 1958).

ció de l’instant irrepetible i organitza les imatges com a microrelats amb una trama que fa caramboles d’un fotograma al se-güent; mentre que Robert Frank anul·la la sorpresa del moment improvisat, priva els subjectes del consol d’un abans o un després. Comptat i debatut, Cartier-Bres-son és el fotògraf d’un món en progrés i Frank el d’un món en extinció. Meyerowitz coneix molt bé el treball de tots dos, els va conéixer personalment, i va trobar per a si mateix una tercera via: la de la frag-mentació. Les seues imatges pareix que brollen d’un excés d’energia que sobta-dament explota en totes direccions, i es-campa punts d’interés per cada racó del fotograma. No hi ha linealitat ni història a contar, sinó un xoc de partícules pro-cedents d’universos distants, que genera combinacions inèdites. La postura de Meyerowitz és crucial: no cedeix a l’afalac ni a l’orde, en comptes d’això prioritza la complexitat i l’excés d’informació.

Extret del text de Francesco Zanot «Joel Meye-rowitz. Relats curts», escrit per al catàleg de l’exposició.

© de les obres l’artista / © del text el seu autor

Joel Meyerowitz, Malaga, Spain, 1966

Joel Meyerowitz, Malaga, Spain, 1966

Joel Meyerowitz, Anna, Pedro, Jaime, Malaga, Spain, 1966


Recommended