LAOCOONT I ELS SEUS FILLS
Agessandre, Polidor i Atenodor
Escola de Rodes.
Narració que Virgili en fa a l’Eneida.Composició piramidal
Diagonal que
travessa tota
l’ecultura
La serp uneix les
tres figures
Anatomia
musculosa.
Gran tensió
Els cossos dels
fills són
anatòmicament
com el pare però a
escala reduïda
Cossos contorçats.
Moviment violent
Només pot ser contemplat frontalment
El Laocoont va impressionar
a Miquel Àngel quan
l’estàtua es va trobar l’any
1506 entre les ruïnes del
Palau de Titus a Roma.
Dolor del sacerdot troià
Boca oberta
Arrugues en el rostre
Ulls enfonsats
Volums molt marcats
Efecte de clarobscur
Expressió turmentada
Context històric• Unió de Grècia sota Filip de Macedònia i Alexandre el Gran
( segle IV a. C. ) • Després de les conquestes d’Alexandre el centre de gravetat
es trasllada de Grècia a Orient .• Influències mútues entre les cultures orientals i grega • Desenvolupament simultani de diferents estils i formes
(Dinamisme i dramatisme: "Laocoont i els seus fills", "El gal moribund"), (Equilibri i sensualitat: "Venus de Melos") que reflecteixen una amplitud i una varietat simultània de gustos en les classes socials mitjanes molt més nombroses que en segles anteriors i que són els grans clients dels artistes d’aquesta època
• En arquitectura es barregen els ordres, s’obliden els cànons • Gust pel colossalisme i el luxe ornamental. S’acaba la
sobrietat clàssica
• Classificació: Grec hel·lenístic; exempta; marbre; talla i trepanat; grup; monocroma (còpia d’un original de bronze?)
• Descripció:
• Composició: Triangular; diagonals molt marcades. Verticalitat trencada totalment
• Moviment: Els cossos es retorcen, els muscles s’exageren, els rostres expressen dolor. Moviment exagerat fins a l’ímpetu, sentit expressiu fins l’agonia, complicació formal i dinàmica.
• Tractament figures: Els tres escultors que hi van intervenir va mirar de contrarestar la tremenda convulsió dels muscles del Laocoont amb les anatomies més clàssiques dels nens.
• Vista: És un grup que està concebut per contemplar-lo frontalment
• Estil: Ens trobem davant un estil que no té l’equilibri clàssic per model. És un estil vigorós, amb contrastos, amb grups contorsionats i expressions de dramatisme i emoció, propi de l’escola de Pèrgam o Rodes. Hi ha expressada la violència i el desequilibri que caracteritza l’hel·lenisme tardà.
COMENTARI
Iconografia, significat, funció• Iconografia: Mitologia grega i relat de Virgili (L’Eneida). Agonia
de Laocoont i dels seus fills, castigats per Atena per haver advertit del perill que per a Troia comportava l’entrada del cavall. Per evitar el fracàs del pla, Atena va enviar dues serps marines que van matar el sacerdot i els seus fills.
• Significat: L’objectiu de l’autor va ser plasmar l’expressivitat per sobre del tema o de qualsevol judici sobre la conducta dels déus.
• Funció: Encàrrec de l’Estat per a ser exposada públicament? Encàrrec d’un particular (col·leccionisme?). Va ser descoberta el 1506 a les ruïnes de palau de Titus a Roma. Va ser molt admirada per Miquel Àngel que va copiar la seva “terribilità” en les seves obres de maduresa. Per què a Roma?