+ All Categories
Home > Documents > L'Avortament

L'Avortament

Date post: 18-Apr-2015
Category:
Upload: tresapurti
View: 177 times
Download: 8 times
Share this document with a friend
37
L’AVORTAMENT Mireya Achaerandio 4rtA Fernanda Echiburú 4rtB Clara Galiano 4rtB Carla Luengo 4rtB Tresa Purtí 4rtB Projecte de Recerca Curs 2010-2011
Transcript
Page 1: L'Avortament

L’AVORTAMENT

1

Mireya Achaerandio 4rtA

Fernanda Echiburú 4rtB

Clara Galiano 4rtB

Carla Luengo 4rtB

Tresa Purtí 4rtB

Projecte de RecercaCurs 2010-2011

17-05-2011

Page 2: L'Avortament

INDEX

1. Introducció.

2. Què és l’avortament?

3. Tipus d’avortament: 3.1-Espontani3.2-Induït

4. L’avortament espontani: 4.1- Causes 4.2- Conseqüències 4.2.1- Físiques 4.2.2- Psicològiques

5. L’avortament induït: 5.1- Formes d’avortar5.2- Causes.5.3- Conseqüències 5.3.1- Físiques 5.3.2- Psicològiques

6. La Bioètica.

7. L’avortament analitzat des del punt de vista de la religió i llei.7.1- Introducció7.2- Cristianisme7.3- Judaisme7.4- Islamisme7.5- Budisme

8. La legislació a Espanya en matèria d’avortament.

9. El paper de la família.

10. Casos.

11. Notícies.

12. Mites i realitats de l’avortament

13. Gràfiques i estadístiques. 13.1.- Resultats de l’enquesta escolar13.2.- Estadístiques

14. Conclusió

2

Page 3: L'Avortament

14.1.- Opinió personal14.2.- Demostració de la hipótesis

15. Bibliografia

1. Introducció.

Ja que ens hem interessat per el tema de l’avortament, en primer lloc volem demostrar si l’avortament deixa seqüel·les mitjançant entrevistes amb gent que hagi tingut avortaments i, per tant, comprovar la idea de que avortar deixa seqüel·les, tant físiques com psicològiques.En segon lloc, volem comprovar mitjançant les enquestes i contrastant els resultats amb la llei, si les dones adolescents estàn d’acord amb l’avortament.També ens agradaria veure el punt de vista de cada religió sobre l’avortament i els seus aspectes relacionats.

3

Page 4: L'Avortament

2. Què és l’avortament?

L'avortament es la interrupció de l'embaràs abans de que el fetus sigui viable. Hi ha dos tipus d'avortament: l'espontani i l'induït conegut com interrupció voluntària de l'embaràs. Els dos tipus d'avortament tenen una sèrie de valor socials, ètics i morals que generen en la dona que els viu una tensió i un desajust emocional amb freqüència desproporcionats.

Com es desenvolupa un avortament.S’inicia amb petites pèrdues de sang i en les pròximes hores va augmentant.En una ecografia es mostra signes de faltes d’activitat de l’embaràs, i al final es l’avortament espontani.El procediment mèdic a seguir devant d’un avortament, depen de la fase en que es troba. Si es comprova que l’embaràs ha deixat d’evolucionar o que existeix expulsió parcial del contingut uterí, cal procedir al raspat de l’úter.

Com es presenta un avortament.Els símptomes solen ser pèrdues de sang per la vagina, pot seguir el avortament o continuar l’embaràs. Sovint s’acompanya d’un dolor, pot tractar-se d’un avortament, es dilata el coll de l’úter i la expulsió del fetus. Si el procés d’expulsió ha acabat parlem d’un avortament consumat sinó parlem d’un avortament incomplet. Pot ser que l’embaràs s’hagi detingut però que no hagi expulsió, aquest avortament seria diferit.

Quan es produeix un avortament.Segons el moment del embaràs en que es produeix l’avortament pot ser:- Avortament precoç: en el primer trimestre.- Avortament per retard: es produeix per alteracions en la resistència del coll de l’úter o per infeccions.- Avortament sèptic: es produeix per una contaminación bacteriana, es caracteritza per febre, dolors abdominals i alteració important en l’estat general (pot provocar la mort de la mare).

3. Tipus d’avortament:

3.1-Espontani.

4

Page 5: L'Avortament

Avortament espontani o natural s'entén per la interrupció abrupta de l'embaràs per causes naturals, i succeix dins de les primeres 20 setmanes de l'embaràs, quan el fetus encara no és capaç de sobreviure fora de l'úter.

Quan un embaràs és desitjat i esperat i acaba en un avortament, es produeix una situació generalment devastadora i traumàtica per a la dona i la seva parella.

Per desgràcia, els avortaments espontanis són molt comuns, sobretot en el primer trimestre de l'embaràs. Prop del 20 % dels embarassos detectats acaben en un avortament espontani. No obstant això, els especialistes afirmen que en realitat fins al 50 % dels embarassos acaba en un avortament, ja que la dona ni tan sols es va adonar d'estar embarassada.Les causes d ‘aquest avortament poden ser ovulars o maternals. Les ovulars consisteixen el cinquanta per cent de tots els avortament.

3.2-Induït

És quan la mare vol avortar i es concient del que esta fent. L’avortament provocat s’ha anat permitin en molts països, tant del primer, segon o tercer món. Es considera avortament legal quan es practica seguint la llei que el regula i és il·legal o clandestí quan és realitza en contra d’alguna de les lleis del país on es du a terme.

4. L’avortament espontani

4.1. Causes

Els avortaments espontanis són causats per anomalies cromosòmiques en el nadó i per tant pot ser provocat per diversos motius:Factors que afecten:

Anomalies cromosòmiques del fetus: Més del 50% dels avortaments espontanis que tenen lloc en el primer trimestre de l'embaràs s'originen per problemes cromosòmic en el fetus.

Cigot detingut: El cigot detingut és un sac d'embaràs que no conté cap fetus, ja sigui perquè l'embrió no es va formar o bé perquè va deixar de desenvolupar-se aviat.

Problemes de salut de la mare: Qualsevol malaltia autoimmuna de la mare pot augmentar el risc de l'avortament espontani en la primera etapa de l'embaràs.

Factors relacionats amb l'estil de vida: Les dones que beuen alcohol, fumen o consumeixen drogues il·lícites poden córrer un risc major de tenir un avortament espontani.

Causes directes:

5

Page 6: L'Avortament

Medicació Exposició a toxines ambientals. Problemes hormonals. Infecció. Obesitat. Problemes físics dels òrgans reproductors de la mare. Problemes amb la resposta immunitària del cos. Malalties cardíaques de la mare. Greus dolors al rinyó. Greu malnutrició.

Es calcula que fins la mitat del total dels óvuls fecuntats moren i es perden (són avortats) en forma espontània, quasi sempre abans de que la dona s'adoni de que està embarassada.

El risc de patir un avortament espontani incrementa en:

Dones d'edat avançada: als 35 anys ja comença a incrementar-se notablement els riscos d'avortament.

Dones que ja haguin tingut avortaments espontanis abans.

4.2. Símptomes

Els símptomes més freqüents d'avortament espontani són:

Dolor abdominal sord, agut o còlic. Material tisul·lar o en forma de coàguls que sorteixen de la vagina. Sangrat vaginal amb o sense còlics abdominals Espasmes Febre Debilitat Vòmits Dolor d'esquena Marejos

4.3. Conseqüències

4.3.1. Físiques:

L'avortament espontani no té consequències físiques per a la mare. El període menstrual generalment torna al seu ritme regular després de 4 a 6 setmanes després de l'avortament.

4.3.2. Psicològiques/emocionals:

6

Page 7: L'Avortament

Les consequències psicológiques i emocionals després d'un avortament espontani són diferents en cada persona. Les més reconegudes són:

Culpabilitat. Impulsos cap al suicidi. Sensació de pèrdida. Insatisfacció. Remordimient. Pèrdua de confiança a l'hora de prendre decisions. Inferior autoestima. Preocupació per la mort. Hostilitat. Conducta autodestructiva. Rabia. Desesperació. Desvaliment.

5. L’avortament induïtEs quan la noia decideix interrompre l’embaràs.

5.1 Formes d’avortar:

El farmacològic és molt eficaç fins a les 7 setmanes de gestació. Sempre presenta una hemorràgia vaginal. Sol ser causada per una combinació de fàrmacs. Aquest mètode sol ser el preferit ja que no es necessita anestèsia ni una intervenció quirúrgic. Tot aquest procés es vigilat per un metge.

Mifepristona Metotrexat Misoprostol

Quirúrgic : el mètode més usat abans de les 12 setmanes és l’avortament per aspiració. Se succiona al fetus usant una xeringa manual o bomba elèctrica d’aspiració. Quan l’aspiració no és factible s’usa el mètode de dilatació i raspat. Aquest últim mètode no és recomanat per l’OMS per ser perillós.

-Avortament per aspiració: En primer lloc s’introdueix l’espècul i amb una tenalla es subjecte el llavi inferior. S’introdueix una cànula a l’úter. Posteriorment es succiona el líquid amniòtic, la placenta i el fetus a través de la cànula. Les restes son dipositades dintre d’un pot. El fetus i la placenta son triturats durant el procés. La cavitat uterina es raspa amb una cureta per que no quedin restes de teixits. Finalment el contingut del pot es examinat per assegurar que estiguin

7

Page 8: L'Avortament

totes les parts del fetus i la quantitat adequada de teixits, proporcional al desenvolupament del fetus. -Avortament per dilatació i raspat: Primer de tot es fa una dilatació a la vagina i posteriorment amb una especie de ganivet afilat es raspa o es van tallant les parts del fetus fins que es queda en petites parts.-Avortament per dilatació i evacuació: Aquest tipus d’avortament consisteix en agafar les parts del embrió amb una tenalla, al mateix temps que es van tallant aquestes, fins al punt d’arribar al cap on serà xafat per remoure’l per la vagina. Es remou la placenta amb un equip de succió. -Avortament per compressió cranial intrauterina: Es van tallant la part del cap del fetus i es treu el cos deixant el cap a dintre -Avortament per enverinament salí: Aquesta s’utilitza només a les 16 setmanes. El líquid amniòtic injectat al seu lloc una solució salina concentrada. En bebè es mort despres de les 12 hores per enverinament. Quan el bebè neix, surt mort.

Per dilatació i raspat Per enverinament salí Per aspiració

Per dilatació i evacuació Per compressió cranial

5.2. Causes Poden ser per la falta de mitjans econòmics, les critiques de la societat i de la família, un Pre-part, Problemes de salut, que hagin viscut una violació o anticonceptius hormonals.

5.3. Conseqüències.

5.3.1. Conseqüències físiques - Complicacions més greus La mort, Infeccions, Hemorràgies, Embòlies, Perforació de l’úter, Complicacions de la anestèsia i convulsions.

8

Page 9: L'Avortament

- Complicacions menys greus Febre, Cremades de segon grau, Dolor abdominal crònic.5.3.2. Conseqüències psicològiques Transtorns nerviosos, Alteracions de son, Arrepentiment, Idees de suïcidi (intent), Depresions, Conducta violenta, Abus d’alcohol, drogues i es poden convertir en grans fumadores.

Les adolescents són les més propences a tenir les complicacions greus.

6. La Bioètica

La bioètica és la branca de l'ètica que aspira a proveir els principis orientadors de la conducta humana en el camp biomèdic. Etimològicament prové del grec ‘bios' i ‘ethos': "ètica de la vida", l'ètica aplicada a la vida humana i no humana (animals, medi ambient).En un sentit més ampli, la Bioètica no es limita a l'àmbit mèdic, sinó que inclou tots els problemes morals que tenen a veure amb la vida en general, estenent d'aquesta manera el seu camp a qüestions relacionades amb el medi ambient i al tractament dels animals.

El terme bioètica, usat des de 1973, és producte de la preocupació ètica que es tenia, es té i sempre es tindrà sobre els problemes que es presenten en medicina i, per tant, li posa limitis ètics i morals al desenvolupament de les ciències mèdiques. La bioètica ajuda a l'ésser humà, donant-li dignitat a la seva vida, si no existís la bioètica, els metges es preocuparien només per la seva salut i no vetllarien per la seva integritat, ni menys per la seva vida. La bioètica, al principi, treballava com a annex a la medicina i avui dia és part indispensable del desenvolupament mèdic.

Un exemple anti-ètic és el que es realitza a Estats Units, un veu al principi de les pàgines grogues i es troba amb una gran quantitat de clíniques abortives.

La decisió sobre la viabilitat bioètica d'un avortament, no depèn de principis que tinguin a veure amb la «dignitat de la vida», de la «persona» que va a néixer, o amb la presència o absència en el seu organisme d'un ànima espiritual. Dependrà de principis que tenen a veure amb la moral de la persona i els principis de la lluita per la vida.

9

Page 10: L'Avortament

7. L’avortament analitzat des del punt de vista de la religió i llei.

7.1 Introducció

La interrupció d'un embaràs no desitjat ha sigut practicada des de sempre. En l'antiguitat clàssica l'avortament no era condemnat ja que tant els Grecs com els Romans que eren partidaris d'aquest.

RELIGIÓ: La religió és el conjunt de creences que s'identifiquen en una societat. La religió fa pensar en ideals diferents a cada societat. Investigarem les religions monoteistes concordar les diferències entre les nostres societats i com influeixen en elles a la decisió d'avortar.

La influència en els costums i en els principis morals de totes les societats és tan gran, que, per a aquestes persones, no és possible prescindir de la religió per a construir societats i cultures.A partir de la sociologia ( analitza el paper de la religió en les societats i en les relacions interpersonals ).Els sociòlegs diuen que el fet religiós és un factor essencial dins la societat i de la cultura ja sigui per influències positives o negatives, i aquestes influències poden obstaculitzar el progrés social i polític.Això explica les idees sobre l'avortament de les persones religioses.

LLEI: En algunes societats han legalitzat o despenalitzat l'avortament en certes circumstàncies. Però cada país té les seves lleis.

7.2 El Cristianisme

RELIGIÓ:

Què opina l’església Catòlica?

La església Catòlica opina: “ Per sobre de qualsevol valor està la vida, que depèn només de Deu. A més a més, la ciència diu que tenim un Zigot, es a dir, un ser individual que un pare i una mare van engendrar. Así que aquest ser no pot ser assassinat, si no és que la mare hagi sigut víctima d’una violació. I amb el tema de l’avortament terapèutic, la ciència ha millorat molt i hi han recursos per a resoldre les dificultats.”

------------------------

10

Page 11: L'Avortament

La església Catòlica entén per avortament la mort provocada del fetus si es realitza en qualsevol moment de l’embaràs. Perquè des del moment de la intervenció, ja és un individu, ja té vida.

Els Catòlics: Segons la església estan “obligats” a no avortar, ja que han de tenir una plena comprensió del valor de la persona humana. Tot això ho creuen gràcies a la seva fe, i es que per a ells, no tenir fe és oblidar-se de Déu, que és igual a oblidar-se de la dignitat. Perquè segons la Bíblia, tots nosaltres som dignes gràcies al fet de ser fills de Déu i germans de Jesucrist. Per tant, els catòlics valoren que avortar ( treure la vida a un individu ) és una atemptat contra la dignitat ( treure la dignitat que Déu et regala ).

Els no creients (segons els catòlics), si no volen negar la realitat, es a dir, si no volen negar que estan assassinant, tal i com els catòlics pensen, i defensar la vida, haurien de procurar que les lleis no permetessin la mort violenta dels sers innocents.

La pena Canònica (El c. 1.311 del Código de Derecho Canónico declara expresamente que la Iglesia tiene derecho originario y propio a castigar con sanciones penales a los fieles que cometen delitos.)

Si un catòlic practica l’avortament i sap que a la església està prohibit i que se li castigarà, queda excomulgat, es a dir, el catòlic quedarà privat de rebre els sagraments mentre no s’aixequi el càstig.

El sagrament: El catòlic castigat no es podrà confessar vàlidament, no es podrà apropar-se a comulgar i no es podrà casar per la església.

7.3 Judaisme

RELIGIÓ:

A la religió Jueva, es representen diferents tipus d’ensenyament, aleshores depèn de l’ensenyament, el judaisme manté una postura diferent respecte a l’avortament. Hi ha que representen els ensenyament ordinaris del Judaisme i hi ha organitzacions que representen a pro-abortistes ( a favor ) Jueus.

Però si ens centrem en els ensenyaments tradicionals, ens fixem que aquest tipus de mètode condemna a l’avortament. Així com diu en la tercera llei de Moisés: Gènesis 9:6 [ EL PACTO CON NOÉ: “ el que derrama sangre por hombre, por el hombre su sangre será derramada; porque a imagen de dios es hecho el hombre”]

Maimónides ( un filòsof, metge, rabí i interpreta de la llei jueva) va escriure al Mishné Torá ( un codi de la llei jueva on s’ajuntes totes les opinions i normatives de l’Halajá ) que l’avortament és un crim capital per als Jueus: “ el descendent de Noé que mati a qualsevol ésser viu, inclòs un Zigot al ventre de la mare serà condemnat a mort, tot i això, Maimónides va aclarar que

11

Page 12: L'Avortament

l’avortament sols estaria permès quan l’embaràs sens dubte posés en perill a vida de la mare.

Aquest últim concepte és la única circumstància i norma per la qual s’hauria d’avortar, ja que, aleshores, el “nadó” es considera equivalent a un perseguidor amb la intensió de matar a la mare. TOT I QUE si hi ha alguna possibilitat de salvar la mare, estaria prohibit.

LLEI:

“ La llei Jueva considera que cada vida té un valor, i que aquest valor és sant, es a dir, que té molta importància. Així doncs, si cada ser humà té un valor idèntic, és digne de salvació.”

La llei jueva no marca diferents valors a cada tipus de vida, per tant, els Poskim ( els que decideixen la llei Jueva ) prohibeixen l’avortament en casos de malformacions o anomalies al zigot.En canvi, el Rab Walderberg és una excepció: Permet l’avortament al primer trimestre d’un zigot que naixerà amb deformacions perquè pot ocasionar sofriments. També permet l’avortament d’un zigot amb un defecte mortal.Actualment les autoritats rabíniques també discuteixen la permissió de l’avortament per a mares amb Rubèola (una enfermetat vírica durant l’embaràs que suposa una gran amenaça per al zigot i per a la mare) ja que no s’ha de posar una vida per sobre d’una altre.

Per a els metges és molt important consultar sempre la llei i les normes que marca l’Halajá (recopilació de les lleis principals Jueves junt les tradicionals i els costums).

Els jueus posen en dubte si l’avortament posen en dubte si l’avortament és una prohibició bíblica ( religiosa ) o rabínica. Però el concepte funamental és que bàsicament, l’avortament està permès sols per a protegir a la mare o en altres circumstàncies.Conclusió: La llei no permet l’avortament sense una raó que el justifiqui.

7.4 Islamisme

RELIGIÓ:

La religió Islàmica segueix les idees del Corà, on la vida dels sers humans es algo sobre el que únicament Allah té dret. Ell la dona i la treu quan vol. Ell fixa un període de temps per a cada persona en aquest món i ningú pot allargar ni escorçar aquest temps.

L’avortament a l’Islam es un acte de shirk. Aquest acte es pot considerar menor ( acte de Shirk menor ): Aquest acte es comet quan fas un acte d’adoració o un acte religiós fet per a guanyar admiració, fama i, per tant aconseguir elogis de la gent. Es com si et

12

Page 13: L'Avortament

consideressis més persona que els demés, comets actes que només Allah pot decidir.Corà (18:110):“ Di oh Muhammad: No soy más que un ser humano como vosotros, me ha sido inspirado que vuestro diós es un diós único, así pues, el que espere al encuentro con su señor, que actúe con rectitud y que al adorar al señor no le asocie con nadie.”

També es pot considerar un acte de Shirk Major quan algú es creu que pot tindre els poders divins atributs a part d’Allah.

Sabent què és un acte de Shirk, l’avortament està considerat un acte de shirk major, ja que l’home pren una decisió que sols la pot prendre Allah, que sap qui ha de néixer i qui no.

En aquest cas, el Corà diu: Corà (17;31) “¡No matéis vuestros hijos por miedo a empobreceros! Somos nosotros quienes les proveemos y a vosotros también. Matarles es un gran pecado.”

*L’avortament terapèutic, però, està permés. Però l’avortament injustificat és prohibit.

Un fragment d’un article sobre la defensa de la vida a l’Islam declara el següent:

“Tota vida humana és sagrada a l’Islam, des de la concepció fins a la mort. Sols Allah és qui pot determinar quan la vida ha de començar i acabar. Els nostres cossos pertanyen al creador i ni homes ni dones tenen el dret de maltractar-los.”

Per a acabar, l’Islam ordena que en concebre un embaràs, aquest s’ha de mantenir fins al final. Cada concepció és legitima i cada embaràs és desitjat. Cada fill és considerat un regal d’Allah on tot embrió té els següents drets:El dret a una bona nutricióEl dret a no ser danyatEl dret a pertànyer a una famíliaEl dret a heretar dels seus parents segons la legislació Islàmica

LLEI:

Primer de tot, cal dir que la llei Islàmica segueix la Sharia, la llei sagrada de l’Islam que estableix un codi de conducte tot seguint deures religiosos com polítics, privats i públics.

La llei Islàmica permet l’avortament per raons mèdiques ( sobretot si la vida de la mare està en perill ) fins a un punt de la gestació. Es considera que la mare és l’arrel i l’embrió la planta. La planta pot sacrificar-se per a salvar l’arrel.

13

Page 14: L'Avortament

A l’Islam el fetus adquireix la condició legal de persona quan rep de Déu la seva ànima personal. Segons les tradicions Islàmiques, això es succeeix als 120 dies ( quatre mesos) de la gestació. És llavors quan queda prohibit avortar.

Segons el país Islàmic, podem trobar opinions diferents:Per exemple, en alguns països com Aràbia Saudita, Argèlia, Irak, Egipte, Etiòpia, Jordània, Marroc i Paquistàn; L’avortament està permès fins a les 12 setmanes de l’embaràs en cas que la salut de la mare estigués en perill on en cas de malformacions.

En altres països com el Líban, Iemen, Líbia, Mauritània, Síria i Sri Lanka; està prohibit menys en el cas on la mare es trobi en perill.

*Normalment, als països amb lleis Àrabs, l’avortament està mal vist socialment i, per tant, el percentatge de l’avortament als països Islàmics és baix.

A l’Islam hi ha dos tipus d’escoles Jurídiques que valoren de manera diferent l’avortament:

o Escola Janali: Permet l’avortament lliure fins als quatre mesos tot i que la dona no compti amb el permís de l’home.

o Escola Maliqui: Prohibeix en la seva gran majoria l’avortament tot pensant que tot i que el fetus no sigui del tot humà no s’ha d’interferir amb el seu destí natural d’adquirir la seva ànima.

7.5 Budisme

RELIGIÓ:

El Budisme no manté una opinió única respecte l’avortament, tot i que molts budistes recolzen la llibertat de les dones de poder escollir un avortament en determinades circumstàncies.El Budisme es basa en els coneixements i els ensenyaments de buda, però hi ha diferents textos que relates diferents idees. Com per exemple:El Maha Nidana: Estableix que si la consciència no entra en el ventre de la mare, la mentalitat i la forma física no poden cooperar diantre de la matriu.El Vinaya : Relaciona l’aparició de l’embrió amb el sorgiment de la primera consciència diantre del ventre de la mare.

Així, els textos parlen parlen d’una combinació de factors físics i mentals ( en primer lloc ). Això reflexa la filosofia bàsica del Budisme de que la ment és la precursora de totes les coses. La consciència està presentes de l’inici de la vida, per tant, un ser que és conscient pot sentir dolor, i per lo tant, mereix consideració moral. Però els textos parlen de que l’embrió va creixent, incrementant i madurant la consciència, així que l’embrió, en un principi té poques possibilitats de sentir dolor. Això no vol dir que més endavant pugui sentir-lo.Però, no s’accepta que es pugui estar demostrat que l’inici de la consciència té lloc sols després de tres o quatre mesos ( on, legalment, està permès avortar ).

14

Page 15: L'Avortament

Així, els textos Budistes relacionats amb l’avortament, segueixen un model clàssic per a seguir un “ camí mig” ( el camí cap a la transformació de l’esperit total ). Els textos et donen la base per a que els lectors puguin interpretar el que els sembli correcte. El principal objectiu del Budisme és assolir el Nirvana ( estat de alliberació de la reencarnació, es a dir, no et tornes a reencarnar més. ), per tant, en alguns textos es parla de la gravetat d’acabar amb un naixement, ja que aquest embrió anava a ser una nova alma reencarnada i, per tant, si el matem, no es podrà reencarnar i complir el propòsit de buda.

LLEI:

La llei varia segons el lloc on ens trobem:Els països on a religió budista és majoritària ( com Tailàndia, Camboya o Japó) s’apliquen lleis de terminis, es a DIR, que permeten l’avortament fins a un cert període de temps.Per exemple:Camboya permet l’avortament a sol·licitud de la dona durant les primeres 14 setmanes d’embaràs.Tailàndia admet com a raons per a practicar un avortament la violació i la salut de la mare.A Japó ( el país amb major permissivitat ) l’avortament és totalment permès tant legalment com socialment.

8. La legislación Espanyola.

A Espanya, l’avortament ha sigut un delicte castigat per el codi Penal fins al 1985, quan es va fer una reforma del Codi Penal i es va instaurar la nova “llei de l’avortament” .

Parlem d’aquesta nova llei: Aquesta nova llei no ens vol dir que l’avortament no es consideri un delicte encara, ja que en el Títol VIII del Codi Penal (“delitos contra las personas”) l’avortament segueix sent un delicte regulat. El que la llei de l’avortament permet, és realitzar l’avortament en unes circumstàncies i condicions que preveu aquesta legislació, aleshores no es castigarà.

Ara parlem d’aquestes circumstàncies: Les circumstàncies per les quals no es castiga practicar l’avortament són les següents:

1. Relatives a la mare:-Que estigui d’acord-Que l’embaràs pugui ser perillós per a ella.-Que l’embaràs sigui resultant d’una violació.

2. Relatives al fill: - Que neixi amb anomalies físiques o psíquiques

15

Page 16: L'Avortament

3. Relatives a la pràctica de l’avortament: -Que es realitzi en un centre autoritzat.- Que es practiqui per un metge.-Que un metge aconselli l’avortament.-Que hi hagis persones especialitzades com a testimonis.- Que es realitzi a un determinat temps.Perquè no es castiga en aquests casos? Hi ha dos criteris:

1) Segons “EL SISTEMA DE PLAZOS”. Algunes legislacions concorden que el fill concebut i no nascut no mereix protecció legal a partir d¡un temps determinat. Per això l’avortament només es pot fer fins a un període deterinat de l’embaràs.

2) Segons “EL SISTEMA DE INDICACIONS”. En uns altres casos es considera que el fill mereix protecció legal des de el principi, però hi han circumstàncies en les que l’avortament no ha de seu castigat (les circumstàncies que hem esmentat anteriorment).

Què diu exactament l’article del Codi Penal que declara no punibles determinats avortaments?

1. No será punible el aborto practicado por médicos (...), cuando concurra algunas de las circumstancias siguientes:

1ª Que sea necesario para evitar un grave peligro para la vida o la salud física

o psíquica de la embarazada y así conste en un dictamen emitido con

anterioridad a la intervención por un médico de la especialidad

correspondiente, distinto de aquél por quien o bajo su dirección se practique el

aborto.

En caso de urgencia por riesgo vital para la gestante, podrá prescindiese del

dictamen y del consentimiento expreso.

( es a dir, que si la determinació de si la vida o la salut física o psíquica de la

mare corren perill com a conseqüència de l’embaràs, es farà saber mitjançant

un certificat mèdic on ho determinarà. Aquest tipus d’avortament es coneix com

“ Avortament terapèutic”)

2ª: Que el embarazo sea consecuencia de un hecho constitutivo de delito de

violación del artículo 429, siempre que el aborto se practique dentro de las

doce primeras semanas de gestación y que el mencionado hecho hubiese sido

denunciado.

( Amb “circumstància de violació” es refereix que ha d’haver una denúncia

prèvia de violació i que l’avortament s’ha de realitzar en els tres primers mesos

16

Page 17: L'Avortament

de l’embaràs. Aquest tipus d’avortament es coneix com “avortament ètic”

perquè és èticament admissible)

3ª: Que se presuma que el feto habrá de nacer con graves taras físicas o

psíquicas, siempre que el aborto se practique dentro de las veintidós primeras

semanas de gestación y que el dictamen, expresado con anterioridad a la

práctica del aborto, sea emitido por dos especialistas de centro o

establecimiento sanitario, público o privado, acreditado al efecto, y distintos de

aquél por quien o bajo cuya dirección se practique el aborto.

2. En los casos previstos en el número anterior no será punible la conducta de

la embarazada, aun cuando la práctica del aborto no se realice en un centro o

establecimiento público o privado acreditado o no se hayan emitido los

dictámenes médicos exigidos".

( Gràfic de tasa d’avortaments en dones entre 15 i 44 anys a l’any 2004)

La Interrupció Voluntària de l'Embaràs a Espanya o Avortament Induït a

Espanya es regula en el Titulo II de la Llei Orgànica 2/2010. Aquesta llei

despenalitza la pràctica de la interrupció voluntària de l'embaràs durant les

primeres 14 setmanes de l'embaràs:

Títol II Capítol I

Article 14. Interrupció de l'embaràs a petició de la dona.

Podrà interrompre's l'embaràs dins de les primeres catorze setmanes de

gestació a petició de l'embarassada, sempre que concorrin els requisits

17

Page 18: L'Avortament

següents:

a) Que s'hagi informat a la dona embarassada sobre els drets, prestacions i

ajudes públiques de suport a la maternitat, en els termes que s'estableixen en

els apartats 2 i 4 de l'article 17 d'aquesta Llei.

b) Que hagi transcorregut un termini d’ almenys tres dies, des de la informació

esmentada en el paràgraf anterior i la realització de la intervenció.

9. El paper de la família

En una família, mai és fàcil veure que la teva filla es quedi embarassada per les diverses raons que hi hagi. Et preguntes: Per què? Tindrà el fill o no? Ho podem permetre? Ha tingut precaució?

Està comprovat científicament que el 34% de les adolescents que aborten tenen l’antescedent d’haver nascut d’una parella d’adolescents i que més del 51% son filles d’adolescents. Amb aquesta informació podem treure la conclusió que les adolescents que aborten, el 84% no volen seguir l’exemple de les persones més properes a elles, ja que tenen el punt de vista molt diferent al d’una nena de pares no adolescents. Un altre aspecte són la freqüència de fills de pares divorciats entre els adolescents que aborten. També la disfunció familiar i el fet de ser un adolescent sense pares pot arribar a causar actes sexuals que començen amb precoç però que acaben amb un avortament.

La por de comentar l’embaràs als pares és un problema greu entre adolescents i progenitors, ja que pot fer la situació pitjor i molt més estressant. Això pot ser causa de la manca de confiança de la filla o el fet de tindre problemes acomulats amb els pares.

La religió de la família pot arribar a influir molt la situació, sobretot si són els pares. És molt fàcil que la filla sigui rebutjada per les creençes dels pares o per simplement l’ambient de la població on viu.

10. Casos reals.

“Em van dir que era la millor solució. Però no em van parlar del gran buit emocional que patiria i que m’ha detrossat per dins. No sé que fer amb el dolor que pateixo.”

"Quan agafo un nadó d’un amic, ho pateixo tot un altre cop. Sento una gran tristesa perquè el món mai coneixerà als dos fills que vaig avortar en el seu dia”.

18

Page 19: L'Avortament

"Físicament no vaig tenir problemes amb el meu avortament, però emocionalmente vaig viure un infern que continua amb mi diariament.”

“Després de l’ avortament vaig sentir-me molt angustiada, veia un nadó i marxava plorant, veia dones embarassades i no podia deixar de recordar el meu nadó, plorava tant cada nit que ja no sabia com fer per cambiar aquesta situación, encara sabent que no tindria sentit el que fes perquè tot ja havia acabat.”

“Tinc por a moltes coses, a quedar estéril, a no ser capaç de perdonar-me mai a que Deu em castigui i jo no lo pugui dir el que vaig fer perquè m’odiaria o si ell s’allunya de mí, perdria una gran part de mi. Mai acabaré de pagar aquest gran error.”

“L’avortament m’ha devastat psicológicamente per tota la meva vida. Visc obsesionada contant les setmanes que tindria el meu nadó, em sento devant test on vaig enterrar el meu nadó i ploro desoladament, la imatge del meu fill mai s’esborrarà de la meva ment. Encara em fa mal el ventre, no sé si es una secuel·la de l’avortament, no ho sé.”

“Vaig tindre nombroses infeccions i complicacions després del avortament. Vaig treure molta sang durant més temps del normal i vaig tenir terribles dolors de panxa la major part del temps. Vaig necessitar una operación menor per corretgir els problemes, aquesta operación va fer impossible tindre fills de nou.”

"Durant deu anys, vaig passar per un període de transició. Vaig sentir que el pes dels meus avortaments es feia més onerós i persistent doncs em despertava cada dia a les quatre o cinc del matí, mirant a la foscor i esperant (però sense resar encara) que s'encengués un missatge declarant-me innocent enfront d'un jurat invisible". Això ho diu un home que practicava avortaments.

11. Noticies.

Adolescen t de 15 anys mor en Mèxic per causa d’un avortament legal. 21 de Febrer 2011.

Una adolescent de 15 anys d’edat va convertir-se en la primera mare que mor per causa d’un avortament legal practicat en Mèxic DF. Aquesta dona, identificada com Vianey N, va morir a l’hospital Balbuena, a causa d’una hemorràgia que es va complicar durant el procediment.En abril passat, l’Assamblea Legislativa del Districte Federal va legalitzar l’avortament en la capital mexicana fins la setmana 12 de gestació.Segons la “Secretaría de Salud” (SSA), el mèdic que va realitzar l’avortament no va corroborar amb una prova d’ultrasò el temps de gestació de l’adolescent morta. La menor d’edat, que va anar amb la seva mare a fer-se d’avortament, va dir que tenia 12 setmanes de gestació però en realitat havia complit 16 setmanes de gestació, és a dir, quatre setmanes més del que era permet per la llei.

19

Page 20: L'Avortament

“La Secretaria de Salut del Districte Federal reconeix que va haver-hi un compliment parcial del procediment de la interrupció de l’embaràs, ja que es va ometre el ultrasò, pas imprescindible per precisar l’edat gestacional”, va dir la SSA en un comunicat.L’adolescent va acudir el 12 de Febrer al hospital amb la seva mare. “Conforme a la data de l’última regla, referida per la pacient, i els resultats del laboratori, es va determinar que va correspondre a un embaràs entre nou i dotze setmanes.

Adolescent embarassada va una pallissa per provocar-se un avortament. 29 Maig del 2010.

Una adolescent americana de 17 anys embarassada de 7 mesos va pagar 150 dòlars a un noi del seu poble, en l’Estat de Utah, perquè aquest el donés un cop per avortar, segons va informar aquest dijous la policia. La jove, que resideix a la localitat de Naples, a tres hores de Salt Lake City, ha sigut acusada per les autoritats d’un presumpte “delito grau per incitar a cometre un homicidi” després de comparèixer ahir davant un jutjat de menors. Els familiars de la noia no van poder ocultar la seva “sorpresa” pel que havia passat ja que la menor estava en contacte amb una parella del l’Estat de Califòrnia que al parèixer volia prendre en adopció al bebè una vegada hagués nascut.La policia ha revelat que la jove volia avortar després de una forta discussió amb el pare del bebè, darrere la qual va contactar amb un jove de 21 anys anomenat Argon Harrison a qui va pagar 150 dòlars, segons informa la premsa de Salt Lake City.

Autoritzen l'avortament a una adolescent que va ser violada. 9 de Març del 2011.

La Sala Civil del Superior Tribunal de Justícia de Chubut, integrada pels jutges José Luis Pasutti, Daniel Caneo i Fernando Royer, va fallar a favor de la realització d'un avortament a una adolescent de 15 anys que va ser abusada pel seu padrastre, donant-li un revés a la postura que havien adoptat una jutgessa de família i la Cambra d'apelacions de Comodoro *Rivadavia, oposant-se a interrompre l'embaràs. La fallada reafirma una interpretació àmplia de l'incís 2 de l'article 86: és a dir, considera que qualsevol dona que porta avanci un embaràs producte d'una violació té dret a interrompre-ho i no únicament les que tenen una discapacitat mental, com sostenen les posicions més conservadores. Segons la sentència, "la interpretació restrictiva de l'incís en anàlisi implica atribuir a les dones actes heroics que el dret no pot imposar. En el cas, imposar-li a una nena de quinze anys, que denuncia haver estat violada per qui ella considerava el seu pare, papà de quatre dels seus germans, portar endavant un embaràs no volgut, existint diversos informes en el curs del procés que afirmen que la situació ha posat en risc no només la seva salut psíquica sinó també la física".

20

Page 21: L'Avortament

El 71% dels ciutadans rebutgen l'avortament adolescent sense permís patern.1 de Juny del 2010.

L'intens debat intern que està vivint el Partit Socialista sobre la conveniència d'autoritzar, sense necessitat de permís patern, la interrupció de l'embaràs a noies de 16 anys té arrels profundes. És la pròpia societat espanyola la que qüestiona massivament aquesta proposta, com reflecteix el sondeig de Noxa per La Vanguardia.Gens menys que set de cada deu ciutadans (71%) estan en contra d'aquesta eventualitat (i només un de cada quatre l'admet). I segurament a la calor d'aquest polèmic contingut, el conjunt de la reforma de la llei de l'avortament provoca una clara divisió entre la ciutadania. D'aquesta manera, i encara que gairebé la meitat dels consultats, el 47%, es mostra d'acord amb la proposta de reforma del Govern, una xifra similar (46%) es manifesta en contra. És a dir, la divisió ideològica i política és rotunda en prendre posició enfront d'aquest projecte. Una majoria nítida dels votants del PSOE, IUICV i, sobretot, Esquerra es mostren d'acord amb la reforma de la llei, mentre que més del 80% dels votants del Partit Popular i entorn del 60% dels de CiU i UPyD estan en desacord. La línia divisòria per tant, l'eix ideològic esquerra-dreta, amb la parcial excepció del PNB, els electors del qual estan molt dividits (un 40%, a favor, i un 50%, en contra).

Adolescent salva de morir després d'avortament en Otuzco. 23 de Març del 2011.

Una menor de 16 anys va ser a punt de perdre la vida després de sotmetre's a una pràctica abortiva en un local clandestí situat al carrer Càceres, a la ciutat de *Otuzco (La Llibertat), a càrrec de *Dorliza Aguirre *Valdivieso, de 43 anys d'edat.L'adolescent de 16 anys d'inicials P.D.G. no va suportar la intervenció que se li va realitzar i va acabar amb ferides de consideració que li va provocar un intensa hemorràgia, per la qual cosa va haver de ser traslladada pels seus familiars a l'hospital de Suport de *Otuzco, per a la seva recuperació.En l'establiment de salut, el metge *Willian Angulo, va informar que el cos de la menor presenta petjades d'un avortament incomplet i una infecció que complica la seva salut.Mentrestant, a l'interior del local on es va realitzar l'avortament, es va trobar xeringues, taques de sang, restes de placenta i *brebajes aparentment abortius. El cas és investigat per la policia.

Va avortar adolescent que va ser violada pel seu pare i el seu oncle. 9 Abril de 2011.

L'adolescent de 17 anys, que estava embarassada de 12 setmanes, i que era abusada pel seu pare i el seu oncle, va ser sotmesa a un avortament a l'hospital zonal de *Bariloche, van informar avui fonts judicials. El jutge Martín Lozada havia autoritzat l'avortament però la fallada va ser apel·lada per la defensora de Menors Paula *Bisogni i la intervenció va ser feta

21

Page 22: L'Avortament

anit, abans que s'expedeixi la Càmera Penal primera, a causa que el magistrat va considerar que la pràctica està avalada pel Codi Penal.

El Comitè de Bioètica avala que l'avortament de menors sigui confidencial.7 d’ Octubre del 2010.

El Comitè de Bioètica, òrgan d'assessorament del Govern, va avalar ahir els punts més polèmics de la reforma de la llei de l'avortament: el sistema de terminis i l'autonomia de les menors de 16 i 17 anys per decidir interrompre el seu embaràs sense necessitat d'informar als pares. Sobre un dels punts que no queda resolt en el projecte de llei, l'objecció de consciència del personal sanitari, crida l'atenció a l'Executiu: és "urgent" que es reguli perquè les dones vegin garantida la seva prestació.Sobre la qüestió de les noies de 16 i 17 anys, i després d'admetre que l'adolescència és una "edat poc propicia per a la comunicació familiar" i que és complicat que els pares exerceixin els seus deures sense tenir informació, el Comitè afirma que és "difícilment compatible el reconeixement de l'autonomia de la menor per decidir la interrupció del seu embaràs amb un paral·lel dret dels pares a ser informats".És la primera vegada que un organisme consultiu recolza la capacitat de decisió de les menors de forma absoluta.

12. Mites i realitats de l’avortament

MITE: “No és un ésser humà. No és més que moltes cèl·lules unides i a més no s’adona de res. REALITAT: Si no fos un ésser humà, no naixeria d’ell un noi, ni els anàl·lisis detectarien uns vida humana. Aquell conjunt de cèl·lules s’anomena zigot i és un ésser humà en els seus primers estats de vida. L’ésser humà comença a existir des de que es produeix la fecundació. I amb allò de que no s’adona de res, amb aquell argument també es podria justificar l’assassinat d’una persona quan aquesta està adormida.Per un altre banda, l’embrió ja sent dolor i por des dels dos mesos de gestació.

MITE: “La dona és propietària del seu cos i pot fer amb ell tot el que vol”REALITAT: El zigot no és part del cos de la mare. El zigot en gestació és un ésser humà diferent, amb vida pròpia, que està allotjat provisionalment en el cos de la seva mare. Prova d’això és que quan s’avorta, la mare no mor, només mor el nadó.

MITE: “No s’han de portar al món més fills dels que es puguin mantindre dignament. S’ha de planificar responsablement la família”.REALITAT: El llistó de la “qualitat de vida” ha anat variant al llarg dels segles i, malgrat això, la gent ha tingut els seus fills i han sobreviscut sense les comoditats que tenim avui dia.La vida té un valor en sí, independentment del benestar que això signifiqui.

22

Page 23: L'Avortament

En cap cas es pot justificar l’avortament d’un fill perquè un altre pugui gaudir de més comoditats. La “planificació responsable” consisteix en no engendrar els fills que no es desitgen, no en matar-los una vegada engendrats.

MITE: “Perquè morin de fam...”REALITAT: “...és millor matar-los abans”.La mort és la mateixa, abans o després. La veritable solució al problema no és matar als que tenen fam, sinó acabar amb la fam en el món.

MITE: “Si els fills no són desitjats, després seran molt desgraciats i rebran maltractaments”.REALITAT: En una investigació feta pel canadenc Dr. Lenoch es descobreix que el 90% dels infants maltractats provenen d’embarassos desitjats.D’una altra banda, el “desig” és un sentiment molt variable que pot canviar moltes vegades al llarg d’un embaràs i a més, el dret a la vida no pot dependre del “desig”.

MITE: “A ningú li agrada avortar, però si no hi ha cap altre solució, no deu anar a la presó per allò”. REALITAT: Sempre existeixen més solucions abans d’avortar. Des d’un començament ha existit l’opció de l’adopció i actualment hi ha més de 1000 parelles esperant adoptar un fill en Espanya.

MITE: “S’ha de fer legal allò que és una realitat en els carrers”.REALITAT: Segons aquesta lògica també s’hauria de legalitzar els robatoris, els assassinats i qualsevol altre delicte, els quals es veuen molt pels carrers avui dia.

MITE: “En cas de violació, l’avortament estaria justificat”.REALITAT: És estrany que la dona violada es quedi embarassada, degut a què el trauma sol impedir la fecundació, en el cas de que estigués ovulant. Només es produeix un embaràs de cada 4000 violacions. Les estadístiques mostren només un 0,4% d’avortaments per violació. A més, els estudis demostren que el trauma de la violació s’aguditza quan se li agrega un avortament, mentre que al tenir el fill, la dona s’oblida de la violació.

MITE: "La salut i la llibertat de la mare estàn per sobre de la vida del nadó". REALITAT: Amb aquest argument ens estan dient que unes vides valen més que altres i això justificaria la pena de mort per als criminals i per als no-desitjats de la societat (persones majors d’edat, malalts, etc.). Aquell va ser l’argument que va utilitzar el nazisme per als horrors de l’Holocaust.

MITE: "Si el zigot té malformacions..." REALITAT: El diagnóstic prenatal sempre és provabilístic, i freqüentment els metges s’equivoquen i els nadons neixen sans. Aquesta hipótesis és especialment absurda quan actualment ja és possible el diagnòstic fetal i la cirugia intrauterina, que ha tingut ja nombrosos éxits, curant malalties abans de néixer.

23

Page 24: L'Avortament

13. Gràfiques i estadístiques.

13.1. Enquesta escolar.

Pregunta general:

1. Estas a favor o en contra de l’avortament?a) A favor.b) En contra.c) Depèn del cas.

Preguntes personals:

NOIES

1. Si et quedessis embarassada, què faries?a) Avortarb) Tindre el fillc) Depèn la situació.

2. Deixaries presionar-te per la teva parella per a tindre un fill?a) Síb) Noc) Depèn

24

79%18%3%

7%7%

86%

Page 25: L'Avortament

3. Si et quedessis embarassada i ets menor, consultaries la teva situació amb un adult?

a) Síb) No

4. En alguns llocs del món, l’avortament és il·legal o mal vist. Què en penses d’això?

a) En tots llocs hauria de ser legal.b) Estic d’acord depèn del pais i la situació.c) No em sembla bé.

5. Seria quesito de diners per a tu, avortar?a) Síb) No

25

7%

93%

71%29%

7% 3%90%

Page 26: L'Avortament

NOIS

1. Recolzaries a la teva parella la idea de seguir un embaràs?a) Síb) Noc) Depèn

2. Si la teva parella es quedés embarassada, el primer que fas és;a) Marxarb) Recolzar-lac) Demanar ajudad) Altres…

3. En alguns llocs del món, l’avortament és il·legal o mal vist. Què penses d’això?

a) En tots llocs hauria de ser legal.b) Estic d’acord depèn del pais i la situació.c) No em sembla bé.

26

96%4%

28% 28%

44%

8%4%

44%44%

Page 27: L'Avortament

13.2. Estadístiques.

A més de fer una enquesta als adolescents del nostre entorn, hem valorat l'opinió dels adults sobre l'avortament. Fent les següents preguntes.

Estas a favor o en contra de l'avortament?La resposta a aquesta pregunta és bastant igualada.

En contra de l'avortament (37%) És decisió de la mare (48%) Ho practicaria només en cas de que la salut de la mare o del nen

es veu afectada (27%) Tindria que ser una decisió de parella (25%)

Per què creus que es practiquen els avortaments? Per por a la responsabilitat (26%) Per falta de mitjans econòmics (21%) Per no correr el risc la salut de la mare o fill (16%) Per ignorància de no conèixer els riscs que s'implica (14%) Pels abusos sexuals (12%) Per influènica de la seva parella (11%)

27

66%25%

9%

En contra de l'abort

Es decisió de la mare

Només si hi ha risc per a la mare o fill

És una decisió de parella

Page 28: L'Avortament

A qui correspon la desició d'avortar?Aquí per exemple es veu clarament la resposta dominant sobre l'opinió de la ciutadania.

1. A la parella (85%)2. A la mare (15%)

Les opinions de les persones sobre l'avortament són bastant generals ja que la gent pensen molt semblant si estan a favor o en contra. Els que estan a favor tenen en compte que hi ha una vida humana que deixarien de banda, però que es tindria que pensar en la persona qui tindria el fill, ja que podria estar en la situació d'haver quedat embarassada per una violació o que la situació d'avortar la posaria en un risc de vida i salut o del fill fins i tot. També pensen que la gent qui avorta són lliures per prendre desicions per a ells mateixos i que cap llei de contradicció els tindria que aturar, per molt incorrecte que sigui.

Per una altra banda, els que estan en contra de l'avortament són persones molt religioses o que directament creuen que tota vida humana té el dret a viure. També diuen “El nen no té la culpa dels errors dels seus pares, quan es un comet un error no té que evadir-la.” i “L'avort és un tecnicisme que s'utilitza per

28

Per por de la respon-sabilitat

Pocs diners

Riscs de salut

Per ignorància sobre els riscs

Violacions

Influència de parella

Desició de parella

Desició de la dona

Page 29: L'Avortament

tapar el que en realitat és un crim. Ningú ens ha atorgat el dret a treure la vida a ningú, que si bé està dins de nosaltres és un ésser humà”.

Hi ha molts cassos on algunes persones estan en una situació neutral, ja que creuen que un ésser humà, per poc desenvolupat que estigui, té tot el dret a viure, però si està en perill de nèixer amb alguna malformació greu o posa en risc la vida de la mare, llavors seria correcte avortar.

En un foro hem trobat una enquesta que hem cregut que era interessant fer-la conèixer.Haurien de prohibir l’avortament?Sí (111 persones)No (241 persones)

29


Recommended