LES ARTS FIGURATIVESAL SEGLE XIX
RomanticismeRomanticisme
ii
RealismeRealisme
ROMANTICISME
Idees de la Revolució Francesa: “Llibertat, Idees de la Revolució Francesa: “Llibertat, Igualtat, Fraternitat”Igualtat, Fraternitat”
L’art deixa de ser un servidor del poderL’art deixa de ser un servidor del poder IndividualismeIndividualisme Subjectivitat, sentimentalisme, Subjectivitat, sentimentalisme,
apassionament...apassionament... Exalçament del pobleExalçament del poble Enfrontament entre neoclàssics i romànticsEnfrontament entre neoclàssics i romàntics
Marc històric
Revolucions burgeses: 1820, 1830, 1848 que van Revolucions burgeses: 1820, 1830, 1848 que van enfonsant el sistema de la Restauració (Congrés de enfonsant el sistema de la Restauració (Congrés de Viena)Viena)
Aparició dels nacionalismes Aparició dels nacionalismes Inici de la industrialització (proletariat...)Inici de la industrialització (proletariat...) Revolució dels transports (ferrocarril, vaixell de Revolució dels transports (ferrocarril, vaixell de
vapor...) i mitjans de comunicació: les idees i vapor...) i mitjans de comunicació: les idees i modes es difonen amb rapidesa.modes es difonen amb rapidesa.
Món artístic: Salons i exposicions; apareix la Món artístic: Salons i exposicions; apareix la figura del crític d’artfigura del crític d’art
Característiques generals:
Romanticisme: actitud vitalRomanticisme: actitud vital Arrels ideològiques: pensadors del s. XVIII Arrels ideològiques: pensadors del s. XVIII
(Rousseau...) i la filosofia nacionalista (Rousseau...) i la filosofia nacionalista alemanya (Fichte). alemanya (Fichte).
Diversitat enfront de la uniformitat Diversitat enfront de la uniformitat (exaltació de l’individualisme, les tradicions (exaltació de l’individualisme, les tradicions i costums nacionals. )i costums nacionals. )
L’aspiració a la llibertat individual i L’aspiració a la llibertat individual i nacionalnacional
L’historicisme: recerca en el passat de les L’historicisme: recerca en el passat de les arrels nacionalsarrels nacionals
Exaltació de l’exotisme, de l’imaginari i Exaltació de l’exotisme, de l’imaginari i irracional. Gust per l’aventura...irracional. Gust per l’aventura...
Personatge romàntic: sempre insatisfet, a la Personatge romàntic: sempre insatisfet, a la recerca d’una raó vitalrecerca d’una raó vital
Romanticisme Francès
Força suggestiva del color (en detriment del Força suggestiva del color (en detriment del dibuix neoclàssic) dibuix neoclàssic)
Acurat tractament de la llum que reforça el color. Acurat tractament de la llum que reforça el color. Augmenta el simbolisme Augmenta el simbolisme
Tècnica ràpida, amb pinzellades soltes i pastosesTècnica ràpida, amb pinzellades soltes i pastoses Composicions dinàmiques i de gran dramatismeComposicions dinàmiques i de gran dramatisme Tractament subjectiu del paisatge: transmet un Tractament subjectiu del paisatge: transmet un
estat anímicestat anímic Temes: històrics, revolucions polítiques, desastres, Temes: històrics, revolucions polítiques, desastres,
sentiments apassionats...sentiments apassionats...
GÉRICAULT i DELACROIX
Representants màxims del romanticisme francèsRepresentants màxims del romanticisme francès Theodore GéricaultTheodore Géricault (1791-1824): Símbol del (1791-1824): Símbol del
romanticisme Vida curta, plena romanticisme Vida curta, plena d’aventures.d’aventures.
Eugène DelacroixEugène Delacroix (1798-1863) company de (1798-1863) company de Géricault. Preferència per Rubens. Dramatisme del Géricault. Preferència per Rubens. Dramatisme del color. Finalment etapa de temàtica oriental i color. Finalment etapa de temàtica oriental i musulmana després d’un viatge al Marroc.musulmana després d’un viatge al Marroc.
Géricault: EL RAI DE LA “MEDUSA”
Naufragi de la fragata Naufragi de la fragata “Medusa” el juliol del “Medusa” el juliol del 1814. Deixa 149 1814. Deixa 149 passatgers en un rai. En passatgers en un rai. En sobreviuen 15sobreviuen 15
Interès “periodístic”.Interès “periodístic”. Gran dramatisme, Gran dramatisme,
moviment, lluminositat...moviment, lluminositat... Influència de Caravaggio i Influència de Caravaggio i
Miquel Àngel Miquel Àngel
Homenatge a Géricault (Fabrizio Fontana)
Géricault: El boig assassí
Pintat en col·laboració Pintat en col·laboració amb el psiquiatre E. amb el psiquiatre E. Georget (sèrie de retrats)Georget (sèrie de retrats)
Penetra en les zones del Penetra en les zones del patiment i la irracionalitat patiment i la irracionalitat com a continuació de les com a continuació de les investigacions que va fer investigacions que va fer sobre la psique dels sobre la psique dels supervivents del “rai”supervivents del “rai”
Délacroix: La llibertat guiant el poble
18301830 Tema patriòtic i emotiu: Revolta de les “tres Tema patriòtic i emotiu: Revolta de les “tres
jornades glorioses” (27-29 de juliol de 1830)jornades glorioses” (27-29 de juliol de 1830) Combina realisme amb al·legoria...Combina realisme amb al·legoria... ““Si no he lluitat per la pàtria com a mínim Si no he lluitat per la pàtria com a mínim
pintaré per a ella”pintaré per a ella” Influència de Goya, Rubens i GéricaultInfluència de Goya, Rubens i Géricault Utilització de vernissosUtilització de vernissos
Franck Cho
En aquesta imatge En aquesta imatge promocional de la promocional de la seva sèrie seva sèrie Liberty Liberty MeadowsMeadows fa un fa un homenatge literal de homenatge literal de l’obra al·legòrica de l’obra al·legòrica de Delacroix: La Delacroix: La Llibertat guiant el Llibertat guiant el poble.poble.
Délacroix: La mort de Sardanàpal
18271827 Mestre indiscutible del Mestre indiscutible del
romanticisme francèsromanticisme francès Èxit de la seva obra Èxit de la seva obra
carregada de carregada de dramatisme i dramatisme i movimentmoviment
Romanticisme Alemany
Època d’esplendor de la cultura alemanya Època d’esplendor de la cultura alemanya (Beethoven, Goethe, Schiller..)(Beethoven, Goethe, Schiller..)
A tenir en compte: el nacionalisme i la A tenir en compte: el nacionalisme i la religiositat (protestant o catòlica)religiositat (protestant o catòlica)
Màxim exponent: Caspar David Màxim exponent: Caspar David FRIEDRICH FRIEDRICH qui concep l’art com a expressió qui concep l’art com a expressió de visions interiors i sentiments místics, espiritualsde visions interiors i sentiments místics, espirituals
Friedrich: La creu a les muntanyes
Primer paisatge Primer paisatge religiós.religiós.
Intenta representar Intenta representar sentiments místics sentiments místics abans que plasmar abans que plasmar llocs concretsllocs concrets
Religiositat i misteriReligiositat i misteri Tinta sèpia: una sola Tinta sèpia: una sola
tonalitat tonalitat
Friedrich: Viatger en un mar de boira
““Tanca els ulls físics Tanca els ulls físics per veure abans el teu per veure abans el teu quadre amb els ulls quadre amb els ulls espiritualsespirituals””
Posa d’esquena un Posa d’esquena un personatge que personatge que s’encara a la s’encara a la immensitat, símbol del immensitat, símbol del destí, de la incertesa...destí, de la incertesa...
Friedrich: Monjo a la vora del mar
Soledat i indefensió Soledat i indefensió d’intensitat d’intensitat aclaparadoraaclaparadora
Model per als Model per als surrealistes del s. XX surrealistes del s. XX (tendència a (tendència a representar espais representar espais opressius, que opressius, que interroguen...)interroguen...)
La Marsellesa (RUDE)
EL REALISME PICTÒRIC
Factors que afavoreixen la seva aparició a Factors que afavoreixen la seva aparició a mitjans del s. XIX:mitjans del s. XIX:
• Implantació definitiva de la burgesiaImplantació definitiva de la burgesia• Positivisme filosòfic (Zola, Dickens...)Positivisme filosòfic (Zola, Dickens...)• Problemes socials de la industrialitzacióProblemes socials de la industrialització• Desencís pels fracassos revolucionaris del Desencís pels fracassos revolucionaris del
1848 (no temes polítics, sí socials)1848 (no temes polítics, sí socials)
Negació a idealitzar les imatges. Rebuig de l’academicismeNegació a idealitzar les imatges. Rebuig de l’academicisme Home i dona representats en les feines quotidianes (Tema Home i dona representats en les feines quotidianes (Tema
molt freqüent: La fatiga): homes i dones senzills a l’alçada molt freqüent: La fatiga): homes i dones senzills a l’alçada dels herois... El treball dignifica...dels herois... El treball dignifica...
Tècnica més lliure i diversa.Tècnica més lliure i diversa. Enquadraments casuals.Enquadraments casuals.
Màxims representants:Màxims representants:• Jean François MILLET Jean François MILLET • Goustave COURBETGoustave COURBET• A Catalunya: Marià FORTUNY o Joaquim A Catalunya: Marià FORTUNY o Joaquim
VAYREDAVAYREDA
Jean François MILLET(1814-1875)
Vinculat a la terra que Vinculat a la terra que treballava per subsistirtreballava per subsistir
Només troba la senzillesa Només troba la senzillesa i la calma als boscos i i la calma als boscos i campscamps
Esperit de fraternitat Esperit de fraternitat humana (treball comú a humana (treball comú a tots)tots)
Allunyat de l’efectisme i Allunyat de l’efectisme i teatralitat dels romànticsteatralitat dels romàntics
L’ÀngelusL’Àngelus
Angelus de Dalí
Angelus arquitectònic
Gala y el ángelus de Millet precediendo la llegada imminente de las anamorfósis crónicas (1933)
Millet:
Les espigolairesLes espigolaires Oli sobre telaOli sobre tela 83,5 x 111 cm83,5 x 111 cm Museu d’Orsay Museu d’Orsay
(Paris)(Paris)
Influència en l’obra de Seurat
Goustave COURBET (1819-1877)
Pintura polèmica a causa Pintura polèmica a causa dels temes escollits i per dels temes escollits i per les seves idees sobre l’art: les seves idees sobre l’art: Organitza una mostra Organitza una mostra paral·lela a l’expo de 1855 paral·lela a l’expo de 1855 ((Pavelló del RealismePavelló del Realisme))
Gran activitat política Gran activitat política (Director de Belles Arts (Director de Belles Arts durant la durant la Comuna de Comuna de París del 1871)París del 1871)
Mor exiliat a SuïssaMor exiliat a Suïssa El taller de l’artistaEl taller de l’artista
COURBET
Els PICAPEDRERSEls PICAPEDRERS
COURBET
L’enterrament d’OrnansL’enterrament d’Ornans Polèmica pel tema i pel tractament dels Polèmica pel tema i pel tractament dels
personatgespersonatges
MARIÀ FORTUNY(1838-1874)
Minuciositat i efectismeMinuciositat i efectisme La VicariaLa Vicaria: Obra : Obra
costumista, del gust de la costumista, del gust de la època fama època fama
A partir de l’observació A partir de l’observació (vestits, ambients...) de la (vestits, ambients...) de la preparació del seu preparació del seu casament.casament.
Influència de Goya en l’ús Influència de Goya en l’ús de la taca aïlladade la taca aïllada
La batalla de Tetuan
Els primers freds (BLAI)
El Pensador (RODIN)
La porta de d’infern
L’edat del bronze
El Bes
Eva Adam
Victor Hugo