Date post: | 08-Jul-2015 |
Category: |
Documents |
Upload: | cristina-pueyo |
View: | 319 times |
Download: | 0 times |
MOVIMENTS ARÍSTICS
S. XX – LES PRIMERES AVANTGUARDES
Cristina Pueyo
4t. ESO B
ÍNDEX
1. Les primeres avantguardes.
2. Primera obra.
2.1. Característiques: cubisme.
2.2. Biografia: Pablo Ruiz Picasso.
2.3. Obra: Les senyoretes del carrer d'Avinyó.
3. Segona obra.
3.1. Característiques: expressionisme.
3.2. Biografia: Wassily Kandinsky.
3.3. Obra: Composició VIII.
4. Tercera obra.
4.1. Característiques: neoplasticisme.
4.2. Biografia: Piet Mondrian.
4.3. Obra: Composició amb vermell, groc i blau.
5. Quarta obra.
5.1. Característiques: surrealisme.
5.2. Biografia: Joan Miró.
5.3. Obra: Home i dona davant d'un munt d'excrements.
1. LES PRIMERES AVANTGUARDES
Durant el període que va des del començament del segle XX fins a l'inici de la segona
guerra mundial (1945) es desenvolupen, a Europa, diversos moviments artístics que
tindran una gran importància en l'evolució de l'art més tard.
El fauvisme, l'expressionisme i el cubisme són els primers moviments innovadors que
obren el pas a totes les renovacions posteriors. Els seus nous plantejaments revisen els
conceptes, no tant acadèmics, sinó sensorialistes, i desenvolupen un nou sentit de la
idea plàstica, valorant per sobre de tot el subjectivisme, en relació amb el món
objectual i la llibertat expressiva.
En els anys transcorreguts entre les dues guerres mundials (1918-1945) sorgeixen nous
moviments com el dadaisme i el surrealisme, que donen al concepte de vanguardisme
un nou sentit, més enllà de la mera idea d'innovació, a l'intentar trencar el status
burgès de l'obra d'art autònoma i intentar la unificació de l'art i la vida, concepció
aquesta que arribarà a exercir una influència decisiva en artistes posteriors.
També, es desenvolupen altres moviments artístics ja insinuats en els anys precedents
com el neoplasticisme i l'orfisme, en els quals s'adverteix el triomf d'un estil concebut
sobre la comprensió de la bellesa de les formes pures, esquemàtiques i geomètriques.
Les avantguardes van veure en l'art "primitiu" una alternativa a l'art europeu, al que
trobaven desvitalitzat i incapaç d'innovar. En canvi, el futurisme, tenia la intenció de
trencar absolutament amb l'art del passat.
Una de les característiques del segle XX és la importància de l'aparició i difusió de la
fotografia, com a mitjà de reproducció; l’art perd part d’aquesta funció, els artistes no
necessiten mostrar la realitat tal com és.
Segons els moviments artístics anomenats anteriorment, podem destacar:
Moviment fauvista: Henri Matisse, André Derain i Maurice Vlamink.
Moviment expressionista: Dresden, Die Brüke, Kandinsky i Marc.
Moviment cubista: Picasso, Braque i Juan Gris.
Moviment dadaista: Francis Picabia, Marcel Duchamp i Hannah Höch.
Moviment surrealista: Salvador Dalí I Joan Miró.
Moviment neoplasticisme: Piet Mondrian, Theo Van Doesburg i Wilmos Huszár.
Moviments orfista: Robert Delaunay i Sònia Delaunay.
Moviment futurista: Emilio Pettoruti, Gino Severini, Carlo Carrà i Giacomo Balla.
2. PRIMERA OBRA
La primera obra que vaig triar va ser “Les senyoretes del carrer d'Avinyó” de Pablo Ruiz
Picasso (1907).
2.1. CARACTERÍSTIQUES DEL CUBISME Pablo Ruiz Picasso va formar part del moviment cubista. Les característiques d’aquest
moviment són les següents:
El cubisme tractava les formes de la naturalesa per mitjà de figures
geomètriques, representant totes les parts d'un objecte en un mateix pla. No
volen imitar la realitat, sinó la idea de realitat que posseïx l'artista.
Aconsegueixen el volum gràcies al color i a les formes definides i geomètriques,
sense ajuda de la perspectiva.
El cubisme és una reflexió intel·lectual i visual sobre la forma. Malgrat l'aspecte
d'alguns quadres cubistes, la forma sempre va ser respectada, no creuant mai
el llindar de l'abstracte.
Els grans volums es trenquen en altres més petits. Així, queda trencada també
la línia de contorn, s'interromp el traç lineal. Per això, es compara el resultat
d'aquest procés amb el reflex en un mirall trencat.
Perspectiva múltiple: Ve donada per l'estudi de cada plànol en la seva
autonomia. Es multipliquen els angles de visió d'un mateix objecte. Així
s'ofereix una visió complexa del mateix, es pot presentar al mateix temps de
cara, de perfil o des de qualsevol altre angle significatiu.
Desaparició de gradacions d'ombra i llum: això ve donat per la descomposició
del volum.
El color, en general, s'aplicava per petits tocs. El color és apte per a tots els
objectes, però no és el veritable color de cap d'ells. En el cubisme analític,
sobretot, els colors transmeten sensació d’austeritat: ocres, verds i grisos.
Les formes geomètriques envaeixen les composicions, dibuixen els objectes des
de tres punts de vista al mateix temps, per exemple: del davant, del darrere i
de sobre. És impossible tenir aquesta visió de la realitat, a no ser que els
objectes siguin transparents. Les formes observades en la naturalesa, són
traduïdes en cilindres, cons, esferes i cubs. La retina capta les formes i la ment
del pintor les simplifica.
Els temes més freqüents són: retrats, naturaleses mortes urbanes: arbres,
cases, ampolles, fruiters, gots, guitarres i altres instruments musicals, i altres
objectes senzills.
2.2. BIOGRAFIA: PABLO RUIZ PICASSO
Pablo Ruiz Picasso, va nèixer a Màlaga l’any 1881. Aquest artista espanyol, fill també
de l’artista José Ruiz Blasco, que en 1895 es va traslladar amb la seva família a
Barcelona, on el jove pintor es va envoltar d’un grup d’artistes i literaris.
Entre l’any 1901 i el 1904, Pablo Picasso va alternar la seva residència entre Madrid,
Barcelona i París, mentres les seves pintures entraven en una etapa denominada
periòde blau, fortament influída per el simbolísme.
Es va adentrar en una revisió de bona part de l’herència plàstica vigent desde el
Renaixament, especialment en el hàmbit de la representació pictórica del volum: va
ser l’inici del cubisme.
Entre l’any 1915 i mitjans de la dècada del 1920 Picasso va avandonar el cubisme per
adentrar-se en una nova etapa figurativísta. Casat des del 1919 amb la ballarina russa
Olga Koklova i pare ja de un fill, Paulo, Pablo Picasso va començar a interesar-se per
l’escultura a arrel del seu retrovament al 1928 amb l’artista català Julio Gonzàlez; entre
ells dos van introduir importants innovacions, com el treball de ferro forjat.
El 1935 naxeria la seva filla, Maya, d’una nova relació sentimental, Marie-Therèse, amb
qui Picasso va convertir obertament tot hi seguir casat amb l’Olga Koklova; a partir del
1936, les dues hauríen compartit el pintor amb una tercera dona, la fotógrafa Dora
Maar.
Quan va esclatar la guerra civil espanyola el va emputxar a la major concienciació
política, fruit del qual va sortir una de les seves obres més conegudes, el mural de gran
tamany Gernika. El 1943 va conèixer a Françoise Gilot, amb la que va tenir dos fills,
Claude i Paloma.
El 1961 Pablo Picasso va tenir unes segones noces amb Jacqueline Roque; sería la seva
última relació sentimental de importància. Convertit ja en una llegenda, l’artista i
Jacqueline es van retirar al castell de Vouvenargues, on el creador va continuar
treballant incansablement fins el 1973 a Moulins, França, el dia de la seva mort.
2.3. LES SENYORETES DEL CARRER D’AVINYÓ
El 1907, després d’uns quants mesos d’estudis, Picasso va donar a conèixer Les
Senyoretes d’Avinyó als seus amics més propers. Les reaccions van ser diverses, però
sobretot va destacar la sorpresa davant d’una obra d’art que trencava amb tota la
tradició pictòrica anterior. Les convencions que tant s’havien desenvolupat en la
història de l’art des del Renaixement eren totalment transgredides aquí.
Picasso va realitzar una sèrie d'esbossos abans de treballar de ple en l'obra final. En el
cas de Les Senyoretes d'Avinyó va realitzar més de 800 estudis preparatoris, que
incloïen dibuixos apurats de cada personatge, els seus caps, cossos, etc.
Hi ha dos esbossos que criden especialment l'atenció i ens demostren com Picasso va
canviar la seva idea inicial, fent que la pintura adquirís un sentit més confús. La
distribució de les dones despullades, així com la presència dels homes (en esbossos),
suggerien que es tractava d'una escena de bordell. Però al quadre final, desapareixen
les figures masculines, i la posició de les "senyoretes" és una mica diferent. Aquest
canvi significatiu ha provocat que la temàtica hagi estat font de discussió en moltes
ocasions, com també el tractament tan radical que Picasso li dóna al despullat femení,
molt diferent al tradicional, tant per les formes com per l'espai on s'emmarca.
Si tenim en compte que Avinyó era un carrer de Barcelona on hi havia diversos
bordells, llavors s'intueix que l'escena representa un prostíbul, tot i no estar els homes
presents. A més, el bodegó de fruites que hi ha a l'inferior del quadre s'ha interpretat
moltes vegades com a símbol de la sexualitat femenina. En qualsevol cas, aquesta obra
ens presenta cinc dones que miren sense dissimular a un espectador sorprès.
3. SEGONA OBRA
La segona obra que vaig triar va ser “Composició VIII” de Wassily Kandinsky (1923).
3.1. CARACTERÍSTIQUES DE L’EXPRESSIONISME
Wassily Kandinsky va pertànyer al moviment expressionista, caracteritzat per:
És més important el contingut que la forma. L'objectiu és expressar l’interior de
l’ésser humà.
No es requereix una bona tècnica pictòrica ni un resultat estèticament correcte.
La importància està en transmetre el sentiment i la subjectivitat. La fi és que
l'espectador que contempla, se senti atabalat, espantat o deprimit, segons
l'estat que es vulgui transmetre.
Potencien l'impacte emocional a l'espectador a través del color, les formes
retorçades, la composició agressiva, etc. Intentaven modelar la realitat per a
potenciar l'emoció interior.
L'expressionisme és un moviment artístic sorgit a Alemanya a principis del segle XX.
S'entén com una accentuació o deformació de la realitat per a aconseguir expressar
adequadament els valors que es pretén posar en evidència, i es va manifestar com una
reacció parcial a l’impressionisme.
3.2. BIOGRAFIA: WASSILY KANDINSKY
Va néixer el 5 de desembre de 1866 a Moscou (Rússia). Va cursar estudis de pintura i
dibuix en Odessa, i de Dret i Economia en la Universitat de Moscou. Quan va complir
30 anys es va traslladar a Munic. Encara que les seves primeres obres s'emmarquen
dintre d'una línia naturalista, a partir de 1909, després d'un viatge a París en el qual va
quedar profundament impressionat per les obres dels fauvistes i dels
postimpressionistes, la seva pintura es va fer més colorista.
En 1911, va formar, juntament amb Franz Marc i altres expressionistes alemanys, el
grup Der Blaue Reiter (el genet blau). La seva influència en el desenvolupament de l'art
del segle XX es va fer encara major a través de les seves activitats com teòric i
professor. En l'any 1912, va publicar “De la part espiritual en l'art”, primer tractat
teòric sobre l'abstracció.
Cap a 1913, va començar a treballar en les que serien considerades com les primeres
obres totalment abstractes dintre de l'art modern: no feien cap referència a objectes
del món físic i s'inspiraven en el món de la música, del que prenia els títols.
Va treballar com professor en l'Acadèmia de Belles Arts de Moscou entre 1918 i 1921, i
entre 1922 i 1933 de la Bauhaus a Alemanya. Les seves abstraccions es van tornar
cada vegada més geomètriques, són un conjunt de línies, cercles, arcs i altres formes
geomètriques. En obres molt posteriors, assoleix un bellíssim equilibri.
Va morir el 13 de desembre de 1944 en Neuilly-sud-Seine, als afores de París.
3.3. COMPOSICIÓ VIII
En el quadre hi podem diferenciar diferents detalls:
La música: Kandinsky utilitza en les seves composicions equivalències musicals,
ja que per a ell és part de la seva imaginació i llibertat creativa. D’aquí al nom
de “Composicions”, que van ser influides pels colors fauvistes i
postimpressionistes, que tan li havien impressionat.
La abstracción: a l’autor li agrada l’abstracció, a més, dóna teories atrístiques
que més tard prenen una gran importància en altres moviments. Utilitza figures
simplificades. La realitat està amagada darrere les apariències del que
defensen.
Els colors: en la seva obra ens proporciona una àmplia gamma de colors,
sempre relacionats amb l’ànima, i que tots tenen un específic significat. Posa
molt entusiasme en aquesta idea, com es pot veure en tots els seus quadres, la
gran varietat de colors.
Cercles: va ser profesor de la Bauhaus en la seva estapa per Weimar, on va
influenciar en les seves composicions més tard i molt més ben estructurades.
Després va haver-hi una época on els cercles van ser protagonistas en moltes
de les seves obres.
4. TERCERA OBRA
La tercera obra que vaig triar va ser “Composició amb vermell, groc i blau” de Piet
Mondrain (1921).
4.1. CARACTERÍSTIQUES DEL NEOPLASTICISME
Recerca de la renovació estètica i de la configuració d'un nou ordre harmònic
de valor universal.
Depuració de les formes fins a arribar als seus components fonamentals: línies i
plans.
Plantejament totalment racionalista.
Estructuració a força d'una harmonia de línies i masses acolorides rectangulars
de diversa proporció, sempre verticals, horitzontals o formant angles rectes.
Creació de ritmes asimètrics, però amb gran sentit de l'equilibri.
Colors plans, de caràcter saturat (primaris: groc, blau, vermell) o tonal (blanc,
negre i grisos).
Ocupació de fons clars.
4.2. BIOGRAFIA: PIET MONDRAIN Va néixer en Amersfoort, Holanda, el 7 de març de 1872, el seu nom veritable era
Pieter Cornelis Mondrian, va néixer en una família calvinista conservadora. El seu pare,
mestre d'escola, pretenia que el fill li succeís en l'ofici. Només a contracor va admetre
que Piet es formés en la tècnica del dibuix, amb la condició que després es dediqués a
ensenyar-lo.
És un dels autors més importants de la revista "De Stijl", fundada en 1917 per Theo van
Doesburg. A part de tractats teòrics sobre l'art nou, publica també dues obres de
teatre sobre la pintura en aquesta revista.
Mondrian ha estat un dels artistes de major repercussió en el segle XX. Les seves
teories sobre l'abstracció i la simplicitat no només van alterar el curs de la pintura, sinó
que van tenir una profunda influència en l'arquitectura, el disseny industrial i les arts
gràfiques.
Va morir el 1 de febrer de 1944 a Nova York, d'una pulmonia, deixant sense acabar la
seva última obra "Victory Boogie Woogie".
4.3. OBRA: COMPOSICIÓ EN VERMELL, GROC I BLAU
Es tracta d’una obra molt representativa dels inicis del període 1921 - 1940, considerat
el període madur de Mondrian. Es veu com Mondrian ha suprimit tota referència a la
realitat visual per construir la seva pintura amb els elements mínims necessaris per a
l’expressió plàstica. Aquests elements són:
Les línies en negre que formen una retícula de verticals i horitzontals, tallades en angle
recte. Responen a les dos dimensions bàsiques que expliquen el món segons les
teories del neoplasticime: la vertical de la llum del sol sobre la terra i l’ horitzontal del
moviment de la Terra entorn del Sol; Mondrian suprimí les diagonals i les línies corbes
perquè considerava que eren massa naturalistes, massa properes a les percepcions
visuals, en canvi la línia recta pura no existeix com a tal en la natura)
Els colors primaris o colors bàsics a partir dels quals podem obtenir tots els colors de la
paleta: groc, vermell, blau. Omplen de manera homogènia la quadrícula formada per
les línies negres sense barrejar-se ni formar taques irregulars
Els "no colors" blanc, negre i gris, que defineixen els extrems i el centre de l’espectre
del color llum: el blanc és la suma de tots els colors, el negre és l’absència de llum,i el
gris és el punt intermedi.
Les relacions entre aquests elements, i especialment entre els colors, no s’estableixen
pel seu contingut emocional sinó per la seva qualitat física: els colors no es valoren a
través dels sentits sinó de la ment. Els colors varien segons la seva superfície i la forma
que adopten. El mateix color dins un rectangle canvia si aquest rectangle està disposat
verticalment o horitzontalment.
El color groc irradia, el blau retrocedeix i el vermell s’expandeix: cadascuna de les
figures del quadre tendeix a dilatar-se o a contreure’s, a emergir o a submergir-se i
influència les altres de manera que el conjunt ha de formar un tot homogeni de plans
geomètrics. Les línies rectes negres estan traçades amb regle i tenen totes el mateix
gruix.
El pintor s’ha esforçat a crear la màxima variabilitat de formes amb un mínim
d’elements per tal d’observar les correspondències i les relacions que s’estableixen
entre aquestes formes.
5. QUARTA OBRA
La quarta obra que vaig triar va ser “Home i dona davant d'un munt d'excrements” de
Joan Miró (1935).
5.1. CARACTERÍSTIQUES DEL SURREALISME
Les característiques del moviment que pertany Joan Miró són les següents:
Pur automatisme psíquic, per mitjà del qual s'intenta expressar, verbalment o
per escrit, o de qualsevol altra manera, el procés real del pensament. El dictat
del pensament, lliure de qualsevol control de la raó, independent de
preocupacions morals o estètiques.
Utilitzen la part irracional i inconscient com a elements essencials de l'art.
Proposa traslladar les imatges de l’inconscient a l'esfera de l'art per mitjà d'un
exercici mental lliure, sense la participació de la consciencia. Tècniques
surrealistes: L'art surrealista va investigar noves tècniques, com el frottage, la
decalcomania, el grattage, el cadàver exquisit o la pintura automática. Van
estendre a la tècnica del collage, afegir objectes incongruents, etc. Una altra de
les noves activitats creades pel surrealisme va ser la cridada cadàver exquisit,
en la qual diversos artistes dibuixaven les diferents parts d'una figura o d'un
text sense veure el que l'anterior havia fet passant-se el paper doblegat.
Temes: van anar buscant en les fonts de la repressió psicològica : somnis,
sexualitat,... i social. Dalí utilitzava imatges preses dels somnis
L'art dels pobles primitius, l'art infantil, dels malalts mentals va ser revaloritzats
des de llavors.
El surrealisme va prendre del dadaisme algunes tècniques de fotografia i
cinematografia, així com la fabricació d'objectes.
5.2. BIOGRAFIA: JOAN MIRÓ
Va néixer el 20 d'abril de 1893 a Barcelona. Va cursar estudis en l'Escola de Belles Arts i
en l'Acadèmia Gali de la seva ciutat natal. Va realitzar la seva primera mostra individual
en les Galeries Dalmau (1918).
En els seus treballs anteriors a 1920 apareixen influències fauvistes, del cubisme i dels
frescos romànics catalans. En l'any 1920, viatja a París on fa amistat amb Pablo Picasso,
coneix a Tzara i Max Jacob i assisteix a esdeveniments dadaistes. En 1921, exposa en
solitari en la Galerie La Licorne. Un any després, forma part del "Grup de la rue
Blomet" al costat de André Masson, Artaud i altres
Miró parteix de la memòria i de l'irracional per a crear obres que són transposicions
visuals de la poesia surrealista com en El camperol català de la guitarra, El carnaval de
l’arlequí, 1925 o Interior holandès, 1928.
La composició de les seves obres s'organitza sobre fons plans de to neutre i estan
pintades en una gamma curta de colors vius, especialment blau, vermell, groc, verd i
negre. En elles es disposen siluetes amorfes alternant amb línies accentuades, punts,
rínxols o plomes. Posteriorment, va produir obres més etèries en les quals les formes i
figures orgàniques es redueixen a punts, línies i explosions de color.
Encara que identificat amb la causa republicana, va tornar a Espanya en 1940 després
de l'inici de la II Guerra Mundial. Va experimentar amb altres mitjans, com gravats i
litografies, als quals es va dedicar especialment en la dècada de 1950. També va
realitzar aquarel·les, pastissos, collages, pintura sobre coure, escultura, escenografies
teatrals i cartrons per a tapissos.
No obstant això, les creacions que han tingut major transcendència, juntament amb la
seva obra pictòrica, són les seves escultures ceràmiques, entre les quals destaquen els
grans murals ceràmics La paret de la Lluna i La paret del Sol (1957-1959) per a l'edifici
de la UNESCO a París i el mural del Palau de Congressos i Exposicions de Madrid. La
Fundació Miró de Barcelona va ser inaugurada en 1975.
Va morir a Mallorca al 1983 i va ser enterrat al cementiri de Montjuïc de Barcelona.
5.3. OBRA: HOME I DONA DAVANT D’UN MUNT D’EXCREMENTS
Aquesta obra constitueix un dels exemples més significatius de les anomenades
pintures salvatges. L'angoixa que l'artista sent i materialitza és un presagi de la
tragèdia de la guerra civil espanyola. L'orientació i les gesticulacions que acompanyen
els cossos desllorigats semblen al.ludir a una abraçada impossible. L'expressivitat del
color, oposat a la negror d'un cel apocalíptic, el clar-obscur que accentua la flonjor dels
membres i el paisatge desèrtic i l'excrement que presideix l'escena, donen forma al
sentiment profundament pessimista de Miró.