Real
Mus
ical
N
OU
S Q
UA
DER
NS
DE
TEO
RIA
(N
ivel
l Ele
men
tal 1
) Ib
añez
-Cur
sá
C/RODRÍGUEZ DE SAN PEDRO, 13 - 28015 MADRIDdistribuido por Music Distribution:
TEL.: 93-4221.811 - FAX: 93-4221.121WWW.CARISCH.COM
9 788438 709788
ISBN 978-84-387-0978-8
MK17358
NOUS QUADERNS DE TEORIA és el primer volum traduït al català de la col·lecció NUEVOS CUADERNOS DE TEORÍA, editada originalment en castellà i avalada per un èxit sense precedents durant els darrers 15 anys en l’ensenyament del llenguatge musical en Conservatoris i Escoles de Música.
Properament es traduiran també al català el volum 2 de CUADERNOS DE TEORIA i el volum 1 de CUADERNOS DE AUDICIÓN, per treballar l’educació de l’oïda.
Adaptant-se a les més modernes línies pedagògiques, aquesta col·lecció introdueix a l’alumne progressivament en el llenguatge musical de forma atractiva, lúdica, senzilla i ordenada. Aquesta col·lecció està formada per sis volums corresponents a l’ensenyament del llenguatge musical en sis cursos: quatre de Nivell Elemental i dos de Grua Mig.
Aquest primer llibre està dividit en BLOCS en els quals s’explica la teoria amb definicions i exemples senzills i amens. Les FITXES DE TREBALL de l’alumne, perforades i de fàcil extracció per si el professor considera oportú corregir-les individualment, plantegen exercicis a realitzar sobre els continguts dels blocs.
Al final del volum l’alumne trobarà un TEST D’AUTOAVALUACIÓ amb les preguntes (i respostes) més importants i característiques del curs.
CUADERNOS DE LENGUAJE, CUADERNOS DE AUDICIÓN Y TEORIA COMPLETA DE LA MÚSICA són altres títols de les col·leccions Ibáñez-Cursà que completen l’ensenyament del llenguatge musical.
Amando Mayor IbáñezDionisio de Pedro Cursá
NivellElemental1
Traducció: Teresa Marçal Escudero
© 2007 by Nueva Carisch España, S.L.C/ Rodríguez San Pedro, 1328015 Madridwww.carisch.com
All rights reserved for all countries in the world.
1ª Edición, Setembre 2007
ISBN: 978-84-387-0978-8ISBN (Obra completa): 978-84-387-0748-7ISMN: M-69202-111-7ISMN (Obra completa): M-69202-089-9
No és permesa la reproducció total o parcial d’aquest llibre, ni el seu tractament informàtic, ni la transmissió de ninguna forma o per qualsevol mitjà, sigui electrònic, mecànic, per fotocòpia, per registre i d’altres mètodes, sense el previ avís i per escrit dels titulars del Copyright.
PRÒLEGDins el nostre projecte d’elaboració de materials curriculars per a l’ensenyament del
Llenguatge Musical presentem aquesta nova col·lecció de quaderns de teoria en sis volums: quatre de nivell elemental i dos de nivell mitjà.
CARACTERÍSTIQUES DEL LLIBRE
El llibre està dividit en blocs. En aquests s’explica la teoria amb definicions i exemples. Hem procurat dins del possible, utilitzar un llenguatge apropiat a les edats dels alumnes evitant caure en l’ infantilisme. No pretenem que les definicions siguin apreses de memòria; simplement que siguin una referència que es pugui consultar en qualsevol moment.
Les fitxes plantegen exercicis sobre el contingut dels Blocs. Aquests exercicis incideixen des de diferents angles sobre un mateix concepte amb la finalitat d’insistir, sense reiteracions, en la seva comprensió i assimilació evitant la monotonia.
Les fitxes són fulls perforats amb la finalitat que puguin ser arrencats i entregats al professor si aquest creu oportú avaluar els exercicis per veure’n el grau de comprensió i realització dels continguts per part dels alumnes.
Al final del llibre, l’alumne trobarà un test d’autoavaluació amb les preguntes (i les respostes) més importants i característiques del curs.
La intuïció musical és imprescindible per a un bon músic, però aquest no serà complert si no té un bon domini de la tècnica musical, i la teoria forma part de la tècnica. No pretenem, però, sobrevalorar la teoria a costa d’altres aspectes de la música; simplement intentem posar-la al seu lloc i presentar un llibre que sigui atractiu, amè i eficaç.
Volem agrair expressament les observacions que hem rebut d’alguns companys i esperem haver encertat en les modificacions que se’ns han suggerit. Una vegada més oferim el nostre treball a totes aquelles persones que s’esforcen en la difícil tasca d’ensenyar.
Els autors
5
La clau de sol en segona líniaLa clau de sol és un signe que indica que la nota escrita a la segona línia es diu sol.
&
w ww w
w ww w
œ
etc.œ
Do Re Mi Fa Sol La Si Do Re Mi
& w
Sol
Les notesLes notes són una sèrie de set síl·labes que donen nom als sons.
DO - RE - MI - FA - SOL - LA - SI
Aquesta sèrie es pot ampliar tant per sobre com per sota, per tal de poder expressar tots els sons possibles.
etc. do - re - mi - fa - sol - la - si - DO - RE - MI - FA - SOL - LA - SI- do - re etc.
CONCEPTES: pentagrama, notes, clau de sol en 2ª línia, línies addicionals, figures, pulsació.
BLOC 1
El pentagramaEl pentagrama és un conjunt de cinc línies i quatre espais on s’escriuen els signes musicals.
Proposta: a partir de la teva mà, dibuixa un pentagrama, pensa en separar els dits, per tal que et quedin dibuixats els espais. Després juga a col·locar amb fitxes les notes al seu lloc.
Líneas
Espacios
Œ
J
œ w
1ª2ª3ª4ª5ª
1º2º
3º4º
Línies
Espais
MUE
STRA
BLOC
6
Les línies addicionalsLes línies addicionals són unes línies curtes que es col·loquen per sobre o per sota del pentagrama. Serveixen per col·locar-hi en elles i en els seus espais les notes més agudes o més greus que no caben al pentagrama.
&
w ww w
w
w ww w
la si do re mi
fa sol la si
Les figures de ritmeLes figures de ritme són signes que representen la durada dels sons musicals.
FIGURES
SILENCIS: són signes que representen durada, però que no tenen so.
w ˙ œ
j
œ
j˚
œ
j˚˚
œ
j˚˚˚
œ
∑ Ó Œ ‰ ≈ ®Ù
Rodona Blanca Negra Corxera Semicorxera Fusa Semifusa
La pulsacióLa pulsació és un batec regular i constant que hi ha darrere la música, és la base sobre la qual construïm el ritme. Podem associar-la al batec del cor. Proveu de sentir-vos el cor després d’haver caminat i després d’haver corregut.
& œ œŒœ œ œ
ŒœŒœ
1M
UEST
RA
BLOC
77
FITXAPRACTIQUEM ELS CONCEPTES APRESOSNEGRA
Plica
Cap
1 Practica la cal·ligrafia musical. Dibuixa els caps de negra a diferents línies i espais del pentagrama.
œœ
œœ
4 A les notes que s’escriuen per sota de la tercera línia del pentagrama, els posem la plica a la dreta i cap a munt.
Exemple:
2 Posa els pals als caps de les negres.
&
œ œœ œ œ œ
œ
œœ œ
œ œ
œ œœœ œ
OBSERVACIONS:
4 A les notes que s’escriuen per sobre la tercera línia del pentagrama, els posem la plica a l’esquerra i cap a baix.
Exemple:
3 Posa els pals als caps de les negres.
&
œ œ œœ œ œ
œœ œ
œ œœ
œœ œ
œ œ œ
4 La nota que s’escriu a la tercera línia, podem posar-li la plica tant a dalt, com a baix.
Exemple: & œ œ
1M
UEST
RA
8
FITXA
4 Posa els pals (pliques) a aquests caps de negra.
œ
œ
œ
œœ
œ
œ œ
œ
œœ œ œ
SILENCI DE NEGRA
Exemple d’impremta Exemple manuscrit
Œ
5 Dibuixa silencis de negra al centre del pentagrama.
6 Dibuixa la clau de sol. Ressegueix primer les que estan en blau clar. Posa atenció, i mira de què el cargol de la clau quedi a la segona línia.
1
MUE
STRA
9
CONCEPTES: L’accent. El compàs. El compàs 2/4. L’accent i el compàs binari 2/4. L’accent i el compàs ternari 3/4. Corxera i silenci. Blanca y silenci.
L’accentL’accent és la major intensitat d’un so respecte a altres.
La seva representació gràfica és aquesta: >œ
>
œ œ
>
œ œ
>
œ
El compàsEl compàs és la unitat de pulsacions en torn a un accent principal.
BINARI: 2 pulsacions. TERNARI: 3 pulsacions. QUATERNARI: 4 pulsacions.
>
1 2
>
1 2 3
>
1 2 3 4
El compàsEl compàs 2/4 és un compàs binari. La seva unitat de temps és la negra i la de compàs la blanca.
1 2
2
1
El compàs 2/4 es marca amb dos moviments del braç, cada moviment equival a una pulsació o temps.
Línia divisòria o barra de compàs
& 4
2
œ
>
œ
œ
>
œ œ
>
œŒ
>
œ
œ
>
Œ
Doble barra fi nal
La barra que separa un compàs de l’altre s’anomena línia divisòria. Quan acabem d’escriure una melodia cal posar-hi dues barres finals, que indiquen que la melodia està acabada.Proposta: Ara prova-ho tu, fes de director. Amb els companys de classe feu de directors, intentant portar el compàs amb la música que et tocaré o que pots escoltar enregistrada, així com també amb cançons populars o d’autor.
BLOC 2M
UEST
RA
BLOC
10
BLOC
10
L’accent i el compàs binari
Fixat bé en l’accent d’aquestes paraules i la relació que tenen amb el compàs. Són paraules de dos cops de veu, el primer fort i el segon feble, igual que en el compàs 2/4.
1
œ
>
œ
1
Ten -
2
go
œ
>
œ
1
mu -
2
cho
œ
>
œ
1
frí -
2
o
Fort Dèbil
Guai - ta qui - na fres - ca
L’ANACRUSI
Fixat ara en aquestes altres paraules, tenen l’accent fort en el segon cop de veu. D’aquest primer cop de veu o nota sense accent (dèbil) en diem anacrusi.
2
Exemple amb anacrusi Exemple sense anacrusi
& 4
2
œ
œ œ
œ œ & 4
2
œ œ
œ œ
Œœ
>
1 2
A -
œ
>
œ
1
yer
2
co -
œ
>
œ
1
mí
2
me -
œ
>
Œ
1
lón
2
La línea divisoria davant de l’accent.
D’aquest primer cop de veu o nota sense accent (dèbil) en diem anacrusi.
De - mà se - rà Na - dal
2M
UEST
RA
BLOC
11
BLOC
11
L’accent i el compàs ternari
En l’accentuació ternària trobem tres casos diferents:
4 1er .- l’accent a la primera síl·laba.
4 2on.- l’accent a la segona síl·laba.
4 3er.- l’accent a la tercera síl·laba.
a
œ
>
œ œ
1
Cos -
2
co -
3
rrón
œ
>
œ œ
Pa -
1
lo -
2
ma
3
œ
>
œ œ
Lám -
1
pa -
2
ra
3
mú - si - ca
pa - rau - la
co - lo - mí
En el compàs , el primer temps sempre és fort (accentuat) i el segon i el tercer són dèbils (sense accentuar). Veiem ara com s’han d’escriure les paraules que hem proposat al punt a:
4 1er cas:
4 2on cas:
4 3er cas:
b
La línia divisòria davant de l’accent
œ
Pa -
œ
>
œ œ
lo -
1
ma,
2
pa -
3
œ
>
œ Œ
lo -
1
ma
2 3
Anacrusi
4
3 œ
>
œ œ
Lám -
1
pa -
2
ra,
3œ
>
œ œ
lám -
1
pa -
2
ra
3
œ œ
Cos - co -
œ
>
œ œ
rrón,
1
cos -
2
co -
3
œ
>
Œ Œ
rrón
1 2 3
Anacrusi
La línia divisòria davant de l’accent
4
3 œ
>
œ œ
Lám -
1
pa -
2
ra,
3œ
>
œ œ
lám -
1
pa -
2
ra
3
La línia divisòria davant de l’accent
4
3 œ
>
œ œ
Lám -
1
pa -
2
ra,
3œ
>
œ œ
lám -
1
pa -
2
ra
34
3 œ
>
œ œ
Lám -
1
pa -
2
ra,
3œ
>
œ œ
lám -
1
pa -
2
ra
3
pa - rau - la, pa - rau - la
co - lo - mí, co - lo - mí
Mú - si - ca, mú - si - ca
2M
UEST
RA
BLOC
12
La corxera és una figura que val la meitat que la negra. El silenci de corxera té el mateix valor.
Corxera Silenci de corxeraœ
j
œ
j
œ œ œ
j
œ‰
œ
j
œ
j
œ œ œ
j
œ‰
Per tant 1 = 2 = ( ) Aquesta és l’escriptura més habitual.œ
j
œ
j
œ œ œ
j
œ‰
œ
j
œ
j
œ œ œ
j
œ‰
œ
j
œ
j
œ œ œ
j
œ‰
œ œ œ œ
œ œ œ œ œ œ œ œ
4 Negres
4 Corxeres
4 Pulsació
œ
j
œ
j
œ
Observa:
Blanca Silenci de blanca
Ó
h
q
h
q
Ó
h
q
h
q
La blanca és una figura que val el doble d’una negra. El seu silenci té la mateixa durada, està situat a la tercera línia del pentagrama i l’anomenem barret degut a la seva forma.
Per tant 1 = 2
4 Blanques
4 Negres
4 Pulsació
˙ ˙
œ œ œ œ
Observa:
˙
œ œ
Ó
h
q
h
q
Ó
h
q
h
q
2M
UEST
RA
BLOC
1313
FITXAPRACTIQUEM ELS CONCEPTES APRESOS
L’accent
1 Subratlla les paraules de dues síl·labes o cops de veu (binaries).
Finestra Tisores CamisaGoma Obrir CasaLlapis Televisor CamaCendrer Poble Cirera
2 Subratlla les paraules de tres síl·labes o cops de veu (ternàries).
Cullera Bolígraf BolaSucrera Carretera VoreraRoser Oli CucutCistella Roba Quadernet
3 A veure si saps a quin tipus d’accentuació correspon aquest exercici, binària o ternària?
Resposta – – – – – – – – – – – –
&
œ
>
œœ
>
Œ
œ
>
œ œ
>
Œ œ
>
œ œ
>
Œ
4 Col·loca els accents que corresponen a una accentuació binària Recorda: fort- feble
& œœ
œ œ
œ Œ œœ
œ
Œ
2M
UEST
RA
14
FITXAEl compàs
8 ATENCIÓ! En aquest exercici hi ha deu errors, marca’ls i escriu en el pentagrama buit l’exercici correctament.
œ
24 œ
œ
Œ
œ Œ œœ
œ
6 Ara fes anar la imaginació, juntament amb tot el que has après fins ara. Inventa un exercici similar a l’anterior.
7 Posa atenció i còpia aquest exercici en el pentagrama buit que hi ha a sota.
& 4
2 œ
œœŒœ
œœ
Œœœ œ Œ
& 4
2
5 Ens hem oblidat de posar les línies divisòries, ens ajudes? Ara ja coneixes el compàs binari!
Doble barra final
& 4
2
œœ
œ œŒ
œœ œ
Œ
œ œ
Œ
2
MUE
STRA
67
ÍNDEX GENERAL
BLOC PÀG MATÈRIA FITXA PÀG
1 5 Pentagrama. Notes. Clau de sol. Línies addicionals. 1 7 Figures, silencis. Pulsació.
2 9 Accent. 2 13 Compàs. Compàs
. 3 15 Corxera i el seu silenci. 4 17 Blanca i el seu silenci 5 19
3 21 Frase: Pregunta- resposta. 6 23 Anacrusi. Coma de respiració i fraseig. 7 25 Lligadura. Puntet. 8 27 Compàs. 9 29
4 31 Staccato o picat. Dinàmica. Matís. Matís(canvis graduals). 10 33
5 35 Tempo o moviment. Calderó. 11 37 Metrònom. Clau de fa en 4ª línia.
6 39 Escala musical. 12 41 To i semitò. 13 43 Compàs
.
7 45 Interval. Uníson. 14 47 8ª alta i baixa. 15 49 Acord. Acord triada. Acord Major i menor. 16 51
8 53 Temps forts i febles. Fraccions. 17 55 Notes a contratemps. 18 57 Síncope.
9 59 Quadre de valors. 19 61 Formes d’indicar els compassos. Semicorxera. 20 63
68
BLOC PÀG MATÈRIA FITXA PÀG
2 9 Accent 2 13
7 45 Acord 16 51
3 21 Anacrusi 6 23
2 9 Blanca i el seu silenci 3-4 15-17
5 35 Calderó 11 37
5 35 Clau de fa en 4ª línia 11 37
1 5 Clau de sol en 2ª línia 1 7
3 21 Coma de respiració o fraseig 6 23
2 9 Compàs 2-5 13-19
3 21 Compàs 9 29
6 39 Compàs 13 43
2 9 Corxera i el seu silenci 3 15
9 59 Quadre de valors 19 61
4 31 Dinàmica
6 39 Escala musical 12 41
1 5 Figures
9 59 Formes d’indicar el compàs. 19 61
8 53 Fraccions 17 55
3 21 Frase (pregunta - resposta) 6 23
INDEX ALFABÈTIC DE MATÈRIES
69
BLOC PÀG MATÈRIA FITXA PÀG
7 45 Interval 14-15 47-49
3 21 Lligadura 1 5 Línies addicionals
7 25
4 31 Matís 10 33
5 35 Metrònom
5 35 Moviment 11 37
8 53 Notes a contratemps 17 55
7 45 Octava alta i baixa 16 51
1 5 Pentagrama
4 31 Picat
1 5 Pulsació
3 21 Puntet 8 27
9 59 Semicorxera 20 63
1 5 Silencis
8 53 Síncope 18 57
4 31 Staccato
5 35 Tempo 11 37
8 53 Temps forts i dèbils 17 55
6 39 To i semitò 12 41
7 45 Uníson
Real
Mus
ical
N
OU
S Q
UA
DER
NS
DE
TEO
RIA
(N
ivel
l Ele
men
tal 1
) Ib
añez
-Cur
sá
C/RODRÍGUEZ DE SAN PEDRO, 13 - 28015 MADRIDdistribuido por Music Distribution:
TEL.: 93-4221.811 - FAX: 93-4221.121WWW.CARISCH.COM
9 788438 709788
ISBN 978-84-387-0978-8
MK17358
NOUS QUADERNS DE TEORIA és el primer volum traduït al català de la col·lecció NUEVOS CUADERNOS DE TEORÍA, editada originalment en castellà i avalada per un èxit sense precedents durant els darrers 15 anys en l’ensenyament del llenguatge musical en Conservatoris i Escoles de Música.
Properament es traduiran també al català el volum 2 de CUADERNOS DE TEORIA i el volum 1 de CUADERNOS DE AUDICIÓN, per treballar l’educació de l’oïda.
Adaptant-se a les més modernes línies pedagògiques, aquesta col·lecció introdueix a l’alumne progressivament en el llenguatge musical de forma atractiva, lúdica, senzilla i ordenada. Aquesta col·lecció està formada per sis volums corresponents a l’ensenyament del llenguatge musical en sis cursos: quatre de Nivell Elemental i dos de Grua Mig.
Aquest primer llibre està dividit en BLOCS en els quals s’explica la teoria amb definicions i exemples senzills i amens. Les FITXES DE TREBALL de l’alumne, perforades i de fàcil extracció per si el professor considera oportú corregir-les individualment, plantegen exercicis a realitzar sobre els continguts dels blocs.
Al final del volum l’alumne trobarà un TEST D’AUTOAVALUACIÓ amb les preguntes (i respostes) més importants i característiques del curs.
CUADERNOS DE LENGUAJE, CUADERNOS DE AUDICIÓN Y TEORIA COMPLETA DE LA MÚSICA són altres títols de les col·leccions Ibáñez-Cursà que completen l’ensenyament del llenguatge musical.