PICASSO I EL GUERNICA E-Learning Art History, 19 de desembre de 2014
Marta Serrano Coll i Maria del Mar Valls Fusté
Picasso pintant el Guernica
PABLO RUIZ PICASSO
Pablo Picasso (Màlaga 25 d’octubre de 1881- Notre-Dame-
de-Vie de Mougins 1973).
Trasllat a La Corunya i admissió a l’Escuela de Bellas Artes.
Nou trasllat a Barcelona on continua la formació.
Primera obra pública: Primera Comunió (1896) Tercera
Exposición Municipal de Bellas Artes de Barcelona.
Mención de Honor per Ciència i Caritat, presentada a
Madrid. Ingrès a l’Escuela de Bellas Artes de San Fernando.
Personalitat: caràcter innovador, allunyat del
dogmanisme.
Viatge a París i coneixença de Pere Mañac primeres
exposicions col·lectives.
Inici de les seves etapes artístiques.
1.- L’ “espanyolisme” de Pablo Picasso (1881-1793)
2.- Cap moviment francès pogué subjugar-lo
Seurat, Tarda de diumenge en l’illa de
Grande Jatte, 1885 Cézane, Cebes i botelles Van Gogh, La becaina
Simbolisme
Gustave Moreau,
L’aparició, 1876
Modernisme
Guimard, Entrada de metro a
Paris, 1901-1912
Fauvisme
Matisse, L’Argelina
Saló de Tardor de París
(1905)
3.- La seva obra és molt espanyola
La tipologia popular espanyola és recurrent en la seva obra
Evidents connexions amb Goya
La vida, 1903-1904
Goya, Desastres de la Guerra
Jove acròbata i nen
4.- Creador inesgotable d’imatges: “Lo importante es crear. Detenerse es perecer”
5.- És l’artista dels mil estils i maneres
Ciència i caritat, 1897
5.1.- Període clàssic
- Simetria, volum, representació
mimètica dels objectes,
perspectiva cònico-central
- Atemporalitat
El divà japonès, 1901
5.2.- Viatge a París
- Exposició individual el 1900 als
“Quatre Gats”
- Coneixença dels
Impressionistes, els
postimpressionistes i els
modernistes
El guitarrista cec
5.3.- Època blava
1901-1904
- Predomini dels blaus
- Amargor
- - Reminiscències del
Greco
- Raó: el suïcidi del seu
amic Carles Casagemas
(1901)
La planxadora
5.4.- Època rosa
1905→
- Instal·lat a Montmatre
- Endolceix la pintura
- Paleta de roses
Gertrude Stein
5.5.- Època
pompeiana
1905 (època rosa)
- Interès per pintura
grega i egípcia
Les “senyoretes” d’Avinyó,
1907
5.6.- Protocubisme
-Contactes amb Cezànne
- 1907: Naixement cubisme
- Trencament amb la
perspectiva
- Primitivisme
- Introducció del blanc
Retrat d’Ambrosio
Vollard, 1909-1910
5.7.- El cubisme I
- 1909: associació amb
Braque
- cubisme analític
- Disciplina de
l’austeritat
- Tècnica de facetes
- Desjerarquització del
punt de vista
Violí, vas i pipa
sobre una taula
5.8.- El cubisme II
- 1908: collages
- Cubisme sintètic
Dues dones corrent o La
carrera
5.9.- 1919 i el
classicisme
- I Guerra Mundial
- 1917: viatge a Itàlia:
món clàssic
6.- Desjerarquització entre arts majors i menors
Natura morta amb pipa (1909) Natura morta amb cadira de reixeta
(1912)
Maqueta per a la revista
“minotaure” (1933) Vas d’ajenjo (1914) Ferrande (1909-1910)
La fàbrica d’Horta (1909)
Todo lo que sé lo aprendí en Horta
“La pintura sobre la cual estoy trabajando la llamaré “Guernica”. Con ella yo estoy declarando mi rechazo a la casta militar a la cual ha sumergido España en un océano de sufrimiento y muerte”
Picasso, 1937
7.- La Guerra Civil i el Guernica (I)
Interior Pavelló Espanyol de l’Exposició Universal de París (1937)
Picasso= artista compromès participació en la República
Juliol 1936: nomenat director honorífic del Museu del Prado (no exercí mai com a tal)
Gener 1937: encàrrec per part del govern de la República d’un mural en motiu de l’Exposició de París
26 abril 1937: bombardeig de la ciutat de Guernica
MOMA de Nova York: custòdia del Guernica fins al seu retorn a Espanya l’octubre del 1981
7.- La Guerra Civil i el Guernica (II)
El Guernica, símbol antibel·licista i icona del segle XX. Defensa de la pau i rebuig de totes les guerres.
Somni i mentida de Franco
En "El somni i la mentida de Franco", una sèrie d'aiguaforts narratius de
Picasso també creats per a l’exposició de París, i que són considerats
precursors del Guernica.
1.Franco com un
cavaller cristià
5. atacat per un
brau furiós (poble
espanyol en lluita
contra el feixisme)
2. Caricatura de la
virilitat de Franco
3. Destrucció de la
bellesa i la cultura
4. Franco
trasvesti-
cobardia
7. Parodia de la creació 8. vola cap al sol 9. Destrucció de
Franco i salvació
d’Espanya
ELS ESBOSSOS PER LA REALITZACIÓ DEL MURAL: 1 de maig de 1937
Primer esbós
- Brau a l’esquerra
- El cavall sembla caure, mort, sobre el
seu llom
- La dona impulsa la làmpada a través de
la finestra
- Presenta una base de cossos caiguts
- Quatre elements fonamentals: brau,
portadora de llum, víctima disseminada
i cossos derivats
Segon esbós
- El brau està combinat amb el cavall
- Petit cavall alat sobre el brau amb
connotacions clàssiques
- El cavall condemnat al sofriment i al
col·lapse
Tercer esbós
- La dona amb el llum pren
protagonisme
- Dibuixa dos cops el cavall⇒ vacil·lació
de Picasso quant a la seva actitud
- A la dreta, dins d’un cercle, un animal
esbudellat.
ALTRES ESBOSSOS PER LA REALITZACIÓ DEL MURAL
EL CAVALL
2 de maig de 1937
CAVALL I
MARE AMB NEN MORT
8 de maig de 1937
Diversos estudis sobre la mare que plora
ALTRES ESBOSSOS PER LA REALITZACIÓ DEL MURAL
EL GUERRER ABATUT ↑
13 de maig de 1937
L’HOME QUE CAU 27 de maig de 1937
Pintura quasi monocroma impacte en l’espectador (dramatisme i angoixa)
Longitud de la tela: 3,5x 7,8 m. L’observador inspecciona una seqüència de temes en comptes de trobar-se amb
un objecte coherent i organitzat exemple d’equilibri i ordre
Unitat visual en una mena de frontó: inici de lectura en la dona caiguda amb el seu fill
Gran part de les figures provenen de la
Minotauromaquia, 1935
Les comparacions amb les dues obres demostren fins a quin punt les
imatges d’un artista són independents del significat que aquest li
confereix a cada cas particular
Pesca Nocturna d’Antibes, 1939
L’imaginari del Guernica
La violència i l’horror són els protagonistes: càrrega expressiva brutalitat humana (pintura sobre la mort i el dolor)
Interior d’una estança, però sembla un escenari teatral, per la ubicació en un extrem, d’un edifici en flames
Trista anècdota
Un oficial nazi visità l’estudi de Picasso en plena Segona Guerra Mundial. L’oficial, sense conèixer a l’artista, al
veure el quadre sobre Guernica, s’espantà i inquirí violentament: “Vostè ha fet aquesta porqueria?”,
pregunta a la qual Picasso respongué: “no, vostès ho van fer”
EL BRAU
Significat confús
Brama a punt d’explotar d’ira
Ulls fixos i fora d’òrbita
Símbol del poble? Propi Picasso?
EL CAVALL
Víctima passiva de les corregudes de braus
Encarnació del dolor i la laceració
L’AU
S’ha relacionat amb el colom de la
pau
Imatge de l’anima supervivent o
plasmació de la lamentació?
ELS ANIMALS DEL
GUERNICA
Símbols del sacrifici?
ELS PERSONATGES DEL GUERNICA
MARE AMB NEN
MORT
Cap girat en 90º cap
el cel (apel·lació a la
divinitat)
Cos inert del fill, amb
posició del cap
dramàtica
Vinculació dels pits
amb els testicles del
brau
GUERRER MORT
Representació d’un monument
militar d’un esdeveniment
històric
Símbol visual de la matança
Dramatisme en els ulls
DONA FUGITIVA
Ideada en última
instància
Símbol de la inquietud
DONA A LA FINESTRA
Testimoni dels fets
Aporta llum
Primer esbós
Símbol de l’agonia
DONA QUE CAU
Deriva d’una
primera prova
d’una mare amb el
seu fill que baixava
per una escala
(Minotauroma quia)
Paral·lelismes amb
l’Afusellament del 3 de maig de Goya
ESTUDIS DE COMPOSICIÓ PER AL GUERNICA
← Estudi de composició I
(1 de maig de 1937)
- No és una dimensió
horitzontal
- El brau monopolitza el
protagonisme
- El cavall es presenta
abatut
- Es presenta la dona
amb el llum
←Estudi de composició
II
(2 de maig de 1937)
- Manté els quatre
personatges però
altera les seves
actituds
- La làmpada i el puny
centren l’escena
- El cavall és més víctima
← Estudi de composició III
(8 de maig de 1937)
- Presenta el caràcter monumental de l’obra definitiva
- Tres grups independents: el brau, el cavall i el guerrer, i la mare amb el fill
mort
Estudi de composició IV →
(9 de maig de 1937)
- El brau manté la seva posició preeminent
- Torna a presentar-se la dona del llum
- Escena bigarrada i desordenada, semblant a l’obra final
- És l’últim esbós
Icona del segle XX: símbol
antibel·licista
↑ Gener 1970 grup AWC (Art Workers
Coalition), acció protesta al Museu d’Art
Contemporani de Nova York.
1967, cartell de propaganda de Rudolf Baranik
←21 març 2009. Marxa cap al Pentàgon
contra possible intervenció a l’Irán.