La pintura. Aspectes generals
• Perd protagonisme la pintura mural, substituïda pels retaules i els vitralls. Només subsistirà a Itàlia.
• Temes:– Religiosa: Els mateixos de l’escultura.– Profana: Retrats, fons de paisatges, etc.
• Tècniques: Tremp d’ou, pa d’or (per al fons dels retaules); introducció de l’oli pels pintors flamencs a finals del segle XV.
• Evolució formal: Humanització de les figures (expressions, proporcions i gestualitat), composició narrativa, pèrdua de la simetria, introducció d’efectes espacials, clarobscur, modelat corpori de les figures i detallisme.
Simone Martini: l’Anunciació (1333)
Mestre de Flémalle (Pierre Campin?): l’Anunciació
Lluís Dalmau: Verge dels Consellers (1445)
Jan Van Eyck: La Verge del canceller Rolin (1435)
Bernat Martorell: Retaule de Sant Jordi
Jan Van Eyck: El matrimoni Arnolfini (1434)
Iconografia
Firma de l’autor
Espelma: Flama divina
Mirall: - Puresa
-Autorretrat-Perspectiva
Fons del mirall: Passió de Crist: Divinitat del matrimoni
Ventre abultat: Universalitat de la dona com a mare
Ca: Fidelitat
Sandalies: Descalços per ser un lloc sagrat
Fruita: Innocència
Mans agafades: fidelitat
Sta. Margarita: Patrona dels parts
El Bosco: El Jardí de les Delícies (taula central)
El Jardí de les Delícies(taules laterals)
L’Edén Infern musical
El Bosco: El Jardí de les Delícies. Cobertes del tríptic, amb la Creació.