+ All Categories
Home > Documents > POTENCIANT LA IMAGINACIÓ A TRAVÉS DE L’ACTIVITAT ...47 Activitat concreta Els materials...

POTENCIANT LA IMAGINACIÓ A TRAVÉS DE L’ACTIVITAT ...47 Activitat concreta Els materials...

Date post: 20-Jan-2021
Category:
Upload: others
View: 0 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
2
46 destreses, i arribar, fins i tot, a infravalorar-se fins al punt d’etiquetar-se com “un manasses” o “un poca tra- ça”… En definitiva, s’han de treballar implícitament valors com la confiança i la seguretat. Per tant, un objectiu primordial que ens hauríem de proposar és el de “facili- tar a l’alumne l’adquisició d’un llenguatge plàstic personal”, i donar-li recursos suficients perquè pugui experimentar per ell mateix, i eines que l’ajudin a exterioritzar les seves inquietuds mitjançant un món ple de sensibilitat, color i estètica. Si volem uns nens oberts, segurs i confiats, la millor manera és que des de petits caminin sols, que creïn sols, i com que tot és imitable, oferirem exemples prou significatius per guiar-los en el procés d’aprenentatge, però mai per modelar-los. Així doncs, es tracta de po- tenciar en l’alumne el fet d’aprendre a veure les formes i la seva representació a l’espai, tot aprenent a observar de manera més sistematitzada a mesura que s’avança en les diferents etapes del procés educatiu (de 1r a 6è). A fi de comptes, la tasca de control del gest i l’ad- quisició de seguretat implica un primer pas important, on l’alumne s’ha de familiaritzar amb el material i les eines que utilitzarà en el seu treball plàstic. Així, les seves capacitats motrius progressaran amb una atenció continuada. En un segon pas, el nen ha d’aconseguir el resultat plàstic que s’ha proposat fer, de forma que li resulti personal, creatiu, interessant i satisfactori. I nosaltres, com a docents, l’hem de valorar amb una actitud oberta, tenint en compte el seu esforç, imaginació i interès, amb independència del resultat plàstic obtingut. Un aspecte molt important és la motivació del mestre a l’hora de plantejar el treball. L’exercici s’ha de presen- tar amb il·lusió, donant-li, fins i tot, un caire enigmàtic al possible resultat. Així serà més fàcil implicar l’alumne en allò que volem que aconsegueixi. Un exercici de retallar paper pot semblar, a primer cop d’ull, una tasca massa senzilla per a l’alumne, però serà una activitat a tenir en compte a l’hora d’observar la contínua evolució dels nens en l’adquisició de destreses i habilitats ma- nuals. Un treball plàstic molt satisfactori tant en el seu desenvolupament com en els resultats aconseguits, és el que a continuació es presenta. Penso que no és agosarat afirmar que l’educació plàstica proporciona un seguit d’experiències insubstituïbles als nostres alumnes, ja que és una eina que els permet percebre el seu entorn d’una forma distinta a l’habitual. L’expressió plàstica és un llenguatge, un mitjà de comu- nicació que els ajuda a expressar-se i a enriquir-se com a persones, desenvolupant-los una sensibilitat i una percepció diferent del món que els envolta. És un llenguatge que potencia la creativitat i la imaginació, i que els ajuda a exterioritzar les vivències d’una manera subjectiva. I a nosaltres, com a educadors i receptors del seu missatge, ens proporciona una informació molt valuosa per entendre el complex entramat interior dels infants. És evident que tothom no dóna la mateixa impor- tància a aquesta matèria, perquè mentre uns es lamen- ten de la poca preparació del professorat en aquest camp, altres dissenyen horaris curriculars on l’expressió plàstica només gaudeix d’una sessió setmanal: un horari irrisori quan s’ha d’exterioritzar tantes coses en un temps tan insuficient. Una altra visió de la plàstica És cert que, de vegades, els professionals ens limitem a l’ensenyament de tècniques i més tècniques (retallar, modelar, collage…), oblidant la importància que té la continuïtat del procés en la realització del treball plàstic. El fet d’haver d’esperar d’una setmana a l’altra per veure el resultat de l’esforç del nen pot desencadenar-li un avorriment i una desmotivació que alenteixi el ritme del treball i el porti, fins i tot, a no acabar-lo. Davant d’aquesta situació, que tantes vegades he experimentat, cal plantejar- se que, malgrat tot, donar tècniques —i amb elles un seguit de recursos que els seran útils posteriorment, tant en la seva vida personal com escolar— és una forma de superar algunes deficiències. De passada, podran conèixer diferents materials i eines que els ajudaran a escollir, a curt i a llarg termini, la millor manera d’expressar les seves inquietuds plàstiques. Tanmateix, com a educadors que som, hem de potenciar el desenvolupament de la capacitat creativa en tota la seva amplitud, fomentant uns resultats plàstics espontanis i sense deixar-los caure, als nens, en uns estereotips que els podrien fer dubtar de les seves POTENCIANT LA IMAGINACIÓ A TRAVÉS DE L’ACTIVITAT PLÀSTICA Isabel Castilleja. Mestra del CEIP de Pràctiques de Tarragona
Transcript
Page 1: POTENCIANT LA IMAGINACIÓ A TRAVÉS DE L’ACTIVITAT ...47 Activitat concreta Els materials necessaris per al desenvolupament de l’activitat són a l’abast de tothom i es preparen

46

destreses, i arribar, fins i tot, a infravalorar-se fins alpunt d’etiquetar-se com “un manasses” o “un poca tra-ça”… En definitiva, s’han de treballar implícitament valorscom la confiança i la seguretat. Per tant, un objectiuprimordial que ens hauríem de proposar és el de “facili-tar a l’alumne l’adquisició d’un llenguatge plàsticpersonal”, i donar-li recursos suficients perquè puguiexperimentar per ell mateix, i eines que l’ajudin aexterioritzar les seves inquietuds mitjançant un món plede sensibilitat, color i estètica.

Si volem uns nens oberts, segurs i confiats, la millormanera és que des de petits caminin sols, que creïnsols, i com que tot és imitable, oferirem exemples prousignificatius per guiar-los en el procés d’aprenentatge,però mai per modelar-los. Així doncs, es tracta de po-tenciar en l’alumne el fet d’aprendre a veure les formes ila seva representació a l’espai, tot aprenent a observarde manera més sistematitzada a mesura que s’avançaen les diferents etapes del procés educatiu (de 1r a 6è).

A fi de comptes, la tasca de control del gest i l’ad-quisició de seguretat implica un primer pas important,on l’alumne s’ha de familiaritzar amb el material i leseines que utilitzarà en el seu treball plàstic. Així, lesseves capacitats motrius progressaran amb una atenciócontinuada.

En un segon pas, el nen ha d’aconseguir el resultatplàstic que s’ha proposat fer, de forma que li resultipersonal, creatiu, interessant i satisfactori. I nosaltres,com a docents, l’hem de valorar amb una actitud oberta,tenint en compte el seu esforç, imaginació i interès, ambindependència del resultat plàstic obtingut.

Un aspecte molt important és la motivació del mestrea l’hora de plantejar el treball. L’exercici s’ha de presen-tar amb il·lusió, donant-li, fins i tot, un caire enigmàtic alpossible resultat. Així serà més fàcil implicar l’alumneen allò que volem que aconsegueixi. Un exercici deretallar paper pot semblar, a primer cop d’ull, una tascamassa senzilla per a l’alumne, però serà una activitat atenir en compte a l’hora d’observar la contínua evoluciódels nens en l’adquisició de destreses i habilitats ma-nuals. Un treball plàstic molt satisfactori tant en el seudesenvolupament com en els resultats aconseguits, ésel que a continuació es presenta.

Penso que no és agosarat afirmar que l’educacióplàstica proporciona un seguit d’experiències insubstituïblesals nostres alumnes, ja que és una eina que els permetpercebre el seu entorn d’una forma distinta a l’habitual.L’expressió plàstica és un llenguatge, un mitjà de comu-nicació que els ajuda a expressar-se i a enriquir-se com apersones, desenvolupant-los una sensibilitat i una percepciódiferent del món que els envolta. És un llenguatge quepotencia la creativitat i la imaginació, i que els ajuda aexterioritzar les vivències d’una manera subjectiva. I anosaltres, com a educadors i receptors del seu missatge,ens proporciona una informació molt valuosa per entendreel complex entramat interior dels infants.

És evident que tothom no dóna la mateixa impor-tància a aquesta matèria, perquè mentre uns es lamen-ten de la poca preparació del professorat en aquestcamp, altres dissenyen horaris curriculars on l’expressióplàstica només gaudeix d’una sessió setmanal: un horariirrisori quan s’ha d’exterioritzar tantes coses en un tempstan insuficient.

Una altra visió de la plàsticaÉs cert que, de vegades, els professionals ens limitem

a l’ensenyament de tècniques i més tècniques (retallar,modelar, collage…), oblidant la importància que té lacontinuïtat del procés en la realització del treball plàstic. Elfet d’haver d’esperar d’una setmana a l’altra per veure elresultat de l’esforç del nen pot desencadenar-li unavorriment i una desmotivació que alenteixi el ritme deltreball i el porti, fins i tot, a no acabar-lo. Davant d’aquestasituació, que tantes vegades he experimentat, cal plantejar-se que, malgrat tot, donar tècniques —i amb elles unseguit de recursos que els seran útils posteriorment, tanten la seva vida personal com escolar— és una forma desuperar algunes deficiències. De passada, podran conèixerdiferents materials i eines que els ajudaran a escollir, a curti a llarg termini, la millor manera d’expressar les sevesinquietuds plàstiques.

Tanmateix, com a educadors que som, hem depotenciar el desenvolupament de la capacitat creativaen tota la seva amplitud, fomentant uns resultats plàsticsespontanis i sense deixar-los caure, als nens, en unsestereotips que els podrien fer dubtar de les seves

POTENCIANT LA IMAGINACIÓ A TRAVÉSDE L’ACTIVITAT PLÀSTICA

Isabel Castilleja. Mestra del CEIP de Pràctiques de Tarragona

Cristina
Cuadro de texto
Comunicació Educativa, nº 12, 1999, 46-47 ISSN: 1575-9911. EISSN: 2339-5559 http://www.revistes.publicacionsurv.cat/index.php/comeduc
Page 2: POTENCIANT LA IMAGINACIÓ A TRAVÉS DE L’ACTIVITAT ...47 Activitat concreta Els materials necessaris per al desenvolupament de l’activitat són a l’abast de tothom i es preparen

47

Activitat concretaEls materials necessaris per al desenvolupament de

l’activitat són a l’abast de tothom i es preparen ràpi-dament. Només cal que cada nen disposi d’un full depaper blanc, d’un quart de cartolina de color, tisores igoma d’enganxar.

Pel que fa al procediment a seguir, cal:1) Doblegar el full blanc dues vegades, primer per la

meitat i després per la meitat de la meitat. 2) Retallarformes diferents sobre el paper, sempre plegat (cercles,rombes, altres figures) i guardar tots els retalls, ja quedesprés es faran servir. 3) Desplegar el paper per ob-servar la simetria que ha sorgit, i enganxar el paperblanc a la part esquerra o dreta de la cartolina. 4) Ambtots el petits retalls guardats al punt 1, construir qualsevolcomposició que el nen pugui imaginar.

Dificultat de l’activitatLa presentació del treball a fer tindrà certes variants,

depenent del curs a treballar, ja que la dificultat s’had’adequar a les capacitats dels nens.

A primer i a segon curs cal fer, davant els alumnes,l’explicació del treball d’una manera pràctica, suggerintformes senzilles que es poden dibuixar prèviament a la

pissarra (cercles, pals, animals…). Després se’ls convi-da que siguin ells els que retallin les formes a partir deles seves pròpies idees. El paper retallat es desplegaper observar amb atenció les formes simètriques acon-seguides d’una manera espontània. El resultat obtingutes comenta entre tots, buscant possibles significats ima-ginatius. Després s’enganxen les figures en una part dela cartolina, i és aquí on millor s’aprecia el resultatobtingut. El pas següent serà formar una composicióamb els retalls sobrers, segons la imaginació i enginy decada alumne.

A tercer i a quart l’explicació es farà més teòrica.Se’ls poden presentar treballs d’altres nens, fets amb lamateixa tècnica, comentant-los, parlant d’altres pos-sibilitats i d’altres idees que, el grup, pugui suggerir. Elsresultats plàstics acostumen a ser semblants als delsnens de primer i segon curs, però amb formes méselaborades, més petites, i amb temes més variats.

A cinquè i sisè, quan ja s’ha treballat els textosinstructius en llengua, es pot aprofitar la circumstància ipresentar per escrit als alumnes les instruccions a se-guir, i deixar que completin el treball de forma satisfac-tòria, tant pel que fa a la comprensió com a la creaciópròpia. Potser els resultats ens sorprendran.

Alumnes de 1r curs realitzant la seva composició plàstica.


Recommended