Tenim prejudicis
quan mirem
una obra d’art?
L’art pot significar moltes coses
diferents, en èpoques i llocs
diversos. En realitat, no es pot dir
que existeixi cap motiu il·lícit entre
els que poden fer que agradi una
escultura, un quadre, una
pel·lícula...
Tots nosaltres, quan veiem qualsevol obra d’art, ens posem a
recordar mil coses que influeixen sobre els nostres gustos o
aversions.
Però, de vegades, hi ha causes equivocades perquè no ens
agradi l’obra d’art.
A molta gent li agradaria veure en els quadres el que veu a la
realitat. Es tracta d’una preferència absolutament comprensible.
A tots ens atrau el que té de bonic la Natura i agraïm als artistes
que ho recullin en les seves obres. Però aquesta inclinació pels
temes bonics i atractius, pot convertir-se en dolenta si ens
condueix a rebutjar obres que representen assumptes menys
agradables.
Durero. Retrat de la seva mare
Rubens. Retrat del seu fill
Per què ens agrada més el nen que la vella?
Nens de Murillo
Nens de Pieter de
Hooch
Per què ens agraden més els nens de Murillo que
els de Pieter de Hooch?
La confusió prové de que varien moltíssim els gustos i criteris al voltant de la
bellesa. I el mateix podríem dir de l’expressió. Molt sovint és l’expressió d’un
personatge en el quadre el que ens fa que ens agradi o no. Algunes persones se
senten atretes per una expressió quan poden comprendre-la amb facilitat, i, per
això, els emociona profundament.
Crist de Guido Reni Majestat Batlló
En els períodes
més primitius,
quan els artistes
no eren tan
hàbils en
representar
rostres i actituds
humanes com
ho són ara, el
que resulta més
impressionant és
veure com,
malgrat tot,
s´esforcen en
plasmar els
sentiments que
volen
transmetre.
Venus de Willendorf, 22.000-20.000 aC
Figura Ajaguda, Moore. 1938
Però sovint ens trobem amb una altra dificultat. Estan els qui volen admirar
la destreça de l artista al representar els objectes. I el que més els hi agrada
són quadres en els què apareix alguna cosa “com si fós de veritat”.
Llebre. Durero
Elefant. Rembrandt
Encara senten un major despreci per obres que consideren dibuixades
incorrectament, en especial si pertanyen a una època molt més propera a
nosaltres, en les que l’artista, “està obligat a saber-ne més”.
Retrat de Dora Maar. Picasso
En realitat, no existeix cap misteri en
aquestes distorsions de la Natura,
sobre les quals s’escolten tantes
queixes en les discussions al voltant
de l’art contemporani.
Només veure una pel·lícula de
Walt Disney sap que és
perfectament correcte dibuixar
coses diferents a com es
presenten, canviar-les i alterar-les
d’una o d’una altra manera.
Mickye, no té gran cosa a veure
amb un ratolí de veritat, però la
gent no escriu cartes indignades
als directors dels diaris sobre la
longitud de la seva cua. Són els
prejudicis que tenen les persones
qui van a veure una exposició
d’art modern o contemporani i no
l’art, el que falla. Prejudicis que
no apareixen quan es va a veure
una pel·lícula de Walt Disney.
Pensem el que pensem dels artistes moderns, podem estar segurs de que tenen els coneixements
suficients per dibuixar amb correcció. Si no ho fan així, segurament és per que tindran les
mateixes raons que té Disney.
Gallina i Gall de Picasso
Si us plau...dibuixa una estrella...
Por favor, dibújame un cordero...
Tendim a acceptar colors i formes convencionals com si fossin exactes. Els
nens acostumen a creure que les estrelles són “estrellades”, quan no ho són.
Les persones que insisteixen que el cel d’un quadre ha de ser blau i les herbes
verdes, es condueixen igual que els nens.
Nit estelada.
Van Gogh
I nosaltres, a la fi, per gaudir de les obres d’art, hem de mirar-les amb una
ment oberta, capaç de percebre qualsevol indici i sentir qualsevol harmonia
oculta; un esperit capaç d’elevar-se per sobre de tot, sense entorpir-lo amb
paraules massa rebuscades o frases fetes.
Kandinsky
Mirar una obra d’art és com viatjar dintre d’ella, i és molt difícil precisar quantes
coses podrem portar a la nostra tornada, però segur, que no vindrem ni amb les
mans ni amb el cor buits.
Berthe Morisot
Font per l’elaboració de l’activitat:Historia de l’art, E. Gombrich