+ All Categories
Home > Documents > Surrealisme

Surrealisme

Date post: 06-Mar-2016
Category:
Upload: dann-van-der-boga
View: 216 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
Description:
En aquest treball trobaràs informació sobre el Surrealisme, concretament sobre les seves característiques, així com de Salvador Dalí i Frida Kahlo. També trobarás les aportacions d’aquest dos grans representants del moviment, al món de la gràfica. Després de estar-me moltíssimes hores seguides treballant en aquest catàleg sobre el surrealisme, finalment el puc donar per acabat. Ara només queda esperar a que us sembli bé tota la informació recollida en aquest. Amb el desitg de que us agradi, dono per finalitzat el catàleg. Per questions de disseny, existeixen imatges que no han pogut ser incloses al treball, tot i haver-hi moltíssimes més. A més a més, existeix informació sobre el Surrealisme que pot venir bé tant a la meva companya Carolina Carrillo, com a Concepción Gómez. Atentament, Boga.
14
Surrealisme DANIEL BOIX GALLARDO
Transcript
Page 1: Surrealisme

SurrealismeD A N I E L B O I X G A L L A R D O

Page 2: Surrealisme

Cal dir que el Surrealisme (del francès surréalisme) és el moviment d’avantguarda més important del període d’entreguerres, i molt possiblement el més influent de tots ells.

Com ja ha citat la meva companya Carolina, el 1924 va aparèixer el primer manifest surrealista, entorn de la personalitat del poeta André Breton, a París, on ell descrivia el surrealisme com:

“automatisme psíquic pur a través del qual ens pro-posem expressar, ja sigui verbalment o per escrit, o de qualsevol altra manera, el funcionament real del

pensament”.

Amb aixó, Bretón fa referència a la que posteriorment anomenraria, “Escriptura automàtica”. Aquest tipus d’escriptura, consistia en escriure tal qual sorgien les idees de la ment sense reflexionar-les i sense haver de tenir un tema en concret. Plasmant les idees di-rectament a un text o poema. Obtenint així unes fra-ses de procedència directa del subconscient.

Tot i que en un principi, el Surrealisme era un mo-viment pensat per a escriptors, immediatament es van veure les enormes possibilitats que hi havia per a la pintura i l’escultura i fou així com l’art surrealista va ser més que una manera de pintar. També es va interessar per l’art dels pobles primitius, l’art infantil o de dements.

Surrealisme

Page 3: Surrealisme

- Interpretar de la realitat des del món oníric (dels somnis i l’inconscient), la màgia i la irracionalitat, tot creant una barreja d’imatges dispars (reals o irreals), tant en el temps com en l’espai.

- Aconseguir la desorientació del observador, mit-jançant la extracció del significat tradicional dels ob-jects i formes que es representen.

- La creació d’imatges equívoques, de manera que una mateixa cosa pot ser interpretada de diverses maneres. Dóna importància al paradoxal, l’absurd, la caducitat, la destrucció i el misteriós.

- Exaltació al paradoxal, l’absurd, la caducitat, la destrucció i el misteriós.

- Representar tota classe de simbologies, (en espe-cial aquellles relacionades amb lo eròtic i lo sexual), pel fet d’estar en contra de la moral, la tradició i la cultura burgesa.

Podem definir que aquest moviment artístic, intel·lectual i cultural en general s’orienta al voltant de la persecució de l’alliberament de la ment, po-sant èmfasi a les facultats imaginatives i crítiques de l’inconscient amb l’argument que: només quan les institucions del treball, la família i l’educació hagin estat transformades, es podrà fer possible una par-ticipació general en el surreal.

Més recentment, alguns surrealistes s’han involucrat en el moviment feminista i en activitats radicals de protecció del medi ambient per raons similars.

Caracterísitiques

Page 4: Surrealisme

Artistes

Page 5: Surrealisme
Page 6: Surrealisme

Salvador Dalí

BIOGRAFÍA DE L’ARTISTA

Salvador Dalí Domènech va néixer a Figueres l’11 de maig de 1904 i va morir el 23 de gener de 1989.

Dalí va tenir un germà abans de que ell nasqués que tenia el ma-teix nom que ell, Salvador, però va morir. A en Dalí no li semblava bé que li haguessin posat el mateix nom que el seu germà mort. Així la seva lluita va ser reconquistar els

seus drets cridant l’atenció cons-tantment i va justificar el haver recorregut al narcisisme. Per una altra banda, la seva identificació amb el germà mort el va aproxi-mar al sentiment de lo putrefacte i a la seva obsessió pels cucs.

Dalí va pasar per diverses épo-ques. Va tenir una època anome-nada Ana María, que era la seva germana. Durant aquesta època es va limitar a fer una sèrie de di-buixos únicament sobre ella. Més tard va tenir la època Lorquiana, en la que va fer molt amistat amb Federico García Lorca. I més en-davant l’època més coneguda d’ell, l’època de Gala.

A París va produir una pel·lícula, amb el seu amic Luis Buñuel, molt curta però de gran impacte: “Un chien andalou”.

Des de 1926 va començar a incor-porar els somnis i el subconscient en les seves obres. I no va ser fins a l’inici de la Segona Guerra Mun-dial, on Salvador Dalí i Gala van viure durant uns anys als EEUU, que la seva pintura d’estil realista i oníric va tenir molt d’èxit.

Posteriorment, la religió, la his-tòria i la ciència van començar a ocupar, cada cop més, la temàtica de bona part de les seves obres durant els anys cinquanta i setan-ta.

Dalí va incorporar el seu propi mètode. Conegut com el Mètode paranoico-crític de Dalí segons ell:

“...un mètode espontani de coneixement irracional basat en la objectivitat sistemàtica

d’associacions i interpretacions delirants...”

Aquest mètode consistia en des-cobrir, mitjançant l’al·lucinació, nous significats en imatges i ob-jectes existents per fer-los visibles en l’art.

Page 7: Surrealisme

LA SEVA OBRA

“El gran masturbador” 1929.

“La persistencia de la memoria” 1931. ”El juego lúgubre” 1929.

Page 8: Surrealisme

Salvador DalíAPORTACIÓ A LA GRÀFICA

Salvador Dalí va realitzar diverses aportacions al móns de la gràfica, des de cobertes de revista fins a cartells amb temàtica florarl o fins i tot la seva propia versió dels gra-vats de Francisco de Goya.

Page 9: Surrealisme
Page 10: Surrealisme

frida kahlo

BIOGRAFÍA DE L’ARTISTA

Frida Kahlo Calderón va néixer a Coyoacán, Méxic, el 6 de juliol de 1907 i va morir el 13 de juliol de 1954.

Frida deia haver nascut el 1910, any de l’esclat de la Revolució Mexicana, perquè volia que la seva vida comencés juntament amb el el naixement del nou Mèxic modern.

Aquest detall també ens presenta una singular personalitat, caracte-ritzada des de la infància per un profund sentit de la independèn-cia i la rebel·lió contra els hàbits socials i morals ordinaris, moguda per la passió i la sensualitat, orgu-llosa sempre de la seva nacionali-tat mexicana, així com de la seva tradició cultural. Un sentiment que potencïa la seva idea contra l’americanització regnant del mo-ment: tot barrejat amb un peculiar sentit de l’humor.

La seva vida va estar marcada pel sofriment físic, va començar amb la pòliomelitis que va contraure a l’edat de cinc anys, però sens dubte el pitjor fet que va marcar la seva vida fins a la seva mort, va ser l’accident d’autobús al 1925, que li va ocasionar lesions greus en el seu cos a causa d’un pal que li va travessar des de l’estómac fins a la pelvis.

La medicina del seu temps la va torturar amb operacions quirúrgi-ques del cos (32 al llarg de la seva vida), cosés de diferents tipus i sistemes mecànics de “estira-ment”.

Per aquesta raó, moltes de les seves obres van ser pintades des de el seu llit. A causa d’aquestes condicions físiques Frida mai va poder tenir fills i això va ser un fet que va generar un gran dolor per a ella.

Ella tenia un gran amor, Diego Ri-vera (es va casar dues vegades amb aquest home i li va dedicar un diari apassionat), però també una gran quantitat d’amants, ho-mes i dones, com ara Lleó Trotski i la dona d’André Breton.

Page 11: Surrealisme

LA SEVA OBRA

“Aborto en Detroit” 1932. “Sin Esperanza” 1945.

“Columan Rota” 1944.“Moses” 1945.“Las dos Fridas” 1939.

Page 12: Surrealisme

APORTACIÓ A LA GRÀFICA

La major part de material que po-drem trobar d’aportacions a la gràfica per part de Frida Kahlo, ho trobarem al seu Diari. On podem apreciar molts dibuixos que fun-cionen molt bé gràficament fins i tot com a cartells. Així com una gran quantitat d’ecrits dedicats al seu amor Diego Rivera.

frida kahlo

Page 13: Surrealisme
Page 14: Surrealisme

06 05 1992

En aquest treball trobaràs informació sobre el Surrealisme, concreta-ment sobre les seves característiques, així com de Salvador Dalí i Frida Kahlo. També trobarás les aportacions, d’aquest dos grans represen-tants del moviment, al món de la gràfica.

Després de estar-me moltíssimes hores seguides treballant en aquest catàleg sobre el surrealisme, finalment el puc donar per acabat. Ara no-més queda esperar a que us sembli bé tota la informació recollida en aquest.

Amb el desitg de que us agradi, dono per finalitzat el catàleg. Per ques-tions de disseny, existeixen imatges que no han pogut ser incloses al treball, tot i haver-hi moltíssimes més. A més a més, existeix informació sobre el Surrealisme que pot venir bé tant a la meva companya Carolina Carrillo, com a Concepción Gómez.

Atentament,

Boga.


Recommended