TEATRE DE SAGUNT MARIA ENRICH FONT
ALBA BONO PLA 1r Curs 2013-2014
ESCRBCC
DE QUÈ PARLAREM?
• ORIGEN • INTERVENCIONS • GIORGIO GRASSI I MANUEL PORTICELI • ANÀLISI D’OBRA • POLÈMICA • LES 7 ESCOLES • CONCLUSIÓ
ORIGEN
Hipòtesis de reconstrucció original (A. Chabret 1888)
- Creada el s.I d.C! Regnat emperador Tiberi
- 218 a.C !Assetjada per tropes d’Aníbal! s’integra en l’Imperi Romà
- August! Consolidació com a lloc significatiu.
- Caiguda Imperi Romà! Degradació per expoli de materials.
- Curt període! Plaça de toros! Afecta l’estructura.
- Edat Mitjana! Ús militar
- S. XV! esfondrament zona escènica
Primera il·lustració on es pot apreciar com va quedar el teatre després de l’esfondrament (Wyngaerde 1563).
INTERVENCIONS 1. Època Julioclàudia! s’hi fan diferents millores.
2. 1811 ! s’enderroca la part alta del teatre.
3. 1860 ! s’aixeca un mur de tancament per protegir-lo.
4. 1896 ! Es declara Monument Nacional.
5. 1917 ! Luis Ferreres fa una proposta de restauració.
6. 1930-1979 ! 17 operacions de rehabilitació. o 30’s! consolidacions de caementicia. o 50-60’s! creació escenari.
7. 1985 ! Giorgio Grassi i Manuel Portaceli.
Gravat d’Alexander Laborde del 1811
GIORGIO GRASSI I MANUEL PORTICELI (1985)
• PROPOSTA PLANTEJADA ! reflecteix l’inclinació de Grassi per la història i els mètodes d’intervenció del patrimoni. També les tendències arquitectòniques del moment.
• IDEA PRINCIPAL - Allunyar-se dels criteris aplicats en altres actuacions similars.
- Recuperació de l’espai teatral.
- Transformació d’una ruïna en arquitectura.
- Diferenciació matèrica i cromàtica.
ANÀLISI D’OBRA • Aixecat al final d’un turó. • Es divideix en Scanae, cavea i orquestra. • Diàmetre de 90m de llarg. • Cavea! Ima cavea, media cavea, summa
cavea. • 3 grades per persones de classe social
alta. • Orquestra de 7m. • Scanae! substituida. • Capacitat! 9.000-10.000 espectadors. • Part antiga! roca calcària Part nova!
pedra calcària de Teruel • Part afegida a la cavea que cobreix gran
part de les grades. • Absència d’elements! arquitectònics,
decoratius, escultòrics i epigràfics.
POLÈMICA • 1990! Juan Marco Moliner (diputat del PP)
presenta un recurs al TSJCV • 1993! El TSJCV declara il·legals les obres del
projecte. • 1996! La Generalitat (PP) es retira del procés. • 2000! El TSJCV ratifica l’il·legalitat de les obres. • 2002! El Suprem ordena retirar el mur i les
grades. • 2008! El Suprem ratifica la sentencia del TSJ • 2009! El TSJCV declara “impossibilitat legal”
LES 7 ESCOLES
ARQUEOLÒGICA • A favor:
- Diferenciació de materials. - Tendència a reintegrar volums. - Distinció entre nou i antic.
• En contra: - Consolidació abans que intervenció mínima - Col·locar plaques dient què està restaurat.
ESTILÍSTICA • A favor:
- Noves tècniques. - Ús de documentació.
• En contra: - Correlació de formes - Estil primordial - Unitat estilística - Mètode analític
ROMÀNTICA • En contra:
-Utilitat al teatre. -Restauració extrema.
HISTÒRICA • A favor:
-Tornar-li l’ús al monument. -Especifitat. -Diferenciació matèria del nou i l’antic.
• En contra: -Restauració exacta a l’original.
MODERNA/CIENTÍFICA
• A favor: - Reparar: tornar l’ús - Restaurar: aspecte arquitectònic. - Distinció entre nou i antic. - Diferenciació de materials - Exposar parts eliminades junt amb el moument.
• En contra: - No imitar, fer estructures - Placa de l’actuació
CIENTÍFICA • En contra:
- S’ha tornat l’utilitat al teatre. - S’ha perdut la idea de conjunt amb l’entorn.
CRÍTICA 1. Concepte de
restauració: • A favor:
-Reconegut com a obra d’art.
• En contra: -Es crea l’obra d’art.
2. La matèria de l’obra d’art: • A favor:
-Com que l’objectiu és transmetre, mostrar l’objecte al futur, s’ha de pensar en les reconstruccions futures.
3. La unitat potencial de l’obra d’art: • A favor:
-Unitat potencial de l’objecte
4. El temps respecte a l’obra d’art i la restauració: • A favor:
- Temps entre els dos moments de la restauració.
CRÍTICA 5. La restauració segons la
instància històrica: • A favor:
-La ruïna mostrada dóna la idea d’ UNICUM.
• En contra: - restauració! impedeix
veure-ho com a conjunt. - deformació valor històric
6. La restauració segons la instància estètica: • En contra:
- Restaurat - Falsificació
7. L’espai de l’obra d’art: • A favor:
-No s’ha traslladat l’obra 8. La restauració
preventiva: • En contra:
-Intervenció directe en l’entorn
CONCLUSIÓ
WEBGRAFIA • http://analogway.tumblr.com/post/70614781456/giorgio-grassi-renovation-of-the-sagunto-
roman • http://www.manuelportaceli.com/rehabilitacion_sagunto.htm • http://informesdelaconstruccion.revistas.csic.es/index.php/informesdelaconstruccion/
article/viewFile/1121/1245 • http://www.tiendarabasf.com/media/catalog/product/cache/1/image/
9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/2/c2446.jpg • http://mupart.uv.es/ajax/file/oid/287/fid/280/ • http://mupart.uv.es/ajax/file/oid/293/fid/309/Copia%20de%20Teatro%20Romano%20de
%20Sagunto.pdf • http://www.fiestacultura.com/pdf/sagunt_fc12.pdf • http://www.centroarqueologicosaguntino.es/uploads/descargas/
61_06_Las_obras_de_restauracion_en_el_Teatro_romano%204.pdf • http://www.coam.org/pls/portal/docs/PAGE/COAM/COAM_PUBLICACIONES/PDF/
TRSAGUNTO4.PDF • http://turismo.sagunto.es/index.php?
option=com_content&task=view&id=149&Itemid=345 • https://archive.org/stream/saguntosuhistor01chabgoog#page/n75/mode/2up • http://mupart.uv.es/ajax/file/oid/268/fid/263/El%20Teatro%20romano%20de
%20Sagunto.pdf