TENDENCIAS MÓVILESPresente y Futuro de los dispositivos móviles
Juan David Hincapié Ramos - @jhincapiePhD Student on Ubicomp/HCIIT University of Copenhagen Noviembre 22, 2010
the best way to predict the future is to create it yourself
http://singularityu.org/videos/2010/03/peter-diamandis/
1998 Nokia pre-instala Snake en sus telefonos celulares
MóvilesMóviles
Plataforma de ComputoEntrada/Salida
ConnectadosDesconectados
Origenes 2003-2004(para mí)
• Juegos• Encuestas• Servicios SMS• Fuerza de ventas
http://www.kyocera-wireless.com/7135-smartphone/support.cfm - Kyocera 7135 smartphone
SaaS/PaaS/IaaS - Tercerizacion - ERP - B.I.
Web Trend Map 2007 – Tomado de http://www.informationarchitects.jp/en/wtm4/
Tomade de http://gs.statcounter.com/#mobile_browser-CO-monthly-200812-201011
Tomado de http://148apps.biz/app-store-metrics/?mpage=catcount – 21/Nov 2010
Móviles 2.0
Comercio
Feedback
Tomado de UbiFit - http://dub.washington.edu/projects/ubifit
Sensor
• Self Reporting(as part of an already existing routine)
• HealthCare(in house, as a diary – chronic patients)
Deborah Estrin – Participatory Sensing – http://www.cens.ucla.edu/pub/PS-Overview-Nov2010.pdfPervasive Healthcare Conference – http://pervasivehealth.org/2010/final_schedule.pdf
Diapositiva tomada de http://www.cens.ucla.edu/pub/PS-Overview-Nov2010.pdf
Tagging• NFC• RFID• 2D codes
Ubicomp
Ubiquitous Computing… is invisible, everywhere computing that does not live on a personal device of any sort, but is in the woodwork everywhere.-- Mark Weiser
New Songdo City – South Korea
no es un problema tecnológico, es un problema de diseño
Awareness Displays
Paper
Wearables
TangiblesTangible and Embedded Interaction – http://www.tei-conf.org/11/hm/
no es un problema tecnológico, es un problema de diseño
OportunidadesSocial Web (personal)
Online GamingMoviles en Comercio
RFID, NFC y 2D codesMoviles como Sensores
Moviles como FeedbackPaper Interfaces
Awareness Displays
TangiblesWearables
Inmediatas
Mediano Plazo(2-3 años)
Largo Plazo(3-5 años)
@jhincapie