Unitat 2La Melodia
Matèria de Músicaàrea d’expressió
Nom:_________________________
Curs:_________ Número:________
L’Hospitalet, curs 2008-2009
Matèria de Música
2 Unitat 2
3
Professor Luis Romo
La melodia
Fem música1. El tema com a material de la composició
• La melodia és un element de la música que es pot definir com una ____________________ de _________________ diferenciats, les relacions dels quals es donen en dues dimen-sions: la successió dels _______________ (relacions d’altures) i les _______________ deIs sons (relacions deIs valors rítmics).
• Una frase musical és una melodia en la qual percebem un _____________, un ___________________ i un _______________.
• Un tema musical és una _________________ que apareix en el transcurs de l’obra _________________ o _____________________ de diverses maneres.
Introducció:Una melodia hipnòptica
Léo Delibes (________ - ________) imatge?
Destacà per:
• La música ___________________
del _________________ francès.
obres destacades:
• __________________ (1870) es tracta d’un ballet que ens explica el destí del Dr Coppelius i de la seva _______________Coppélia, aques-ta cobra vida.
• ___________________ (1883) es tracta d’una_____________ ambien-tada dins d’un exotisme oriental; trac-ta de la història d’_______________ entre Lakmé, filla d’un sacerdot rebel i antibritànic, i Generald, un oficial de l’exèrcit anglès, les accions es desenvolupen a l’ _______________ colonial, dominada per l’Imperi ________________.
Període Històric:
Particularitats:
• Un dels fragments més cone-guts de l’òpera Lakmé és ________________________ (duet de les flors), duet entre una ___________________ i una ___________________.
• Cha ikovsk i cons ide ra a Delibes “molt millor que _______________”,tot i que no és un elogi, ja que el compositor rus considerava a _____________ “un bastard sense talent.”
•
•
•
Matèria de Música
4 Unitat 2
2. El moviment i el perfil melòdic• Per referir-nos a la melodia fem servir la paraula _____________________.
• La línia és el ______________ _____________________ de la peça. Generalment aquest perfil pren una forma ___________________.
Hi han 3 tipus diferents: Moviment melòdic___________________
Moviment melòdic___________________
Moviment melòdic___________________
3. El motiu i la construcció de la frase musical• El tema i les frases musicals estan formades per _______________musicals, n’hi ha un tipus que rep el nom de motiu.
• un motiu pot ser una ________________, però altres vegades una frase musical o un tema també pot tenir diversos _______________.
1.___________________________
2.___________________________
3.___________________________
• El tema
•
•
123
5
Professor Luis Romo
La melodia
Galeria d’instrumentsEls instruments de canya simple
• Pertanyen a la família deIs instruments de ___________ i en destaquen els _________________ i els ___________________.
• La canya, que és la que en ________________ produeix el so, es calça a l’___________________.
El ____________________ és l’evolució de l’anomenat chalumeau, i la caracte-rística que el diferencia d’altres instruments és el tub _________________. Al segle XVIII es va anar perfeccionant, fins al punt que _____________________ escriu unes quantes obres amb presència del clarinet. El grup deIs clarinets és molt extens:
El més habitual és el _______________.
El més agut és el __________________.
El més greu és el __________________.
El _____________________, més coneguts com saxos, són instruments fabricats amb ____________; tot i això, les seves característiques tècniques fan que se’ls classifiqui en la família de __________________. El grup complet és un invent de l’any 1840 del belga __________________ (1814-1894), i aquesta “modernitat” fa que no es consideri instrument de l’orquestra, tot i que hi faci alguna aparició puntual. S’utilitza sobretot en el __________________. El grup deIs saxófons abraça totes les _________________.
el _____________________,
l’ ______________________,
el _____________________,
el _____________________,
i el ____________________.
Escoltem música i en parlem1. Els elements i els espais del so
• El so és un fenomen ______________ que es pot analitzar amb tres elements físics:
l’_________________ (______________ per _________ -Hz-),
la ________________ (______________-s-),
i la _______________ (______________ -dB-).
Matèria de Música
6 Unitat 2
• La relació d’altures i durades genera la _________________.
• El joc de durades i intensitats, sense fixar-se en l’altura, fa el _________________.
• La simultaneitat dels sons, que poden ser diferents (timbre), crea l’_______________.
2. El timbre• El _____________ és la característica del so que fa que reconeguem l’________________; (és la suma de fenòmens _______________).
Un d’aquests factors és el comportament dels ________________(sentim el resultat d’un conjunt de ____). Aquesta sensació és el timbre, i el seu comportament depèn de les carac-terístiques de l’________________, _______________, _______________, forma ...
3. Els instruments• La concreció del timbre la trobem en els ____________________. En totes les èpoques, en tots els llocs del món, les persones han aprofitat materials diferents i els han fet sonar per crear música. ____________, ____________, ____________, ____________ han provocat sons en estris no pensats originariament per fer-ho. Però, amb el temps, s’ha acabat fabricant estris i eines específiques per a fer música.
• La quantitat d’instruments que es troben arreu del món és __________________, n’hi ha de petits, de grans, c_____________ o s____________.
• S’amplifica gràcies a la caixa de __________________.
4. Classificació deis instruments musicalsDes de principi del segle ___________, els ___________________han acceptat la clas-sificació feta per Hornbostel i Sachs l’any 1914, que considera com a criteri classificador l’element vibrant que provoca el so. Així, els instruments poden ser:
_______________ -tenen ___________ que vibren-,
_______________ -és l’_________ directament el que vibra-,
_______________ -tenen una __________ tibant- i
_______________ -és el _______ instrument el que vibra.
_______________ -necessiten l’_________ en alguna part del procés sonor.
7
Professor Luis Romo
La melodia
Família de corda
mecanismes:
nom genèric
Matèria de Música
8 Unitat 2
Família de Vent
mecanismes Vent-fusta :
mecanismes Vent-metall :
nom genèric
9
Professor Luis Romo
La melodia
Família de percussió
mecanismes:
nom genèric:
Matèria de Música
10 Unitat 2
Família d’elèctrics
nom genèric
11
Professor Luis Romo
La melodia
Músics i estilsEls inicis de l’òpera
• L’òpera és el subgènere musical que des de la seva aparició, a principi del segle _____________, ha influït més en els canvis tècnics i estilístics de la música ______________.
• L’òpera és una peça ____________ -que es representa- en la qual la música intro-dueix I’obra, serveix de lIigam entre les escenes i és la base deis _______________ i _________________ deIs protagonistes (obra de teatre on els actors canten). Es considera que I’òpera va néixer a ________________, ciutat italiana governada al segle XVI per la família deis Medici, que fomentaven totes les manifestacions ____________________.
• L’any ________ es va presentar la peça que donaria I’impuls a l’òpera. Era _____________ l‘any 1607 Claudio ____________(1567-1643) va presentar la seva òpera _________, òpera que cal considerar la més antiga de les que es continuen representant. En l’estructura de les òperes es distingeixen dues maneres de cantar:
el _________________ (és declamat) i
I’__________________ (é melòdica).