+ All Categories
Home > Documents > THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve!...

THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve!...

Date post: 26-Feb-2021
Category:
Upload: others
View: 4 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
30
-Ä-> THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS ' PRO DOCT. LAUREA OBTINENDA PROPUGNABIT D. JOACHIMUS MARTI ET GINER, 5AGRÄ SCIENTIiE BACGAL., PATRONO D.D. rINGEN TIO SALABERT, .j^AEFOSIT, METROPOLIT. ECCLESIM VALENT, THEOLOGIJE PASTORALIS PROFES» IN VALENTINA ACADEMIA, 'DIE 8 MENSIÍ MAJI ANNI M.ÜGCG.XXlIi tlORIS Offima 0. anchcl ihrusofüs co^m anno^
Transcript
Page 1: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

-Ä->

THESES TIÍEOLOGÍCÁEf QU AS' PRO DOCT. LAUREA OBTINENDA

PROPUGNABIT

D. JOACHIMUS MARTI ET GINER,

5AGRÄ SCIENTIiE BACGAL.,

PATRONO

D . D . r I N G E N T I O S A L A B E R T ,

. j ^ A E F O S I T , M E T R O P O L I T . E C C L E S I M V A L E N T ,

T H E O L O G I J E P A S T O R A L I S PROFES»

IN VALENTINA ACADEMIA,'D IE 8 M E N S IÍ M AJI ANNI M.ÜGCG.XXlIi

tlO RIS

Offima 0 . anchcl ihrusofüs

c o ^ m anno^

Page 2: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

T T T ^ '

J i ' - Í . . . ) 0 U O Í Í T Í

' A \ ;V j 'i ' • ,i T.

■ ■■■■: • • r-> ■'•• -.T- ' H T fTi . . •...•. •• j . . ) 1 i .••-/ o -Mi

, " £ H 2 L a ' ; O Y S 7 : 5L O y i r ^ . a . ( i

;o . . T : i i o i o n . T : 3.iç^

3 . 1 0 oaòa:^:!:;

j_ Î I,- •: c i. 3 A A T'; IT ;: 2 J À Y "n?'u a t ì 3 z i c t .

■ s V '- . e : - O l ì

rtC ' * ' " •.■. 5 . Q ;5 ;

K -, . > V\44 V .• < >*

f .

Page 3: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

( I )

í í t ííé

EX LIB. I. MAG. SENT.D E D E O V N O ^ E T T R I N O .

^Criptura sacra ., totius Eccleslae auctort- tas , et naturaiis ratio uiium esse Dcum convincunt.

2 Uiíiias divinae naturae , quam christiana fídes confitetur , non tantuin plures specie Deas , sed et numero distinctos exciüdir.

3 N ulla est creatura , quae quamvìs contempti- bllis , suum non praedlcet auctorem,

4 Deum esse ex rebus creatis potest cognosci, et demonstratione doceri.

5 Verus Deus natura et volúntate immutabÜis est, et omnino simplex.

6 Cum hac tamen divinae naturae unitate et simplicitate perfectissima miiiime pugnat Trinìtas p er- sonarum , atque has inter reaìis distìnctio , quam di­vina nobis commonstrant firmantque testimonia.

7 Praecipuos , qui extiterunt circa Trinitatem er­rores , iam olim totius Ecclesiae consensu condemna-- tos referemusi

8 Nulla ratione naturali demonstrar! posse distin- •ctionem personarum in D eo , receptissima est Theo- logoruin doctrina» ì»

9 Fide tamen supposita possunt afferri congruentiae quaedam rationcs , -quibus doceatur non esse absurduui nec raiioni contrarium , quod hac in re credimus.

10 Ut convenienter et inoiVense de tanto mysterio loquamur , mirttisque in solvendis argumentis , qiiae contra ipsum afferri so len t, laboremiis, varietatem vo- cum , quae D eo , vel divinis Personis tribuuntur, ex- plicabimus.

/

Page 4: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

f ® I1 1 Natora divina , quae á Personis non est di- Stincta , neqoe est generans , neque genita.

12 E t quamvîs recte dicatur , quod csseñtía non genuît essentiam $ vere asseritur quod D eus D eum genuerît.

13 Pater in Divinis gennit F i i iu n i , non ex consi- lio , aut coactione ; sed natura et volúntate.

14 Pcrsonarum divinarum distinctio ex origine , qua una ab altera procedit , petenda est.

15 Filius Dei , qui á Pâtre procedit , vere et proprie Patri coaeternus atque consubstantiaiis est.

16 Inter Personas divinas nullus agnoscendus est ordo ) síve temporis , sive naturae , sive digniiaiis, sed tantum oríginis.

17 Tertia Trinitatis Persona , quae Spiritus San­ctus appeîlatur , á Pâtre , et Filio unica spiratione utrique communi procedit.

18 Unde Spiritus Sanctus est vere a c proprie Deus.19 N e c prius igitur , nec plenius á Patre quam

á Filio procedir.20 Pater enim et Filius unom sunt Spiritus San­

cii principium.21 Duae su>nt processiones in Divinis , una Ver­

bi , altera Spiritus Sanctì.22 Proccssionem V e r b i veram esse generaiionem,

non autem processionem Spiritus Sanctì , fìdes ca.tho- ]ica docet ; quid vero inter illam generationem et lianc processionem intersit , cum Angustino dicimus, et longum esse quaerendo disserere , et temerariuin cum disseruerimus definire*

23 Pater mittit Filium , et Spiritum Sanctum > Spi*- ritus Sanctus á Patre , et Filio mittitur.

24 Tres divinae Personae non modo similes sunt inter se , sed et aequales.

V E V E I E S S E N T I A , E T P R O V I D E N T I A .

___ st in D e o perfectissima scìentia , cui adeoomnia patent., ut nihii prorsus eam fugiat.

Page 5: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

. . ( 3 ) .2 Tanta est divinae scientlac plenitudo , ut nihil

eam latere possìt , bona illa sint seu mala , praete- rita , praesentia , futura , tam singularia quam uni- versalia , tam contlngentia quam necessaria , possibi- lia et impossibiiia , imo et infinita.

3 Hac enim scientia Deus et seipsum perfectissi- me noscir.

4 Etsi autem D el essentia revera unica slt , re­rum tamen subiectarum ratione diversa sortitur nor- mina , diversas eiu« tanquam partes seu sppcies con- stituentia.

5 Res omnes productae et producibiles in D eo sunt secundum ideas ipsi coaeternas , non secundum essentiam.

6 Non autem ita sunt in Deo peccata » aut im - possibilia , quamvis Deus illa cognoscat.

7 Licet mala sint In Dei cognitione , non tamen in D eo , aut cum D eo esse dicendum est. ,

8 Dei scientia est prorsus immutabilis.9 Ipsius praesentia ad omnia futura etiam contin-

gentia extenditur.10 Soli D ee futura omnia praescire competit»11 Haec antem praescieniia rebus praevisis neces-

sitatem non affert.12 Dei providentiam recte Sanctus Thomas defi­

nir : Praeexistenteni in mente divina rationem crM - nis rerum in finetn.

J3 Omnia igitur Deus immediate providet,14 A ctus humani eidem Dei providentiae ^subtra-

hi nequaquam possunt.15 N e c bona tantum , sed et mala in fines suos

perducit ; recte igitur de peccatis dicitur providere.Quae Dei immediata de rebus omnibus pro-

videniia provisis rebus non infert necessitatem.

D E P R A E D E S T I N A T I O N E ,

B T S . E V R O B A T J O N E »

aedestinatio, ut ait S. T h o m a s , est : Quea-

Page 6: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

( 4 ) ,dam ratto ordtnìs alìquoriim in salutetn aelernatn, in mente divina existens.

2 Omnes et soli qui salvantur , ab aeterno faerunt à D eo praedestinati.

3 Gratia , quae à D eo praeparatur praedestinaiis, est gratia lesu Christi.

4 Inter praedestinationis effectus praecipue quldem numerantur vocatio efficax , iustiflcatio pcrseverans, atque glorificatio.

5 Praedestinatio hominis ad glorlatti , secundum nostrum intelligendi modum , prior est praedcstina- tione ipsius ad gratiam.

6 Praedestinatio divioa certa est et invariabiiis, atque oronino gratuita.

7 Nihilominus praedestinatus potest peccare , et reprobus iustitìcari.

8 Numerus praedestinatorum nullo modo potest minui , nec augeri,

9 Soli D e o notus est numerus praedestinatorum, €t eiecti singuii ab eo cognoscuntur.

10 Homo vero de sua praedestinatlone certus non potest esse sine jevelatione.

11 Cum magna probabilitate asseritur , quod sit minor numerus praedestinatorum quam reproborum, non solum in universo , sed inter ipsos fideles.

1 2 Praedestinationi ex adverso respondet reproba- tio , qtiae recte secundum Angelicum Doctorem d e - finiri potest ; R a iio ordtnìs reproborum in finem in- tentum a D eo , scilicet ut oUendat insiìliam snam Z'indìcativam.

13 Piures sunt reprobationis effectus , praecipuì tamen numerantu'r dimissio , seu dereiictio , excacca- tio , et obduratio , ipsaque aeterna damnatio.

14 Quamvis efficax sit tam praedestinatio quam re- probatio , non ideo tamen necessìtatem afferunt actio- nibus humanis , sed iibertatem arbitrii illaesam relin- quunt.

15 Scquitur proinde , et praedestinatum damnari posse ) et repiobuai salv^ri»

Page 7: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

( S )i6 Hominum praedestinatio omnino gratuita est,

et ¿ praevisis 4 D eo m^ritis prorsus in^epen- dens.

D E P O T E N T I A E T V O L U N T A T E D E L

1 JtJ 'E U S cum actus sit puras , nulla est in eo ponenda passiva potentia , sed activa tota , eaque summa et perfectissima.

2 lure merito ab universa Ecclesia Deus omnipo- tens praedicatur.

3 Potest itaque Deus multa Tacere quae non fa- GÌt , et ea quae iecit omittere , imo et praestantiora producete.

4 Hinc erga fluit , Deum non necessario , sed li­bérrima volúntate operati.

5 Dei enim voluntas est rerum omnium causa ef- ficiens et prima.

6 Rerum omnium bona dumtaxat intelUgenda v e - nìunt , minime vero peccata , seu iriala culpae , quae profecto rerum vitia atque defsctus , et bonorum prì- vatìones sunt , proiiide á Dei voluntare aliena,

7 Caeterum maia poenae ut m o r s , fames , sitis, morbi , aliaeque afftictiones et miseriae , in Dei v o - luntatem ut caosam necessario sunt referenda.

8 Multiplex á Theologis divina voluntas accipl- t u r , alia enim dicitur voluntas sigu i, alia beneplaciti, alia antecedens , alia consequens,

9 Voluntas beneplaciti Dei , quae simpliciter et proprie in ipso e s t , semper impletur , non antem v o ­luntas signì , quae improprie Dei voluntas dicitur.

10 N on est absoluta et efftcax Dei voluntas ut omnes homines salventur.

Dum voluntas beneplaciti nobis innotescìt, con- trarium velie non l ic e t , nec adversas eam obmurmu'« rare , aut quomodolibct coatrauiti»

Page 8: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

EX LIB. II. MAG. SENTENT.D E A N G E L I S .

1 ■ N ter omnes Dei creaturas eminent Angeli,■ quorum existentlam negarunt Sadducaei,1 sed facillimum est invectissimis ex Scri-

pturis iirgumcntis eos refellere.2 Certa fide tenendum est , Angelos aliquando

creatos esse , suaeque duratlonis aliquod habuisse ini- tium.

3 N e c ante , nec post mundum , sed simul cum eo condidit Deus angelicam creaturam.

4 Communis est Doctorum sententia , Angelos creatos esse in caelo , quod beatorum sedes e s t , et Em pyreum à Theologis vocatur.

5 Omnes Angeli in gratia fuerunt conditi ; non igitur Angeli praevaricatores ab initio fuerunt mali,

S Primum Angeiorum malorum peccatum fuit su­perbia.

7 Inde in ipsis sequuta est invidia , odio comìtata.8 Quapropter è loco supernae felicitaris sunt deie-

cti j et in infernum eorum demerito respondentem da­mnati. Ipsorum tamen plures versantur super terram, et in hoc aere terrls proximo , ubi quum homines ten­tare et vexare sinuntur , quodammodo Dei iustitlae subserviunt.

9 N e c semel ab homìnlbus vieti doemones sem­per à tentando desistunt.

10 Angeli sancti in Dei dllectione perseveraruni, et perseverantiae merito beatitudinem acceperunt.

11 Angeli beati In bona volúntate fuerunt confir- mati ; mali vero in mala obdurati.

12 Quamvis latius revera pateat Angeiorum scien­tia , tamen compertum est non pauca iilos nascire.

13 Proinde occultae cordium cogitationes , tam ho- mlnum quam Angeiorum , non subliciuntur cognltìonj

Page 9: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

( 7 )angelicae , neqne ratione perspicuitatís ingenií naturalis, ñeque ratione beatltudinis.

14 Angeli superiores et inferiores adinvicem lo- quuntur per mutuam cogitaiionuin ordinationem vo­lúntate imperatam.

15 A ngeü malí quaedam insolita et miranda operan- tur ) sed non vera miracola.

16 Omnes Angelí sunt natura prorsus incorporei.17 Imraortales igiiur sunt natura s u a , et incor-

rupiibiles.18 V a ld e probabile est iinumqnemqne hominem,

praesertim fiiielem et electum , habere pecullarem An- gelum in sui custodiam à D e o deputatum.

D E L I B E R O H O M I N I S A R B I T R I O ,

1 ^ C iib e ru m hominis arbitrìum est : V is electiva, seu potentia re ìpsa eadem cum volúntate tametsi ra- tìone diversa quemadmodum recte docet S. Thomas,

2 Liberum voluntatis arbitrium non solum coactio- ni , verum etiam necessitati naturali opponitur.

3 A d essentiam liberi arbitrii peccandi potsntia mi­nime pertinet.

4 Unde arbitrii potentia D e o éssentiallter et per- fectissìme competit,

5 A tqu e etiam in Angelis in bono confirmatis, et in mali? in malo obduratis manet liberum arbitrium,

6 Imo in homine post lapsum relictam esse fa- cultatem arbitrii , qua non tantum ad diversa pro li- bitu fiectere se possit , verum etiam malo relieto vel omisso bonum agere , et contra , pene innumeris ra- tionlbus ostenditur.

7 N e c in eo mere passive se habet circa opera etiam bòna et salutaria*

8 Arbitrii libertas per operationem gratiae non impeditur.

5 N eque tollitur per illam D e i operatìonem , qua Deus movet hominis voluntatem , et ad agendum determinar.

Page 10: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

T > E G R A T I A C H R I S T L

1 ex Scripturis est : Donum seu btne- ficium superñatui^le ordinatum ad saluiem quae est ^ e r Christum , et ad vitam aeternam.

2 Vocabtili gratiae multiplieem acceptionem et dl- visionem exponemus.

3 Certissime dlstitiguenda est et admìttenda » et gvatia aciiialis , et habituaiis.

4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm aeternam conducir.

5 A ccurate ac sapienter contra Pelagianos E ccle­sia definivit : Àctualem , et supernatnralem Dei ^ra- tiam ad singulos hominis actus liberes et salutares necessariam essie.

6 Fide tenendum est , cuinscumque boni open's salutaris ìnitium esse à gratia D ei per Christum.

7 Sicüt initium , ita et progressus, et consummatio operis salutaris à gratia Dei est,

S Proinde D ei gratiae totum opus salutare tribuen- dum est,

9 Gratiam D ei non secundum merita nostra da- ri , contra Pelagianam haeresim oHm à Patribus deá^ iiitum est.

1 0 Igitur homo non potest sine gratia se prae- parare > seu disponete ad gratiam iustificationis reci- piendam.

11 Secundum haiìc doctrinam , ìiiud axioma i b a ­cienti quod est in se , D eum impertìrì gratiam ex- ponemus.

12 N on poiest hom'ó Deum diligere super om­nia sine auxilio gratiae roborantis nataram.

!l3 N c q u e potest perseverare in iustitia et sancta conversatione ad fìnem usque vitae ; et superare ten- tatiotiem victoria salutari , absque speciali auxilio gra­tiae.

14 Gratia Christ! efficax est ex se , non à con­

Page 11: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

senso vel coopcrat)one voluntatis humanae ; ideo in opere salutari non subiicicuda , sed praepoaenda esc libero hominis arbitrio.

D £ P E C C A T O O R I G I N A L I ,

1 jL i/ o c tr in a m de peccato originali vocat Augu­stinus fundamentum christianae Rcligionis.

2 Uiide certa fide tenendum e s t , et q^od pec­catum originale sit , et quod omnis homo , qui or­dinaria gencrationis lege con cip itu r , ei nascatur o b - noxios.

3 Excipe tamen ab hac general! contagione B ea- fam semperque Virginem Mari.im , quae ab originali peccato immunis fuit , ac. praescrvata.

4 Rationes proferemus , cur hoc peccatum dica- tur originale , et ìnsit unicuique praprium.

5 Quatuor praecipuos errores circa peccatum ori­ginale roganti aperiemus.

6 N o n solum poenam , sed veram etiam culpam transire In omnes Adae posteros , prorsus certum esr.

7 H o c peccatum etiam ex proximis parentìbus iu- stis contrahitur , et ab ipsìs propagatur.

8 Peccatum originale unicuique est voluntarium.9 Certissima Eccfesiae fides docet ; Originale pec­

catum per Bapti^mi Sacramentum remitti , ideoquc concupiscentiae reatus solvitur -, et totum id quod ve­ram et propriam peccati rationem h abet, penitus tollitur.

10 Hinc concupÌ5centia quae manet in renatis, li­cet ex peccato sit , et ad illud inclinet vere et pro­prie peccatum non est,

11 Peccata personalia non transennt ad suos posteros,12 Peccato originali respondet poena temporalis.in

hoc saeculo , in futuro autem perpetua privatio visio- nis divinae,

13 Prorsus reiicienda est opinìo , quae tribult par- vulis sine Baptismo decedentibus beatitudinem quam- dam naturaiem,

14 Si non corporis poena , saltern animi dolor àB

Page 12: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

. , ( IO )parvulîs non renatis in altera vita excludi minime po­test } verum sì senslbilis i!la ponatur , non nlsì mitis­sima atque levissima erit inter damnatorum poenas.

15 Primi Parentes per poenitentìam sui peccati veniam , et salutem aeternain fuerunt consequuti.

EX LIB. III. MAG. SENTENT. D E V E R B I B I F im INCARNATION E.

1 Ausam finalem Tncarnationis Fiiii D e i , ex.H sacris Literis discimus , fuisse hominis la-

J psi et perditi erectionem ac reparationeni,2 Christus v.eram assumpsit carnem > non phantas-

ticam , ut Manichaei voluerant.3 , N eque eius corpus fuit é caelo delapsum , ut

docuerunt Valentiniani , sed ex Maria Virgine g e - neratum.

4 Christi caro sine macula originalis peccati , et omnino sine fom ite, seu concupìscentiae vitio concepta nataque est.

5 Licet Incarnationis opus sìt tott Trìnitati com ­mune , peculiari ratione Christum conceptum de Spi- ritu Sancto divina tradit auctoritas.

S N e c inde Spiritus Sanctus Christi pater recte dici potest.

7 Beatam vero Virginem Mariam vere et proprie esse Dei Matrem contra Nestorium confitemur.

8 Ve^bum divinum assumpsit naturam humanam^ non personam.

9 Unio hypostatica facta fuît in persona , non in natura.

10 Proinde in Christo sunt duae naturae in una V erbi persona.

1 1 E cc lesia d uas agn osclt et cred it in C h risto n a - tiviíates.

Page 13: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

. ^12 Humana Christi natura elosque partes , corpus

et anima colenda sunt eadcm adoratione ac natura divina.

13 Secundum fidem catholicam Chrlstus nec pec- cavit unquam , nec peccare potuit.

14 Omnis gratiae plenitudine anima Chtisti fuit exornata in ipso suae conceptionis momento.

15 Quamvis gratia haec ultra mensuram in anima Christi ponenda sit , non tamen ut hiftnita aut iin- mensa, habenda est.

16 Duplex agnoscenda est in Christo potentia , una increata, à qua dicitur omnipoteiis, aitera creata et finita.

17 N o n tantum hum-anae naturae veritatem assu­mere voluit Filius Dei , sed et omnes defectus , qui ad peccatura non tendunt , nec à bono remorantur.

18 Anima Christi revera fuit pas’sionibas obnoxia, sed omnino innoxiis.

19 Duas in Christo voluntates , contra Monothe- litas , Ecclesia catholica profitetur.

20 Chrlstus Dominus sicut Solus generis human! Redemptor , ita et solus mediator inter Deuni et ho­mines hiibendus est.

21 Eius porro satisfactio pro peccatis nostris men­suram iniuriae aequavit, imo et cumulatissime superávit.

V E V I R T U T I B U S T H E O L O G I C I S . '

1 irtutes Theologicae dicuntur quae proprie circa Deum ut bonum beatificum versantur : et sunt tres , nimirum fides , spes , charitas.

2 Fides secundum Apostolum : E s t sperandarum substantia rerum , argumentum non apparentium.A Theologis describitur : V irtus á D eo infusa , qua firmtter assentimur omnibus ab ipso revelatis , et per Ecclesiam propositis propter_ eius auctoritatem .

3 Fides alia est informis , alia formata , alia im­plicita , alia explícita , de quibus in palaestra.

4 Daemones per veram fidem rebus divinis as- sensum non praebent.

Page 14: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

‘S F id es sine charitate consistere potest ut E c c le ­sia tenet.

6 Cum non aliud sub caelo sit nomen datum homi- n lb u s , in quo oporteat nos salvos fieri qaam Chnsti lesu 5 fides in ipsum omni aevo ad salutem fuit ne­cessaria.

7 Spes virtns est Theologica , à Fide , et Cliari- tate realitei* dlstineta.

8 Definitur autem ; V irtus dw initus infusa p er ^uam certa cion fid u cia beatituáinerit aeternam , et media ilHus asseqaendae d D eo expectamiis.

9 Spem sine cbsritate consistere po^se cerium estj et quemadmodum fides , ita spes alia mortua j alia viva dici potest.

lo ' Q uo certitadinis genere spes certa expectatio dicatur , roganti aperiejnus.

11 Remanet spes sicut fides in aniinabus Purgato- rif j non tamen in beatis , nee in damnatis, licet di­versa ratione.

12 Sequitur Charitas virtutum omnium maxima, et caeteris íonge praestantior , quae est ; V irtus d t - vinitus infusa , qua D e u s propter se , et proximus propter D eum diligilur'.■ Iliius obiectum materiale primarium est Deus,

secundarium nos et proxim us, formale vero divina b o ­nitas.

14 Q u a e n a m -autem sint ea quae charitate diligi debeant , quadruplici distinctione explicat Augustinus, et nos cum ipso in palaestra dìcemus.

15 Proximi nomine inteUigimus omnem creatúrara rationalem , qiiae partlceps esse potest aeternae bea- titudinis.

16 Unde homines malos in hac vita diligere tene- mur , non qua mali , sed quia homines sunt.

17 Charitate tenemur. inimicos diligere , sed ordi­ne charitatis servato , maioris est meriti amicum di­ligere inimicum*

Page 15: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

EX LIB. IV. MAG. SENTENT.P E SACR^M ENTIS. G EN E R ^TIM .

'^Acramentum , lìcet ad plura significanda possit adhiberi , usu tamen Patruin et Scholasticorutn pro signo alicuíus rei sa--

crae accipirur , et proprie definitur: Jnvisibilis ^raiiae visibile sìgmim a i nos-tram iu^tificationem instxtutum.

2 Novali legii! Sacramenta pluribus de causis instl- tuta esse dìcuntur , sed- praecipue ut iis tanquara sl- gisis gratiae Ghristl efiìcacibus ad nostram iustilìcatio.- t)em utereniur.,

3 Eteniin ut fidei sententia contra recentiores hae- ieticos tenendum est , Sacramenta nostra contiucre gratiam quam. significant , eamque ex opere operata producere.

4 Fatemur tamen, hanc plicasim. ab antlquìs Patrl- bus minime ósurpatam fuisse , sed omnino iudicamus retìnendam , quum et rem bene significet , et Eccle- siae usa quasi cowsecrata videtur.

5 Falso ab heterodoxis asseritur peccatorum re- niissionem soli fider trlbuendam esse , quum tantum sit mera dispositio m- adultis- ad illam in Sacrameotls suscipiendam^

C Septem esse novae legìs Sacramenta » nec plura^ nec pauciora , cum Ecclesìa catholica propugnaraus.

7 Christus eadem omnia instituit immediate > istud tamen à Tridentina Synodo- non est velut fidei dògma definitum.

S. Sacramenta necessitate > effectu vel dignitate distinguuntur.

9 Rebus ipsa perficiuntar tanquam materia , et verbis tanquam forma •. utrumque proiade ad eorura fìrmitatem vaUditatemque necessarlum.

10 T ria Sacramenta , Baptism us C onfirm atio , e t O r d a ite ia r i Qoa possuat y perpetuum enim c o n fe -

Page 16: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

( 14 )rnnt effectam , qnem Ecclesia iam tiiii character appellar.

1 1 N o n quilibet homo est Sacramentorum M ini­ster , sed qui per legitimani ordinationem ministerii jrecipit potestatem.

12 U t ratum valldumque sit Sacramentam , neces­saria omnino est in Ministro Intentio faciendi quod fa - cit Ecclesia.

13 Sacramentorum effectus €x Ministri qualitate non pender.

14 Veteris , et novae legis Sacramenta nedum cae- remoniarum et rituum diversitate inter se difierunt, verum etiam virtute atque efficientia.

Inter vetera Sacramenta primum locum obti- nere solet Circumcisio , cuius effectus numerabimus.

16 Baptismus loannis nec antìquae , nec novae le­gis fuit vere et proprie Sacramentum.

17 Diversus autem fuit a. Christi Baptismo , eo« que dignitate et efdcacia longe inferior.

1> E B A P T I S M O ,

1 S A c r a m e n t u m Baptism! quod Scrlptura et antiqui Patres diversis titulis adornarunt , primum est omnium., et prae caeteris maxime necessarium.

2 Baptismus autem definitur : Sacramentum in ex terna, corporis ablutione , et legitima verboriim enun- datione iiixta C hristi iiistitutionem consistens.

3 Unde materia proxima huius Sacramenti est a - blutio.

• 4 Forma Baptism! haec est : E%o te baptizo in nomine P a ir i s , et F i l i i , et Spiritus Sancti.♦ 5 Expressa trium Personarum invocatio ita in hoc

Sacramento necessaria est , ut sine ea nec validum prorsus sit , nec fuerit adhuc Apostolórum tempori­bus,« . .

6 Baptism! materia remota seu visibile elementum .est aqua vera et naturaiis. .

' 7 N otum est ex Ecclesiae doctrina valere Bapti-

Page 17: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

( } 5)sma , sive immerüione , sive uitusìone , sive aspersio­ne conferatur.

8 In Baptismo piena atque perfecta omnium pec- catorum remissio confcrtur > quod absque interna men- tij renovatione non fit.

. p H o c Sacrameutum omnibus est ad salutem ne- cessarium«

10 V o tum tamen Baptism! , cum perfecta charìta- te coniunctum , aquae Baptismum supplere potesc.

11 D e Alattyrio etiam apud omnes constat , quod con baptizatls loco, possit esse Baptism! , slquidem omnes huius effecius confert charactere excepto.

1 2 Episcopi 5 et Presbyter! ordinari! sunt Ministri Baptismatis , extraordinarli possunt esse Diaconi etiam Baptismì solemnis , illius nempe qui publico E c c le ­siae ritu ceiebratur.

• 13 SI vero necessitas u rg e t , etiam laicus , vel mn- lier y imo et Paganus y et Haereticus essentialibus ad- hibitls Baptismuin. valide confert.

D E C O N F I R M A T I O N E .

. 1 C ^ o n firm a tìo , quae inter novae legìs Sacra­menta secundum locum obtinet , et varüs nomlnjbos inslgnitur > optime definitur : Sacramentum novae le- g is , quo baptizatts additur robur spiritus , turn a d fr m ite r credendnm y Him a d finem ipsam intrepide confitendam.

2 In auferenda Confirmatione è numero Sàcra- cramentorum , plurimum haerctici laborarunt > Scri- ptura tamen , Patres et universa Ecclesia ut novae legis Sacramentum eam et agnoscunt ct praedlcant.

3 Materia remota huius Sacramenti est Chrisma, próxima vero unctio , manuum tamen impositiouem minime exeludas»

4 Form a autem sunt verba unctionem illam co- mltantia , videlicet ; Signo te signo crucis ií'C.

5 Huius Sacramenti effectus est gratia roboris et perfectionis ad fidem graviter fortiterqne confitendam«

Page 18: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

( 1 6 )6 H inc Confírmatio Baptismurn necessario praerc-

quirit.7 Proprius er Ordinarius Gonfírmationis Ministci;

est Episcopus*

D E E U C H A R J S T I A , E T S A C R I F I C I O

M IS S A E .

1 S i^ ic h a r is t la e Sacram'òmum , licet propter rem cont<;nraiii inter omnia dignitate atque eXcellentia pri- inum sit , tertio tamen loco numerari seiet -, ac p lii- Wbus nominibus- insignitur.

2 Definltui- autem : Sacraffientuni Corporis èt San^ ¿tu fiis C hristi , ad s^nritualem -fidcUum aUmoniant ab ipso Christo Institutum.

3 Eiiclaaristiam verum et proprie (tictum novae le­gis Sacramentufn esse , indubitatum est.

4 Christus ultimum Pascha ce leb ravit , consequen- ter Eucharistiain instituit , die seu luna 14. exeunte, hoc est , -feria ad vesperam»

5 Panii tnficèui ita est huiuS Saòramenii materia, «t eo solo corpus Domini consecrari possit.

• € Valide tamen conficitur Eucharistie sive in azy- ino , sive in fermentato , azymi vero lisus convenrcn- tior videtur.

7 Alterius partis huius Sacramenti materia est v i - nuni de vite,

8, V i n o aqua sane modica adraisceri debet ex pe- rantiqua traditióne , et ex E cc le s h praecepto.

9 Forma consecrandi panis bis verbis absolvitur; H oc e%t Corpus meutfi ; caliòi's auiem his aliis : H ic est 'Sanguinis mèiis,

10 V e r b a Christi Domini hòc Sacramentuin insti- tiientis non figurato j sed proprio sénsu sunt accì- pienda.

11 Fides catholica de reali ptaesentia Christi in Eucharistia , á primis Ecclesia'e temporibus viguit Scri- pturae auctoritate fulcita , quam à Novatorum con- viciis Concilia et Patres clarissime vindicant.

Page 19: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

( 17 )12 Totus autem Christus sub atraque specie , et

qualibet parte continetur.13 Christus Dominus in Eucharìstiae Sacramento

supremo latriae cnhu est adorandus.14 R ecte igitur Sacramentum asservatur, et publi­

ce circumfcrtur.' I ) In Eucharistia non remanet panis et vini sub-

stantia , sed tota in corpus et sanguinem Christi con- vertitur.

16 Multíplices huius Sacramenti effectus libenter recenscbimus.

3 7 A d Eucharistiam rito suscipiendam necessario requiritur ex parte animi gratia sanctiiicans,

■ 18 PIoc Sacramcniunì licet necessarium non sit ne­cessitate medii , tenentar tamen omnes lideles adulti illud accipere , et divino et eccleslasiico praecepto»

19 Encharistia nedum insututa est à Christo ut no­vae Icgis Sgcramentum , Vi.rum etiam ut novae.-'legis sacrificium , idque prius D e o offerendum quam á ñ - deìibus. sumcndum.

20 V o ca b u li Missae originim et significationetn breviter exponemus.

21 Missae sacritìciuin non solum est eucharisticum^ verum etiam propitiatorium , et impetratorium , et ne-- dum pro quacumque causa honesta , sed et pro om­nibus hominibus , atque pro his qui cum pletate dor- mierunt , bene et salubriter otfertar.

22 Missas , quas ptivatas dici;nus * iam olim ab initio in usu Ecclesiae fuìssc , ideoque immerito à se- ctariis reprehendí , facile ex antiquitate ostenditur.

23 St)li Presbyter! Eucharistiam conficiendi et di- spensandi potestatem habent.

24 Diaconi vero ut extraordinarii Ministri possum Eucharistiam fidelibus dispensare.

D E P O E N I T E N T I A .

1 J U / iv in n bonitas saluti nostrae miserlcorditer consuluit, instituens prò recoiicilatione eorum , qui

C

Page 20: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

( i8 )post Baptismnm lapsi s u n t , Poenitentiae Sacramentum, variis apud veteres nominibus appeilatum.

2 Definitur autem : Signum sensibile à Christo Do-- mino institutum ad delenda peccata post Baptism nm commissa , per actus poenitentis et per absolutionem Sacerdotis.

3 Vernm proinde est tiovae legis Sacramentum,4 Poenitentiae Sacramentum ita relapsis ad salutem

necessarium e s t , ut nondiim regeneratis ipse Baptismus.5 Materia próxima huius Sacramenti sunt ipsi poe-

nitentium a c tu s , contritio nempe , confessio , et sa - tisFactio.

6 Forma vero verba Sacerdotis t Absolvo te ò'C.7 Remissa culpa non semper simul et poena ei de­

bita remiftitur , sed plerumque relinqaltur adhuc so!- venda poena aliqua temporalis huius vel futuri saecui’*

8 Quid et quotuplex sit satisfactio , paucis exp o ­nemos.

9 Satisfactionis opera pro peccatis esse necessariaj Scripturae , et Patrum testimonia ostendunt.

10 Contritìo .generatim est-.: A n im i dolor , ac de- iestatio de peccata commìsso cum proposilo non p e c - éandi d e caetero»

11 A d peccaiocum remíssionem prorsus necessaria est contritio.

12 Accedente vero Poenitentiae Sacramento suffi­cit ad reconciiiationem attrltio , qua quis serio et vere doleat de peccato comcn.isso propter Dei oftensam cinn proposito non pcccandi de caetcro , etsi id non in­tensa , sed remissa , imperfecta aut debili volúntate fiaté

13 'N e c peccata per solam cordis contritionem de. lentur sine ordine ad claves Ecclesiae , nec ordinarie et f'recuenter ante sacramenti susceptionem , quum ra­ro contingat peccatorem habere contritionem charita­te perfectam.

14 Confessionis sacramentalis ex Christi institut io­ne necessitatem ex Scriptura sacra , legitima traditio- ne , et Ecclesiae auctoritate convincam.

. 15 Solus Sacerdos potest sacramentaliter à pecca­tis absolvere ; eique soli confitendum.

Page 21: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

i 19 )i 5 Híiic sacramentali, atqué inviolabili sigillo , nisi

poenitens expresse a n n u a t , semper manet obstrictus.

B E E X T R E M A - U N C T I O N E .

,Nter ea novae Icgis Sacramenta , quae propter privatam singulorum sal«rem instituta sunt , uliimum Jocnm obtinet Extrema-Unctio , tanquam totius vita¿ chriitianae consummativum Sacramentum , et sic deti- nitur : Sacramentum , quo fid eles aegroti per oleum sacrum b'C.

2 Revera et proprie Sacramentum est novae le- gis á Christo Domino institutum-, et á lacobo A pos­tolo promulgatum.

. 3 De multipHci huius Sacramenti effectu non re- nuam verba facere.

4 Remota huius Sacramenti materia est oieum ex olivis expressum , ab Episcopo benedictum > próxima v e ro sensuum unctio.

5 Forma vero solemnis ilia precatio , quam SaccT- dos ungendo profert , d ic e n s V / P í ’r istam sanctam wictionem ^ c .

6 Minister huius Sacrarrienti est Presbyter , vel Sa- cerdos iuxta rilum Ecclesiae ordinatus , non quiliber fidtlis aelate provectior , ut haeretici falso iuterpre- tantur.

7 Non nisi baptizatis graviter aegrotantibus con - ferri potest hoc Sacramentum, non-tamen ita dlffe- rendum est , ut aeger omnibus pene sensibus sit des- titutus.

8 N on debet tamen confcrri pueris ante ratibnis usum , nec perpetuo amentibus , quamvis periculose decumbant.

I> E O R D I N E .

t A ^ f t d o estt Sacramentum novae legis à Chri­sto im titiUum , quo spiritualis potestas ira ä iiu r ordi"

Page 22: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

Hàio ) e i gratia confertur , a d obeunàa m intslerìa ec­clesiastica, — ►

2 Idque ex Scriptura sacra , et sanctorum E ccle­siae Patruin unanimi consensu constat,

3 Sèptem ordines , quos memorat Synodus T r i - dentina , iam antiquìtus in usa esse ex veterum mo~ numentis constat. ' ' j

4 Horum quatuor mlnores dicuntur , tres relìqui maiores et sacri , quatenus per eos tribuitur facuhas propius inserviendi ministcrio akaris.

5 Omnium dictorum ordiiium materiam turn pro- ximam , tum remotam designabimus.

6 Tonsura clericalis etsi sit dispositio quaeda m ad ordines suscipiendos , non tamen verus est ordo.

7 Minister iiuìus Sacramenti .est Episcopus , qui solus iure ordinario , et ex officio potest ordines con- ferre.

8 Ordinationes factae ab Episcopis intrusis , liae- reticis , schismaticis , aut excommunicatis validae sunt, modo nihil eorum praetermittatur quae ad ritum es- Sentiaiem pertinent.

9 N e c irtulieres , . n e c viri nondum baptizatì ad hoc Sacramentum suscipiendum idonei ullatenus esse pos- sunt.

10 N ulla praeterea unquam fuit sacramentalis o r- dinatio Diaconissaram.

M A T R I M O N I O ,

T J^^XA-trimonium , cui postremas est inter E c - clesiac Sacramenta iocus , dupliciter considerari p o­test , et quatenus est naturae ofticium a D eo auctore naturae instítutum , et quatenus ex Christi institutione est novae iegis Sacramentum gratiam coniugibus con- ferens.

2 Hinc facile erit adversus Marcionitas et Mani- chaeos ostendere Matriinoajum rem bonam esse , ho- nesram , et iicitain*

Page 23: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

( 2 1 )'3 Solus Sacerdos legitiinus est Sacramenti

monii Minister.4 Quod coniuges carnali actu se cognoscant , ad

Matrimonii substantiam non pertiner.5 Definir! §olet M^icrimonium , prout est contra­

ctus simul et Sacramentum -: Legitim a viri juem inae- que coniuvclìo , ad individuam vitae consuetudìnem retinenàam divinitus instituta-, Umulque grati¿ím."caü- sans ex Christi institutions*

6 Matrimonium racum , et non co'nsummatum , fi- delium per solemnem professionem rellgiosam dissol­vi potest ; et ita quidein ut coniugi relieto liberum sit aliud inire .coniugium.

7 Caeterum nulla ratione consummatum inter fi- deles Matrimonium quoad vinculum dissolvi vaietj neque hoc casu monásticas profcssionis , nec alio quoGumque.

8 Sponsaiia sunt futurarum nuptiarum inter le g i­timas personas mutua promissio.

9 Horum alia absoluta s u n t q u a e statìm vìm obli- gandi habent , alia vero conditionata , quae falera vim non habent , nisi puriilcata conditione. ,

10 Licet valida sint matrimonia invitis , aut in'sciis parentibus contracta , plerumque tamen sant illicita-.

11 Matrimunii ‘ impedimenta alia dicuntur prohi- bentia , quae illicirum , alia dirimentia , quae non il- licitum dumtaxat , sed etiam irritum faciunt Matri­monium.

1 2 Adversus Montañistas et Novatianos defendimus secundas fidelium á morte prioris coniugis nuptias, imo et ulteriores veras esse , et secundum se honestas et licitas.

Page 24: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

T H E S E S B IB L IC A E .D E PR O LE G O M EN IS , E T SENSIBUS

S C R J F T U R A B S A C R A S ,

^Cripturae sacrae digniras multis insigníbus- que nominibus ostenditur : inter ilia no­men Testamenti , Legem vererem Mosay-

cam , cc novara Evangelicam complcctentis , apprirae tribuitur.

2 Definitur itaque : Verbum T>ei Uteris ab homi-‘ nibus Spirita Sánete afflditls exaratum.

3 Unde principalis Scripturarum auctor solus est D eus , qui iiominibus instrumentalibus earum aucto- ribus illas in animum indidit, ac eos divino lumine lie errarent aifulsit.

4 Sic tamen Deus adfuit scriptoribus sacris , eo- rumquc dum scribercnt mentem , voluntatem et ma- num affccit , m liberos relinqueret.

"5 Errant tamen Anomael contendentes á Scripto­ribus saciis nonnulla scripta interdum fuisse secun­dum hominem,

6 Nihil profecto in sanctis Scripturis est , quod sn- premam dcdece<i't Dei m¿jícsta'tem , omnia siquiJem etiam mintitissima •boni'ratem -eiivs ci isapientiam extoWunt.

7 Caiholici Tbeoiogi X X X X V . yeterls X X V I I , novi Testamenti libros omnino veros , sive non sup- positos agnoscunt,

8 Libri ilii neutiquam slint depravati , sed extant integri quoad substantiales p;irtes.

9 Eorum. auctoritas divina est , ac penitus ii fillibilis.l'o Distinguuntur communiter in Proto-Canonicos,

et DeuterO'Canonicos \ in Legales H istoríeos , Sa- p e n tia U s , et Propheticos,

Page 25: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

. ( )11 Q u i ex sacrîs lìbris constîtoitur' catalagds , C a ­

non appellar! consaev\t ; isque est triplex , kidaeoruin scilicet , Catholicoram , et Haereticorum.

12 ludaeoruin Canon ab Esdra confectus > nec plures , nec pauciores quam 22. libros complectitur*

13 Catholici in Canone eos. enumerant , quos san­cta Tridentina Synodus Sessione I V . recenset,

14 Hinc falsus bmnino est' Haereticorum Canon > cum , praeter alia > non habeat omnes libros sacros, qui in Catholicorum Canone continentur.

15 Vetus Testamentum hebraice , nonnullis libris cxceptis , primitus fuit conscriptumi

16 N ovum Testamentum , excepto uno Matthaei El?angelio, et forte Epistola Pauli ad Hebraeos , grae- co prodiere sermone.

17 Labente tempof« idiomata. fere in omnia tcxtus sacer ^translatas est.

18 Inter versiones graecas primum semper locum obtiouit illa quam edidere duo et septuagint^ ludaei, hebraicae et graecae linguae peritissimi , ab Eleazaro Pontífice hac de causa missi ad Ptolomaeunj. PhHadel- phum AEgyptiornra Regem .

19 Inter latinas vero versiones omnium commen- datissima est ilia , quae vulgata nuncupatur quacque D . Hieronymo merito ascribitur quum ipse in fere omnibus vcferis Testamenti libris sit eius auctor , in novo autem emendjtor.

20 Versionem lianc pluribus saeculls Ecclesiae usa probatam Concilium Tridentinum recte declaravjt au- thenticam , sed eam hebraicis , aut graecis foutibus non i^intcposuit , nec fuit Concilii mens decernere , nulla omnino errata seu'menda , vel levissima , in ea repe-»* riri.

a f Sed hoc unnm definere voluit , quod In iis quae sunt alicuius momenti , iTo'n discrepet à primado et vero divinae Scripturae sensu , quod corrupta non sit in capitibus ad fid-^n et mores peninemibus.

22 Plures iuterdum sub una litera in biblicis lì­bris contiueri sensus, catholica docente iide , asse- rimus.

Page 26: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

23 I n literalem , mystkum , e t accommoàatitìnm Scripturaruin sensus adacquate quideni dividitur.

24 Mysticus triplex est , allegoricus , tropologicus¡ ^ anagogicus.

EX VETERI TESTAMENTO.D E S E X D IER U M HISTORIC,

*Ariì de mandi origine namerantur erro­res , turn Philosophorum , turn Haere- ticorum , iatn oliitl Ecclesiae indicio

condemnati , quorum praecipua capita recitabimus.• 2 Catholica tamen fide tenendum est , totum hoc

universum , quod mundum appellanius, cum omnibus suis partibus ab uno v<;ro D e o , «oque solo , crea- tum esse.

3 Quum autem inseparabìlia sint Trinitatis opera ad extra , creationis opus commune est ipsi Trinitari.

4 Nullam idcirco in universo creaturam natura sua malam admictimus , prout Manichaei et Prisciliianistae turpiter docuerunt.

• 5 Mundum et materiam aliquando suae durationis iiTÌtÌ(im habuisse Scripturae testiinoniis et Ecclesiae au­ctoritate certe evincitur.

6 Sensus qulbus à patribus accipitur illud G en e- seos exordium : In principio creavit D e u s expli- cabimus.

• 7 Communis setentia , quae dierum et operum creationis distinctionem atque successionem agnòscit^ quam maxime est probabiiis.

8 Lucis nomine primo die factae intelligitur cor­pus aliquod lucidum ex nìliiio productum , magna caell parte diffusum.

9 Quomodo dicatnr Deus lucem à tenebris divi- sisse 5 exponemus.

Page 27: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

10 In mundi exordio noctem die priorem fuisse, Scripturae. saprae pon{ rniii:i.s iudicamus.

1 1 Secundo die/factum est fitmainentuiri:, id e a r , datum est cáelo ut esset interstitium quoddam divìdens aquas ab aquis. Huiusraodi interstitium est aer , qui á terrae supeVficie sarsum porrigitur.

12 Hinc aquae super firmumentura sunt ipsae nu­bes in aere suspensae.

13 Tertio die virtüte iussionis divìnae congregatae sunt aquae in locum unum. Quapropter factae sunt in terra cavitates quaedam , id e s t , loca demissiora ac depressiora , in quae aquae confluxerunt , multis aÜis tetfae partibus é diverso in altum plus minusve exu- bcrantibus. Aquarum congregationes Deus maria a p - pellavic.

14 Eodem die terrae indita est vis proferendi om- nja ea , quae terrae nascentia dicuntur > idque. cura cffectu huiusmodi productionis.

Í S Quarto die ex lucido corpora primo die facto formavit Deus Solem , ac caetera fulgentissima sidera, ut deinceps diem noctemque perfcctius distinguerent, et tempora variasque anni tempestares effìcerent,

16 Quinto die pisce^ et aves Deus formavit.17 Sexto die omnia animantia terrestria atque p o ­

stea hominem inter caetera visìbilia opera praestaniis- simum.

18 Die séptimo requievit D e u s , quia novam crea- turam facere cessavit, et opus suum complevit , quo iam absoluto novi niliil adìecic.

19 Eundem tamen diem septimum Deus sanctifi- cavit.

20 Probabilius iudicamus Paradisum , hortum sci­licet amoenum in quo positus est homo , postquam creatus fnit , iam non extare , sed more rerum cada- carum et corruptibilinm periisse.

2 1 Eva reapse ex Adami costa á D eo efformata fuit , prout Geneseos narrat historia.

22 Et quidem post Adami formationem eodem die sextoi

D

Page 28: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

E X N O V O T E ST A M E N T O .D E V IT A C H R IST I DOM INI.

kLenitudìne temporum veniente missus est á D e ò Angelus Gabriel ad Marlam , qui

__ -Humiarct ex talem gratiam inveniss« apudDeum , ut in Dei Matrem eligeretur.

2 Beatissima Virgo Maria vovit D e o perpetuam virginitatem priusquam fuisset -viro desponsata.

3 V e r u m nihilominus fuit matrimonium inter illam et losephum virum sanctissimum.- 4 N e c praefatiim votum irritum aut ìHicitum red­

didit tale matrimonium , nec contrahendo facta fuit voti violati rea.

5 Multis de causis , quas referam , oportuit B ea- tam Virgiriem Mariain matrimonio copulari.

6 In Bethlehem luda Christus Dominus noster ex B . V « Maria natus est.

7 Et probabiiiiis quidem est , m tum fuisse in su­burbio Bethlehem , in spelunca diversorio coniuncta, brlitis animaübus destinata.

8 Christus natus est anno periodi luliani 4 1 . $ et 40. imperii Caesaris Augijsti,

9 O ctavo á nativhate die omnium virtatum exem­plar Christus , qui non venit legem solvere sed atiimplere , fuit circumcisus , 'vocatumq^iie nomen eins lesus.

10 Circumcisum puèrum , stella duce , adoratura venere Magi , id est , viri quidam Phiiosophi et s i - derum scientia periti.

11 S te l la , quae apparuit Magis , non erat una ex slderibus caelestibus , ncque cometa , sed nova stel- ta ex elementari aliqua materia miraculose formata.

;i2 Pleiius 6rat lesus sapientia et -gratia.., unxif ^uippf eum D eu s Spiriiu Soneto.

13 Licet á conception« donís fuerit illls ornatus,

Page 29: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

rectissime tamen dichur ; Proficiebaf sapientia , et ae^ tate f ct gratia apud D eum , et homines.

14 Christus usque ad suum baptisma excrcuit cum Sancto losepho artem fabrilem , qua posset suae et parentum inopiae succurrere , atque ut htimilitatis ac modestiae exemplum praeberet.

I f Christas ex regia Davidis stirpe suum genus traxit.16 Evangelista Matthaeus genealogiam iosephi na­

turalem texit : Lucas autem legalem.i-j ‘Multis de causis conveniens fuit Christum ba-

ptizari à loanne.18 Christus baptizatus fuit in lordane prope B e -

thaniam anno aetatis suae circiter 30.ip Dam inter homines conversaretur , ac faceret

voluntatem Patris, Seniores inievum consilium , et Prin- xipes convenernnt in unum adversus Dominum , eù adversus Christum eins.

20 Horum consensu opprobriis , ludibriis , verbe- r ib u s , innumerisque aiiis atricitur, unde eius nomine iam cecinic Psaltcs Regius : Ego verm is , et non homoy opprobrium hominum et ohiectio plebis.

21 In Christi morte anima et caro à Verbo sepa­rata non fu it , sed ei inseparabiliter coniuncta permansir.

32 Unde recte in Symbolo confitemur , fillum D e i crucifixum , passum , atque mortuum fuisse.

*23 Christi corpus sepulcurae fuit traditum , anima vero ipsius ad inferos descendit.

24 Praecipua huias descensus causa haec à Patri­bus constituitur , ut lustorum animas inde educeret lesus Christus.

25 Tertia d ies, qua Christus resurrexlt, fuit pri­ma hebdomadae , quae apud iios est dies Dominica, diluculo seu sub aurora.

26 Absoluto iam legationis o p ere , et eo unde venerai Christus remeaturus, ex monte Olìveti in Bcthania virtu- te propria die 40. post resurrectionem ascendi! in caelum*

» ImpiVnantul:G r eg o ^ is lociS ^ m u^ ^ quet) ' ' “ ” •

} Ù ii'id ik

Page 30: THESES TIÍEOLOGÍCÁE f QU AS - Universidad de Navarra...4 Bonum quod non potest homo lapsus ve! ha- bare , vcl agere sine gratia Chrìsd , est omne illud, et solum , quod ad salutcm

s-, . - ■: '■ ;r*--:--* ■>íí . ■ -

n ir î n:.'t;:-i;-J ..■i:;.>:: ■ .!■ , ;, :-*y -.■ :r ta.'v . • " - .;• n<.:.- rr<;vî:oI

... . j : »> ;mel<; ■-■•'iX'.i -

S ‘- n; ;p? rn-. •»> ;>'‘ i’.’ : •.. : iCl ' ít y.-j î : r ' ': Ii ... ii :. '.li j 'f .ji ;îîV"î:; IL_. t) i ,

í¿ ' ff.-'.vti 'I if! ;• -v'.-' •?iri<] 'íí ü'^;Í'í.-í jfVri-.. . . ‘ w, ^

' . ' - ' r , ' .7- i ' ; - - r *

• * ■ ' ■ h'- !r- .!i» 'ïrfî'gi Ù rn

• \ . r 'i\ : : ,- 2h;í,^ *';-îIn<rV . . t . . . •■ ••.• '■ \ >: \\y-

■ ' ■■■. 'à'.'. .' ■ n I a*I*' ■ • • 'I - :........... . . • :r

...u . ,. . . t -. I ; • /: ::i. . ;> f,v:’V. •• .•.r.i.. ’

■ . ■ I. ; ■ p.l. î.t

;■ • • ' '.-i' , li'"- .. v: i l

i , . ' ■ . . ■■■■■: - J ■9': .' ' ‘ . -b r ., ,.i • L* . 'r-;/- i \ . /

-¡iî.T ■ ’ f,»u':• -;ì H- -»•.£ii:x-Tîu'I iu t •.„■-■■'Uh/.f*-; ar;fî

. ' ' ' . ôi.-n'Ir- >1.

■ : : 'r í " B;nV • ■■.:r. ‘. IT'.“* :'í - -'írfa

' li v '•* : 'I íHi.i C ';/!•</ cj, .'Vf ir . ,0 üJr • xii t au’íi'L.únii'í . , r ! - ., -.rlv,-* ilé r.l c >; iy.Oi[ . o ^ s i t oí

: f y - I

-^ v v .'S- •’ 5

^ ■.. : *■ ■


Recommended